تعداد بازدید: 4692

توصیه به دیگران 1

شنبه 21 بهمن 1391-2:15

این وطن تربت پاینده بوئه(1)

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از حضور مازندرانی ها در جشنواره ملی صدای عشایر-تهران : 14تا 19 بهمن ماه 1391


مازندنومه،گزارش:احمد ولیپور-عکس:حمیدصالحی:از طریق یکی از دوستان با خبر شدیم که برنامه ای با عنوان جشنواره ملی صدای عشایر با حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، سازمان عشایر و مدیریت نمایشگاه های بین المللی، از تاریخ 14 تا 19 بهمن 1391 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

در این نمایشگاه عشایر همه ی استان ها حضور داشتند و آیین های محلی و سنتی خود را ارائه کردند.

بعد از بررسی موضوع در کمیته اجرایی انجمن تلارپه(قائمشهری ها،سوادکوهی ها،کیاکلایی ها و جویباری های مقیم پایتخت) ، موضوع مورد تصویب هیات مدیره انجمن قرار گرفت و قرار شد با حمایت سایر انجمن های مازنی مقیم تهران و گرفتن کمک از سایر هنرمندان ، این انجمن در نمایشگاه حضور یابد تا حتی المقدور دست آوردهای هنرمندان و فرهنگ مداران مازنی را به معرض نمایش قرار دهد و تا حد امکان ارتباط فرهنگ دوستان مازنی را با مازندرانی های مقیم مرکز ( تهران ) پیوسته تر کند.

عباد طیبی هماهنگی ها را انجام داد ،جواد غلامی پیگیری مکاتبات انجمن با سازمان میراث فرهنگی را به سرانجام رساند ، علی حسن نژاد برای اجرای آیین های محلی قول همکاری داد ، عین الله آزموده هم با دست پر ظاهر شد و بیش از 20 اثر هنری ( تابلو عکس های منطقه بالا ده ) را ارائه کرد.

مجموعه آثار موسیقی مازندران که توسط محمد غلامی تامین شده بود،به همراه کتاب های مازندران شناسی که خانم فریده یوسفی-مدیر نشر شلفین- ارسال کرده بود هم به جشنواره رسید .

رضا صدیقی آثار هنرمندان صنایع دستی را از قائم شهر آورد و محمد رضا جوادیان سایر آثار هنری و صنایع دستی را از محل دفتر انجمن پارپیرار ( فرهود جلالی ) به نمایشگاه رساند .

استاد نظام الدین نوری هم بسیاری از کارهای تالیفی خود و سایر دوستان را ارسال کرد.مصطفی احمدی با خود وسایل سنتی آورد و علی جوادیان هم هماهنگی گروه های موسیقی و هنری را سامان بخشید.

تعدادی از تابلو - عکس های استاد احمد طاهر پور، به همراه تصاویر سرداران شهید استان هم توسط سازمان گردشگری تهیه شد.

محمد انصاری فر برای طراحی چیدمان غرفه زحمت کشید.عبدالعظیم غضنفری فرم های عضویت انجمن را سامان داد و آقای نوش آبادی آن را طراحی و به برنامه رساند.

مازنی های فرهنگ دوست بسیاری به جشنواره و این غرفه آمدند و پوشش خبری حضور مازنی ها در تهران نیز بر عهده سایت مازندنومه بود. آقای بزرگیان و خانم آبادی و جهان آرا نیز همکاری های خوبی داشتند.

در این جشنواره اقوام مختلف در سالن های متعددی مستقر شده بودند ، هنرمندان مازندرانی هم در سه سالن استقرار داشتند: سالن 7 که نمادهای مازنی و غذاهای محلی و دفاتر گردشگری و... مستقر شده بود،طبقه دوم سالن خلیج فارس که هنرمندان صنایع دستی به همراه آثار هنرمندانه شان حضور داشتند و در سالن 35 که اقوام مختلف آثار حوزه ی میراث معنوی را به نمایش گذارده بودند و انجمن ادبی و فرهنگی تلارپه حضور داشت.

جشنواره ملی صدای عشایر که شامل دست آوردهای هنرمندان صنایع دستی، غذاهای محلی ، لباس های سنتی ، معرفی جاذبه های گردشگری و مذهبی ، کتاب ها ، عکس و فیلم و اجراهای آیینی و موسیقی نواحی بود، با استقبال مردم و اقوام مختلف ایرانی قرار گرفت.

در برنامه شب مازندران که در 18 بهمن ماه از ساعت 14 تا 16 توسط گروه آیین زندگی سوادکوه (به سرپرستی علی حسن نژاد) برگزار شد ، بسیاری از آیین های مازنی به همراه ساز و آواز و نمایش برای حاضران اجرا شد.

در شب اختتامیه هم گروه آیین زندگی سوادکوه موفق به کسب عنوان بهترین برنامه اجرای آیینی شد.

گزارش های دیگر مازندنومه در همین زمینه:

- شب مازندران در تهران http://www.mazandnume.com/?PNID=V14868

- ایران کوچک/صدای مازندران در پایتخت پیچید http://www.mazandnume.com/?PNID=V14877

- این وطن تربت پاینده بوئه(2) http://www.mazandnume.com/?PNID=V14888

- این وطن تربت پاینده بوئه(3) http://www.mazandnume.com/?PNID=V14889


  • رضا صديقي برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 24 بهمن 1391-0:0

    درود بر حسن نژاد و گروه آئين زندگي و خسته نباشيد به كليه دست اندركاران اداره ميراث استان كه الحق و انصاف در اين فرصت كم به بهترين وجه حضور داشتند كاشكي عكاس عزيز عكس سقا نفار ي كه در غرفه ساخته شده بود رو هم به تصوير مي كشيد

    • دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

      مازنی غریب سلام از لطف شما ممنونم؛وقتی در بسیاری از برنامه های مازندرانی حضور دارید غریب نیستید. 1-حتما خیلی ها دوست دارند گروه راه آندازی کنند اما تشکیل و مدیریت گروهی بالای 25 نفر بویژه در این اوضاع و احوال کار سختی است هم تحقیقات می خواهد هم باز آفرینی 2-غرب استان هم داری گروهی فعال به اسم پارپیرار است که بیشتر در تهران فعالیت میکند اگرچه در مازندران نیز فعال است ته خنابدون علی حسن نژاد

      • مازنی غریبپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 23 بهمن 1391-0:0

        اقای حسن نزاد دست شما درد نکند دراین چند سال همیشه دربرنامه های میراث و ارشاد شما حضور دارید حتی در مرزن اباد هم شما بودی. غربی ها که ادعای استان شدن دارند حتی یک گروه ندارند.من تهرانم ایا مازندران گروههای دیگه هم داره؟من تو ماهواره خیلی دیدم ولی تو برنامه ها ی تهران نیستند.مازندنومه لطفا اگه گروههای دیگه میشناسید معرفی کنید باز هم ممنون.

        • شنبه 21 بهمن 1391-0:0

          سلام

          خسته نباشید آقای حسن نزاد و همراهانش. واقعا دل عاشق می خواهد در وانفسای .....


          ©2013 APG.ir