تعداد بازدید: 2376

توصیه به دیگران 1

شنبه 5 اسفند 1391-17:36

سنگ اندازیِ صنایع/یک کارآفرین:وام نمی خواهیم،معادن را فعال کنید

هیچ معدن سنگی در استان مازندران فعال نیست/یک روز از چین سنگ وارد می‌کردیم و الان به مرحله‌ای رسیدیم که به صادرکننده سنگ به چین تبدیل شدیم/ تمام معادن سنگ در مازندران است ولی سازمان صنعت در این باره خیلی ضعیف عمل می‌کند/در حال حاضر تاجر فعال و قوی در مازندران در زمینه سنگ نداریم.


مازندنومه،عباس مهدوی: «تا زمانی که ساختمان است سنگ هم هست»؛ «ما بچه سنگ هستیم»؛ «از دولت چیزی نمی‌خواهیم»؛«صنایع مرتبط با سنگ فراوان است»؛ «هیچ معدن سنگی در استان مازندران فعال نیست»؛اینها جمله یک کارآفرین کشور در بخش صنعت سنگ در مازندران است-حسین جاویدنظر ساکن شهرستان ساری - که درد دل‌هایش را باید شنید.

 * در گذشته هیچ سنگی در کشور تزیینی و آنتیک نمی‌شد
 
جاوید نظر که به گفته خودش نسل اندر نسل در کار صنعت سنگ هستند، تصریح کرد: خانواده‌ام در کار سنگ هستند و معتقدم کمک دولت می‌تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را برطرف کند.
 
وی با اعلام اینکه در گذشته هیچ سنگی در کشور تزیینی و آنتیک نمی‌شد، اظهار داشت: در حال حاضر تمام سنگ‌ها،قابلیت آنتیک با هر ابعادی را دارند و این صنعت در کشورمان به راحتی و با فناوری بومی موجود است.
 
کار صادرات سنگ از کشورمان جوان است

 
این کارآفرین کشور با اعلام اینکه از سال 1358 پروانه تاسیس از سازمان صنایع سابق را اخذ کرده است، خاطر نشان کرد: از سال 1379 سنگ آنتیک به طور رسمی کار خود را در کشور شروع کرد و بسیار گسترده شد.
 
وی که به گفته‌اش واحدی را مدیریت می‌کند که 20 نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد، اضافه کرد: خود سنگ و نیروی انسانی از قابلیت‌های این صنعت در مازندران است.
 
جاوید‌نظر با اشاره به اینکه کار صادرات سنگ از کشورمان کار جوانی است، افزود: در این بخش از خیلی از کشورهای دنیا جلوتر هستیم.
 
وی اعلام کرد: یک روز از چین سنگ وارد می‌کردیم و الان به مرحله‌ای رسیدیم که به صادرکننده سنگ به چین تبدیل شدیم.
 
استخراج سنگ‌های تزیینی در مازندران صفر است
 
این کارآفرین، منبع معدنی سنگ در مازندران را غنی اعلام کرد و گفت: ولی در حال حاضر استخراج سنگ‌های تزیینی در مازندران صفر است.
 
وی به این نکته اشاره کرد که تمام معادن سنگ در مازندران است ولی سازمان صنعت در این باره خیلی ضعیف عمل می‌کند.
 
جاوید‌نظر با اشاره به اینکه تاکنون 10 بار تقاضا به سازمان صنعت ارائه کرده است، تصریح کرد: بارها پس از مراجعه فقط با جمله «تداخل معدنی» از همکاری سرباز می‌زنند.
 
این اشتغال‌آفرین کشورمان به قانون معدن کشور اشاره کرد که اگر پروانه استخراج یک معدنی صادر شود، نهایت تا یک سال صاحب معدن می‌تواند نسبت به استخراج معادن اقدام کند در غیر این صورت باید بر اساس قانون، پروانه کار معدنی لغو شود که این کار در مازندران انجام نمی‌شود.
 
وی با اعلام اینکه در مازندران هیچ مشکلی برای کشف سنگ تزیینی وجود ندارد، تصریح کرد: اما در این استان اجازه فعالیت نمی‌دهند.
 
مجوز معدن جدید برای متقاضیان صادر نمی‌کنند

 
این کارآفرین ارزش‌ صادرات و موجودی‌های معادن سنگ در مازندران را بالا عنوان و یک بار دیگر به پاسخ تداخل از سوی سازمان صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: 10 سال پیش به واحدهایی مجوز استخراج معدن سنگ دادند ولی پس از سال‌ها بلاتکلیفی، مجوز معدن جدید را برای متقاضیان صادر نمی‌کنند که باید پاسخگوی این مسئله باشند.
 
وی با اعلام اینکه استان‌های زیادی در کشور در این باره فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مازندران با وجود غنی بودن معدن سنگ، باید نیازمندی‌های سنگ تزیینی خود را از استان‌های دیگر تامین کند که هزینه تولید را افزایش می‌دهد.
 
جاوید‌نظر با اشاره به اینکه استان‌ها و کشورهای مختلفی متقاضی برپایی صنعت سنگ مازندران هستند، گفت: حتی برای ارائه توانمندی‌های مان در نمایشگاه خارج از کشور این صنعت نیز شرکت کردیم.
 
شناسایی نمونه‌‌های زیبا از سنگ در مازندران
 
وی استقبال از این صنعت را در ایران و دنیا بی‌شمار برشمرد و افزود: در مقاطعی اتاق بازرگانی مازندران اطلاعات صحیحی را به تجار و بازرگانان سنگ برای ارائه بهتر محصولات سنگی در کشورهای دیگر ارائه نمی‌داد ولی الان شنیدیم که اتاق بازرگانی در این باره همکاری خوبی دارد.
 
این کارآفرین در عین حال اضافه کرد: در حال حاضر تاجر فعال و قوی در مازندران در زمینه سنگ نداریم.
 
وی به معدنی در مازندران اشاره کرد که نمونه دنیا با انواع سنگ تزیینی است و اضافه کرد: بعد از انقلاب دگرگونی‌های فراوانی در صنعت سنگ به وجود آمده است.
 
جاویدنظر با اشاره به اینکه در گذشته امکان برش سنگ گرانیت در کشور نبود، یادآور شد: الان در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.
 
وی با اعلام اینکه از مسئولان برای توسعه این کار وام و امکانات نمی‌خواهیم، بیان داشت: از دولت و سازمان صنعت در مازندران می‌خواهیم که معادن سنگ در مازندران فعال شود.
 
قانون تداخل در معادن تعیین تکلیف شود
 
این کارآفرین خواستار تعیین تکلیف قانون تداخل در معادن شد و گفت: در این باره مسئولان باید بر اساس قانون عمل کنند و در سال‌های گذشته برخلاف قانون عمل شده است.
 
وی با اعلام اینکه استان‌های دیگر کشور این مشکل را ندارند، تصریح کرد: این مشکل فقط در مازندران است.
 
این مرد صنعت و تجربه در پایان با اعلام اینکه از اربیل عراق تقاضای برپایی نمایشگاه بین‌المللی را داریم، اظهار داشت: اگر معادن در اختیار ما قرار دهند ظرفیت‌های اقتصادی این صنعت در مازندران افزایش می‌یابد.


  • فرهاد پولادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:0

    با سلام.بنده ام بارها تقاضای دریافت مجوز برداشت سنگ .کوهی و واریزی رااز صنایع و معادن استان داشتم که بلا استثنا هر دفعه گفتند تداخل دارد . مسعولین استان با این کلمه از وظیفه شان سر باز میزنند و فقط در حال چرت زدن و سنگ اندازی هستند . با تشکر یکی از متقاضیهایاخذ _تداخل دارد)

    صنایع و معادن استان مازندران


    ©2013 APG.ir