تعداد بازدید: 4372

توصیه به دیگران 7

يکشنبه 6 اسفند 1391-23:30

رسانه ها نه دادگاهند،نه کافه گلاسه!/برای مزاح نیامده اید

گزارش+گزارش تصویری+حاشیه نگاری مازندنومه از همایش رسانه و انقلاب اسلامی-دانشگاه آزاد ساری،6 اسفندماه 1391


مازندنومه؛متن:سردبیر-عکس:حمیدصالحی:شامگاه یک شنبه خانه مطبوعات مازندران در هیئت تازه اش،همایشی را در دانشگاه آزاد ساری برگزار کرد که در آن جمعی از اهالی مطبوعات و مسئولان حضور داشتند.

برنامه ساعت 16 با سخنرانی صادقعلی رنجبر-مدرس دانشگاه-آغاز شد.او که چند سالی است وبلاگ "انگیزه" را اداره می کند و یادداشت هایش در رسانه های مختلف استان بازتاب می یابد،درباره اخلاق مطبوعاتی نکاتی را بیان کرد.

رنجبر گفت:رسانه جای آدم های ترسو و بزدل نیست و محل مصاف و مقابله است و کسانی که به این عرصه ورود پیدا می کنند باید پی بسیاری از چیزها را به تن خود بمالند.

وی با بیان این که کسانی که شجاعت ندارند وارد عرصه روزنامه نگاری نشوند،افزود:رسانه ها بیان صریح مردم و جزو دستگاه ثانوی به حساب می آیند،یعنی تقویت کننده ارتباط دو نفری هستند که به هم نمی رسند.

این وبلاگ نویس ساروی اتهام زنی های اثبات نشده از سوی رسانه ها را به افراد و دستگاه ها آفت رسانه قلمداد کرد و ادامه داد:آفت دیگر آن است که رسانه دچار خودسانسوری شود که با این کار به مردم خیانت کرده است.

رنجبر با اشاره به این که حضور مطبوعات مزاح و شوخی نیست و نباید از روی شکم سیری و تفریح به دنبال این کار رفت،استدلال کرد:رسانه همچون معبد است و هر موردش می تواند مثل عبادت و دعا و نیایش باشد.

وی با تاکید بر این که رسانه مزیت عمومی است و نباید از آن استفاده شخصی کرد،تصریح کرد:مطبوعات جای مانورهای شخصی و توان زدایی از گروه مخالف نیست که اگر این گونه شود،زمینه های سرکوب آن فراهم می شود.

این مدرس دانشگاه میل به بزرگ زنی و غول کشی را آفت دیگر رسانه ها برشمرد و ادامه داد:بعضی ها از سقوط آدم های بزرگ لذت می برند و چون خودشان نمی توانند بالا بروند،تلاش می کنند دیگران را پایین بیاورند.

وی افزود:اگر آدم بزرگی گاف داد باید به آن پرداخت اما نباید در کمین نشست و مچ گیری کرد.

رنجبر با بیان این که رسانه باید نقد کند و نه توهین و واژه های موهن و استهزا باعث قوت کلام نمی شود،افزود:احترام گذاشتن با نقد منافاتی ندارد و حضرت امام کارتر و ریگان را با عنوان"آقا"ی کارتر و ریگان خطاب می کرد.

این وبلاگ نویس با اشاره به این که گاهی رسانه را به دادگاه تبدیل و افراد را محاکمه می کنیم،یادآور شد:گاهی هم رسانه را به کافه گلاسه مبدل می کنیم و به بعضی ها حال اساسی می دهیم!

وی گفت:ما نباید در رسانه نقش دادستان را بازی کنیم یا این که مثل صفحه رپرتاژ و آگهی به بزرگ نمایی بپردازیم و کوتوله ها را قدبلند جلوه بدهیم.

رنجبر در پایان با بیان این که ما حق دلسرد شدن را نداریم،افزود:رسانه را به حزب خاصی واگذار و رسانه فروشی نکنیم.

سخنران دوم ایرج نیازآذری-رییس خانه مطبوعات مازندران-بود که به نمایندگی از این خانه روی سن رفت و ضمن بیان برخی قدردانی ها،توجه به مطبوعات و رفع تنگناها، از جمله مسایل معیشتی و مشکل کاغذ را خواستار شد.

عباسعلی ابراهیمی سخنران سوم بود.او بعد از چند دقیقه صحبت کردن و بیان برخی قدردانی و تشکرها،به حاضران گفت:این چند دقیقه را جزو وقت من محسوب نکنید و من از الان می خواهم سخنرانی کنم!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ابتدای سخنانش به تمجید از عملکرد رییس دانشگاه آزاد ساری پرداخت و گفت:آقای کیومرث نیازآذری تحولات خوبی در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در این واحد دانشگاهی ایجاد کرده اند و ایشان در سطح ملی بسیار موفق بوده اند و من از عمق جان به او تبریک می گویم.

وی در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد:رسانه باید نقشه راه را تعریف کند و نقش احزاب را بازی نکند.

ابراهیمی با اشاره به این که رسانه شانیت دارد،افزود:مطبوعات باید کلان نگر باشند و جزیی نگری را دنبال نکنند.

این مسئول با اشاره به این که رسانه ها حقایق جامعه را منعکس کنند،نه منافع خود و جریان سیاسی را تاکید کرد:نقد حق رسانه است،ولی انتقاد باید با انگیزه الهی باشد و نه با ادبیات نفسانی.

در ادامه برنامه،گروه آیینی زندگی سوادکوه به سرپرستی علی حسن نژاد به اجرای نوروزخوانی و موسیقی محلی و برخی مراسم و نمایش های آیینی همچون لوچو و سِما پرداخت.

هنگامی که دو تن از پسربچه های این گروه مشغول اجرای"سما"شدند،مدیرمسئول یکی از روزنامه ها برخاست و سالن را ترک کرد!

ترک این مدیرمسئول که با تعجب حاضران همراه بود،به خاتمه یافتن برنامه گروه منجر نشد و کار با رقص چوب و لوچو و "دروم بخوردن" ادامه یافت.

استاندار،رییس دانشگاه آزاد،حجت الاسلام ابراهیمی،مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری مازندران و سایر مسئولان و اهالی مطبوعات که در سالن بودند،تا آخر،این برنامه هنری را تماشا کردند.

طاهایی آن چنان به وجد آمده بود که بعد از پایان اجرا،به هر کدام از اعضای این گروه،نفری 30 هزار تومان عیدی و شاباش داد.

کیومرث نیازآذری سخنران بعدی همایش بود.موضوع سخنرانی او دانشگاه،رسانه و سبک زندگی بود.

رییس دانشگاه آزاد ساری که در این همایش همه از او حسابی تعریف و تمجید کردند،ابتدا ضمن اشاره به اهالی مطبوعات گفت:در این سالن همایش ها و برنامه های مختلفی برگزار شده است،اما من تاکنون هیچ جلسه ای را این گونه خشک ندیده ام!شما چقدر افسرده اید و سکوت کرده اید؟!

با این جمله نیازآذری حاضران شروع به دست زدن و سوت کشیدن کردند!

او در ادامه به موفقیت های خود در این واحد دانشگاهی اشاره کرد و گفت:روزی خانواده ها برای قبولی فرزندان شان در دانشگاهی دوردست و در مقطع کاردانی،نذر و دعا می کردند و استرس داشتند،ولی هم اکنون در دانشگاه آزاد ساری 200 نفر در مقطع دکترا و 3000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد(در 30 رشته)مشغول تحصیل اند.

نیازآذری ادامه داد:ما این سالن را به دستگاه ها و سازمان ها اجاره می دهیم،ولی وقتی حرف رسانه ها پیش آمد حاضر شدم امشب سالن را در اختیار شما قرار دهم،این در حالیست که سال گذشته قرار بود جشن روز خبرنگار در این دانشگاه برگزار شود،اما عده ای گفتند:"آن جا نروید،آن جا اژدهایی هست که سرِ ما را می خورد!"

رییس دانشگاه آزاد ساری ادامه داد:حاضر و ناظر بر کار ما خدای بزرگ است و ما از خلق خدا واهمه ای نداریم.

وی در پایان گفت:کار شما از کار ما سخت تر است،چون ما سرفصل و برنامه داریم اما کار شما تعریف شده نیست.

سیدعلی اکبرطاهایی-استاندار مازندران-سخنران آخر همایش بود که ضمن بیان خاطراتی از شهید شیرودی و مادرش،اظهار داشت:زمان شهادت شیرودی،فرماندار تنکابن بودم و اربعین امسال هم به اتفاق جمعی از مسئولان به ملاقات این مادر شهید رفتیم.

وی افزود:اواخر آذرماه امسال که دکتر احمدی نژاد به مازندران آمد،بدون این که من خبر داشته باشم ما را به سمت منزل شهید کشوری برد.

طاهایی افزود:بعد از دیدار رییس جمهوری با مادر شهید کشوری،ایشان به من 5 عدد سکه تمام بهار دادند تا به مادر شهید شیرودی هدیه بدهم.

وی یادآور شد:روز اربعین به اتفاق معاون اول رییس جمهوری،وزیر نیرو و وزیر اقتصادبه منزل شهید شیرودی رفتیم و من سکه ها را تقدیم کردم،اما آن روز مادر شهید،قدرت تشخیص نداشت.

استاندار مازندران در ادامه با یادآوری این که اگر نتوانستیم غبار رنج را از دوش مطبوعاتی ها بزداییم،حداقل بی اطلاع از رنج آن ها نیستیم،تصریح کرد:از مدیرکل ارشاد پرسیدم موضوع کاغذ چیست؟که متوجه شدم قیمت کاغذ بالاست و بسیار هزینه بر است،این در حالیست که ما در استان کاغذ داریم و من اجازه نمی دهم کاغذ شرکت چوب و کاغذ از استان خارج شود.

وی در پایان تاکید کرد:بزرگان قوم را بزرگ بشمرید و بزرگ ستیزی اخلاق پسندیده ای نیست.

آخرین بخش برنامه ،قدردانی خانه مطبوعات از سه مدیرِ رسانه دوست بود.مسئولان خانه مطبوعات سه لوح قدردانی و تندیس را به سیدعلی اکبرطاهایی استاندار مازندران،هادی ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به پاس حمایت های شان از اهالی رسانه تقدیم کردند که البته هادی ابراهیمی در سالن حضور نداشت.

پس از پایان برنامه و اقامه نماز جماعت،حاضران در رستوران دانشگاه با سبزی پلو و ماهی پذیرایی شدند.

عباس مهدوی مجری همایش بود.زمانی که استاندار به اعضای گروه آیینی زندگی عیدی داد،او به شوخی گفت:آقای طاهایی،بچه های مطبوعات گفتند: حاضرند نوروزخوانی کنند تا شما به آن ها عیدی بدهید!لحظاتی بعد یکی از حاضران به مهدوی تذکر داد که شان مطبوعاتی ها را پایین نیاورد!او هم گفت:منظور خاصی نداشته و اصلا" خودش اگر صدای خوبی داشت می خواند تا استاندار به او هم عیدی بدهد!

علی بابایی کارنامی -مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران- و نیز شعبانعلی واحدی -مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری مازندران- از جمله مسئولانی بودند که در همایش شرکت کرده بودند.


  • سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

    از اینکه دوستان اظهار نظر کردند خیلی خوب است اما باید به آقا یا خانم سارویه گفت که بدون اظهار نظر پیرامون عدم واکنش آقای استاندار یا مدیرکل ارشاد نسبت به رقصی که در مراسم انجام شد باید به این موضوع اشاره کرد که آقای رضازاده در زمینه واکنش نشان دادن به اینگونه موارد، خیلی شفاف است. بنظر می رسد شیخ و دیگر آقایان مسئولین باید از مدیر مسئول حرف یاد می گرفتند.

    • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

      خبرنگاران عزیز و گرامی و خانه مطبوعات مازرون

      ، خوب می دانید که در ابتدای راه کمال هستید .

      باید که فعال تر در صحنه حضور یابید ، مقاله ها شفاف تر ، ارتباط ها صمیمی تر و نقد ها منصفانه تر و تحمل ها بیشتر گردد ، که اگر چنین شود با پتانسیل خوب موجود حتما خروجی و نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود .



      همواره پیروز و موفق باشید .

      • سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

        اره شما کی خانی آدم بواشین؟! رقص کجه دیه؟! دوتا خورده وچه چکه سما رقص بیه؟! ول ها کنین شما اموات خدا رحمت هاکنه

        • بابک شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 1 0
          سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

          سلام

          این همایش را باید به فال نیک گرفت،البته آنطور که از شواهد پیداست باز مثل همه ی روز خبرنگارها و همایش ها بیشتر مسوولین حرف زدند و خبرنگاران شنونده و تشویق گر بودند...

          دوستی دکتر رنجبر را وبلاگ نویس خطاب کردند!! متعجب شدم، دکتر رنجبر بی شک یکی از مفاخر ما در حوزه رسانه مازندران هستند، سالها قدم و قلم در راه رسانه دارند که ستودنی است...

          مباحث مربوط به گفته های ایشان را خواندم، منطقی، علمی و کاملا منصفانه بود...

          ایکاش مسوولین استانی ما در همایشهای بعدی زمان خود را به خبرنگاران بدهند...تا خبرنگاران هم فرصتی برای حرف زدن داشته باشند...

          از آقا ایرج نیاز آذری و همکارانشان سپاسگزارم...همزمانی این همایش با سالگشت یازدهمین تولد هفته نامه ی وزین پیک سبز موجب شد نتوانم در این همایش شرکت کنم ولی خوشحالم که حداقل دکتر رنجبر به پشت تریبون رفت...

          درخواست داریم در همایش های بعدی به خبرنگاران غرب استانی نیز فرصت داده شود...

          از مازندنومه که ما را به صورت مجازی به این همایش برد متشکرم...عکسها زیبا بود...یادداشت هم جنس شیرینی داشت...

          آن مدیرمسوول هم که فرمودید رفت شاید به این دلیل کاری بود(البته امیدوارم اینطور باشد)

          • خبرنگار گمنامپاسخ به این دیدگاه 1 0
            سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

            اون آقا که موقع رقص رفت بیرون، یه دوستی داره که افتخار می کنه تا حالا موسیقی گوش نداده. اونوقت شما انتظار داشتین اون آقا که دوست این آقاست می نشست و چکه سما شما رو می دید؟ اگه توی سالن می موند جواب اون رفیقشو چی جوری میداد؟ حالا شانس آوردین اون آقا موسیقی رو گوش داد و موقع چکه سما رفت بیرون.

            • حمید صالحیپاسخ به این دیدگاه 3 0
              دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

              ساروی جان رقص هم جزو فرهنگ بومی و محلی است،نمی دانی بدان.به جای اهالی مطبوعات مازندران هم بیانیه صادر نکن،جنابعالی یک عدد بیشتر نیستی.

              • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                چطور استاندار و شیخ و بقیه نشستند تا آخر رقص مازندرانی را تماشا کردند و آن آقا بیرون رفت!!؟دینداری اش بشتر از شیخه که مرتب بالای منبره؟یا بیشتر از استاندار حزب اللهیه که احمدی نژاد پشت سرش در منزل شهید کشوری نماز خوند؟!!خدا عاقبت ما را ختم بخیر کند با این دیدگاه های کهنه و بسته

                • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                  اژدها ؟ هه

                  • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                    اره ته راست باوتی این گزارش شاید توش نون دیه توسط سردبیر تهیه بهیه ولی گزارش چالش ره هنوز ندومبی در کدوم رسانه منتشر بهیه. اگر دونی لطفا بار تا بووینم کجه هسته

                    • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                      وبلاگ نویس ها قاعدتاً از اقشار باسوادان جامعه هستند و کارشان تهیه گزارش و خبر و راست و ریست کردن این و آن نیست بلکه خود یک تحلیلگر هستند و استخوان بندی مطالب قرص و محکم را می شناسند و اهل شانتاژ و جوسازی و ناراست گویی نیستند. سخنران جلسه بهترین مورد برای انتخاب فوق بود و وجود ایشان به خیلی ها آبرو داد و خیلی ها را انتقاد پررنگ تر دور کرد. حیف که قدر این مهره و امثال ایشان در استان و در شهرستان ساری به خوبی شناخته نشده و افراد کوتوله و حسود و عنود که به برخی از مناطق خاص رقیب وابستگی دارند و تا نوک بینی شان را نمی توانند بیشتر ببینند گاه و بیگاه فقط به نیش زنی مشغول می شوند و این مهره های ارزنده و پر پتانسیل را که سرمایه های ارزشمند ساری هستند به راحتی نابود می کنند.

                      • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                        آقای مهدوی مجری محترم! اجرای چنین مراسمی جای شومن بازی سخیف شما نبود.

                        • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                          احتمالا ترک سالن توسط مدیر مسئول حرف بخاطر رقص بود نه بخاطر حرکت بومی و محلی. البته طبیعی هم هست رقص را هیچکس تائید نمی کند اهالی مطبوعات مازندران هم آنرا قبول ندارند.

                          • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                            اما باید گفت در یک مورد مهم که آقای نیازآذری زیاد موفق نبودند رعایت حجاب اسلامی ایرانی، بانوان دانشجو چه در مقطع لیسانس و یا فوق لیسانس می باشد. که جای تاسف دارد.

                            • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                              چرا یک وبلاگ نویس نباید سخنرانی که؟دکتر یونس شکرخواه،استاد بزرگ ارتباطات،هم وبلاگ داره.سردبیر نیوزویک هم وبلاگ داره.چه ربطی داره؟مگه وبلاگ نویس بچه 12 ساله هست؟مگه هر وبلاگ نویسی نونهال و بی سواد میشه؟اتفاقا من که در جلسه نبودم اما با خواندن مطالب بالا متوجه شدم که خوب سخنرانی کردند.نکات گفته شده درست است

                              • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                                به کامنت گذار محترمی که ترجیح دادند خود را"کرم"بنامند عرض می کنیم که گزارش بالا همان طور که در ابتدای آن آمده توسط سردبیر مازندنومه و عکس های حمیدصالحی تهیه شده و خانم کلثوم فلاحی در جلسه حضور نداشت.گزارش همایش کشاورزی را نیز ایشان در رسانه دیگری انتشار دادند.

                                • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                                  جالبه یک وبلاگ نویس جای خبرنگاران حرف می زنه....برای خودمون متاسفم

                                  • رضا فیروزجاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                    دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                                    نیازها در صدر؛ حسین نیازآذری رییس مجمع نمایندگان مازندران ، دکتر کیومرث نیازآذری ریس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ، ایرج نیازآذری رییس هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران !؛ اینها یعنی کفایت و عزتی که خدا به آنها داد . کسانی که در همایش بودند به چشم خود دیدند که چگونه از دکتر نیاز تقدیر گردید. یکی گفت مدیر ملی ، دیگری گفت کارآمد و خلاق ، هرکسی تریبون گرفت از این مدیر ارزشی به نیکی یاد کرد . و البته همه افسوس خوردند چرا مدیری که کلاس ملی دارد از توانش در استان بخوبی استفاده نشد!. این سوال را بهتر است طرفداران آقای احمدی نژاد پاسخ دهند.دکتر نیاز آنقدر به عملکردش مطمئن بود که خواست اهالی رسانه یکروز کامل از فعالیت های انجام گرفته در این دانشگاه بازدید نمایند. انشالله در دولت بعدی شرایطی فراهم شود تا بدون جب و بغض از مدیران شایسته و توانمندی چون ایشان استفاده شود . هرچند خدمات دکتر نیاز در داشگاه و توسعه فضای دانشگاهی بهترین خدمت زندگی اش بود.

                                    • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                                      الهی کلثوم خانم دست ول بوه. هفته قبل همایش آزاد اندیشی با عنوان کشاورزی، راهکارها و چالش ها در دانشگاه کشاورزی برگزار بهیه که کلثوم خانم هم حضور داشته ولی تا الآن گزارش نداهه. خود کلثوم خانم هم بهیه اتا تبعثض چی که هر جاره که دلش خانه پررنگ کانده و هر جاره که ناخانه گزارش ندنه. اسا شما بارین اما فقیر فقرا که نتونستمی استاندار ره بیاریم چیکار باید هاکانیم؟

                                      • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                                        تشكر از آقاي صادقي و دست مريزاد آقاي حسن نژاد.

                                        سخنراني ها خيلي جالب بود ولي مدير مطبوعات مازندران در ذوق ما زده چون نتوانست حتي از روي كاغذ مطلب را درست بخواند .






                                        ©2013 APG.ir