تعداد بازدید: 2411

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 7 اسفند 1391-22:28

پس ما کی حرف بزنیم؟!

درباره همایش رسانه و انقلاب/ما خبرنگارها هم حرف هایی داریم که باید بگوییم.ما دوست نداریم تنها شنونده باشیم.دوست نداریم از بالا به ما نگاه کنند.حق مان است حرف بزنیم،انتقاد کنیم و از پایین بودن آستانه تحمل بیشتر مسئولان میانی استان بنالیم.


مازندنومه،زینب حبیب پور:همایش خبرنگاران و اصحاب رسانه با عنوان"رسانه و انقلاب اسلامی"6 اسفندماه برگزار شد.در این راستا چند نکته قابل عرض است:

 اقدام خانه مطبوعات به ويژه اعضای جدید هیئت مدیره در برپایی این برنامه جالب توجه بود و حصر رسانه ای با برگزاری این همایش شکسته شد.می دانیم که تنها گردهمایی بزرگ خبرنگاران سالی یکبار آن هم در روز خبرنگار برگزار می شود.

در مراسم روزخبرنگار سال های اخیر این مسئولان بودند که یک طرفه صحبت کردند و خبرنگارها شنیدند.از میان خبرنگارها هیچ گاه کسی فرصت نیافت که دردل ها و مشکلات را مطرح کند.پیشنهاد می شود در همایشی مثل برنامه 6 اسفندماه یا همایش های این چنینی،به خبرنگاران و اهالی رسانه نیز فرصت حرف زدن داده شود و مثل همیشه ما تنها شنونده صرف و تشویق کننده پایانی سخنرانی آقایان نباشیم!

همایش رسانه و انقلاب که در دانشگاه آزاد ساری برگزار شد،شاید در گام نخست و برای ابراز وجود و شروع فعالیت اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات،پذیرفتنی باشد،اما در کل،این گونه همایش ها خروجی چندانی ندارند.صرفا بازهم مسئولان به عنوان نصیحت کنندگان و خبرنگاران مستمع باید در این جلسات حضور یابند.

دیروز درباره اخلاق رسانه ای صحبت شد.اخلاق رسانه ای یعنی چه؟!آیا این اخلاق فقط برای خبرنگارها و رسانه ها تعریف می شود؟

ما کی و کجا باید بگوییم که فرمانده پلیس شهرستانی،به خاطر یک خبر واقعی بدون ارسال توضیحی به شکایت از مدیر رسانه ای دست زده است؟ آیا این اقدام اخلاقی است؟

ما کی و کجا بگوییم یک فرماندار به خاطر یک خبر واقعی،هفته ها خبرنگاری را از ورود به جلسه منع کرده و حتی شماره تلفن او را از سیستم ارسال اس.ام.اس فرمانداری خارج کرد تا بایکوت شود؟آیا این حرکت اخلاقی است؟!و آیا نباید در همایشی که قرار است راجع به اخلاق رسانه ای حرف بزد،کسی از اهالی مطبوعات می رفت و این ها را می گفت؟

کی و کجا بگوییم پای خبرنگار خانمی را شهردار یکی از شهرستان ها به محکمه باز می کند،به جرم گفت و گوی تلفنی آن خبرنگار با عضو شورای آن شهر؛و چون زور شهردار به عضو شورا نرسیده از خبرنگار شکایت کرده؟این ناجوانمردی های غیراخلاقی را کی و کجا باید گفت؟

همین استانداری در ماه های گذشته بارها خبرنگاران را به جلسات مهم دعوت نکرد و همه را مجبور کرد خبرهای جلسات مهم استانداری را تنها از سایت متبوع شان بگیرند!این اخلاق رسانه ای است؟ 

همایش رسانه و انقلاب(عکس:حمید صالحی)

ما خبرنگارها هم حرف هایی داریم که باید بگوییم.ما دوست نداریم تنها شنونده باشیم.دوست نداریم از بالا به ما نگاه کنند.حق مان است حرف بزنیم،انتقاد کنیم و از پایین بودن آستانه تحمل بیشتر مسئولان میانی استان بنالیم.

به هر حال با ورود اعضای جدید به هیات مدیره خانه مطبوعات،نور امیدی تابیده است،اما دوست نداریم مایوس مان کنند.

گردهمایی خبرنگاران لازم و مفید است،دیدارها تازه و ساعاتی به خوشی سپری می شود،اما استمرار و ادامه این گونه همایش ها،بایدبه ارایه خواسته ها و طرح دیدگاه ها و رفع مشکلات اهالی رسانه منجر شود؛از مشکلات اقتصادی و معیشتی گرفته تا مشکلات حقوقی.


  • همکارازشرقپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 12 اسفند 1391-0:0

    باسلام وتشکر

    خداکند روزی جایگاه وتأثیگذاری وجودخبرنگاردرک شود

    ا...وکیلی جهان گلستان میشود

    • قلم شکسته :پاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

      خانم حبیب پور ما که حرف زدیم ما را به ... بردند شما هم مثل اینکه هوس... به سر تون زد؟؟!

      • سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

        ول هاکن خاخر اما انده حرف بزومی کجه تاثیر داشته

        • سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

          1- اخلاق ناقلایی مهمتر است یا اخلاق خبرنگاری و رسانه ای؟

          2- شباهت اخلاق ناقلایی با اخلاق حرفه ای رسانه ای چگونه است؟

          3- اخلاق رسانه ای اصول و پایه های روشنی دارد یا همه بر اساس احساس و نصیحت و رعایت و ... چیده شده است و ناقلا که اساساً به خاطر در هم شکستن این سدها ناقلاشده است با این اوضاع یک موجود بد اخلاق و بدذات و شریر رسانه ای است که باید دم آنرا گرفت و از دایره رسانه وزینی همانند مازندنومه بیرون انداخت.

          4- زیاد حرف زدن چندان خوب نیست و فقط ناقلا مجاز است زیاد حرف بزند. خانم ها خیلی وقت دارند که حرف بزنند و اصلاً هم کم نمی آورند و حسابی هم در حرف زدن شجاع هستند و مسئولان را آزار می دهند.

          5- بر اساس یک تحقیق میدانی من درآوردی ناقلایی میزان آزار رسانی خانم های خبرنگار به مسئولان به مراتب بیشتر از آقایان خبرنگار بوده است ولی مجموع همه اینها اصلاً به پای انگشت کوچیکه ناقلا هم نمی رسند.

          6- حالا مگه خانم خبرنگار چه حرف مهمی داشتند که آقایان نمی توانستند به جای ایشان بزنند؟ مگر اینکه بفرمایند فقط ایشان باید حرف می زدند تا جلسه شایستگی لازم را برای هواداری پیدا می کرد و شانیت می یافت.

          7- بر نتابیدن سخنرانی مسئولان و یکطرفه پنداشتن آنها هم مسئله ای است که خیلی منطقی نیست و صرفاً جهت تحریک عواطف استفاده می شود. مثل همین کامران نجف زاده که در صرفاً جهت اطلاع گیرهای سه پیچ می دهد ولی مشکلات و موانع مدیر را نه می فهمد و نه می خواهد بفهمد. ایشان عین یک ناقلا عمل می کند و رفتار کاملاً ناقلایی دارد که در هیچ کجای جهان پذیرفته شده و حرفه ای نیست و به محض اینکه پای چنین موجودی با خارج از کشور حتی با آزادی های تقلبی و تبلیغاتی کشوری مثل فرانسه برشد فی الفور همانند ناقلا با انگشت نگاری رو به رو شده و پس از ایذاء فراوان کار به دیپورت می کشد و دست از پا دراز تر به وطن برگشت داده می شود.

          8- هر وقت حرف زدن کم آوردید مثل خانم پروین ترتیب یک مناظره را در جایی بدهید تا برایتان کف و سوت هم بزنند. خودم با همه ناقلایی ذاتی ام حاضرم مدیریت و مجری گری جلسات مناظره شما را با نرخ مناسب و منطقی و عقلانی و حرفه ای عهده دار شوم و اگر برای شما ممکن نیست که طرف مناظره ای را پیدا کنید شخصاً حاضرم با شما مناظره کنم. البته من هم اهل بگم، بگم هستم و کلی مسائل پشت پرده را به اطلاع سایرین می رسانم.

          9- تعریف و تمجید هم ذاتی همه جلسات شده است و نمی شود نمک خورد و پس نداد. وقتی سالن در اختیار قرار داده می شود و وقتی اینهمه هزینه برگزاری و جوائز و لوج تقدیر و دست به جیب شدن های استاندار محترم انجام می شود که به نظر ناقلا مهمترین بخش همه همایش ها و شاید هم هدف اصلی و اساسی تمام همایش ها می باشد و بدون آن هیچ همایشی فاز نمی دهد، توقع دارید نگذارند از خدمتگزاران و همکاری کنندگان در حد و شان لازم تقدیر و تشکر به عمل آید.

          10- حالا خوبه که فقط در قسمت حرف زدن اجاز حرف زدن به افراد کوچکتر مجلس ندادند ولی در عوض خیلی چیزای دیگه دادند که ناقلا را به وجد آورده و حسابی زندگیش داره از این رو به آن رو می شود.

          11- مازندنومه هم به وجد آمده و سردبیر آن شخصاً موضوع را قلمی کرده و از ناقلا هم انتظار پشتیبانی دارد تا اجازه دهد این کامنت چاپیده شود. اشکال نداره ما هم برای اینکه این کامنت عزیز ما چاپیده شود از کار سردبیر تمجید کرده و اعلام می کنیم تا سیه روی شود هر آنکه نتواند توان بسیار بالای این سردبیر توانمند و حرفه ای و کارگشا و قلم به عشق و شعر دوست و آواز دوست و هنرپرور و طرفدار رقص ها و رقاص ها و رقاصی های از نوع سنتی و در بعضی مواقع از نوع مدرن بخصوص پاپ و به شدت علاقمند به فیلم و سریال پایتخت 1و 2و 3 و 4 و ... و طرفدار پر و پا قرص استاندار و کیا نیاز و به شدت حافظ منافع کامنت گذاران که فقط در مواقعی که ترس بر او غلبه می کند و چشم غره دادگاه و نیروی انتظامی را می بیند مقداری نقطه چین به کامنت های ناقلایی ما اضافه می فرمایند که به دلیل اینکه کامنتهای بی معنی ما را از معنی می اندازد باید نهایت تقدیر و تشکر را از ایشان داشت و از مسولان به طور جد خواسته شود یک پای همه جوائز باید مازندنومه باشد. خوب بید سردبیر جان، حالا ببینم دیگه چه بهانه ای برای نچابیدن کامنت های ما می آورید. البته مزاح بود و انصافاً اکثر کامنت های ناقلایی ما چاپیده شده است.


          ©2013 APG.ir