تعداد بازدید: 2699

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 13 اسفند 1391-13:45

نمی توان جلوی سیل را گرفت-نوبخت

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری گفت:میزان موجودی جنگل در منطقه استحفاظی ساری، 130 میلیون متر مکعب است که ارزش اقتصادی آن بالغ بر 115000 میلیارد ریال پیش بینی می شود/ چوب و کاغذ مازندران سالانه به 430 هزار متر مکعب چوب نیاز دارد/برای کنترل پدیده سیل در دو منطقه نوشهر و ساری به 96 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 


مازندنومه،اعظم کردان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری پنج شنبه گذشته در بازدید خبرنگاران از جنگل های منطقه فریم و سنگده دودانگه شهرستان ساری با اشاره به اینکه 1370روز به عنوان مدیرکل در این اداره مشغول به انجام وظیفه هستم،گفت: اگر یک نگهبان نیز بودم به عنوان یک ایرانی وظیفه دارم به بهترین شکل ممکن وظیفه ام را انجام دهم.

عباسعلی نوبخت تصریح کرد: سعی می کنم به سوالات خبرنگاران صادقانه پاسخ دهم و واقعیت ها را بگویم.

*130 میلیون متر مکعب جنگل داریم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در ادامه به بیان ویژگی های جنگل های شمال پرداخت و اظهار داشت: جنگل های شمال ایران به جنگل های هیرکانی شهرت دارند و این جنگل ها متعلق به اواخر دوران سوم زمین شناسی است و به عنوان کهن ترین جنگل های جهان به شمار می روند.

نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 80 گونه درختی و 50 گونه درختچه ای در جنگل های شمال ایران شناسایی شده اند، افزود: این مناطق را می توان در زمره ذخایر ژنتیکی جهان قلمداد کرد.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری مساحت کل جنگل های شمال را 2090809 هکتار عنوان و تصریح کرد: میزان موجودی جنگل در منطقه استحفاظی ساری، 130 میلیون متر مکعب است که ارزش اقتصادی آن بالغ بر 115000 میلیارد ریال پیش بینی می شود.

 وی، خاطرنشان ساخت: سطوح مختلف این جنگل ها شامل جنگل انبوه( 9/56 درصد)، نیمه انبوه( 27 درصد)، تنگ( 3/3 درصد) و بیشه زار و جنگل های دست کاشت( 8/12 درصد) است.

* چوب و کاغذ مازندران سالانه به 430 هزار متر مکعب چوب نیاز دارد

نوبخت به بیان سهم مجریان طرح های جنگلداری پرداخت و گفت: سهم شرکتهای دولتی 48 درصد- نیمه دولتی 6/34 درصد- تعاونی 3/10 درصد و مجریان بخش خصوصی 1/7 درصداست.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری، نیاز سالانه استان به چوب برای تامین کارخانجات و صنایع وابسته را بالغ بر 2 میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: سهم آن در حوزه این اداره کل 4/1 میلیون متر مکعب برآورد می شود.

وی ادامه داد: در حوزه اداره کل منطقه ساری، تاکنون بالغ بر 28000 هکتار از اراضی مستثنیات به زراعت چوب اختصاص یافته، به طوری که شرکت صنایع چوب و کاغذ در مازندران به تنهایی سالانه به 430 هزار متر مکعب چوب نیاز دارد.

*نمی توان جلوی سیل را گرفت

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری ، پدیده سیل را یکی از عوارض طبیعی دانست و افزود: هیچ گاه نمی توان مانع پدیده سیل شد ولی می توان با انجام کارهای موثر شدت و یا میزان تخریب آن را کاهش داد.

نوبخت با اشاره به اینکه 2 هزار منطقه بحرانی رانشی و لغزشی توسط کارشناسان آبخیزداری شناسایی شد، گفت: مطالعات بیش از 700 نقطه از این مناطق، به اتمام رسیده است.

 وی، با تاکید بر اینکه این مطالعات قابل اجراست، اظهار داشت: برای کنترل پدیده سیل در دو منطقه نوشهر و ساری به 96 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نوبخت، ادامه داد: 85 درصد کار بیولوژیکی در 170 عرصه بهشهر به صورت نهالکاری به اتمام رسید که باید تا پایان سال به صد در صد برسد.

وی با تاکید براینکه دنیا در حال گرم شدن است و برخی از عرصه ها به سمت خشکیدگی پیش می روند، گفت: چنانچه نتوانیم فضاهای سبز موجود را حفظ کنیم در دامنه های شمالی البرز با بارندگی باید منتظر سیل و در فصل های گرم سال، منتظر خشکسالی باشیم.

 وی، دخالتهای نابه جا در طبیعت را منجر به تخریب منابع طبیعی دانست و اظهار داشت: منابع طبیعی باید در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد نه سرمایه بگیران.

*بانک زمین ایجاد شود

نوبخت، به پدیده زمین خواری اشاره و تصریح کرد: از دیدگاه کارشناسان منابع طبیعی، افرادی که سطحی را برای به نام توسعه استان تصاحب می کنند ولی عملا هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، به نوع زمین خواری محسوب می شود و باید جلوی آن گرفته شود.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری، با تاکید بر اینکه ما متولی واگذاری زمین نیستیم، افزود: مسولیت این کار با سازمان امور اراضی هاست و نقش منابع طبیعی تنها اعلام وضعیت زمین و اینکه قابل واگذاری دارد یا خیر، است. نوبخت، از شناسایی زمین هایی که برای حفاری معادن مجوز صادر شده خبر داد و تصریح کرد: هدف ما از این کار زیر سوال بردن فردی نیست بلکه ساماندهی و واگذاری عرصه های طبیعی به کنندگان کار و سرمایه گذاران نه سرمایه گیرندگان از جمله اهداف ماست.

 نوبخت با تاکید بر لزوم ایجاد بانک زمین در مازندران و تاثیری که بر شناسنامه دار کردن عرصه های طبیعی وجلوگیری از تخلف دارد، گفت: دفن زباله در عرصه های طبیعی از دیگر مشکلات منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران است.

 وی ادامه داد: روز به روز روند تخریب ناشی از نفوذ شیرابه ها به سفره های زیرزمین و طبیعت بیشتر می شود و این درحالیست که روزانه دو هزار و 500تن زباله در مازندران تولید می شود .


  • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 3 0
    دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

    آقای نوبخت پس از انتقادهای تند چند ماه پیش از زمین خواران بانفوذی که بخش هایی از جنگل و عرصه های طبیعی را تصاحب کردند تا چندین روز تماس های تلفنی تهدید آمیزی دریافت کردند که آسایش و آرامش خاطر را از ایشان و خانواده اش سلب کرده بود دوستان منتقد بهتر نیست به دلایل مصونیت برخی زمین خواران بیشتر توجه کنند و بدانند تا زمانی که این مسائل پشت پرده حل نشود طرح مسائل دیگر اولویت ندارد

    • دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

      شما خبر 5 شنبه رو یک شنبه کار کردید؟!!! از شما انتظار نداشتیم.

      • يکشنبه 13 اسفند 1391-0:0

        این آقای مدیر کل به تلفن همراهش جواب نمیدهد! حدود 45 روز هر روز یا یک روز در میان با دفترش و تلفن همراهش برای گرفتن یک گفتگوی اختصاصی تماس می گرفتم اما پاسخ ندادند که ندادند. حالا اینکه به سوال خبرنگاران پاسخ می دهم را متوجه نمی شوم. لابد فقط در یک مصاحبه مطبوعاتی که سالی یک بار خودشان ترتیب می دهند !

        • يکشنبه 13 اسفند 1391-0:0

          آقاي نوبخت قبول داريم كه جلوي سيل را نمي توان گرفت اما جلوي تغيير كاربري بدون مجوز را كه مي توان گرفت ،جنگل هاي مازندران همچنان در حال تخريب و قطع درختان براي ساخت وبال و شهرك است مزارع كشاورزي توسط باندهاي مافيايي قوي در خزرشهر تبديل به زمينهاي خشك جهت ساخت و ساز ويلا شده است و هم چنان با سرعت در حال جاده سازي است .در قسمت نور و روستاهاي كوه پايه اي هر روز شاهد قطع درختان هستيم لايروبي بي رويه در رودخانه هاي مناطق كوهستاني آن هم با امنيت مسئولين مناطق و ..... خيلي راهت مي شود جلوي تجاوز به حريم بيت المال را گرفت كه متاسفانه ناظرين خود را به خواب زده اند

          • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 0
            يکشنبه 13 اسفند 1391-0:0

            سوزاندن و دفن پسماندها از آلایندگان هوا،خاک و آب های زیرزمینی بوده و دیگر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جایی ندارد امروزه تبدیل پسماندهای آلی به کمپوست و کودهای طبیعی بسیار رواج یافته که مشکل آلودگی و بهداشتی نیز ندارند و گذشته از کارآفرینی می تواند نیاز شدید و فوری زمین های کشاورزی ایران به هوموس و ماده آلی را برآورده سازد(میانگین ماده آلی خاک های کشاورزی ایران 1 درصد است) و کشاورزان و باغداران کشور را از آسیب هایی که مصرف بی رویه کودهای شیمیایی به دانه بندی و ساختمان خاک می رسانند و البته هزینه های گزاف این کودها خواهد کاست


            ©2013 APG.ir