تعداد بازدید: 3372

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 13 اسفند 1391-21:37

موحد:بعید می دانم کشتی را از المپیک حذف کنند

دیدار با نابغه کشتی "عبدالله موحد"/بعید می دانم کشتی را حذف کنند زیرا المپیک با کشتی و تعدادی معدود دیگر از ورزش ها شروع شد/به ایرانی بودن خودم افتخارمی کنم و ایران را صمیمانه دوست دارم/از قبول مربیگری تیم آمریکا سرباز زدم/موحد طبع شعر هم دارد و چندبیت ازاشعارش را که درباره "کیوس گوران"سروده بود،خواند.


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی:شامگاه روز جمعه 11 اسفندماه،فرصتی دست داد تا به اتفاق دوست مشترک مان-سارو حاتمی- دیداری با نابغه کشتی جناب "عبدالله موحد"داشته باشیم.

موحد که مدتی است درایران به سر می برد،کم کم درحال آماده شدن است تا به آمریکا برگردد.

 او تمایل دارد در سالروز تولدش که 30 اسفند است و از قضا مصادف است با تولد نوه اش که در همین روز(30 اسفند)به دنیا آمده،در کنار خانواده اش در ایالت "ویرجینیا " باشد و  74 سالگیش را آن جا جشن بگیرد.

موحد می گفت: درسال کبیسه متولد شدم.به او گفتم پس با این حساب شما هر چهارسال یکبار باید جشن تولد بگیرید! خندید و گفت : همین طوراست،اما در اول فروردین هرسال تولدم را جشن می گیرم.

از او سئوال کردم آیا کشتی از مسابقات المپیک حذف خواهدشد؟پاسخ داد: بعید می دانم کشتی را حذف کنند زیرا المپیک با کشتی و تعدادی معدود دیگر از ورزش ها شروع شد.

موحد در ادامه صحبت هایش اظهار داشت:متاسفانه درسال های اخیر قوانین و مقرراتی به کشتی وارد شد که زیبنده این ورزش نبود و کشتی را از اصالتش تهی کرد؛قبلا" کشتی سه تا سه دقیقه بود و هیجان خاصی داشت و بعضی از قوانین نظیر پاگرفتن و این طور موارد در کشتی وجود نداشت،ولی ورود این قوانین و مقررات سبب شد تا کشتی آن اصالت اولیه را ازدست بدهد و سرنوشتش به اینجا ختم شود که گفته شود از مسابقات المپیک حذف خواهد شد.

موحد به این موضوع هم اشاره کردکه کشتی برای ورزش کشور ما جنبه حیاتی دارد و بیشترین مدال طلا را در این رشته و رشته وزنه برداری کسب می کنیم .

   ازموحد درباره وضعیت فعلی کشتی ایران سئوال کردم.او در جواب ابراز رضایت کرد و گفت: کشتی فعلا درکشور ما وضعیت به نسبت خوبی دارد و به کشتی گیران توجه می شود؛ درزمانی که ما کشتی می گرفتیم این توجهات نبود یا اگر می شد خیلی کم بود،به طوری که فقر و تنگدستی بر زندگی مرحوم غلامرضا تختی سایه انداخته بود.

این نابغه اسبق کشتی ادامه داد: در مسابقات جام جهانی که هفته گذشته در تهران برگزار شد،در استادیوم 12000 نفری حضورداشتم و از این همه جمعیت که حدود 10000نفربودند و درکمتر کشوری این همه جمعیت را شاهدهستیم، لذت بردم .

موحد تاکید کرد: به ایرانی بودن خودم افتخارمی کنم و ایران را صمیمانه دوست دارم و این علاقه به ایران به حدی است که همین تهرانی که این همه آلودگی دارد و همه از آلودگی آن می نالند وقتی من ازخارج وارد تهران می شوم،از استنشاق هوای آن احساس لذت می کنم.

وی افزود:در آمریکا موقعیتی پیش آمد که تیم کشتی این کشور را مربیگری کنم و من به این خاطر که آن ها را تربیت نکنم تا هموطنان مرا شکست بدهند از قبول مربیگری تیم آمریکا سرباز زدم و نپذیرفتم.

   این غیور مرد ایرانی در مورد روی آوردن به ورزش کشتی ابراز داشت : من درابتدای زندگیم در ورزش هائی مثل شنا و قایقرانی و دو میدانی و ژیمناستیک و والیبال فعالیت می کردم، هنگامی که در بابلسر به دریا می رفتم، رفت و برگشتم به عمق دریا 10 ساعت طول می کشید.بعدها در اثر تشویق برادرم به کشتی روی آوردم .

    موحد از نادر ورزشکارانی است که در کنارکشتی به تحصیلات عالیه هم توجه وافر داشت وبرای دریافت درجه دکترا در قبل انقلاب به آمریکا رفته بود. او طبع شعر هم دارد وچندبیت ازاشعارش را که درباره "کیوس گوران"-شاعر مطرح مازندرانی-سروده بود خواند که بسیار جالب و قابل تحسین بود.

  او در این دیدار از خاطراتش با تختی هم  گفت و معتقدبود تختی خیلی ماخوذ به حیا بود و بارها با یکدیگر بازی شطرنج کرده بودند و حتی در مراسم عروسی جهان پهلوان تختی شرکت داشت .

     موحد که همزمان با "محمدنصیری"وزنه بردار پرآوازه ایران درالمپیک ۱۹۶۸مونیخ (آلمان)شرکت کرده بود و هردو موفق شدند در آن سال مدال "طلا"را آویزه گردن کنند،درباره نصیری گفت : او سه برابر وزنش وزنه بلندکرد و از این نظر از استثناهای عرصه وزنه برداری است.

 موحد هنوزدرسن ۷۴ سالگی ورزش را ازبرنامه زندگیش حذف نکرده و هرروز ساعاتی را پیاده روی می کند.

در پایان این دیدار از او درخواست کردم با آقای "سارو حاتمی "همکاری کند و خاطرا تش را بگوید تا مکتوب شود و به صورت کتاب به دست مخاطبان برسد.

 

*مطلب مرتبط:

شمالیم،هوای ابری زیاد دیده‌ام http://www.mazandnume.com/?PNID=V13915


  • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

    آقای سارو حاتمی بناست مشروح مصاحبه را در کدام نشریه به چاپ برسانید؟

    اگر گفتگو اختصاصی نشریه خاصی نیست لطفا نحوه ارتباط با شما را اعلام بفرمایید.ممنونم

    • سارو حاتمیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 15 اسفند 1391-0:0

      افتخارم این است که همشهری عبدالله موحدم. خاندان موحد و خانواد ه ی من دوستی دیرینه ای دارند. از افتخارات و دستاوردهای ارزشمند موحد همگان کمابیش اگاهیم . او برای رسیدن به این جایگاه مرارت های بسیار کشید.

      عبدالله موحد نه تنها در ورزش که در درس و اخلاق هم زبانزد بود. او تا مقطع دکتری تحصیل کرد.

      موحد انقدر ناسپاسی و بی مهری دیده که به سختی میپذیرد از کشتی سخن بگوید. برای اینکه او را بهتر بشناسیم و بشناسانیم در حال تهیه کتابی هستم که در برگیرنده ی زندگینامه و عکس های ورزشی موحد است و نیز گفت و گوی به نسبت مفصلی با هم داشتیم که در اینده ی نزدیک در یکی از نشریات به چاپ خواهد رسید.

      • دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

        چه تصادف جالبی عبدالله موحد کیوس گوران ودکترسیف الرضاشهابی افتخارات مازندران .افرادی که به این استان سرسبزعشق میورزند.باآرزوی موفقیت برای همه ایرانی ها ومازندرانی ها

        • کیوس گورانپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

          من حالا به جناب دکتر شهابی هم حسرت میبرم که دستش به قبای پهلوان رسید و این کمترین گوشه نشین را مجال دیدار ان بالابلند سپیدار نبود! حدود ده سال قبل بود که من به تب و تاب روزهای نخستین فقدان شنوائی بودم و اوازهارا به گوش می طلبیدم و سر یاس به دیوار می کوبیدم که پهلوان به منزل ما زنگ زد ! همسرم که به تلفنها جواب میدهد باور نداشت جهان پهلوانی از انسوی جهان به عطر نغمه های مازنی من چنان شود که درمان مرا به تکلیف خود ببیند و اعلام امادگی کند که هردوی مارا با هزینه خود به امریکا ببرد و به هر مدت و در هر مکان که لازم باشد به پای عشق بایستد تا صدا به گوشم برگردد....!

          اوی عزیز حتی مقدمات امر را در بیمارستان معروف دانشگاهی امریکا - جان هاپکینز - فراهم کرد و مصرا از من خواستند برای عزیمت به امریکا اعلام امادگی کنم اما من نپذیرفتم و از قضا حرکت زیبای اورا شافی و کافی دانستم و به خود گفتم تا صدای اینچنینی به گوش میرسد ، چه کسی گفت که من ناشنوا هستم ؟ قطعه زیبای اورا در ردیف بسروده هائی میدانم که مشوق من به ادامه حضور بودند - حضوری به نغمه و نوا !

          من نمیدانستم که پهلوان با بهار همزاد است ! خلقت ما چه شگفتیها که ندارد....حق همین بود که گلی چنین به طلیعه بهار می شکفت ! من برای جناب او ایام را به رخت و تخت عافیت میخواهم و برای خود تحقق این ارزو که به باری دیگر ببینم ان سپیدار را .

          • دوشنبه 14 اسفند 1391-0:0

            باتشکرازدکترسیف الرضا شهابی که این گفتگورا گزارش کردند


            ©2013 APG.ir