تعداد بازدید: 10229

توصیه به دیگران 12

جمعه 18 اسفند 1391-13:5

امشوی شو کرماشوئه

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از کنسرت گروه رستاک در ساری


مازندنومه؛متن:سردبیر،عکس:مصطفی کاظمی:چهارشنبه و پنج شنبه شب 16 و 17 اسفندماه،کنسرت گروه رستاک در سینما سپهر ساری برگزار شد.

رستاک پس از انتشار آلبوم دوم خود-سرنای نوروز-تور خود را به نقاط مختلف کشور آغاز کرد و با گروه کامل 16 نفره خود،دو شب برای مردم مازندران شادی و نشاط به ارمغان آورد.

آخرین اجرای کنسرت این گروه ساعت 9:30 پنج شب با نیم ساعت تاخیر آغاز شد.علاقه مندان موسیقی اقوام ایران و هواداران رستاک،ساعتی قبل از اجرا، پشت درهای سینما سپهر ازدحام کرده بودند و کندی دریافت و کنترل بلیت باعث شلوغی فضا و معطلی مردم شده بود.(عکس های زیر را با موبایلم گرفتم که تا حدودی شلوغی و ازدحام جمعیت را نشان می دهد)

غیر از معطلی هنگام ورود به سالن،نکته قابل عرض دیگر،ساختار و طراحی خود سینما سپهر است که به هیچ وجه برای اجراهای این چنینی مناسب نیست.

برگزارکنندگان برنامه تنها به جهت تعداد صندلی های بیشتر،سینما سپهر را برای کنسرت در نظر گرفتند که به هیچ وجه مطلوب و دلخواه نبود.

به جهت کوچکی سن و طراحی سینما برای اکران فیلم،بسیاری از مردمی که در سالن پایین نشسته بودند،مجبور شدند سربالا کنسرت را تماشا کنند و آنانی نیز که در طبقه بالا بودند(به ويژه در ردیف های انتهایی)،نتوانستند بر اجراها تسلط داشته باشند،اعضای گروه را خرد می دیدند،نحوه نواختن و ریزه کاری های نوازندگان از دست شان در رفت و از نظر صوتی نیز با دردسر فراوان صدا به گوش شان رسید!

البته همه این ها درد مزمن مرکز مازندران را بار دیگر نمایاند؛ این که ساری مکان مناسبی برای کنسرت موسیقی ندارد،هر چند مردم به همین اندک هم قانعند و حاضرند با کیفیت نامناسب صوتی و قیمت بالای بلیت و...بیایند و کنسرت تماشا کنند و شبی کنار هم خوش باشند!

به هر حال پس از معرفی گروه و مقدمه های حمید شفایی-مجری برنامه-گروه با تشویق حاضران روی سن آمد و پس از کوک کردن سازها،بلافاصله قطعه ساز نوروز(نوروزخانی) را اجرا کردند.

از این لحظه بود که رستاک،فضا را در دست گرفت و با اجراهای مسلط و شاد خود،باعث شد هزار نفری که در سینما حضور داشتند،ایرادها و اشکالات سالن را فراموش و تلاش کنند به خود و همراهان شان خوش بگذرد.

قطعات توسط هنرمندان گروه یکی یکی معرفی و اجرا می شد.مردم هم با کف و سوت و جیغ و فریاد و گاهی دم گرفتن با شعرها،همراهی می کردند.

ریتمیک بودن قطعات و حس آمیزی و تحرک و پرانرژی و اکتیو بودن بودن هنرمندان رستاک،همه را به وجد آورده بود؛حالا حتی آنانی که ابتدا می گفتند بهای بلیت طبقه بالای سالن 30 هزار تومان نمی ارزد و مغبون شده اند نیز ایرادها را فراموش کرده بودند!

صدابرداری کنسرت به تدریج بهتر و در ادامه صدای برخی سازها مثل سنتور و هم چنین سازهای زهی مثل تار و سه تار که در میان سازهای کوبه ای گم شده بود،شنیده شد.

قطعه دوم واسونک شیرازی بود و بعد هم هله مالی از منطقه بوشهر که اجرای آن ها همه را به حرکت و وجد آورد.

نوبت به اجرای قطعات مازندرانی رسید.جمعیت مشتاق که برای این بخش لحظه شماری می کردند با صحبت های محلی دو تن از اعضای مازندرانی گروه-یاسر نوازنده گرجی(نوازنده سازهای بادی) و دانوش اسدپور(نوازنده سنتور)-به تشویق و دست زدن پرداختند.

این دو هنرمند با زبان مازندرانی قطعات را معرفی کردند و یاسر نوازنده گرجی با گویش بهشهری خود گفت:قطعه ی کتولی و بانوجان را نیز که در آلبوم ما قرار ندارد،در کم ترین زمان آماده کرده ایم تا برای شما تحفه بیاوریم.

وی افزود:بهزاد مرادی -خواننده این قطعات- بیم آن داشت که نتواند در مازندران قطعات مازندرانی را به خوبی اجرا کند ،اما به او یادآور شدم مردم استان من از اجرایت خوش شان خواهد آمد و حاضران با دست زدن و هورا کشیدن تایید کردند.

با لله وای یاسر نوازنده اجرای آواز کتولی با صدای بهزاد مرادی-خواننده کرمانشاهی گروه-آغاز شد.یکی از میان جمعیت کله ونگ سر داد و مردم کف زدند.

کتولی به ترانه معروف بانو جان وصل شد که شعر آن فولکلوریک بود.اجرا ادامه یافت و نوبت کرماشو و لاره شد که در آلبوم اخیر رستاک نیز وجود دارد.در پایان این بخش نیز تشت نوازی محلی دو بانوی عضو رستاک اجرا شد که هیچان و شوق خاصی در سالن ایجاد کرد.

جمعیت هم خوانی می کردند و دست می زدند.مشکلات اقتصادی،خانوادگی،گرفتاری های روزمره،بیماری ها و...همه فراموش شده بود. نفر کناری ام به مازندرانی می گفت:«این ها ثواب کردند که آمدند و دل مردم را شاد کردند!مردم غم و غصه های شان را امشب فراموش کرده اند!»

قطعات مازندرانی که اجرا شد نوبت به قطعه معروف لری رسید:بارون بارونه.باز هم مردم هم نوا با هنرمندان رستاک خواندند و دست زدند.

اجرای ترانه رعنا از سرزمین گیلان که با حضور هنرمند گیلانی-صفرعلی رمضانی-همراه بود،شور و نشاط سالن را مضاعف کرد.

کیپ تا کیپ سالن پر از جمعیت مشتاق بود.هنرمندان رستاک خستگی نمی شناختند و مثل لحظه های آغاز کنسرت با انرژی اجرا می کردند.در ادامه قطعه ی شاد کردی اجرا شد و برنامه به پایان رسید.

جمعیت دقایق زیادی دست زدند و هورا کشیدند.تعدادی لوح قدردنی از طرف گروه ماهک به هنرمندان رستاک اهدا شد و مجری برنامه از هنرمندان خواست به پاس حضور و همراهی مردم،بار دیگر قطعات مازندرانی کرماشو و لاره را اجرا کنند.

مردمی که در حال خروج از سالن بودند دوباره برگشتند و روی صندلی های خود نشستند و این اجرا را نیز به عنوان حسن ختام کنسرت شنیدند.

فرزاد مرادی-خواننده دیگر گروه-می گفت بیش از 30 درصد اعضای رستاک را مازندرانی ها تشکیل می دهند. یکی از همراهان به من گوشزد کرد:مثل فوتبال ما که بسیاری از مازندرانی ها برای باشگاه های خارج از استان توپ می زنند!

اجراهایی رستاک علاوه بر شادی و نشاط عمومی و تزریق حس امید،باعث همبستگی قومی هم می شود.ایجاد نشاط عمومی و روحیه بخشی به جامعه به همین سادگی امکان پذیر است.

ای کاش مخالفان برگزاری کنسرت در مازندران-از هر گرایش و با هر لباسی- چهارشنبه و پنج شنبه شب در سالن می بودند و متوجه می شدند که اجرای کنسرت با اعتقادات و باورها ما منافاتی ندارد،در تضاد و تعارض با دینداری ما نیست و مقوم هویت قومی و فرهنگی ما نیز هست.

تماشاگران کنسرت رستاک خانواده های های مازندرانی بودند،عده ای چادر به سر داشتند،جمعی جاافتاده و پا به سن گذاشته بودند و محاسن سپیدی داشتند.

کسی احساس غریبگی نمی کرد،همه مثل مادران ما،همسران ما،برادران و خواهران ما بودند،همین مردم بودند که هر روزه در کوچه و خیابان می بینیم شان.چه قدر خوب می شود اگر تقابل با شادی و تفریح مردم را با تسامح و ترادف فرهنگی معاوضه کنیم.

مجری برنامه می گفت: اواخر اسفندماه مازیار فلاحی-خواننده معروف پاپ-نیز در ساری کنسرت خواهد داشت.خبر خوش دیگری بود.

***

(گزارش بالا از اجرای پنج شنبه شب گروه رستاک بود.عکس های مصطفی کاظمی را تماشا کنید که از اجرای چهارشنبه شب برداشته شده است.)

* مطالب پیشین مازندنومه درباره  گروه رستاک:

- رستاک به ساری می آید http://www.mazandnume.com/?PNID=V14985

- هدیه رستاک به مازنی ها/موسیقی مازندران لباس نو پوشید http://www.mazandnume.com/?PNID=V14957


  • چهارشنبه 23 اسفند 1391-0:0

    نمی دونم چرا بعضیا همه چیزو به خودشون میگیرن، اقای "رضاتهرانی" من خدای ناکرده به شما جسارت نکردم که بگم فیلم فاسد نگاه میکنید، ولی برای شما یا امثال شما که چشم و دل پاکید، این مراسم میتونه راهی برای انحراف باشه، حتی بدون اینکه متوجه بشید.

    اینقدر هم تلویزیون و سینما رو مثال نزنید، چون مرجع ما نیستن، بسیاری از معضلات جامعه ما از همین هاست.

    در ضمن من در این مراسم حضور نداشتم(الحمدالله)، یا بقول شما پولش رو ندارم که برم و در موردش نظر مخالف بدم، و ندادم هم، ولی بطور کلی میگم اینطور مراسم بابی هستن برای باب های شیطانی ای که خیلی ها منتظرش می باشند.

    در کل از نظر من ، اکثرا عقاید شبیه به هم داریم با کمی تفاوت، ولی گمان بر دشمنی با هم داریم، خیر همه ما شیعه هستیم و منتظر ظهور حضرت و دست به دعا، ولی در این وانفسای اخرالزمانی، با کمی غفلت به مسیری منحرف می شویم که.....

    • رضاتهرانیپاسخ به این دیدگاه 2 1
      سه شنبه 22 اسفند 1391-0:0

      برادر ارجمندilalia سلام،همانطور که خودت گفتی همۀ موسیقی ها حرام نیست و قطعاً رستاک نیز در همین گروه قرار میگیرد.دوست عزیز،در همۀ قشرها،گروه ها،اصناف،بد و خوب هست،حلال و حرام هست،پس نمیتونی بعلت تعداد کمی افراد ناصالح،بدی رو به همه نسبت بدهید.مگه در رسانه های ما،مسائل شرعی بطور مطلق رعایت میشه؟مگه در سینمای ما انواع و اقسام،فسادها،اعم از مالی و اخلاقی،وجود نداره؟تشخیص شر وفساد،باندازۀ تار موئیست،برای همینه که باید به مراجع رجوع کنیم،تا خدای ناکرده،کسانی رو متهم به فساد و غیره نکرده باشیم.درضمن بهتره،نظر(خطاب به ناقلا)رو دقیق تر مطالعه بفرمائید.مؤمن،من ماهواره ندارم ولی شما مثل اینکه،برنامه های فاسدتره اونو میبینمید!!!!!!!!!!!!!!!!!!.درآخر،مطمئنم،اگه شما از پس هزینۀ بلیط این کنسرت بر می اومدید،حتماً ازاین موسیقی ناب محلی،مستحفیظ میشدید.

      دوست عزیزم مازندنومه،توی این مدت کم سه چهار ماهه،از بعضی خبرهات،خندیدم،ازبعضیها هم گریستم،درمجموع خوشحالم که باهات آشنا شدم.اگه دیگه فرصتی به جهت دیدارمون فراهم نشد،پیشاپیش این نوروز باستانی رو به تموم،بر و بچه های تحریریه،سردبیر محترم و همهۀ برو بچ های نازنینتون تبریک میگم و بهترینها رو براتون آرزومندم،همچنین،دوستان خوب کامنت گذار،اگه بخاطر خبری،باهاتون کل کل کردم،توی این روزهای پایانی سال،ازتون معذرت میخوام.لذت کامنت گذاری به همین جرو بحث های سیاسی،با رعایت ادب و احترامه.سال جدید رو با ایده های نو،تفکرات مثبت،با خوشبینی توأم با واقعیت،شروع کنیم.به امید پیروزی،جوانان عزیز ایرانی در تموم عرصه های علمی،فرهنگی،ورزشی، سیاسی و هنری.

      • دوشنبه 21 اسفند 1391-0:0

        1) همه موسیقی ها حرام نیستند ولی حضور زنان در اینطور مراسم اصلا مناسب نیست و اگر حرام نباشد، قدمی بسوی حرام و سرآغاز فساد است.

        2)صانعی از مرجعیت خلع شدند و جالب اینجاست که چرا حکم مراجع اعلم را نمی خوانید.(در پاسخ به ماریا مرتضوی )

        3) سختی زندگی در هر اجتماعی هم موجب حلال شدن هیچ حرامی نمیشه، و این واقعا شرم آور است که وقتی تورا نهی میکنند، نهی کننده را متهم به انجام آن حرام کنی، شاید برای کسانی که برنامه های فاسد تر از اینها را ( مثلا در ماهواره) می بینند، این ها چیزی نباشد، ولی برای همه اینطور نیست، لابد میگویید شما نبین، ولی مثل ما مثل سوراخ در یک قایق است.(در پاسخ به رضاتهرانی ).

        و تشکر میکنم از ناقلا

        • ماریا مرتضویپاسخ به این دیدگاه 2 1
          يکشنبه 20 اسفند 1391-0:0

          فکر کنم ذهن ادمهای بسته ای مثل ناقلا با گچ پر شده باشه.مگر می شود آدم موسیقی گوش نکنه؟!مگر خدا صدای خوش را به انسان و پرنده ها و طبیعت نداد؟دیدن کنسرت منزه موسیقی بدون رقص و پایکوبی و اختلاط چه اشکالی دارد؟تازه برخی علما مثل آیت الله "جناتی"مدرس حوزه قم گفته اند رقص زنان برای زنان و مردان برای مردان اشکال ندارد.و همین طور آیت الله العظمی صانعی هم رقص غیر مختلط را حلال دانسته اند که مبانی فتواهای شان را می توانید در اینترنت هم ببینید.تا جایی که من می دانم بعضی ها فقط بلدند مخم مخم و مخالفت کنند و ادای روشنفکر مذهبی را دربیاورند،غافل از اینکه روشنفکری با جمودی فرق دارد.

          • رضاتهرانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            يکشنبه 20 اسفند 1391-0:0

            سلام و عرض ادب خدمت خوانندگان سایت دوست داشتنی،مازندنومه(مارو به پاچه خواری متهم نکنین،لطفاً)از گزارشتون ممنونم،مثل همیشه،از هنر،هنرمندکاظمی استفاده کردیم. آقای مهران مازندرانی،اگه توی لاتین غلط املایی داشته باشی،معنیش عوض میشه،توسعۀ فرهنگی، دمار ازروزگار ما در آورد!!این آقای ناقلا،همینطوری همیشه مخالفه!!حالا مخالفت در باب موسیقی و فوائد و مضرات آن، تا طرح انتقال آب از شمال به کویر لوت!!!!!!!!!!!ا. در چنین محیط هایی،مردم به تنها چیزی که فکر نمیکنن،فساده.متأسف شدم بابت چنین اظهار نظر. ناآگانه،مردم رو متهم میکنی،به چیزی که فقط در خودتون وجود داره!! توی عکسها،دنبالۀ،نشونۀ فسادی!!!!.

            • يکشنبه 20 اسفند 1391-0:0

              سپاسگزارم ازشما

              • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                چه باحال، اول حکم هارو میگین، بعد میگین چون اینجور نیست پس حله.

                دیگه فساد از این بالاتر، چند تا زن با حجاب ناقص اومدن تو نوازندگی یا مردم وقتشونو هدر نمیدن بیان اینجا؟؟؟ کم کم میرن به سمت پارتی، اونوقت یک عده روشن فکر واسه ما احکام میگن و به رای خودشون معانیه دیگه ای در میارن، دقیقا مثل مشرکانی که زمان پیامبر قران رو تحریف میکردن...

                • خطاب به تاقلاپاسخ به این دیدگاه 7 4
                  شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                  مقام معظم رهبری فرموده اند:"موسیقی اگر انسان را به بیکارگی و ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیّت های زندگی و امثال این ها بکشاند، این موسیقی، موسیقی حلال نیست، موسیقی حرام است.



                  موسیقی اگر چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند، این موسیقی حرام است.



                  موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوترانی تشویق کند، این موسیقی حرام است.



                  نظر اسلام این است.

                  موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نیست."



                  حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»



                  حضرت آیة الله خامنه ای: «هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.»



                  حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: «موسیقی اگر مطرب و مهیج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.»



                  حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»



                  سئوال:کجای کنسرت رستاک مشخصه بالا را داشت که ناقلا گفته حرام بوده است؟مگر خودت رفتی دیدی و شنیدی؟چرا کاسه داغتر از آش شده ای؟بیشتر فقها گفته اند موسیقی مطربی و لهو و لعب حرام است،مثل آنچه در خارج از کشور و لوس آنجلس اجرا می شود.تازه گفته اند تشخیص آن با عرف است.یکبار دیگر نظر علمای دین را بخوانید لطفا".

                  • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                    مردم دست نزنند-مردم سوت نزنند-مردم جیغ نزنند-مردم هورا نکشند-مردم نخندند-مردم موسیقی محلی هم گوش ندهند...چرا؟چون اون پایین شخصی به اسم ناقلا گفته اینکارها دینداری را برهم میریزد!من یادم نمی آید روزه و نماز پدرم ترک شده باشد اما خودش لله وا میزند و می خواند.مادرم هم در مجالس خصوصی فامیلی آواز می خواند.خیلی هم مذهبی هستند.این به اون چه ربطی داره؟آدم باید جنبه داشته باشد

                    • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                      از تور مجازی و گزارش خوبتان تشکر میکنیم و منتظر کنسرت مازیار فلاحی هم می مانیم

                      • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                        اقای ناقلا اگر مردم یک کنسرت سر ودم زده و کنترل شده هم نداشته باشند چه بکنند؟رفته اید بازار و قیمت ها را دیده اید؟اعصاب ملت از این وضعیت گرانی خورد است.با چه چیزی شاد شوند؟حالا که نشسته اید و فتوای حرام و حلال میدهید راه حل نشان بدهید که تفریح سالم چیست؟می دانید که خارجیها انواع تفریحات سالم و ناسالم را دارند.ما ناسالمش را نمی خواهیم.5 تا تفریح سالم ارایه بدهید که ملت بروند همان کار را بکنند.رفتن به پارک و مهمانی و خرید را نگویید که حالمان بهم خورد از بس این کارهای تکراری را کردیم.سالی یکبار کنسرت می گذارند حضرت آقای ناقلا حکم میدهند که غیر شرعی است.انگار بقیه نمی بینند و نمی فهمن و ایشان باید حکم دهند.جمودی و خشک مغزی همیشه با آدمها بوده است.الان سال 92 است نه سال 60! بیدار شوید

                        • بیکار سارویپاسخ به این دیدگاه 6 0
                          شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                          آقای ناقلا اگر موسیقی حرام است:ا-چرا صبح تا شب از صداو سیمای زیر نظر مرجع تقلید انواع آن پخش میشود؟ 2- چرا راه به راه آموزشگاه های موسیقی با مجوز ارشاد دولت اسلامی داریم؟ 3-چرا در شهرهای بزرگ و کوچک مجوز کنسرت می دهند؟ 4-الان در چه زمانه ای زندگی می کنیم؟می شود موسیقی را از زندگی حذف کرد؟وقتی اثبات علمی شده است که صوت دلنشین باعث باروری بهتر گلها می شود و شیر گاو را زیاد می کند و درد زایمان را کم می کند آیا شما همچنان می گویی این هنر مطربی است؟5-بهتر است شما در زمینه هایی که تخصص دارید حرف بزنید و پا در کفش علما ننکنید.علما هم می بینند و از همه چیز خبر دارند که در جامعه چه خبر است،آن ها چیزی نمی گویند اما شما غضنفر شده اید و گل در دروازه خودی می زنید؟

                          • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                            سردبیر محترم به جای مرجع تقلید نظر می دهد که در این تجمع عیبی وجود نداشت و ملاک آن هم مشابهت بین آنچه در سالن بود با وضعیت کوچه و بازار و خیابان ما است.

                            چاشنی کردن اینکه همه مثل مادران و خواهران ما بودند برای اینکه همه را چشم پاک جلوه بدهند و تنها متقاضی گوش فردادن و لذت بردن از موسیقی و نه چیز دیگر.

                            ما که ناقلای مشکل آفرین باشیم این تداخل شغل سردبیر با مرجع تقلید را بر نمی تابیم و نمی توانیم معیار تطابق رقص و آواز و بالا تر بردن روسری ها و جیغ و داد و هلهله های زنانه و برخی از متلک های جاهلانه را به امر سردبیر کاملاً شرعی فرض کنیم.

                            سالهای سال است که عادت کردیم و باور داریم مسائل شرعی ما طبق نظر فقها تنظیم شود و حرام بودن یا حلال بودن بر اساس فرامین خداوند و اجتهاد فقها تعیین گردد. ما که اصلاً حسود نیستیم و هر وقت فقها بر بلا اشکال بودن این مراسم از نظر شرعی نظر بدهند اولین کسانی خواهیم بود که گروه رستاک و بقیه را تشویق خواهیم کرد.

                            ناقلا نیک می داند که سردبیر محترم برخی مواقع همانند تصمیم رئیس در تبدیل شهر کیاکلا به شهرستان سیمرغ می فرمایند در این مورد مقررات بی مقررات، کامنت های ناقلایی ما را سانسور می فرمایند تا جز تعریف نقدی مطرح نشود ولی این را نوشتیم تا در پیش خدا حجت شرعی داشته و به تکلیف تذکر به مومنین عمل کرده باشیم.

                            • مهران مازنیپاسخ به این دیدگاه 1 1
                              شنبه 19 اسفند 1391-0:0

                              sal ha migozare ma dar mazandaran barname ie nadarim , tedad ejraha ham keyli kam ast , shayad agar hozor mardom bishtar bashad emkan toseye fahangi bishtar gardad

                              • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

                                آقای سردبیر محترم،وضعت خوبه که 30 هزارتومن دادی رفتی کنسرت؟!!شاید هم بلیت مفتی داشتی!!ما که پولش را نداشتیم

                                • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

                                  من پنج شنبه شب در کنسرت بودم.اجرا واقعا عالی بود. مردم هم خیلی ابراز شادی کردند.از گزارش کامل تان تشکر میکنم

                                  • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

                                    چه عکسهایی!!خیلی زیبا بود مطلب تان

                                    • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

                                      واقعا سالن بالا صدا بگوش نمیرسید.آقایان تست کردند یا یک دفعه ملت را آوردند توی سالن؟چرا بالا باند صدا نداشت؟

                                      • جمعه 18 اسفند 1391-0:0

                                        گزارش سردبیر محترم عالی و بی نقص بود.از عکسها هم حظ بردیم.جای ماخالی


                                        ©2013 APG.ir