تعداد بازدید: 7592

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 24 اسفند 1391-23:0

بیا ز سنگ بپرسیم

 از 15 نفرهنرمند 13 نفر از تهران و یک نفر از کرمان و من از مازندران انتخاب شده بودیم.در اولین نگاه لوکا مارووینو با Ciao (چاو) یعنی سلام گرم او روبرو شدیم/سازمان عمران شهرداری ساری از بنده تقاضای انجام کار حجمی با متریال سنگ کرد که پس از انجام مراحل قانونی توانستم ، آموزه های به یاد ماندنی را به اثری ماندگار تبدیل کنم.


مازندنومه،یادداشت مهمان،حسین محمدی:آبان ماه امسال نگارخانه هنرهاي تجسمي آريا با حمايت سازمان زيباسازي شهر تهران و انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و با همكاري كارخانه سباسنگ ، اولين كارگاه آموزشي مجسمه‌سازي با سنگ را به مدت 13 روز با حضور استاد مجسمه‌ساز ايتاليايي ( لوکا مارووینو) Luca Marovino) برگزار کرد.

«لوكا مارو وينو» برنده سه جايزه در سمپوزيوم‌هاي كره جنوبي، فرانسه و تهران است و نمايشگاه‌هاي انفرادي در كشورهاي لهستان، انگلستان،‌ آلمان و فرانسه برگزار كرده است. او در حال حاضر استاد دانشگاه هنرهاي زيباي كارارا و مدرس تخصصي مجسمه‌سازي با سنگ است.

*من نماینده مازندران بودم

پس از فراخوان،به من اطلاع دادند که طرحم توسط استاد لوکا پذیرفته شد و توانستم در کلاس ایشان که در تهران در کارخانه سبا سنگ برگزار شد، شرکت کنم. قرار شد ۱۰۰ ساعت آموزشی برای ۱۵نفر از هنرمندانی که آثارشان پذیرفته شده ،برگزار ‌شود.

اتفاق مبارکی بود. از 15 نفرهنرمند 13 نفر از تهران و یک نفر از کرمان و من از مازندران انتخاب شده بودیم.در اولین نگاه لوکا مارووینو با Ciao (چاو) یعنی سلام گرم او روبرو شدیم.

او همه را با نام کوچک صدا می زد . دستان صمیمی اش را همراه با لبخندش حس می کردیم . شجاعت برخورد با سختی سنگ در گشودن گره ها برای رسیدن به موضوع ، در ایشان موج می زد.

آقای مرادپور از طرف مؤسسه برگزار کننده، برای استارت کار به عنوان استادیار ( که خود در بیش از ۱۳ سمپوزیوم بین المللی شرکت کرده بود ) مقدمات کار کردن با سنگ را ارائه دادند.

نکات علمی و فنی ارزنده ای را از لهجه شیرین ترکی اش آموختیم.او پا به پای لوکا می دوید تا بهترین ها را انتقال دهد .

یک خانم مترجم زبان ایتالیایی، لوکا را یاری می داد. پانزده نفر هنرمند ( ۷نفر آقا و ۸ نفر خانم ) در کنار هم صمیمیت را در شکافتن دل سنگ به یکدیگر می آموختیم.

*آشتی با سنگ

آشتی با سنگ و همزبان شدن با سنگ و حس شنیدن آوای درونش ، درس ما بود. و نیز آغازی اندک ، شاهد صدای ضجه تیغ های فرز بودیم که چگونه بتواند با سنگ ، سینه به سینه و رخ به رخ در آوردگاه تغییر ، بایستد .

در آن دوره آموزشی به پایان دوره فکر نمی کردیم بلکه به آغازی نو نظر داشتیم . به رقابت نمی اندیشیدیم بلکه به رفاقتی ماندگار قائم بودیم . به حضور خود فکر نمی کردیم بلکه به حضور ستاره ای از ایتالیا در تماشا بودیم . به تنازع نمی نگریستیم بلکه به طنازی حرکت در فضا می اندیشیدیم . به تک گویی و خود اندیشی نمی پرداختیم بلکه با هماوایی و استعانت موزون بودیم . هنر را خرج هنر نمی کردیم بلکه هنر را وامدار اندیشه های مان وانهادیم تا به جوشش و پویایی دست یازد . همه چیز آن شد تا به تبلور پایانی بینجامد .


لوکا مارووینو درسش را به سرانجامی نیکو رساند و بعد به ایتالیا پرواز کرد.. رفتن ما به کلاس و بازگشت مان تفاوتی ماهوی داشت . کلاسی عملی از هفت صبح آغاز می شد و تا هشت عصر ادامه داشت . ۱۳ روز طاقت فرسا با قلم و چکش و صدای فرزها در غبار سنگ و با رعایت تمام اصول هنری و فنی و عینیت بخشیدن موجود ذهنی از دل سنگ نتیجه ای شیرین را بار داد .

طبق برنامه،کار بنده در روز دهم پایان یافت و «کاور » را روی آن کشیده و بقیه روزها را توانستم به همراه استاد به یاوری سایر هنرمندان بپردازم.

سرعت عملم در کار ، لوکا را بر آن داشت تا در انتهای کار با لبخندی رضایتمندانه و با دستی پر محبت ، دستانم را بفشارد و واژه پروفشنال را نصیبم کند .

*یک پیشنهاد از سازمان عمران شهرداری ساری

سازمان عمران شهرداری ساری از بنده تقاضای انجام کار حجمی با متریال سنگ کرد که پس از انجام مراحل قانونی توانستم ، آموزه های به یاد ماندنی را به اثری ماندگار تبدیل کنم .

متن زیر را مکتوب به سازمان مربوط ارائه دادم تا مفهوم آن را اعلام کنم.

توضیحات مفهومی طرح هنری نماد مکعب معلق، با متریال سنگ تراورتن نصب شده در محوطه سازمان عمران شهرداری ساری که اندازه آن پس از نصب 111 در 125 در 130 سانتیمتر است.

اصولا از منظرهنر، دیکته کردن مفهوم یک طرح المانی به مخاطب ، باراخلاقی نخواهد داشت . باید طرح را به مخاطبان وانهاد تا با ذهن خلاق شان ، بار مفهومی را از آن بیافرینند .

• اندیشه طرح مکعب برخاسته از ذهن بشر در یافتن فضایی برای اسکان شکل گرفته است و همواره مکعب ، نقش قید مکان را بازی کرده است .

• مکعب ،همواره جان پناه همه موجودات تعریف شده است از جمله انسان که محل سکونت را با حجم مکعبی شکل داده است .

•اگر جهان را یک کره فرض کنیم و سقفی از جنس آسمان را نیز در ذهن بسازیم نمی توان برای آن ستونی را متصوّر نبود . این بود که مکعب به عنوان ستون های این جهان ، شکل حجمی خود را با معنای نمودار کیهانی پیدا نموده است .

• اتحاد زمین و آسمان را با دیوارهای مکعب تعریف نمودند . هشت گوش یک مکعب ، هشت فرشته آسمان هستند که بنای گنبد مقدس عالم را ساختند که حتی در بیانات پیامبراکرم (ص) هم بعد از معراج ، تکیه بر هشت فرشته حاملان عرش ، آمده است .

• مکعب ، بار معنویت ثابتی را در پیوند ناگسستنی با نام «کعبه » همواره با خود داشته و خواهد داشت .

• ابوعلی سینا « دایره » را تصویری آسمانی می داند و « مربع » را زمینی، و مکعب نیز از شش مربع تشکیل یافته است . در تاریخ گذشته دو نماد انتزاعی « دایره » و « چهارگوشه » با یکدیگر وحدت داشتند و «احساس » و «اندیشه » نیز به همان تناسب بعنوان « دو عنصر درونی » در نمادهای تاریخ ،خود نمایی می کردند .

• در تاریخ باستان زمین را به صورت مکعب فرض می نمودند . « روح »، سمبل « آسمان » یعنی « سقف کروی » بر مجموعه ی « مکعب » یعنی« جسم » ، به عنوان « ماده زمینی » ، محیط می باشند .


• از نگاه ایزومتریک ، مکعب در حقیقت عروج ستاره ای را در خود پنهان داشته که بار معنای روشنی را در فراز آسمان نگاشته است.


• از یک زاویه خاص اگر بزرگترین قطر را در راستای دید قرار دهیم یک شش ضلعی را خواهیم دید که این عدد شش ، در مسجد کبود مورد استفاده قرار گرفته است . تأکید به اینکه ، مكعب و شش ضلعي ، نقش بنيادي و كليدي در تمامي عرصه‌هاي علمي ايفا مي‌كنند . لانه زنبور زیباترین شش ضلعی موجود و پایدارترین آن است که حتی در فرهنگ معماری اسلامی اين موضوع در قديم از اين قاعده در بناها ، استفاده مي‌كرده‌اند .


• تقلّی در بازنمودن پنجره در شش وجه مکعب ، بار معرفتی و فرهنگی پر غنایی را تعریف نموده است : ایجاد کوران هوا ، دیدن تندیس آفتاب از داخل ، ورود نور از هر طرف ، عمل هوازی ، گشایش راه تنفسی از هر وجه ، به تماشا نشستن زیبای هایی بیرون ، امکان برقراری با دنیای حقیقی ، امکان استقبال و بدرقه مهمان ، دنیا را شیشه ای دیدن .


• مفهوم دیگر مکعب در واحد اندازه گیری تجلی یافته است یک متر مکعب بتن ،نمایشگر تولید سرانه سالانه بتن در جهان است . متر مکعب با نماد ۳ m یکای حجم در سیستم متریک است .


• استقرار مکعب ، روی گوشه یکی از هشت گوشه بار فیزیکی خاصی را بهمراه دارد که ذهن آرام را با تناقض ( مکعب معلق ) به چالش می کشاند . در محاسبات هندسی و پرسپکتیو حجمی بار ثقلی در راستای قطر، قرار گرفته است تا پایداری را معنا نماید ، که اگر در محیط سازمان طرح مکعب بصورتی که روی یک وجه استقرار می یافت تفاوت و تناقضی را هم بعنوان یک توجه ویژه در ذهن و نگاه مخاطب ایجاد نمی کرد . که البته « مکعب » بنا به رسالت ذاتی سازمان عمران ، پیشنهاد گردیده است.

*تیتر یادداشت عنوان شعری است از زنده یاد فریدون مشیری که این گونه آغاز می شود:درون آینه ها در پی چه می گردی؟/بیا ز سنگ بپرسیم/که از حکایت فرجام ما چه می داند...



    ©2013 APG.ir