تعداد بازدید: 3084

توصیه به دیگران 1

شنبه 26 اسفند 1391-20:50

نه اهورایی،نه اهریمنی/ناشکیبایی و بی حرمتی باب شده است

اگرچه شهردار منتخب دوره سوم شورای شهر ساری،در چند ماه اخیر به واسطه انرژی، انگیزه و حرارت ناشی ازشروع کار، اقداماتی را در سطح شهر انجام داده که نظر برخی را به خود جلب کرده است،باید یاد آور شد که این حرکت، تنها پاسخ گویی به نیازهای بخش کوچکی از جامعه متغیر در حال گذار شهر ساری است.


مازندنومه،حسین برزگر ولیکچالی،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه:رقابت های پیش روی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا اهمیت دوچندانی دارد.

تنوع و تکثر نامزدها و حضور سلایق مختلف می تواند فضای نشاط آمیز و شور انگیزی را در صفحه سیاست ایران حاکم سازد.

با این حال به نظر می رسد که به علت قطبی بودن فضای آینده از هم اکنون، رجز خوانی و هماورد طلبی اشخاص تاثیرگذار و برخی از جریان های درگیر در حوزه سیاست شروع شده است.

از آنجایی که هنوز دوقطبی شدن فضای انتخاباتی ریاست جمهوری آغاز نشده،جریان موسوم به اصلاح طلب، کاندیداهای خود را معرفی نکرده است،رقابت های انتخاباتی شورای اسلامی شهر در حال شکل گیری است و استان مازندران و مرکز آن ساری ، از این قاعده مستثنی نیست.

پر واضح بود که جریان های همسو با شهرداران سابق و فعلی در این انتخابات، حضور پر رنگ و تعیین کننده ای خواهند داشت.

اگرچه شهردار منتخب دوره سوم شورا در نامه ای در یکی از پایگاه های خبری، هرگونه دخالت خود و اطرافیانش را در چینش کاندیدا های عضویت در شواری دوره چهارم، رد کرد، برخی قراین و شواهد حکایت از تمایل سلیقه نزدیک به شهردار کنونی برای حمایت تلویحی از برخی کاندیداها است.

از آن طرف جریان سیاسی اجتماعی وابسته به جریان سابق، که نفوذ قابل توجهی در طبقات سنتی و میانی جامعه دارد نیز از این فرصت برای حمایت از نامزد مورد نظر استفاده می کند.

واکنش و طرح برخی مسائل از سوی شهردار در مراسم تجلیل از رانندگان تاکسی شهر، در نوع خود تامل بر انگیز بود.

اگرچه شهردار منتخب دوره سوم شورا در چند ماه اخیر به واسطه انرژی، انگیزه و حرارت ناشی ازشروع کار، اقداماتی را در سطح شهر انجام داده که نظر برخی را به خود جلب کرده است، اما باید یاد آور شد که این حرکت، تنها پاسخ گویی به نیازهای بخش کوچکی از جامعه متغیر در حال گذار شهر ساری است.

اگر طبقات اجتماعی شهروندان را به سه طبقه بالا، متوسط و پایین تقسیم کنیم،متناسب با انتظارات و مطالبات این بخش ها باید برنامه ریزی کرد.

ضمنا اظهاراتی از این دست که "من اجازه نمی دهم که چند نفر برای ساری تصمیم بگیرند" نیز ناشی از شدت هیجان و احساسات شهردار است.

شهردار منتخب بداند که جز مردم شریف، فهیم و رشید ساری، هیچکس صلاحیت تصمیم گیری درباره سرنوشت خو و شهر خود را ندارد و به جای طرح برخی واژه ها و مفاهیمی چون دنیای کثیف سیاست و ... که حکایت از ژست تبلیغاتی دارد، باید پذیرفت که یک نیروی سیاسی باید در چارچوب موازین و معیار های پذیرفته شده اجتماعی، اخلاقی و قانونی عمل کند و سیاست و قدرت ذاتا کثیف و فساد آور نیست، بلکه ناپاکی و آلودگی را کسانی ایجاد می کنند که می خواهند که از اعتماد مردم نردبان ترقی برای خود درست کنند و دچار غرور و خود برتر بینی شوند و ترس از دست دادن قدرت و عنوان و موقعیت آنها را وادار به برخی از اعمال غیر متعارف کند.(همانطور که در گستره بالادست شاهد رفتارهای عجیب و غریب دولتمردان در ماه های اخیر هستیم که باعث اعتراض مراجع دینی و سیاسی مواجه شد.)

مدیر در نظام اسلامی در هر سطح و رده ای که قرار داشته باشد باید آستانه تحمل بالائی داشته باشد و به منتقدان، ولو مخالفان سرسخت و کم طاقت خود احترام بگذارد.

بد عادتی است که امروزه مشکلات موجود را به گردن گذشتگان می اندازیم و خود را مبرا و پاک و مصون از خطا و اشتباه می دانیم.

انتظار می رود که کارگزاران مدیریت شهری در درجه اول شهردار منتخب و اعضای فعال شورا در اظهارات و بیان دیدگاه ها و به عبارتی تعریف و تمجید جانب افراط و تفریط را نگیرند و به مداحی، ستایشگری و پرستش گری روی نیاورند که تداوم آن در آینده خطرناک و موجب فروپاشی اخلاقی خواهد شد.

چندی قبل یکی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر عباراتی را درباره شهردار فعلی و شهردار قبلی ساری بر زبان آورد که از ایشان بعید بود.

اگر چه حتی به قصد تلطیف فضا و یا پیش درآمد به برای عید مبارک نوروزی باشد،ولی بازتاب این اظهارات غلو آمیز حکایت از دور بودن از عمق وقایع و رویه هایی است که غیر مترقبه و غیر منتظره بودن آن را هر کنشگر سیاسی باید متوجه باشد.

ما در جامعه اسلامی باید از تجربه رهبران دینی درس بگیریم که: «خیر الامور اوسطها.»

اهورایی کردن شهردار فعلی و اهریمن دانستن شهردار سابق و ایجاد فضای دو قطبی کاذب جز ایجاد بی اعتمادی ، نارضایتی، کینه و خصومت کمکی به پیشرفت شهر نمی کند.

حال که تدبیر یا تقدیر بر این شد که شهردار فعلی جایگزین شهردار قبلی شود، نباید در هر محفل و مجلسی، از شیوه های غیر متعارف و غیر بهداشتی برای اثبات خود و دفاع از عملکرد ها استفاده کرد.

فرار از پاسخگویی، شفاف نبودن، غرور و عجب و خود بزرگ بینی ، قدیس سازی ، عدم کنترل و نظارت اجتماعی، عدم احترام به افکار عمومی و تجربه های دیگران و داشتن افکار بلند پروازانه و قشری گری از مهم ترین آفات یک مدیر در جامعه کنونی است. فرقی نمی کند این مدیر جوان باشد یا میان سال و یا با تجربه،یا اصلاح طلب باشد یا اصول گرا.

متاسفانه در سال های اخیر ناشکیبائی و بی حرمتی در برخی از حوزه ها باب شده است و فضای سیاسی ناسالم امروز کشور به شهر ها هم سرایت کرده است که ناشی از زیاده خواهی، قدرت طلبی و رفتار های یک جانبه گرایی است.

در شرایطی که در آستانه انتخابات شورا قرار داریم ضروری است که مسئولان امور انتخابات به ویژه دستگاه های نظارتی دقت کنند امکانات و منابع شهرداری و یا برخی از تریبون هایی که از بودجه شهروندان و دولت تامین می شود، در اختیار کاندیداهای خاص قرار داده نشود، چرا که استفاده از این فرصت ها، نظیر اتفاقاتی که چند روز قبل در شهر ساری و دیگر شهر های مازندران روی داد -که شائبه انتخاباتی دارد- اگر چه هدف خیر خواهانه و مثبت است،روش نامناسب و ناراست می باشد.

شکل گیری و دامن زدن به فضای سیاسی آلوده قطعا خلاف قانون، خلاف شرع و خلاف اخلاق است و هر کس ( فرد یا گروه) که ادعای یک حرکتی می کند باید خودش را ملتزم به اخلاق و اعتدال و ادب بداند.

برخی از بی صداقتی ها ، پرده دری ها ، ریاکاری ها و مسائل درحوزه سیاست شهری و امور اجتماعی در حال روی دادن است که قطعا مردم قضاوت خواهند کرد چرا که گذشت زمان برخی از حقایق را نشان خواهد داد.

ایمیل نویسنده: (h.barzegar52@gmail.com)


  • دوشنبه 5 فروردين 1392-0:0

    از ارائه تحلیل منطقی و منصفانه شما متشکرم . جای ایجاد چنین فضای عقلایی در فضای استان ما خالی است .

    • جمعه 2 فروردين 1392-0:0

      تغییر و بازنگری نیاز به افکاری نو و بی دغدغه ریا دارد.

      از مطلب شما صلاح ساری را استنباط کردم آقای برزگر عزیز.از همشهریان ساروی عزیز می خواهم که به افراد و افار نو در دوره جدید شورا به بدهند. باتشکر

      • سه شنبه 29 اسفند 1391-0:0

        جانا که سخن از زبان ما گفتی....

        درود بر ژرف اندیشی و استقلال اندیشه شما.

        شهروندان ساروی باید در انتخابات آینده شورا به سرمایه های این چنینی اعتماد کنند که منشا اثر و خدمت سازنده اند.البته به سایر کاندیداها هم احترام می گذاریم،اما...

        برزگر چیز دیگری است.

        • یکی از اعضای هیات علمی دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 3 0
          سه شنبه 29 اسفند 1391-0:0

          با سلام

          آقای برزگر تحلیل جالبی داشتید. اما دو صد گفته چو نیم کردار نیست. من و شما بیرون گود نشستیم و میگیم لنگش کن! اما همین مسئولین زمانی که پستی نداشتند در کلامشان ادبیات شما پیدا بود اما بعد از مسئولیت طور دیگری شد مثل همان کسانی که شما در تحلیلتان سربسته اسم بردید. عملکرد شخص جنابعالی علی رغم احترامی که برای تفکرات شما و کلام بجای شما قائلم در دوران حضورتان در دانشگاه پیام نور بر خلاف کلامتان بوده که خیلی از همکارانتان به این موضوع آگاهی دارند. در پناه حق موفق باشید.

          • دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

            غلط انداز نتوندی لال بمیری؟ برزگر چیکار دارنی؟ بل اتا آدمه سر بوره شورا

            • دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

              ما جان در ره دوست میدهیم مردی از نزاد چکل با تو هستیم یک یا اللا تا شورا

              • دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

                سلام این غلط اناز کیه ؟هم باسواده هم تمام مو ضوعات رو میدونه هم غلط اندازه من فکر کنم روزنامه نگاره

                • يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                  تو هم که دردت رای خودته عامو!!

                  • شهروند 18دی پاسخ به این دیدگاه 3 1
                    يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                    بعداز سالها دارم می بینم که میادین و خیابانهای شهر رنگ و بوی بهار به خود می گیرد مجسمه ها و آدمک هایی که سطح شهر به شهروندان لبخند می زنند خیابان و کوچه منتهی به خانه مارا هم آسفالت کرده اند مگر آدم چه از شهر دار می خواهد ؟همین حس قشنگی که به آدم دست می دهد عالیست چرا که پیش از این ازهمین حس قشنگ هم خبری نبود . خدا را شاهد می گیرم که این شهر دار کم سن و سال را حتی در حد احوال پرسی نمی شناسم ولی بادیدن این حرکات هرچند کوچک که می بینم به او درود و برادرانش درود می فرستم و خدا را شکر می کنم .

                    • کامیار سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 3
                      يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                      امیدوارم که مردم ساری در انتخاب اعضای شورای شهر آینده به گزینه های کارامد ، خوش فکر و معتدل و منصفی چون آقای برزگر اعتماد کنند.

                      حقیقتا تحلیل جامع و واقع بینانه ای بود.

                      • يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                        این دکون برای تو نون نمیشه

                        • غلظ اندازپاسخ به این دیدگاه 4 2
                          يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                          آفرین بر آقای برزگر

                          توی شلوغی های ساری برای گرفتن پست ناقابل شورای شهر که غلط انداز خود را از تمام کاندیداهای مطرح شایسته تر می داند (البته نه از روی عجب و خود بزرگ بینی) رقبا به فکر کلانشهر مازندران هستند و بالاخره تفکر کلانشهر سازی دارند تا شاید با همکاری برخی از رسانه های مجازی پروژه تغییر موقعیت مرکز استان کلید بخورد.

                          شورای شهر که شایع شده به جای 13 نفر که نحس بود به همان 7 نفر کاهش پیدا کرد، رقابت سنگینی را در ساری به همراه دارد که می گویند حدود بیش از 200 نفر برای آن کایدیدا شده اند و غلط انداز وقتی هوای جیب خود را خیلی پس دید از کاندیدا شدن خجالت زده و شرمنده شد و مردم را به جوگیر شدن و حیدری - نعمتی رفتار کردن متهم نمود.

                          رفتار یکی از اعضاء شورا در اهورایی کردن شهردار حاضر و اهریمن سازی شهردار سابق جالب نبود ولی هشدار دهنده است. هشدار اینکه شهرداران عزیز بدانند به دولا و راست شدن افراد در موقعی که قدرت در دست شما است دلخوش نکنید شاید روزی کسی مثل غلط انداز پیدا شود و شما را از نظر کاری و سیاسی قلقلک داد.

                          باباظاهر به طور عریان و آشکار فرمود:

                          به قبرستان گذر کردم کما بیش/ بدیدم قبر دولتمند و درویش

                          نه درویش بی کفن سر زیر خاک کرد/ نه دولمند برد از یک کفن بیش

                          حال جناب شهردار حاضر و جناب شهردار سابق و جناب عضو شورای شهر که در بعضی شهرها تند و تند به خاطر تخلفات و زد و بندها و رانت خواری هایشان دستگیر و بازداشت می شوند، اینهمه سگ دو زدن برای چیست. شما فکر می کنید غلط انداز از شما چلاق تر است و نمی تواند شورای شهر بشود؟

                          باور کنید اینجوری نیست ولی غلط انداز خودش را سبک نمی کند که بیاید توی این شلوغ بازار با تخلف و تقلب و زد و بند و خرج بیراه راه انداختن که از معایب بزرگ انتخابات در همه سطوح است خودش را برای این پست ها کاندیدا بکند.

                          غلط انداز وقتی می بیند تعداد بیش از 200 نفر از سر احساس مسئولیت و احساس تکلیف مثل گرگ آبروی همدیگر را می درند و عوامل زیادی را برای خنثی سازی همدیگر بکار می گیرند و چهار نعل برای خدمت به مردم!!! توی شهر جولان می دهند و ابزار طغوی را به جای تقوی استخدام می کنند، جرات ورود پیدا نمی کند و افسار شیطانی قدرت را بر پشت اسب چموش آن رها می کند.

                          باور کنید دل غلط انداز ریش ریش است و بسیار غصه می خورد وقتی ترکیب این 200 و اندی نفر را مطالعه می کند و در بین آنها افرادی را می یابد که نیت آنها برخورداری و پیدا کردن قدرت نفوذ و زد و بند و کسب جایگاه و در خدمت رانت خواری قرار گرفتن هستند و تعداد اندکی آنهم شاید واقعاً دغدغه رشد و توسعه شهر ساری را به طور جدی در سر دارند.

                          آقای برزگر چه باید کرد باید با همین جماعت که بر سر شاخ نشسته و بن می برند ساخت و با این سطوح بالای مدارک خالی از محتوی و سواد ساخت تا ببینیم چه می شود.

                          • شنبه 26 اسفند 1391-0:0

                            واقعا زیبا ترین تحلیل را من راجع به شهرداری وشورای ساری دیدم ادم وقتی از خودش ودر وجودش چیزی نبیند مجبور است که راجع به دیگران اینگونه قضاوت کنه کی اصلا گغته هر کس به عبوری وصل شود پیروز است حکایت اینه مانند ان چوپان است که بی جهت فریاد میزد گرگ امد گرگ امد هی اقا یاد گرفته بگم بگم راه انداخته واقعا حجازی روح بلندی دارد یکبار جواب نداداینا باید زیر پایشان یه چیز بزارند تا قدشان به حجازی برسه وزن شان هم که اجازه نمی ده زمان زیادی نمانده به انتخابات شورا والله اگه منافع اینا رو عبوری تامین نکنه جلوی اون هم می ایستن ... برزگر جون نشان دادی عرضه امدن به میدان داری واگه ایطور منطقی چند تا مطلب بنویسی نور چشم ما می شوی واقعا سخن از دل ما گفتی کی میخواد این چاپلوسی از جامعه بره...سرش را کرده توی برف فکر میکنه کسی نمیدونه بزرگترین لطف را شهردار بهش کرد حالا با نااگاهی داره شهردار را خراب میکنه اقای نقیبی افرین داره که افراط وتفریط نداره وهمیشه ثابت قدم است شما اقای برزگر اشنایی با علوم سیاسی داری هر چه اینطور روشنگری کنی بیشتر در قلوب مردم جا داری

                            • شنبه 26 اسفند 1391-0:0

                              درود بر آقای برزگر و تحلیل زیبایشان


                              ©2013 APG.ir