تعداد بازدید: 2672

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 29 اسفند 1391-19:36

نوروز نومه(1)

بسته ويژه نوروز 1392/هنوز هم پیام داریوش در نوروز به گوش می رسد که می گوید:به یاری اهورا مزدا من دوست و خواهان راستی هستم و از دروغ روی گردانم،من دوست ندارم که ناتوانی از حق کشی زورمندی در رنج باشد،من دوست ندارم که حقوق توانایی، به سبب کارهای ناتوان آسیب ببینید،‌من دوست مرد دروغ گو نیستم، من تند خو نیستم،من بر نفس خود فرمانروا هستم و...


مازندنومه،سیاوش اسلامی سوادکوهی:نوروز یادگار گرانقدری از میراث فرهنگی همگی ایرانیان است که از سپیده دم تاریخ با فرهنگ و تمدن خود ، گیتی را روشن کرده است.

 در اسطوره های کهن ایرانی پیدایش نوروز و آیین نوروزی با نام جم پادشاه پیشدادی پیوندی ناگسستنی دارد و فردوسی در داستان پدید آمدن نوروز چنین می گویید :

 به جمشید بر گوهر افشاندند / هر آن روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز فرودین / بر آسوده از رنج تن ، دل زکین

 برزرگان بهشادی بیاراستند / می و جام و رامشگران خواستند

چنین روز فرح از آن روزگار / بمانده از آن خسروان یادگار

جمشید زمانی که از کار های کشوری آسوده شد بر تخت پادشاهی نشست و همه بزرگان لشکری وکشوری بر تخت او گرد آمدند و بر او گوهر پاشیدند ،جم آن روز را که هرمز روز ، از ماه فروردین بود " نوروز " نامید و جشن گرفت و دستور داد پنج روز دیگر را هم جشن بگیرند از آن پس کلمه"شید" را که به معنای تابناک است به آخر اسم جم افزودند و نام او جمشید شد.

از نظر تاریخی در کتیبه ها و سنگ نگاره های هخامنشی این آیین ، با شکوه برگزار می شده است.تخت جمشید در دوران هخامنشیان محل مقدس و ویژه نیایش بوده است و به هنگام نوروز آیین های ویژه نوروزی در ان آنجام می گرفته است.

تخت جمشید در فرهنگ ایران باستان جایگاهی مقدس و یک معبد بود که در دامنه ی کوهی مقدس که نیایشگاه مهری بود و کوه مهر نامیده می شد بنا شده است. در دوره ی اسلامی این کوه مهر به کوه رحمت معروف شد.

هنوز هم پیام داریوش در نوروز به گوش می رسد که می گوید: به یاری اهورا مزدا من دوست و خواهان راستی هستم و از دروغ روی گردانم، دوست نادرستی نیستم، من دوست ندارم که ناتوانی از حق کشی زورمندی در رنج باشد،من دوست ندارم که حقوق توانایی، به سبب کارهای ناتوان آسیب ببینید ، آنچه راست است که آرزوی من است ،‌من دوست مرد دروغ گو نیستم ، من تند خو نیستم من بر نفس خود فرمانروا هستم ، و این از یک فرهنگ والای انسانی نشان دارد و گواه اندیشه ی ایرانی دارد.

در روزگار پادشاهی ملکشاه سلجوقی ، گروهی از اختر شناسان و ریاضی دانان بزرگ زمان او از جمله حکیم عمر خیام ماموریت یافتند که گاهشمار ایران را اصلاح کنند ، این گروه نوروز را در اول بهار قرار دادند و از آن پس تقویم جلالی که دقیق ترین گاه شمار جهان به سال خورشیدی است در ایران رواج یافت و نوروز بر روز اول فروردین ماه پایدار شد، در دوران صفویه جشن نوروزی با آداب شیعیان در آمیخت و رنگ و مفهوم دینی به خود گرفت.

 نوروز را -که کهن ترین جشن شناخته شده ی انسانی است- به همه ی ایرانیان شاد باش می گوییم و آرزو می کنیم که سالی پر بار و بدون خشونت برای ملت ایران و تمامی ایرانی تباران در سراسر گیتی باشد.


  • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 30 اسفند 1391-0:0

    داریوش هخامنشی:خداوند ایران را از آسیب،دروغ و خشکسالی بپایاد

    نوروز را به همه ایرانیان و ارجگزاران نوروز شادباش می گویم ما هنوز به این دعای کهنه ناشدنی داریوش نیازمندیم


    ©2013 APG.ir