تعداد بازدید: 1894

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 7 فروردين 1392-12:56

ستوده:دو ماه دیگر صد ساله می شوم

در گفت و گوی نوروزی با دکتر منوچهر ستوده مطرح شد:ما در اصل اهل نور هستیم و پدرم معلم و رییس مدرسه بود/6-5 تا نوه دارم و به تناسب و درجه بندی به بچه ها بیشتر و به نوه ها کم تر عیدی می دم/زیر چراغ مصنوعی و لامپ مطالعه نمی کنم،چون ضرر دارد.من چشم هایم را از پول بیشتر دوست دارم.


مازندنومه،محمد محمدخانی:شامگاه سه شنبه به دکتر منوچهر ستوده-ایران پژوه و نویسنده و محقق برجسته کشور-تلفن زدم و عید را به او تبریک گفتم و چند سئوال نیز پرسیدم که استاد با بزرگواری و سعه صدر همیشگی پاسخ دادند.

*استاد عید نوروز  و صد سالگی تان مبارک.

-من هم عید را به همه تبریک می گویم.درسته،من دو ماه دیگر صد ساله می شوم.

*ماشاء الله!استاد دکترای شما در چه رشته ای است؟

-من دکترای ادبیات دارم.به خودم گفتم حالا بیایم این دیوان را بخوانم،آن دیوان را بخوانم،نهایتش می شوم دیوان خوان! این شد که رفتم به سراغ جغرافیای تاریخی.

*و الان هم پدر علم جغرافیای تاریخی ایران هستید با ده ها جلد تالیف ارزشمند.جغرافیای تاریخی یعنی چی؟

-در منطقه ها و شهرها و روستاهای مختلف در طول تاریخ اتفاقات زیادی روی داد.وقتی ما از گذشته و تاریخ این مناطق و نقاط می گوییم،می شود علم جغرافیای تاریخی.

*استاد الان حال و هوای عید بهتره یا قدیما؟

-ما قدیما موقع عید سفره هفت سین دومتری می گذاشتیم و همه وظیفه داشتیم عید را گرامی بدانیم.این سال ها احترام به نوروز کم رنگ تر شده است.الان حتی زندگی را سرسری می گیریم.

*قدیما چی عیدی می گرفتید شما؟

-معمولا تخم مرغ بود و بعضی مواقع هم سکه.

*شما الان چی عیدی می دید؟

-من 6-5 تا نوه دارم و به تناسب و درجه بندی به بچه ها بیشتر و به نوه ها کم تر عیدی می دم.

*مازندران چند سال قدمت داره؟

-مازندران و شهرهای مختلف اون از پیشینه چند هزار ساله برخورداره و ما تمدن کهنی داریم.همین الان شهرها و مناطقی در مازندران داریم که حدود 7 هزار سال قدمت دارن.

*شما در اصل اهل کجا هستید و پدرتون چه کاره بود؟

-ما در اصل اهل نور هستیم و پدرم معلم و رییس مدرسه بود حدود سال 1290 این ها.

*الان هم در سن صدسالگی مطالعه می کنید؟

-بله،من از صبح با کتاب سروکار دارم تا غروب.فقط این را بگویم که زیر چراغ مصنوعی و لامپ مطالعه نمی کنم،چون ضرر دارد.من چشم هایم را از پول بیشتر دوست دارم.



©2013 APG.ir