تعداد بازدید: 2701

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 20 فروردين 1392-22:33

ابراهیمی:نظارت شورای نگهبان،استصوابی است

 نظارت شورای نگهبان طبق اصل99 قانون اساسی استصوابی بوده و شامل تمامی مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت نامزدها می باشد/هر جا که تخلف، نظارت و خطای مجری محتمل باشد نظارت بر اجرا موضوعیت می آورد. اقدامات مجری نیز باید با تصویب و تایید ناظر انجام شود.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،هادی ابراهیمی،رییس ستاد انتخابات استان مازندران:به اعتقاد ما نهاد شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای حکومتی کشور است که شباهت زیادی با برخی از نهادهای حافظ قانون اساسی در تعدادی از کشورها دارد.

در قوانین اساسی برخی کشورها نهادهایی به نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی و دیوان قانون اساسی تعیین شده است که با وجود برخی تفاوت ها از جهت ساختار و نوع مسئولیت با یکدیگر شباهت های فراوانی دارند.

در قانون اساسی کشور ما شورای نگهبان جایگاه رفیعی دارد و نبودن این شورا در کنار مجلس قانونگذاری موجب بی اعتباری مجلس می شود.

یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است و در واقع شورای نگهبان رکن ناظر انتخابات و مجری هم وزارت کشور است.

درباره فلسفه نظارت در انتخابات هم باید گفت: پیشگیری از رقابت های ناسالم بین داوطلبان و جلوگیری از تخلفات و خطاهای برگزار کننده انتخابات، فلسفه این نظارت است و البته صیانت از آرای مردم هم وظیفه مجریان انتخابات است.

هر جا که تخلف، نظارت و خطای مجری محتمل باشد نظارت بر اجرا موضوعیت می آورد. اقدامات مجری نیز باید با تصویب و تایید ناظر انجام شود،چون ناظر بر تمام مراحل تصمیم گیری حضور دارد.

از سویی نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آرای عمومی و انتخابات است.طبق اصل 99 قانون اساسی،وظیفه نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و طبق این اصل،شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را عهده دار است.

 نظارت شورای نگهبان طبق اصل99 قانون اساسی استصوابی بوده و شامل تمامی مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت نامزدها می باشد.

جا دارد به نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری هم اشاره کنم که شعارهای سالیانه رهبری،تمامی حکایت از خلاء و نیازهای اجتماعی جامعه و نظام دارد و امری سمبلیک و نمادین نیست.

 حماسه سیاسی حضور فراگیر مردم در صحنه دفاع از انقلاب ، نظام و رهبری در بزنگاه های خاص است. حضور مردم در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی جامعه علی الخصوص در انتخابات،حکایت از حضوری فراگیر و ادای تکلیف برای وفاداری به آرمان های نظام خواهد بود.

حماسه سیاسی در واقع تبعیت از رهبری و دفاع از جایگاه ولایت و انقلاب اسلامی است و در این حماسه باید با بصیرت انقلابی عمل کرد.

امسال سال ثبت رکوردهای بزرگ و شگفت انگیز در حوزه سیاست و اقتصاد خواهد بود و انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا آوردگاه حماسه تاریخی ملت می باشد و بزرگترین رکورد ما در حوزه سیاست با حضور گسترده ، ماندنی و دلاورانه مردم در انتخابات 24 خرداد ثبت خواهد شد.

*متن سخنرانی هادی ابراهیمی-رییس ستاد انتخابات مازندران و معاون سیاسی،امنیتی استاندار- در جمع ناظران شورای نگهبان قانون اساسی مازندران که به شکل یادداشت تنظیم شد.این مطلب در سایت خبرگزاری مهر هم قابل مشاهده است.



    ©2013 APG.ir