تعداد بازدید: 29678

توصیه به دیگران 12

چهارشنبه 21 فروردين 1392-22:10

کَل کَل بر سر بهار نارنج/بابل شهر بهار نارنج است یا ساری؟!

 جشنواره بهار نارنج به مركزيت بابل یا ساری؟/ در فصل بهار نارنج و سرمستي طبيعت و انسان ها از بوي بهار نارنج،بوي بد اقدام نسنجيده جشنواره موازي در بابل به دور از اخلاق و دور انديشي است و موجب عدم جا انداختن اين فرهنگ اصيل و بومي و جذب توريست خواهد بود.


مازندنومه:از سال ها پیش بابلی ها ضمن پیش دستی از سایر شهرهای استان و زدن تابلو در مدخل ورودی شهرشان،حتی چاپ کتاب نفیسی با عنوان"بابل،شهر بهارنارنج" عنوان"شهر بهارنارنج" را به خودشان نسبت داده بودند.

درباره این نامگذاری اختلاف و مناقشه ای وجود نداشت تا این که سال گذشته نخستین جشنواره بهارنارنج با تبلیغات وسیع در حاشیه پارک تجن ساری برگزار و باعث اعتراض برخی مسئولان بابل شد.

شهردار کنونی ساری نیز ابتدای سال نو،با نصب بنرهایی از گردشگران و مهمانانی که به "شهر بهارنارنج ساری "وارد می شوند،استقبال کرد.

این حرکت مهدی عبوری،بابلی هایی را که محل کارشان در مرکز استان است به حیرت وا داشت و برخی نیز موضع گرفتند که بهارنارنج را از روی دست ما بابلی ها تقلب زده اید و مگر اسم قحطی است؟!شما می گرفتید مثلا" شهر بنفشه ها یا شکوفه ها یا...!

اوج اختلاف ساروی ها و بابلی ها بر سر تصاحب نام بهارنارنج و مکان برگزاری جشنواره امسال بهارنارنج،به جدال لفظی و در ادامه نامه نگاری دو عضو شورای شهر ساری و بابل بر می گردد؛آن جا که محمد حسن محمدي كيادهي -رئيس كميسيون بودجه و عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر ساري- در ارتباط با اظهارات خانم مرمر فيروز پور-رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر بابل-واکنش نشان داد.

فیروزپور در اظهاراتش دبيرخانه و محل برگزاری جشنواره بهار نارنج را در بابل تعیین کرده بود،اما محمدی کیادهی با انتشار نامه ای نسبت به این سخنان موضع گرفت.

این عضو شورای شهر ساری گفته:«سركار خانم مرمر فيروز پور را از دوره اول شوراي شهر ساري كه من به عنوان رئيس شوراي اسلامي شهر ساري بوده ام،مي شناسم و حتي نان و نمك ايشان را در مراسم ازدواج شان تناول كرده ايم!»

به گزارش روابط عمومی شورای شهر ساری،محمدی کیادهی تصریح کرد:«سركار مخدره از نيروهاي روشن فكر و بزرگواري هستند كه در طي اين چند دوره مورد اعتماد مردم شريف بابل قرار گرفته اند كه نشان از مردمي بودن ايشان است،ولي مطلب ايشان در خصوص برگزاري جشنواره بهار نارنج در بابل توجه و تعجب مرا جلب كرده است.»

عضو شورای شهر ساری با بیان این که اين كه كدام شهر مازندران پايتخت نارنج است،بحث نيست،افزود:«كل مازندران را به عنوان شهر نارنج و بهار نارنج مي شناسند و اصرار و كنكاش در اين موضوع و اثبات  اين كه كدام شهر،پايتخت شهر نارنج است كار دشوار و اختلاف انگيزي خواهد بود،مثل اينكه يكي از شهرهاي ساحلي مازندران خود را پايتخت شهر ساحلي بداند که اصلاً موضوع خنده دار مي شود.»

جشنواره بهارنارنج،اردی بهشت 1391-ساری

وی در ادامه تاکید کرد:«اختلافات شهرها معمولاً از اقدامات كوچك و بزرگ انسان هاي مسئول است كه گاهي اقدامي نسنجيده و بدون حساب و كتاب انجام مي دهند.»

محمدی کیادهی با اشاره به این که جشنواره گلابگيري گل محمدي اكنون در كاشان كشوري و جهاني شده و موجبات جذب توريست را فراهم كرده است،گفت:«این موضوع  ناشي از اتحاد و برنامه ريزي دقيقي بوده است كه مازندران با داشتن به قول خانم فیروزیان پايتخت بهار نارنج از آن محروم بود.»

عضو شورای شهر ساری ادامه داد:«اكنون با درك شرايط و به منظور جبران مافات، استاندار و مسئولان استاني در پي برگزاري موفق جشنواره بهار نارنج در ساري به اين نتيجه رسيدند كه اين  جشنواره مورد پشتيباني قرار گيرد و بر اين اساس اين جشنواره را با محوريت سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري ساري به رسميت شناخته شده و با صدور ابلاغ براي شهرداري ساري و مشخص نمودن اعضاي آن، آن را جشنواره رسمي قلمداد نموده و مشخصا" آقاي استاندار پيگيري موضوع مي باشند و آقاي هاشمي -معاون استاندار مازندران كه خود نيز يك بابلي است- با درك مطلب در مراسم جشنواره سال قبل با صراحت گفت كه از برگزاري جزيره اي اين گونه جشنواره ها پرهيز شود.»( انگار او پيش بيني چنين مسئله اي را مي كرد.)

در فراز دیگری از نامه محمدی کیاهی آمده:«در هر حال در فصل بهار نارنج و سرمستي طبيعت و انسان ها از بوي بهار نارنج،بوي بد اقدام نسنجيده جشنواره موازي در بابل به دور از اخلاق  و دور انديشي است و موجب عدم جا انداختن اين فرهنگ اصيل و بومي و جذب توريست خواهد بود.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که خانم مرمر و همكاران محترم و اعضاي شوراي شهر بابل به اين موضوع توجه کنند و بگذارند همه مردم استان و استان هاي ديگر و حتي جهان از يك بوي بهار نارنج لذت ببرند؛چرا که بوي بهار نارنج بابل و ساري و سواد كوه و غرب و شرق استان مثل لهجه هاي ما متفاوت نيست و يك رنگ و بو دارد و شايد يكي از  وجه مشترك استان همين بوي بهار نارنج است كه عرق بهار  نارنج آن در ايران به عنوان بهار نارنج مازندران معروف است.

جشنواره بهارنارنج،اردی بهشت 1391-ساری

به هرحال برگزاری جشنواره ساده ای مثل بهارنارنج نشان داد که ظرفیت ها در استان،حتی بین مسئولان و اعضای شوراها-که نماینده های مردمند،پایین است.

بابلی ها سال ها به بهارنارنج شهره بودند،اما هیچ جشنواره ای در این رابطه نداشتند،حال که ساری پا پیش گذاشته،آن ها نیز می خواهند از قافله عقب نمانند.

سوژه و موضوع برای برگزاری جشن و جشنواره فراوان است،نمی دانم این خانم ها و آقایان چرا فقط به بهارنارنج چسبیده اند و هر کدام بهارنارنج را آنِ خودشان می دانند؟!درست مثل کودکان!


  • پنجشنبه 29 تير 1402-1:51

    کل مازندران شهر بهار نارنج هست
    بابلی ها در برند سازی الکی تبحر دارند

    • کمیل باقری جامخانه پاسخ به این دیدگاه 4 0
      پنجشنبه 22 تير 1402-22:28

      که مازندران شهرمن یاد باد
      بر و بومش همه آباد باد
      بابل شهر بهار نارنج
      ساری خیلی وقته به شهر شادی معروفه

      • شنبه 23 ارديبهشت 1402-10:51

        با تبلیغ الکی نمیشه ی اصالت رو از رو یک شهر برداشت من زمانی ک این متن رو دیدم تحقیق کردم و تمامی سایت هارو دیدم ک همگی میگن بهار نارنج ب نام ساری ثبت شده و سندیت برای ساری خورده و مردم بابل فقط زبونی میگن ک مال ماست انشاالله ک هر دو شهر پیروز باشند

        • جمعه 16 آذر 1397-19:43

          ساروی ها کلا میخوان از دیگران تقلید کنن
          ...


          • يکشنبه 5 شهريور 1396-11:32

            ...که شما مازندرانی نمیگن. واسه بهار نارنج دارین بحث میکنین مملکتتون خوردن سر یه اسم گیر کردین هرچی بلا سرتون بیارن حقتونه تف به بهار نارنجی که هیچکس ازش استفاده نمیکنه خجالت بکشین بزرگ بشین انقدر ساری بابل نکنین همتون... دارن نابودتون میکنن متاسفم واستون

            • چو بابل نباشد تن من مبادپاسخ به این دیدگاه 66 51
              شنبه 18 ارديبهشت 1395-19:28

              ساروی ها اینقدر ضعف دارن از کوچیک تا بزرگشون که فقط بلد هستن از این ور اونور چیز بگیرند و به خودشون بنازن.
              احسنت به سردار بیژنی،دوست داریم سردار

              • بابل شهر همیشگی بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 67 29
                جمعه 17 ارديبهشت 1395-9:10

                آقای محمدی کیادهی لطفا دست از شعار دادن و بازی با شعور مردم بردارین.
                اگر به قول خودتون بهار نارنج مال کل مازندرانه چرا سر در ساری یا سر در آمل نزدین به مازندران پایتخت بهار نارنج خوش آمدین. چرا مشخصا اسم ساری رو آوردین.
                این ادعا مثل ادعای اعراب بر سر خلیج همیشه پارس مجعول و مضحک و خنده داره.
                باز اگه میگفتین پایتخت پیاز ایران قابل قبول تر بود.

                • جمعه 11 دی 1394-21:57

                  فقط شاهی رو عشق است ....پرچم بالاست عناوین هم واس خودتون

                  • چهاردانگه ای محروم و شاکی از دست ساریپاسخ به این دیدگاه 49 12
                    دوشنبه 13 ارديبهشت 1395-12:47

                    محمدی کیادهی شورای شهر ساری
                    متاسفم برات ... اون همه زباله تونو به منظقه محروم چهادرانگه و کیاسر میارن خجالت نمی کشین و حالا داریم جشنواره 5 ساله بابل را می دزدیدن؟
                    واقعا شرمتان باد که به چهاردانگه محروم بجای بودجه و آبادانی، زباله کثیف را تحمیل کردید و سهم بودجه چهاردانگه رو می خورید!!!
                    آقای استاندار مدعی کجاست تا این ظلم رو توی دولت به اصطلاخ تدبیر و امید پیگیری و از حق محرومان و مستضعفان چهاردانگه ای دفاع کنه!!!!

                  • يکشنبه 6 دی 1394-14:5

                    عبوری شهردار ساری جدیدن تصمیم گرفته در وردی های ساری بنویسه به پایتخت شامی بابلی ایران ساری خوش آمدید مثل اینکه بهار نارنج دلشو زده

                    • محمدرضاپاسخ به این دیدگاه 77 36
                      شنبه 14 آذر 1394-9:47

                      بهترین شهرپایتخت مازندران بابله وماشالله به رئیس جدیدشهرداری سرداربیژنی پرچ بالادره

                      • جمعه 29 آبان 1394-20:41

                        آرم شهرداری بابل عکس بهار نارنج است که از قبل از انقلاب تا کنون چنین بوده.البته قدمت این اسم بیش از این هاست.حالا ساری چند سالی است مدعی شده.مسئولان ساری این اختلاف را ایجاد کردند و روی آن اصرار هم دارند که کار نادرستی است و باید برای اتحاد مازندران تلاش کنند.

                        • عشق است ساریپاسخ به این دیدگاه 28 43
                          شنبه 30 مرداد 1395-18:36

                          اگه یه خورده تاریخ رو بخونی متوجه میشی که بابل اسم سابقش بار فروش بوده نه بهار نارنج

                          • پنجشنبه 11 خرداد 1396-14:36

                            بابل از قدیم به شهر بهار نارنج معروف بود و این دلیل نمیشه که بارفروش نام داشت یعنی شما میگید که ساری مترادف بهار نارنج هستش

                            • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 19 3
                              جمعه 26 مهر 1398-11:18

                              اونکه یه بحث جداست چون بابل قطب اقتصاد مازندران و خرید و فروش بود اسمش بارفروش بود و بهارنارنج هم کلا اسم بابل بود ...

                            • جمعه 22 بهمن 1395-11:49

                              باسلام ایشون که نگفتن اسم بابل قبلا بهار نارنج بوده نماد بابل بهارنارنج بوده وهست وخواهدبودوسنداون وجودبیش از500هزاراصله درخت نارنج دربابل است .لطفا قبل ازاعلام نظرکمی اندیشه کنید

                          • شنبه 23 آبان 1394-14:25

                            مسئولین ساری اولین بارشون نیست که قصد تضعیف بابل رو دارند
                            از تقسیمات شهرستانی گرفته تا همین گرفتن یا بهتر بگیم دزدیدن اسم شهر
                            این کار مسئولین باعث ميشه مردم این دو تا شهر با هم دشمن بشن
                            ...
                            از نمونه های ديگه ی مسئولین ساروی
                            از بعد از انقلاب سعی در کوچیک کردن بابل از نظر وسعت داشتن و دارن
                            از فریدونکنار بگیر و بابلسر و بهنمیر و حتی قسمتهاي از جنگل لفور رو که یواش یواش به اسم شهرستانهاي ديگه از بابل جدا کردن
                            يه مثال میزنم فاصله بابل تا دریا حدودا 15 کیلومتره
                            و فاصله ساری تادریا 20 کیلومتر
                            چرا ساری اون قسمت دریا رو از خودش جدا نمیکنه يه شهر جدا نمیکنه
                            فرودگاه ساری که اسمش فقط ساریه
                            فرودگاه میخوای بری باید 50 کیلومتر از ساری بری بیرون برسی به يه شهرستان ديگه به اسم میاندرود بعد اسمشو میزارن فرودگاه ساری

                            • چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400-2:26

                              اگر چشمتو باز میکردی میفهمیدی میاندرود هم از ساری جدا شده

                              • شنبه 19 دی 1394-11:15

                                یکی تو راست می گی یکی پینیکیو از قدیم گفتن حق با دروغ گو هست

                              • جمعه 6 شهريور 1394-13:48

                                من نمیدونم این بحث ها چه معنی ای داره؟! از قدیم به بابل ميگفتن شهر بهارنارنج . دوسه ساليه که ميشنويم ساری این لقب رو به خودش اختصاص داده و گفته که ساری شهر بهارنارنجه. و این اصلا زیبا و صحیح نیست که ساری لقب خاص یه شهر دیگه رو به نام خودش اختصاص بده. و بعد بگه همه جای مازندران پر از بهارنارنجه. خب بريد بگردید یه اسم برای شهرتون پیدا کنید درست نیست اسم شهر دیگه ای رو برای خودتون ثبت کنید!

                              • جمعه 8 خرداد 1394-2:32

                                بابل شهر بهارنارنج بود هست و خواهد بود،..

                                • يکشنبه 3 خرداد 1394-19:25

                                  وقتی شهرداری ساری برای بابلی ها تبلیغ کرد

                                  ظاهرا دامنه saripark.ir که سابقا توسط شهرداری ساری خریداری شده بود، پس از تمدید نشدن آن، توسط یک بابلی خریداری می شود. شهرداری ساری بی خبر از این ماجرا در پوسترها و بنرهای جشنواره تبلیغات این سایت را قرار می دهد. صاحب بابلی این دامنه از این فرصت استفاده کرده و به نشانه اعتراض به استفاده اخیر عنوان "شهر بهارنارنج" توسط شهرداری ساری که از دیرباز برای شهر بابل استفاده می شد، اقدام به ثبت شعار "بابل شهر بهارنارنج" در سایت خریداری شده می نماید.
                                  مراجعه شهروندان ساری به آدرس تبلیغ شده توسط شهرداری شهرشان و مواجهه آنان با عنوان " بابل شهر بهارنارنج" ، غافلگیری شدیدی را در بین برگزارکنندگان جشن بهارنارنج مرکز استان در پی داشت.

                                  • شنبه 2 خرداد 1394-22:2

                                    من به تناسب شغلم خيلى از شهرهاى ايران ماموريت رفتم و هرکجا که از محل زندگى من پرسيدن ميگفتن بابل به نارنج, سارى به نارنگى و قايمشهر به پرتقال معروفه, جدا از همه ى کل کل ها بايد گفت که بحث در اين مورد کار يه سرى ادم بيکاره که فقط ميخوان بين هم استانى ها تفرقه بندازن, توجه کنين که همه ى استان ها پيشرفت کردن و ما هنوز اندر خم يک کوچه ايم, برين توى 3 تا مرکز استان شمالى ببينين که رشت و گرگان چه پيشرفتى داشتن و سارى چقدر از لحاظ شهرى عقب مونده از بقيه اين شهرها به عنوان مرکز استان, جالبه که هر دوى اين شهرها روزى جزو مازندران بودن و حالا ما هنور... فقط متاسفم براى خودم و همه.

                                    • شنبه 26 ارديبهشت 1394-10:32

                                      کل کل نداره بابل از اول بنام شهر بهار نارنج معروف بوده و از چندین سال قبل هم داره جشنواره بهار نارنج برگزار می کنه و این مایه خوشبختی مازندارنی هاست بقیه شهر های مازندران هم بروند جشنواره های گوناگون دیگری راه اندازی و برگزار کنند این خیلی کار قشنگیه که در شهر های مازندران زیبایمان انواع جشنواره در طول سال داسته باشیم.
                                      دوستدار مازندران زیبا و آباد با مردم با فرهنگ.... ** درود بر مردم دیار اسپهبدان بزرگ مازندران**

                                      • چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-20:45

                                        بهار نارنج واس ماس یعنی کل یومن واس ماس نی نیوفتاد یعنی کلش واس ماس
                                        زنده باد حاج مهدی عبوری...

                                        • مهرزاد از بابلپاسخ به این دیدگاه 64 24
                                          دوشنبه 21 ارديبهشت 1394-0:29

                                          بابل شهر بهار نارنج بود و هست و خواهد بود.دلیل تقلید ساری و مشکل ساری با بابل سر هر موضوعی به خاطر اینه که دوس نداره شهرای دیگه ازش بهتر باشن.چیزی که از تاریخ مشخصه اینه که بابل همیشه بهتر بود و هست و خواهد بود.

                                          • جمعه 18 ارديبهشت 1394-3:32

                                            سلام.تا اونجایی که ما یادمون میاد ساری به پیازش معروفه.نمیدونم چرا گیر دادن به بهار نارنج.سارویا عادت به اینکارا دارن.مثل گرفتن سایپا از قایمشهر.

                                            • طاهرپور از بابلپاسخ به این دیدگاه 54 7
                                              پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394-20:18

                                              همه مازندرانی هستیم و به این مازندرانی بودنمان افتخار میکنم

                                              • جمعه 7 فروردين 1394-15:51

                                                من بچه تهرانم اصلالتا اصفهانیم ما تو بابلسر ویلا داریم وبیشتر شهر های مازندران و رفتم بنظر من با بابل بیشترین تعداد درخت نارنج رو تو سطح شهر داره راستی بابلسر هم به نسبت وسعتش زیاد داره ولی تو شهر های دیگه اینطور نیست من هم رشته تحصیلی من کشاورزی علوم باغبانی معمولا نارنج رو بصورت تجاری مثل پرتغال کشت نمیکنن پس نتیجه میگیریم بیشترین نارج ها تو سطح شهر وجود داره و معمولا باغدارها در حد نیاز خودشون نارنج میکارن باتشکر کل کل بیخود واسه چی ؟ خودتون قضاوت کنید

                                                • سه شنبه 16 دی 1393-21:31

                                                  بی عامو بشین پس.سی کو اینا ها پس شیراز چی؟البته باشه ما با کسی جر و دعوو نداریم اصلا مال خودتون زشته ادم با هموطنای عزیزش اختلاف داشته باشه

                                                  • سه شنبه 18 آذر 1393-15:21

                                                    خانم ساناز از بابل اخ كه از حسادت دود كردم !!!!!! ...

                                                    • جهانبخش اصغریپاسخ به این دیدگاه 27 46
                                                      سه شنبه 4 شهريور 1393-11:18

                                                      شما را به خدا اینقدر کل کل نکنید.
                                                      مازندران را عشق است.
                                                      بابلی ها دوستون داریم....
                                                      واما:
                                                      ( اگر آرش را خوانند کمانگیر
                                                      که از ساری به مرو انداخت تیر )

                                                      • يکشنبه 11 خرداد 1393-3:39

                                                        کاش یکم اتحاد تو استان بود برید از اصفهانی ها یادبگیرید

                                                        • سه شنبه 21 ارديبهشت 1395-15:14

                                                          برو یک نگاه به شعر بنداز ساری نیست تو این بیت

                                                        • ساری و بابلپاسخ به این دیدگاه 10 60
                                                          سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-13:38

                                                          اصلا فکر کنم این کار بهتر باشه که یک سال ساری یک سال هم بابل.چطوره؟

                                                          • سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-13:13

                                                            معلومه ساری شهر بهار نارنجه نه بابل.

                                                            • محسن شیرازیپاسخ به این دیدگاه 11 82
                                                              پنجشنبه 25 ارديبهشت 1393-21:41

                                                              چرا بحث میکنید همه میدونن که نارنج مال شیرازه بعدشهم بهار نارنج شیراز عطر وبوی دیگه ای داره

                                                              • پنجشنبه 17 ارديبهشت 1394-12:15

                                                                جناب شیراز شهر علم و ادبه و یک شهر چندتا عنوان نمیتونه داشته باشه یا علی

                                                              • چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393-23:5

                                                                بابلی ها و ساروی ها
                                                                کل عمرتون را بعد از انقلاب دنبال این مسائل پوچ بودید
                                                                در خدمت رسانی به مردم مازندران و مکتب اهل بیت ع و نظام مقدس جمهوری اسلامی و ادامه راه امام و شهدا و منویات رهبری رقابت کنید.

                                                                • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-16:36

                                                                  سلام
                                                                  کسی نمیگه کدوم شهر شهر بهار نارنج کل مازندران شهر و پایتخت بهار نارنج،این کار شهرداری ساری درست نبود که بره بگه ساری پایتخت بهار نارنج،چرا که کل مازندران پایتخت بهار نارنج و از این رو این کار خیلی کار نادرستی بود

                                                                  • حنا ازساریپاسخ به این دیدگاه 33 80
                                                                    سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-12:12

                                                                    باسلام.اگه دوستان توی اختتامیه دیشب حضور داشتن متوجه این موضوع حتماشدن..شهری باعنوان بهارنارنج تاحالا ثبت نشده..باهمت وتلاشای شهردار عزیزمون حاج مهدی عبوری طی چندمرحله ای ک مونده قراره ثبت رسمی بشه باعنوان "ساری پایتخت بهارنارنج" بله پایتخت..پایتخت هم تو همه ی فرهنگ هایی ک داریم نوشته مرکزسیاسی هرشهر یا کشور..از اونجایی ک ساری مرکز استان هست باتلاش شهردارعزیزمون این لقب شایسته شهرمونه و شما هم استانی عزیز باید افتخارکنی نه حسادت ودعوا...باتشکر

                                                                    • مبینا از بابلپاسخ به این دیدگاه 16 6
                                                                      جمعه 26 آبان 1396-15:15


                                                                      به افتخار بابل شهر بهار نارنج
                                                                      آهان حنا جون اگه نظرات و از اول مطالعه کنی میفهمی اول بابل شهر بهارنارنج بوده

                                                                    • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-19:29

                                                                      سلام هرچند من یک آملی ام و نمی خوام جنگ آملی،بابلی راه بندازم،اما باید بگم به مردم غرب استان که دارای باغ مرکبات زیادند یا حتی قائمشهر بیشتر میاد که شهر بهارنارنج باشند هرچند همه استان رو باید به این اسم بنامیم.پس بیایم به نعمتهائی که خدا به ما عطا کرده پز ندیم بلکه از خودمون علم وهنر وصنعت ایجاد کنیم تا دیگر استانها برامون کری نخونن.پس بیاین مازندران یکدل باشیم.سپاس

                                                                      • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-15:32

                                                                        میگویند شیراز شهر بهارنارنج است
                                                                        اما اگر به حروف الفبا نگاه کنیم در نظر ما ایرانیان ب همیشه مقدم بر حرف شین است..
                                                                        ب مثل بهار...
                                                                        ب مثل بابل...
                                                                        ب مثل بهارنارنج...
                                                                        و شهر من بابل اولین شهر بهارنارنج دختری بنام ایران است
                                                                        و اولین ها همیشه دلپذیرند به اعتبار خاطره هایی که به جا میگذارند.....

                                                                        • دوشنبه 12 خرداد 1393-16:12

                                                                          خانم فائزه بابلی، اگه بهتون تا حالا نگفتن و یاد ندادن، باید عرض کنم خدمتتون که هر جای ایران و که بگردی، مرکبات ساری حرف اول رو میزنه، و هیچ جا دیده نمیشه که از مثلا پرتقال بابل یاد بشه!!! ساری پایتخت مرکبات کشوره وبزرگترین صادر کننده.. پس اینکه پایتخت بهار نارنج هم باشه، تعجبی نداره.

                                                                          • دوشنبه 29 تير 1394-5:7

                                                                            دقیقا کی گفته همه جا مرکبات ساری معروفه؟
                                                                            تا حالا به استانای دیگه سفر کردی؟
                                                                            بری بپرسی نارنج و بهارنارنج یا میگن بابل یا میگن شیراز !

                                                                            • چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-20:38

                                                                              مرکبات قائمشهر مشهوره نه ساری.....

                                                                          • خاطره خدیویپاسخ به این دیدگاه 27 15
                                                                            يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-14:13

                                                                            سلام خدمت همه ی مازندرانی های عزیز
                                                                            من بابلی یا ساروی نیستم، اصلاً مازندرانی نیستم ... فقط عاشق بهار نارنج هستم از شکوفه اش گرفته تا عرقیجات و مرباش
                                                                            شاید برای شما خیلی متفاوت باشه که بابل شهر بهار نارنج باشه یا ساری یا شیراز، چیزی که مهمه اینه که مسافرها همه مازندران رو بعنوان بهارنارنج میشناسند چه فرقی میکنه چه شهری با چه قدمتی... شاید بهتر باشه فرهنگ غنی طبرستان رو که همدلی است/ف ترویج بدین تا حسادت و بی احترامی به همدیگه...

                                                                            • شنبه 6 تير 1394-1:43

                                                                              والله ما توی قم سالهاست که بابل رو به نام بهار نارنج و شامی مخصوصش و ساری رو به نام نارنگی و پیاز مرغوبش می شناسیم

                                                                              • ليلا سعيديپاسخ به این دیدگاه 22 16
                                                                                يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-15:27

                                                                                آفرين بر شما كه چنين ديدگاهي داريد . فرقي نمي كند ساري شهر بهار نارنج باشد يا بابل يا جايي ديگر . شاد باشيد و لذت ببريد .

                                                                              • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-10:42

                                                                                بابل هیچ جشنواره ای نداشته ؟ متاسفم برای این خبر گذاری که بدون سند و مدرک این حرف ها رو رسانه ای میکنه . اولا این جشنواره در بابل چهارمین جشنواره بود در صورتی که 2 سال است در ساری چنین جشنواره ای برگذار شد .پس ساری موازی کاری کرده است .دوماً شهرداری بابل درسال 1379 در تمامی سربرگ های خود به شهر ابل شهر بهار نارنج اشاره شه است. در ضمن من 15 سال پیش در ورودی بابل دیده ام نوشته اند به شهر بابل شهر بهار نارنج خوش آمده اید در صورتی که 2 سال است در ساری چنین تابلویی نسب شده است و ....

                                                                                • جمعه 24 آبان 1392-0:0

                                                                                  چقدر شما سارویها حسادات بابلیها را میکنید تجارت سرمایه اول بابل مسول اول استان بابلی وسعت شهر بابل نفرات برتر کنکور و ورزش بابل و. . . .

                                                                                  • مجتبی آملپاسخ به این دیدگاه 30 85
                                                                                    جمعه 12 مهر 1392-0:0

                                                                                    یعنی آدم بعضی ازین نظرات ویا حتی اسامی رو میخونه اشک تو چشاش جمع میشه!!!البته نه از غم بلکه از خنده!! :))) مثلا کلان شهر بابل :))))))))))) این دوست عزیز اصلا میدونه کلانشهر یعنی چی؟؟ تا حالا به یه کلانشهر مسافرت کردنند آیا؟؟؟؟ شهری که بعد از انقلاب تا حالا فقط 2 تا روگذر بهش اضافه شده کلانشهر محسوب میشه؟! این شهر حتی یه خیابون استاندارد نداره.صنعت رو که اصلا حرفشو نزن!!

                                                                                    اینو هم دیدم ترکیدم!دارالمومنین!!!!!!! یعنی فکرشو بکنین! نشستن تعداد مومنین شهر ها شمردن"دیدن تعدادشون تو بایل بیشتره!واقعا معیارتون واسه اسم دارالمومنین چی بود؟؟؟؟؟!!! :)))))) همون بارفروش بودید دیدن زایست"گفتن بعد الف آمل یه ب بذاریم کردنش بابل.

                                                                                    دوستان بابلی و ساروی عزیز:بجای این دعواهای بی فایده به فکر پیشرفت و صنعتی کردن مازندران بزرگ باشید.وقتی از مازندران خارج میشیم و بقیه مراکز استان ها رو میبینیم"متوجه میشیم هیچ کدوم از شهرهای مازندران مثل آمل و بابل و ساری لیاقت مرکزیت رو ندارند چون که نسبت به اونها کوچیک و عقب تر هستند! البته ما از آمل خودمون راضی هستیم. دومین شهر صنعتی نوار خزر(گیلان مازندران و گلستان) بعد از رشت. به فکر پیشرفت باشید نه دعوا دوستان من.

                                                                                    • شنبه 20 ارديبهشت 1393-12:30

                                                                                      ببین پسر خوب مثلا ما تو امل خیابون استاندارد داریم....
                                                                                      در جواب همه دوستان در رابطه به قدمت بهارنارنج باید بگم که ترنجه از قدیمی ترین شهر های طبرستان(حداقل ساسانی)که در 18 کیلومتری بابل فعلی قرار دارد وحکیم ابوالحسن ترنجی طبری که از اهالی این شهر بوده در کتاب خود در ان زمان از خواص نارنج وبهار نارنج گفته.
                                                                                      بهتر یه کم مطالعه کنیم به جای اینکه به هم توهین کنیم.

                                                                                      • جمعه 16 شهريور 1397-21:27

                                                                                        دایی تو خودت داری دعوا راه میندازی

                                                                                        • فقط ساری ....پاسخ به این دیدگاه 33 53
                                                                                          شنبه 20 ارديبهشت 1393-19:58

                                                                                          دوست عزیز اطلاعاتت خوبه در حد یه آماتور بد نیست .... ولی باید اینو بدونی که ساری قدمت بیش از 3000سال داره.... اگه اهل مطالعه هستی کتاب مازندران نوشته ی اسد الله عمادی و بخون ....
                                                                                          ساااا روی ها شهر شهر بهار نارنج پرچم بالا .......

                                                                                          • چهارشنبه 27 خرداد 1394-15:5

                                                                                            عزیزم ساری قدمتی بیش از 6000 سال داره...

                                                                                            • شنبه 20 ارديبهشت 1393-22:35

                                                                                              اطاعات شما هم بد نیست ولی کسی با قدمت 3000ساله ساری مشکل نداره که...
                                                                                              من نه اهل ساری هستم نه اهل بابل فقط خیلی برام عجیب این حرفهایی که می زنید.

                                                                                        • حمید هامون پوپاسخ به این دیدگاه 44 13
                                                                                          سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

                                                                                          خدمت کیادهی بزرگوار عرض می شود که بوی بهار نارنج نه تنها در تمام استان ، بلکه در تمام وطن و تمام گیتی یکی است . مگر باران فقط در رشت می بارد که به آن شهر نام «شهر باران» نهاده اند و این حداقل عقلانیت در دیگران بوده که نخواهند نام این الگوی لطافت خداوندی را بربایند . این چه خبطی است که بعد از حدود سیزده سال که این نام برای شهر بابل انتخاب شده ، موجی نامیمون و مشمئزکننده راه بیاندازند و به اختلافات کاذب و بی معنا دامن بزنند . واقعاً سرقت نام این قدر می تواند التیام بخش عقده های روانی بعضی ها باشد ؟ باید بابت این روش و منش فاسد که متأسفانه توسط بعضی مسئولین استان زرخیز مازندران انجام شده تأسف خورد و به حال این نعمت خدادادی که نتیجه ی کفران آن جز تفرقه ، کینه و اختلاف نمی باشد ، خون گریید . بس کنید دیگر ، به جای این بازی های مسخره کمی به فکر استان مان باشید که با کمی همدلی و استفاده از امکانات بالقوه و بالفعل موجود در آن ، سرآمد و نمونه در کشور می گردد . به امید آن روز

                                                                                          • جمعه 14 تير 1392-0:0

                                                                                            اگر کمی اطلاعاتتون رو در این رابطه بیشتر می کردید و بعد مطلب میزدید صحیح تر بود. چون بابل بالغ بر 4 ساله که این جشواره رو داره برگزار میکنه و این اقدام مسولان ساروی واقعا تاسف برانگیزه

                                                                                            • شنبه 8 تير 1392-0:0

                                                                                              درسته که بهار نارنج متعلق به کل مازندرانه ...

                                                                                              درست مثل گلاب که واسه کاشانه

                                                                                              ولی قمصر رو به شهر گلاب میشناسن چون از قدیم بوده و هست حالا فکر کنید که نائین بیاد ورودی شهرش بزنه به شهر گلاب خوش آمدید (خنده داره) خوب آدم حسابی از قدیم و ندیم بابل شهر بهارنارنج بوده و هست.

                                                                                              اصلاً بیا یه کاری کنیم ... یه سرچی تو اینترنت با عنوان شهر بهار نارنج بزنید. همین و بس

                                                                                              • يکشنبه 19 خرداد 1392-0:0

                                                                                                هیاهوی بسیار برای هیچ.......

                                                                                                • مازنددرانی با غیرت پاسخ به این دیدگاه 17 7
                                                                                                  سه شنبه 31 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                  دوستان عزیز و هم استانی های گرامی به جای اینکه بشینید و به خاطر چیزهای بی مورد به همدیگه بی حترامی کنید لطف کنید به فکر مسایل مهمتر باشید. مسئولین غرب استان به شدت در صدد آن هستند که قسمت غربی استان را از مازندران جدا کنند لطفا با به اشتراک گذاشتن این مطلب و اعلام مخالفت مانع از انجام آن شوید

                                                                                                  • يکشنبه 29 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                    باسلام اقای محمدی که خود را مردی با اطلاع ودانا میداند ایا این فکر را کرده که دوره اول ودوم جشنواره در بابل بوده که این فکر به کله ان زده که از الان شهر ساری به بعنوان شهر بهار نارنج بوده که این چنین اظهار نظر میکند وی که مسئول یک شهر میباشد باید با درک بیشتری یک چنین تصمیمی را میگرفت و اگر به خود زحمت میداد وکتب قدیمی استان را مطالعه میکرد متوجه میشد که از قدیم این شهر را بنام بهار نارنج میشاسند نه الان چرا نباید در مورد سابقه هر شهر مطالعه شود بعد این چنین تصمیمات را بگیرند واگر درست تصیمیم بگیرند باعث پیشرفت استان میشوند باتشکر

                                                                                                    • محمد از بابلپاسخ به این دیدگاه 53 27
                                                                                                      شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                      شما سارویها حتی شهامت این رو ندارین که در نمایش نظرات مخالف در این سایت هم به نفع خودتون سانسور میکنید-من خودم با همین نام چندین نظر ثبت کردم که نمایش نمیدهید

                                                                                                      • حسین بابلیپاسخ به این دیدگاه 44 16
                                                                                                        چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                        شمه خنا بدون.اتا نفر مازرونی گپ نزونی.اسا بابلا ساری چشیه.برارون، خاخرون اما شه زبون یاد بکردمی .شه وچون جا فارسی گپ زممی.شمه همسایه نون تیرونیا افغانیا ترکا خروخی هسنه.خدا دونه امه پرون انقدر به خاک مازرون تعصب داشتنه که نشتنه اتا غریبه وره چپ هارشه.توف به غیرت ما .وچه بازی ر پی هدین .مازرون بسازین.اما از نسل آرش هسممی .نژاد و تبار مازرونی از همه نژادها برتر هسه

                                                                                                        درود بر نژاد برتر .درود بر مازندران .زنده باد نژاد پرستان مازرونی

                                                                                                        خاک مازرون بهشت جا بیموهه.وره خار دارین

                                                                                                        • مهدی روشنپاسخ به این دیدگاه 73 19
                                                                                                          سه شنبه 17 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                          آقایی که ادعا داری ساری داره پیشرفت میکنه و بابل باید خودشو برسونه به شماها ! آخه مگه امثال... میزارن که بودجه به بابل برسه ؟!



                                                                                                          تویی که ادعا داری همه جای مازندران باید شهر بهار نارنج باشه پس ... توی بنر و تابلو مینویسی ساری شهر بهار نانج...

                                                                                                          • يك بابليپاسخ به این دیدگاه 54 22
                                                                                                            سه شنبه 17 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                            من نظرم اينه كه بايد مازندران رو استان بهر نارنج ناميد نه فقط يك شهر رو . اما از اينكه ساري بياد و اول ورودي شهر يه دفعه اي اسم شهر رو بذاره ساري شهر بهار نارنج كار اشتباهيه اگر ميذاشت به مركز استان بهار نارنج خوش آمديد اصلا براي بابليها مهم نبود. البته چندمين باريه كه ساري داره از اين كارا ميكنه مثلا حتي اسم پاساژ هم گذاشتن شهريار در صورتي كه تو بابل بخاطر وجود خيابان شهريارپوري اسمش شده شهريار . واقعا براي مسوولان ساري متاسفم يعني كاراشون همه رسيدست و مردم دارن از خوشي ميميرن اونا فقط كارشون شده هويت شهري تازشم اونم با كپي

                                                                                                            • دوشنبه 12 خرداد 1393-16:27

                                                                                                              خانم یا اقای محترم بابلی، محض اطلاع شما باید بگم که اولا اون پاساژ شهریار نیست و مجتمع پزشکیه تو ساری! و علت نامگذاریش هم بخاطر اسم شخص سرمایه گذار و سازندش هست که آقای شهریاری هستن. و این هیچ ربطی به بابل نداشته و نداره!
                                                                                                              این اقا تا حالا چند تا برج و مجتمع پزشکی مسکونی به نام شهریار 1 و 2و 3 و 4 و غیره ساخته تو ساری. اتفاقا از آشنایان ما هستند.
                                                                                                              خوبه پاساز شهریار بابل رو همه دیدن و باز این حرفها زده میشه....!

                                                                                                            • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                              تابلوی (بابل ، شهر بهار نارنج) چندین سال هست که در ورودی شهر بابل نوشته و نصب شده و همگان با شنیدن بهار نارنج بیاد بابل میوفتن.زیبنده مسئولان و مردم سخت کوش ساروی نبود که به این شکل عمل کنن و حساسیتهایی رو بوجود بیارن چون این کارها بجز تیره کردن روابط بین دو شهر پرجمعیت ساری و بابل نتیجه دیگه ای نداره.مطمئنا اسم خوب و با مسما برای ساری با توجه به پشتوانه دیرینش زیاده.

                                                                                                              • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-8:16

                                                                                                                ببين ما تو ساري پاساژي به نام شهريار نداريم اگه منظورت ساختمان شهريار باشه بحثش فرق مي كنه.

                                                                                                              • شنبه 14 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                                قابل توجه دوستان ساروی.این جشنواره ملی سال سومه که داره تو بابل برگزار میشه نه اولین سال.کاش دوستان به خودشون زحمت بدن و یه گذر تو بابل و اطرافش بکنند تا بفهمن حداقل بهار نارنج بوش چطوره.برام خیلی جالبه اینا حتی تو بنری که به عنوان ساری شهر بهار نارنج نصب کردن به جا عکس بهار نارنج عکس گل بابونه زدن یعنی اینا حتی شکل بهار نارنجم نمیدونن چطوره

                                                                                                                • چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                                  1.چرا ساروی باید به بابلی حسودیش شه؟چون مرکز استان نیست؟شما حسودین که با هزارتا لابی گری خواستین مرکز و عوض کنین ولی نتونستین.کتاب بابل شهر بهارنارنج رو هم سال 79 چاپ کردین که به زیرآبی هاتون ادامه بدین.2.از قدیم و ندیم همه میدونن ساری شهر بهار نارنجه و بابل شهریه که یه بارون بهاری میومد بوی فاضلابش همه رو خفه می کرد و هنوز هم میکنه. حالا پیش دستی کردین کتاب چاپ کردین و بعضی از ورودی های شهرتون 10-15 سال پیش این عنوان و چسبوندین، مهم نیست.در ثانی در مقاله ای تحت عنوان ساری شهر بهار نارنج در یکی از مجلات قدیمی که البته در کل ایران منتشر میشده، در سال 42 به این لقب ساری هم اشاره شده که شما بنده خدا ها استعداد کپی برداری رو هنوز اونموقع پیدا نکرده بودین.

                                                                                                                  • يکشنبه 4 خرداد 1393-22:27

                                                                                                                    آمل وساری دوتا شهر تاریخی این منطقه اند ومن وقتی بحث تاریخی پیش بیاد خودم رو آملی میدونم چون بابل مال آمل بوده ولی مرکزیت یک منطقه به تعداد مردمی که با مرکز اون منطقه سر وکار دارن ربط نه تعداد آقازاده هاش الانم از قدیم حاکم تو ساری بوده ولی وقتی شرایط تغییر میکنه پایتخت یک کشور هم عوض میشه . الان شهرستان بابل مرکز اقتصادی دانشگاهی و با اینکه وسعت زیادی نداره پر جمعیت ترین شهرستان مازندرانه نارنجم که نیاز نمی بینم راجع بهش بحث شه.

                                                                                                                    • بنده ی خداپاسخ به این دیدگاه 34 16
                                                                                                                      يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-14:49

                                                                                                                      بابل شهر بهارنارنجه نه برا اینکه کتاب چاپ شده و ورودیش تابلو زدن نه به خاطر اینکه اگه چشماتونو باز کنین ودرست به خط به خط خیابوناش درخت نارنجه .لطفا قبل حرف زدن و ثبت نظر تحقیق کنین بعد مدعی شین.

                                                                                                                      • حسین از ساریپاسخ به این دیدگاه 16 31
                                                                                                                        يکشنبه 18 اسفند 1392-20:30

                                                                                                                        سلام ساناز خانم.واقعا دستت درد نکنه از اینکه حرف دلمو گفتی...

                                                                                                                    • يکشنبه 1 ارديبهشت 1392-0:0

                                                                                                                      بنظر من دنبال تاريخ نريم بهتره چون يك كار كوچك ولي باارزش را هم ميشه بزرگ جلوه داد و براش جشنواره و جهانيش كنن.

                                                                                                                      - دعوا سر كي اول بود و كي اول اسم گذاشت هم فكر خوبي نيست.

                                                                                                                      - بالاخره بايد قبول كرد ساري مركز استان است و قابليت هاش هم معلوم ، ولي بايد دقت كرد كه بزرگ تا كوچيكي نكنه نميتونه بزرگ باشه....

                                                                                                                      • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                        هنگامِ فرودین که رساند ز ما درود

                                                                                                                        بر مرغزارِ دیلم و طرفِ سپید رود ...



                                                                                                                        زان جایگه به بابل و شاهی گذاره کن

                                                                                                                        پس با ترن به ساری و گرگان گرای زود

                                                                                                                        • از اهالی شهر بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 78 31
                                                                                                                          چهارشنبه 28 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                          مسئولان کپی کار ساری با همین روش پیش برند رو دست چینی ها میاند!!!

                                                                                                                          • بچه ساریپاسخ به این دیدگاه 36 67
                                                                                                                            چهارشنبه 28 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                            بیاییم به دور از بابلی و ساروی بودن، درخت نارنج دو شهر بشماریم میبینیم که ساری درخت نارنج بیشتری نسبت به بابل دارد.

                                                                                                                            • چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393-13:8

                                                                                                                              آقای بچه ساری محترم اولا به وسعت یا تعداد نیست و به سابقه نامیدن شهر یک عنوان برای شهری انتخاب میشه که سالها مسافران این خطه بابل رو شهر بهار نارنج میدونستند چون هم جشنواره برگزار میشده هم ورودی شهر بابل با این عنوان نامیده شده بود..مردم بابل با ساری چه مشکلی دارند؟ صحبت سر اینه که این کار شهرداری ساری به نوعی مثل این میمونه که مثلا کشورهای عربی بیان بگن خلیج جنوب ایران اسمش فارس نیست..حالا اینکه واقعا چی باید باشه مهم نیست،مهم اینه که این خلیج بر اساس سابقه تاریخی(تقدم تاریخی) به نام خلیج پارس یا فارس بوده و خواهد بود..ساری هم شهر زیبایی هست و میتونه عنوان دیگه ای واسه خودش انتخاب کنه که نه حساسیت بی مورد پیش بیاد نه اینکه اسم شهر نزدیک خودش رو کپی برداری کنه..بعدش هم اینکه تعداد درختان نارنج بابل در دو کمربندی و داخل شهر فکر نمیکنم از ساری کمتر باشه..در کل انتخاب یک اسم خاص و مخصوص شهر بهتره تا استفاده از عنوانی که سالها برای شهر دیگه ای اونم در نزدیکی همونجا استفاده میشده..یا حق

                                                                                                                            • چهارشنبه 28 فروردين 1392-0:0



                                                                                                                              حتما باید در ساری برگزار شود تا جشنواره جهانی شودد؟؟ مگر سالهای قبل که در بابل رگزار شده بود چه عیبی داشت؟؟

                                                                                                                              باید به شورای شهر ساری عرض کنم:

                                                                                                                              قدری خلاقیت و تفکر از خود نشان دهید تا عنوان شهر دیگر را برای خود غصب نکنید...

                                                                                                                              • سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                :)))))))))))))

                                                                                                                                نویسنده آیین نگارش ساده رو بلد نیستی عزیزم :)))

                                                                                                                                تعیین تکلیف میکنی ! یه مشت بیسواد ...

                                                                                                                                باشه ساری بهار نارنج :)))

                                                                                                                                سه هفته ی اخیر تو بابل از بوی بهار نارنج آدم مست میشه ...

                                                                                                                                • سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                  دوست عزیز شما که ادعای روشن فکری دارین کلا این مطلب رو به صورت جبهه گیری نوشتین اول طرز بیانتون رو درست کنین بعد بیاین چنین مطالبی رو بنویسین

                                                                                                                                  • سعید امامیپاسخ به این دیدگاه 75 25
                                                                                                                                    سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                    خدمت کاربران محترمی که گفتند بابل از ساری تقلید کرده عرض کنم که بابل 3ساله در پارک نوشیروانی بابل جشنواره ی ملی بهار نارنج رو برگزار میکنه!!!

                                                                                                                                    ساری همش یک جشنواره در سال 91اونم به تقلید از بابل برگزار کرده!!!

                                                                                                                                    چرا اینقده حسادت میکنید..به قول یکی از دوستان شما اسم شهرتون رو بزارید ساری شهر بنفشه:دی

                                                                                                                                    • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 14 13
                                                                                                                                      سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                      در اینکه خانواده مرکبات و مادر ایشان درخت نارنج بومی ایران نیست هیچ شک و گمانی نمی توان کرد ولی همانگونه که دوست منتقدم نوشتند از چند صد سال پیش تاکنون در کشورمان کاشته می شود و به دلیل شکوفه های زیبا و بوی دلاویزش به نوشته های نویسندگان و سروده های شاعران نیز راه یافته است که کسی منکر آن نیست و لی این را هم می دانیم که تنها درختان دیرزیست در جنگل می رویند و در گذر سده ها می پایند نه نارنج چهل ـ پنجاه ساله، مهمترین استناد من به نام غیر تبری بهار نارنج می باشد که این گمان را برمی انگیزاند که آیین برکشیدن عرق بهار از مردمی فارسی زبان آموخته شده است که وجود باغ های دلگشای نارنج در شیراز،داراب و فسای استان فارس از دیرباز این شک را به واقعیت نزدیک می کند چگونه می توان باور یا حتی تصور کرد که مازندرانی ها از چند صد سال پیش عرق بهار را می شناختند و درست می کردند اما آن را با نامی فارسی می نامیدند آن هم زمانی که هیچ کدام از ایشان نه فارسی می دانستند و نه سواد خواندن واژه بهار نارنج از نوشته های فارسی را داشتند که آن را در گفتارشان وام بگیرند گذشته از آن زبان تبری در حوزه های کشاورزی،باغداری و مانند آن بسیار توانا ست به ویژه در گذشته های دور که می توانست برای این درخت و شکوفه هایش واژه بسازد، بپرورد و بگستراند و البته سخنورانش را از عنوان فارسی بهار نارنج بی نیاز سازد که البته در این مورد نکرده است به هر روی استان بهار نارنج زیبنده تر و سزاوارتر از شهر بهار نارنج است و با واقعیت های تاریخی و جغرافیایی همخوانی بیشتری دارد مگر آنکه بحث نماد خواهی و بدتر نماد قاپی در میان باشد و شهروندان بابلی و همشهریان ساروی بخواهند برای پز دادن به یکدیگر و کم نیاوردن در رقابت های کودکانه همیشگی شان بخواهند خود را به خواب بزنند که بیدار ساختن این ها ناشدنی است

                                                                                                                                      • با آقای مهرداد یوسفی !پاسخ به این دیدگاه 23 20
                                                                                                                                        سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                        در همین جا و در ارسال نظرات ( ساری و نارنج ) می بینیم به ساری و نارنگ در هشتصد سال پیش اشاره شد و هم در کتاب ابوالفضل بیهقی که شاید چند دهه بعد از وفات فردوسی( قریب به یک هزار سال پیش ) تدوین شد از شاخه های بریده نارنج با میوه زیبای آن سخن می رود آن جا که زینت بخش چادر اردوگاه سلطان مسعود ،در جایی نزدیک شهر ساری می شود . حتی امیر تیمور هم با دیدن باغ های وسیع نارنج ،صحبت از جنگل نارنج در مازندران می کند!! . درخت نارنج البته عمری بالنسبه کوتاه دارد و نبود درختان کهن بیش از پنجاه سال دور از انتظار نیست . اگر نارنج در مازندران بومی محسوب نمی شود ولی از زمان آوردنش به منطقه تا امروز چند هزار سال گذشته است .

                                                                                                                                        • کلانشهر بابلپاسخ به این دیدگاه 63 30
                                                                                                                                          دوشنبه 26 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                          تا آنجایی که ما یادمان می آید همگان از کلانشهر بابـل به عنوان شهر همیشه سبز بهارنارنج نام میبردند و بابـل بزرگ را با این نام میشناختند . ولی تعجب بنده از اینهمه تقلید و کپی برداری ساروی های عزیز در تمامی زمینه ها میباشد و چرا از خودشان هیچ خلاقیتی ندارند .

                                                                                                                                          • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 20 22
                                                                                                                                            دوشنبه 26 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                            نه شهر من ساری و نه بابل شهر بهار نارنج نیستند همین عنوان فارسی بهار نارنج نشون می ده که خاستگاه این رسم و بنابراین نامگذاریش از شهری فارسی زبانه که با توجه به نشانه ها باید شیراز باشه اگر مردم بابل یا ساری از گذشته های دور به این کار می پرداختند باید آن را با واژه ای تبری مانند تی تی نارنج و مانند اون می نامیدند(برای مثال گیاه اوجی بومی استان ما بوده و در جای دیگه دیده نمی شه و نامش هم تبریه و برای فارسی زبانها ناشناخته است) گذشته از این درخت نارنج و دیگر مرکبات بومی استان و کشور ما نیستند و از اروپا آورده شده اند و در استان ما کشت شده اند شما هیچ درخت نارنج و همخانواده های وحشی و خود روئیده آن را در جنگل و مناطق دوردست نمی بینید صنوبر بومی هم در جنگل های شمال و هم در زاگرس می روید که بسیار متفاوت از صنوبرهای وارداتی می باشند حال آنکه همه درختان نارنج که در استان مازندران می بینید تفاوتی با گونه های وارداتی ندارند و در چند دهه گذشته به دست انسان و بیشتر در فضاهای جدید شهری کاشته شدند(هیچ درخت کهنسال نارنجی در بافت قدیم شهری نمی بینید) شهر بابل که در چند دهه گذشته گسترش یافت و اصول شهرسازی نوین در آن آسان تر از شهر کهن ساری پیاده شد توانست از این درخت سودمند بیشتر و شاید زودتر بهره ببرد و خود را با این نماد به دیگر شهرها بشناساند در حالیکه ساری با نمادهای سازه ای مانند امامزاده یحیی، بافت قدیم نعلبندان و آب انبار نو و ... شناخته می شد و نیازی به نماد گیاهی احساس نمی کرد البته تا امروز!

                                                                                                                                            • فیروزجاپاسخ به این دیدگاه 18 53
                                                                                                                                              دوشنبه 26 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                              خوب نیست بابلیها دلشونو خوش کنندبه اینکه بهار نارنج رو از آن خود نمایند اگه بتونیم در پیشرفت شهری و امکانات خود را به ساری نزدیک نماییم اونوقت سرمونو بالا میگیریم و به به و جهجه راه میندازیم و بهار نارنج هم مال قائمشهریها....

                                                                                                                                              • ساری و نارنجپاسخ به این دیدگاه 34 29
                                                                                                                                                يکشنبه 25 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                همیشه تا به تجارت زمرو شهجان کس/ بسوی آمل و ساری نیاورد نارنگ (ظهیر فاریابی _ قرن ششم)

                                                                                                                                                • شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                  خوندن مطلب بالا نشان می دهد که مسلما ساروی ها کار اشتباهی کردند.

                                                                                                                                                  اسم، لقب، هویت و هر چیز دیگری که متعلق به یک منطقه و یک مکان می باشد جایز نیست که دیگران دقیقا از همان استفاده کنند!

                                                                                                                                                  مطمئنا هیچ شهر و دیاری خوشش نمی آید، شهر دیگری از نام و نشانش استفاده کند.

                                                                                                                                                  این همه گل و گیاه توی مازندران هست، ساروی ها میتونستند به گل و گیاه دیگری متوسل شوند.

                                                                                                                                                • بابل بزرگپاسخ به این دیدگاه 78 31
                                                                                                                                                  شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                  دودانگه یاری (ساری)، البته همون یاری قشنگتره!!

                                                                                                                                                  طوری حرف می زنی انگار ساری همون تمدن کهن بین النهرین بوده و اطراف اون جنگل بوده!!!

                                                                                                                                                  البته حق داری!! کتاب که نخوندی که!

                                                                                                                                                  حتما اسم مه میترا به گوشت نخورده!!

                                                                                                                                                  حتما تا کنون اسم فریدون و ضحاک به گوشت نخورده که توی بندپی فریدون ضحاک رو به بند کشید!!!

                                                                                                                                                  تقصیر تو نیست، اینها رو که توی کتابای درسی نمیذارن که تو بتونی بخونی!!

                                                                                                                                                  مطالعه ی دیگه هم که نداری!!

                                                                                                                                                  اگه اون چهار تا اداره کل رو که به واسطه ی حاکمان دارای مدیریت جهانی قاجار توی شهر شما ساختند ازتون بگیرن، چیز دیگه که ندارین که!!

                                                                                                                                                  اومدین بهار نارنج رو هم به نام بزنین!

                                                                                                                                                  ولی این تو بمیری ها دیگه از اون تو بمیری ها نیست!!

                                                                                                                                                  عشق است بابل بزرگ (بابل، بابلسر، فریدونکنار)

                                                                                                                                                  • شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                    خوب چرا دعوا میکنید؟

                                                                                                                                                    دعوا کار بچه های بده!

                                                                                                                                                    مثلا اگه همه ی شهرهای مازندران با هم جشنواره بهار نارنج بذارن چی میشه؟

                                                                                                                                                    ای کاش سر مسائل عمرانی و خدمت به مردم هم اینجوری دعوا می افتادند حداقل کمی امیدوار می شدیم.

                                                                                                                                                    خوش به حال بهار نارنج.

                                                                                                                                                    • شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                      بابل و ساری هر دو عزیزند. ما مردم کاری به دعواهای مسئولین نداریم. مسئولان هر دو شهر متعصبانه رفتار می کنند. یکی با کپی برداری از نام بهار نارنج و دیگری با تقلید از برگزاری جشنواره.

                                                                                                                                                      بیایید با هم دوست باشیم

                                                                                                                                                      • يك روستاييپاسخ به این دیدگاه 25 17
                                                                                                                                                        شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                        اگه جشنواره هاي مختلف در شهرستانها پراكنده بشه بهتره. هرچي جشنواره و همايش و تئاتر برگزار مي شه مركز استان. توجهي هم كه به شهرستانها نميشه. روستاها كه جاي خود داره.

                                                                                                                                                        • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 22 12
                                                                                                                                                          شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                          فکربرگزاری فستیوال بهارنارنج ، فکرخوبی است . مثل جشن گلابگیران درکاشان وقمصر ونیاسر وبرزوک و... پیشنهادمی کنم درآمل وبابل وقائمشهروساری وحتی درمحمودآبادونوشهروچالوس وتنکابن هم این فستیوال برگزارشود تاگردشگران بتوانند آسان تر به آن دسترسی داشته باشند . بگذار تاج افتخاراین مراسم برسر همه بدرخشد .برای همه ی همیاران که این قدربه فکر شادی وتفریح مردم هستند : 1 - خویشتنداری 2 - موفقیت ، آرزومی کنم .

                                                                                                                                                          • امید- بندپیپاسخ به این دیدگاه 70 42
                                                                                                                                                            شنبه 24 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                            خیلی مسخره است که ساری مثل تمام کارهای دیگه اش به بابل حسودیش میشه و میخواد همه چی رو تقلید کنه و بگیره!!!

                                                                                                                                                            خجالت بکشید دیگه!

                                                                                                                                                            ساری کجا و شهر بهار نارنج کجا؟!!!

                                                                                                                                                            جمع کنید این بساط رو!!

                                                                                                                                                            • دودانکه یاریپاسخ به این دیدگاه 36 64
                                                                                                                                                              جمعه 23 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                              بهارنارنج عمری بیش از هزارسال دارد بابل که عمری کمتر از هفتاد سال دارد ودرقدیم بارفروشده بوده.اینکه کلاه کسی را بدزدی ومارک خودت را روی ان بزنی وبااستناد به ان مارک عذربدترازگناه بیاوری چه معنی میدهد؟طبق اسنادمعتبر تاریخی ساری شهر بهارنارنج است وبه راحتی قابل اثبات است دوستان بارفروشده ای خود را خسته نکنند جعل تاریخ غیرممکن است.دودانگه ساری

                                                                                                                                                              • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 16 7
                                                                                                                                                                جمعه 23 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                متاسفانه ما شمالی ها استان نگر نیستیم بخشی نگریم یک رود بیشتر روستاهای ما را به دو تکه علیا و سفلی می گسلاند و هر یک برای خود مسجدی می سازند و مردم علیانشین از رفتن به مسجد بخش سفلی خودداری می کنند و بالعکس ،بگذریم که میان دسته های سوگواری نیز رقابت و چشم همچشمی نیز وجود دارد در رده های بالاتر میان روستاهای همجوار یک شهر، شهرهای یک شهرستان،شهرستان های همسایه و در سال های اخیر میان شرق و غرب استان نیز این رقابت و خود برتر بینی دیده می شود و هر یک برای مشروعیت بخشیدن به این سطحی نگری، خرده هویت های تاریخی ،اقتصادی و جغرافیایی نیز برای خود می سازند (گیلماز و غرب استانی به جای مازندرانی) با این روند باید هر شهرستان به یک استان ارتقا یابد گرچه این پایان داستان نخواهد بود و این رشته سر درازی خواهد داشت

                                                                                                                                                                • طاهری درکاهی پاسخ به این دیدگاه 10 5
                                                                                                                                                                  جمعه 23 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                  وقتی مردان کودکانه فکر بابازی های سیاسی پست میگیرند نه شایسته سالاری! وضع ما بهتر نمی شود از رییس جمهور درخواست میکنم برای اینها یک کلاس ودوره ی مدیریت آن هم دراصفهان بگذارد بعد ابلاغ مقام آقایان را امضا کند.

                                                                                                                                                                  • کارشناس نارنجپاسخ به این دیدگاه 6 31
                                                                                                                                                                    پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                    بازار روز ساری یک سبد بهار نارنج از درخت چیده و تمیز و پاک میفروشند 5 هزار تومان

                                                                                                                                                                    • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-14:18

                                                                                                                                                                      سلام الان هم میفروشه، شما دیدید آخه خیلی دنبالش گشتم و پیدا نکردم، شکوفه هاشو میخوام...

                                                                                                                                                                    • مهندس پیشه ور .بابلپاسخ به این دیدگاه 58 25
                                                                                                                                                                      پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                      نام بابل به عنوان شهر بهار نارنج در زمانی که آقای مهندس رضوانیان شهردار بابل بودند مطر ح شد اما شورای شهر فعلی نام این نام رابعدها به بابل شهر دارالمومنین تغییر داد با اسنادی که وجود دارد شهر بابل به عنوان شهر بهار نارنج تا ابد باقی است ....

                                                                                                                                                                      • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                        با سلام-دوستان اگر قدری در کوچه خیابان های ساری قدم بگذارند از بوی خوش بهار نارنج به این واقعیت دست خواهند یافت که پایتخت بهار نارنج ایران شهری نیست بجز ساری.

                                                                                                                                                                        • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                          زمانی که بابلی ها از بهار نارنج عرق بهار می گرفتند و مربا درست می کردند شما ساروی ها بهار نارنج نمی شناختید. برای آگاهی از این موضوع به کتاب « بابل شهر بهار نارنج » مراجعه کنید . اسنادش موجوده. حالا شما ساروی ها از اونجایی که مرکز استانید و ادعا دارید، این رسم رو می خواهید به نام خود ثبت کنید. انصافاً چند درصد مردم ساری با نحوه عرقگیری از بهار نارنج آشنا هستند؟ کاری که در این فصل تو تمام خونه های بابل انجام میشه و مردم بابل برای مصرف سالانه خانواده خود عرق بهار میگیرند.

                                                                                                                                                                          • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                            از قدیم ندیما شیراز به شهر بهار نارنج مشهور بود. بعدها که فردوسی شعر «که مازندران شهر ما یاد باد» رو سرود، از اونجا که همکار حافظ و سعدی حساب می شد، مازندرانی ها فکر کردن که اگه یک شاعر بزرگ که همکار حافظ و سعدی شیرازی هست میاد میگه «که مازندران شهر ما یاد باد» پس اون ها هم میتونن همچین باوری داشته باشن که مازندران شهر اوناست. به این ترتیب اونا (حافظ و سعدی و اینا) یه جورایی غیر مستقیم می تونن مازندرانی هم باشن. داستان جایی جدی شد که یک شب حافظ و سعدی همزمان خواب می بینن که چندین قرن بعد از زمان خودشون یکی از شهرهای غربی مازندران (رامسر فعلی- حافظ اینا جایی نگفتن اون موقع اسم رامسر چی بود) با شیراز پیوند خواهرخواندگی می بنده و به این نتیجه می رسن که خواهرزاده های مازندران هستن و دیگه فامیل شدن. اونوقت حافظ از سر ذوق اشک شوق تو چشماش حلقه میزنه و طبع شعرش گل می کنه و اینطور میگه:

                                                                                                                                                                            خوشا بابل وَ وصف بی مثالش،

                                                                                                                                                                            خداوندا نگه دار از زوالش/

                                                                                                                                                                            ز بابلرود ما صد لوحش الله،

                                                                                                                                                                            که عمر خضر می بخشد زلالش/

                                                                                                                                                                            میان سبزه میدان و دانشگاه،

                                                                                                                                                                            عبیرآمیز می آید شمالش/

                                                                                                                                                                            به بابل آی و فیض روح قدسی،

                                                                                                                                                                            ببر از مردم صاحب کمالش/

                                                                                                                                                                            بهارش پر ز گل های بهاری،

                                                                                                                                                                            و نارنج و بهارش در جمالش/

                                                                                                                                                                            یقین اینجا بود شهر بهاران،

                                                                                                                                                                            همه با هم بگین: بهار نارنج!!!

                                                                                                                                                                            (در مصرع آخر حافظ اختیار از کف داد و برای این که تاکید کنه اینجا شهر بهار نارنجه بی خیال قافیه شد. البته در پانوشت یکی از کتب منسوب به خودش گفته: «شدم مست، قافیه را بی خیالش»)

                                                                                                                                                                            این شعر رو برای سعدی می خونه. اما سعدی ناگهان برآشفته می شه و ناخودآگاه و فی البداهه شعر خوندن رو آغاز می کنه و میگه:

                                                                                                                                                                            مرا از آنچه که بیرون ز شهر ساری هست،

                                                                                                                                                                            بهشت هم که بوَد از علاقه عاری هست/

                                                                                                                                                                            جهان در این چهار حرف(س.ا.ر.ی) مختصر گشته،

                                                                                                                                                                            گمان مبر که جز این جا مرا دیاری هست/

                                                                                                                                                                            تجن همیشه خروشان و شهر پر زِ چنار،

                                                                                                                                                                            همیشه آب و هوایش خوش و بهاری هست/

                                                                                                                                                                            خزان شهر بهاریست از تمام رُنوگ(جمع رنگ ها به زبان شوق سعدی)،

                                                                                                                                                                            همیشه شادی و خنده به ساری جاری هست/

                                                                                                                                                                            ز بوی خوب درخت و بهار نارنجش،

                                                                                                                                                                            هرآنکه مست نگردد چه بی بخاری هست/

                                                                                                                                                                            به جان تمام امیدم همین زمین باشد،

                                                                                                                                                                            به ساری خاک کنیدم، گر اختیاری هست...

                                                                                                                                                                            سعدی این شعرو میگه و از پیش حافظ میره. حتی روایتی هست که در اون ذکر شده سعدی پس از این شعر سر به کوه و صحرا میذاره و در جستجوی ساری روانه دشت و صحرا میشه. اما چون قطب نما نداشت و ستاره قطبی رو هم نمی شناخت مسیر رو اشتباه رفت و بعدها جسدش رو پیدا کردن و بردن شیراز.

                                                                                                                                                                            این داستان می تواند ادامه داشته باشد...

                                                                                                                                                                            (مثل دعواهای بی پایه و بر سر هیچ مسئولان مازندرانی)

                                                                                                                                                                            • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                              از جناب کیادهی که نمک بابلی ها را خورد و نمکدون شکست بعید بود مثل کودکان بهونه بیارورند برای کار اشتباهشون

                                                                                                                                                                              • ابوالحسن سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 18 6
                                                                                                                                                                                پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                آقایان و خانم ها! همه جای مازندران را عطر بهار نارنج پر کرده است. دعوا نکنید مازندران سرزمین بهار نارنج و خیلی چیزهای خوب دیگر است. این اسم گذاری های احساسی را رها کنید بگذارید بوی بهار نارنج را بی دغدغه استشمام کنیم.یک نکته درد انگیز بگویم و آن این که دیشب حدود دوازده نیمه شب از بالکن خانه ام دیدم یک پراید توی خیابان ایستاده و یک مرد با چوبی بلند دارد بهار نارنج درختان کنار خیابان را بر زمین می ریزد و زنی آنها را جمع می کند غافل از این که اینها سرمایه عمومی است و برای معطر کردن شهر ماست. افسوس که به منافع زودگذر شخصی می اندیشیم.

                                                                                                                                                                                • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                  بیا با ما بشین بهار نارنج،

                                                                                                                                                                                  کمی دعوا ببین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  سراسر شور و شوقند این مدیران-

                                                                                                                                                                                  و جنجال آفرین، بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  نه این که هیچ مشکل نیست اینجا،

                                                                                                                                                                                  شده مشکل همین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  زده بابل به نامت نام خود را،

                                                                                                                                                                                  و ساری در کمین، بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  عجب لبخند، عجب گلخنده داری،

                                                                                                                                                                                  که می ریزی زمین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  به حال ما بخند اینجا همین است،

                                                                                                                                                                                  همین «مازندرین» بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  سر نام تو اینجا گشته دعوا،

                                                                                                                                                                                  بیا اینجا ببین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  اگر ساری و بابل مدعی اند،

                                                                                                                                                                                  منم هستم، همین، بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  حیاط خانه ام نارنج دارد،

                                                                                                                                                                                  که می ریزد زمین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  به نام من زنید این جشن امسال،

                                                                                                                                                                                  نخواهد شد غمین بهار نارنج/

                                                                                                                                                                                  عجب این ماجرا حساس و داغ است،

                                                                                                                                                                                  همه با هم بگین: بهار نارنج...

                                                                                                                                                                                  • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                    این مسئولان عزیز در چه فکری هستند؟! مثله ما واقعا اینه!!

                                                                                                                                                                                    • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                      ببخشید جناب کیادهی

                                                                                                                                                                                      شما که براتان اصلا مهم نیست کدام شهر به بهار نارنج معروف شود چرا سعی نکردید این مراسم را در بابل که بقول خودتان از سالیان قبل به شهر بهارنارنج معروف بود و هست برگزار کنید و در اقدامی عجیب در شهر ساری جشن برگزار نمودید آیا بهتر نبود مثل کودکان بهانه نیاورید و به اصل موضوع برسید تا در این برهه حساس زمانی باعث اختلاف بین همشهریان عزیز و هم استانی های گرامی نشوید .....

                                                                                                                                                                                      • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                        قبلنا شیراز بود!

                                                                                                                                                                                        • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

                                                                                                                                                                                          احسنت به آقای کیادهی...دست مریزاد..آخه شما بابلی ها که جشنواره نداشتین حالا بیخیال شین دیگه...چرا میخواین از ساری تقلید کنین؟؟

                                                                                                                                                                                          • بابلیمی بچه بندپی.خطاب به ساروی. پاسخ به این دیدگاه 14 6
                                                                                                                                                                                            جمعه 29 خرداد 1394-15:13

                                                                                                                                                                                            اقای عبوری بخدا قسم من یک شهروند معمولی بابل ودر اصل بچه بندپی بابل هسمه . یک مرد سنگین ومتین وانصافا خوش صلیقه ای مثل شما چرا باید باتقلید کردن وحرکات لجوجانه خودتو سبک هاکنه بخدا اگه من جا شما بیبوم خجالت کشیمه به عنوان یک مسئول شهراز این حرکت

                                                                                                                                                                                            • شنبه 13 ارديبهشت 1393-12:33

                                                                                                                                                                                              کوته فکری و نگرشی سطحی و حسادت ، همواره مانع پیشرفت اند. یاد نگرفتیم از پیشرفت دیگران نهراسیم سعی کنیم خودمان را به آن ها برسانیم نه آن هایی که رتبه و مرتبه ایی دارند را پایین بکشیم!

                                                                                                                                                                                              • دوشنبه 25 خرداد 1394-6:21

                                                                                                                                                                                                بجا این همه دعوا برین ببینین اصفهان چجوری شده اصفهان یا شیراز چجوری شده شیراز...پایتخت بهار نارنج!!!اینتی گانه ک انگار کل ساری و کل بابل بییه نارنج دار... شما که ادعا کانی قسم خارمه اتابارم شمه دست ره نارنج تلی نییته...بورین شه شهر ره بسازین


                                                                                                                                                                                            ©2013 APG.ir