تعداد بازدید: 4318

توصیه به دیگران 20

سه شنبه 27 فروردين 1392-9:33

مرور یک پرونده/آمار اشتغال؛از ادعا تا عمل

تعریف اشتغال در سال های نه چندان دور به دو روز کارکردن در هفته اطلاق می شده ولی در تعریف جدید به کسی که هفته ای یک ساعت کار کند شاغل گفته می شود/کارشناسان اقتصادی معتقدند که به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی، انتظار یکصد هزار فرصت شغلی وجود دارد که بازهم با آمارهای ارائه شده از این دست با چالش جدی مواجه خواهد شد.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،سید عماد جوادی: در هفته جاری در برنامه پایش شیکه یک سیمای جمهوری اسلامی گزارش بسیار دقیق و کارشناسی از وضعیت اشتغال کشور توسط آقای دکتر مسعودنیلی- اقتصاددان برجسته کشور و عضو هییت علمی دانشگاه صنعتی شریف- ارائه شد.

 در این گزارش، خالص اشتغال ایجاد شده در سالی که ادعا شده بود 2.5 میلیون شغل ایجاد خواهد شد، 14 هزار نفر در کل کشور برآورد شد که لازم است مسوولان و نمایندگان محترم استان کمی هم به این مسائل که مشفقانه مطرح می شود توجه کنند.

(نگاه کنید به: http://www.asriran.com/fa/news/266939/تکان-دهنده-ترین-آمار-اشتغال-ناگهان-بر-روی-آنتن-رفت-14-هزار-اشتغالزایی-خالص-در-سال)

برگزاری جلسه و صرف زمان و هزینه ای که برای تدوین و ارائه گزارش هایی از این دست در استان می شود دردی از بیکاری استان دوا نمی کند.

اردیبهشت 1391 به دنبال اظهار نظر استاندار محترم، یادداشتی را به رشته تحریر در آورده بودم که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و در گزارش های بعدی نیز به همان سبک و سیاق ناصواب پیشین عمل شد.

 با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه دوباره بخش هایی از مطلب نگارش شده ابتدای سال 1391 را به عزیزان توصیه می کنم:

«در خبرها آمده است که استاندار محترم در بیست و هشتمین کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به ایجاد یکصد هزار و 118 نفر فرصت شغلی ایجاد شده در سال 90 اشاره داشته اند که در صورت رعایت موارد زیر باید به آن بالید :

 - استاندار محترم فرمودند که اشتغال 26 هزار و 396 نفر در بخش مسکن بوده و مبنای محاسبه آن، ایجاد یک شغل به ازای هر 60 متر مربع بنا اعلام شده است. سوال این است که آیا پروانه های ساختمانی صادره مبنای محاسبه قرار گرفته یا بنای ایجاد شده در سال 90 ؟در هر صورت پیش فرض اعلام شده به معنای ساخت1583760 متر مربع بنا در سال 90 یا احداث 26396 واحد 60 متری در استان مازندران در سال 90 است.

- اعداد فوق داده هایی هستند که معنای خاصی را منتقل نمی کند و در صورتی قابل تبدیل به اطلاعات و دانش است که آمار مقایسه ای پروانه های صادره، تسهیلات ارائه شده و هرگونه مساعدت و کمک دولت در سنوات گذشته نیز ارائه شود،زیرا اگر این اقدام هر ساله توسط خود مردم انجام می شده است و در سال 90 با صرف زمان و هزینه زیاد صرفاً به شناسایی آنها مبادرت شد که با اغماض نیز هیچ ارتباط منطقی بین آن و انجام تعهدات دستگاه های اجرایی استان نمی توان یافت.

اگر این اقدام با مساعدت خاص دستگاه های اجرایی استان بوده است بهتر است منابع جدید تامین اعتبارات و تسهیلات ارائه شده نیز معرفی شود.

- در سایر بخش ها نیز به ایجاد اشتغال برای 73722 نفر اشاره شده است که بازهم سوالات فوق به قوت خود باقی است.

 - تعریف اشتغال در سال های نه چندان دور به دو روز کارکردن در هفته اطلاق می شده ولی در تعریف جدید به کسی که هفته ای یک ساعت کار کند شاغل گفته می شود.

 - آنچه به عنوان اشتغال، دغدغه مقام معظم رهبری و همچنین مردم شریف است، اشتغال پایدار است و همه تلاش ها، سیاستگذاری ها و اقدامات باید در این راستا باشد،در غیر این صورت مطمئناً ارائه آمارهایی از این دست که به اعتقاد استاندار محترم، مربوط به اشتغال پایدار نیست، به نوعی هدر دادن منابع و امکانات دستگاه های اجرایی محسوب می شود.

- در آمار ارائه شده از یک سو، به مهم ترین منبع قابل استناد یعنی کدهای جدید صادره توسط تامین اجتماعی استان در سالهای مختلف اشاره ای نشده و از سوی دیگر آمار مقایسه ای بیمه بیکاری پرداخت شده در سنوات مختلف در استان و نیز به خروجی نیروی کار اشاره نشده است.

 - ایجاد فرصت شغلی جدید و ایجاد اشتغال برای یک فرد دو مفهوم مجزاست، زیرا ممکن است یک فرد از یک کارگاه اخراج شود و فرد دیگری جایگزین او شود، این ایجاد شغل برای یک نفر می باشد اما لزوماً ایجاد فرصت شغلی جدید نیست چون در این صورت خالص اشتغال ایجاد شده برابر صفر است.

انتظار این است که استاندار محترم دستگاه های ذیربط را موظف نمایند تا آمار خالص اشتغال ایجاد شده را ارائه کنند.

به عنوان مثال اگر X نفر مشغول به کار شده و Y نفر بیکار شده باشند، اشتغال ایجاد شده معادل X-Y خواهد بود.

- اگر X- Y نفر اشتغال ایجاد شده در سنوات مختلف نیز وجود داشته و کارهای فصلی و غیر پایدار همیشگی بوده که توسط خود مردم انجام می شده است، احصا و شناسایی این آمارها نباید موجب شود که دستگاه های اجرایی استان از وظیفه اصلی خود غافل شوند،زیرا آنها باید با کاستن مقررات غیر ضرور به تسهیل و بهبود فضای کسب و کار کمک نموده و زمینه ایجاد اشتغال پایدار توسط خود مردم و رونق اقتصادی را فراهم نمایند.

- کارشناسان اقتصادی معتقدند که به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی، انتظار یکصد هزار فرصت شغلی وجود دارد که بازهم با آمارهای ارائه شده از این دست با چالش جدی مواجه خواهد شد.»


  • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

    استاندار مازندران جناب آقای طاهایی که یک زمانی برای حفظ قدرت خود را به اصلاح طلبها نزدیک می کرد الان خود را در زنجیر انحرافیون انداخته ثبات و استقلال رای نداشتن واقعا چه کارآمدی برای افراد ایجاد می کند...

    • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

      آمار آمار آمار و همیشه باز هم نمودار!نمودارهای برنده!!واقعا میشه جهان سومی ها رو با همین نمودارها قانع کرد!!اعداد!چه رسم خوبی رو جا انداختن ،مردم ما عاشق این نمودارها هستن!چرا انقدر از گول زدن مردم لذت میبرید؟

      • سه شنبه 27 فروردين 1392-0:0

        استاندار مازدران در همه دوره ها همین جوری است ادبیات ثابت برای بقا و جای نام افراد عوض می شود. از منتهی الیه چپ به منتهی الیه انحراف راست رسیدن یکی از هنرمندی هاست


        ©2013 APG.ir