تعداد بازدید: 6898

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 29 فروردين 1392-7:58

مردم دشمن بهار/با بهارنارنج نامهربانی می کنیم

با چیدن این شکوفه ها گرده افشانی که روندی طبیعی در اکوسیستم است با چالش مواجه می شود/متاسفانه هجمه ای که امسال ایجاد شد آن قدر زیاد بود که کنترلش غیرممکن شد، فکر نمی کردیم چنین شرایطی ایجاد شود/چیدن بهارنارنج حق طبیعی ماست،زیرا عوارض سالانه پرداخت می کنیم!+عکس


مازندنومه؛اشکان جهان آرای،خبرنگار:فروردین و اردیبهشتِ مازندران همیشه با رایحه خوش و دلنشین بهار نارنج همراه است؛ عطری که هر رهگذری را جذب می کند و لحظه های قدم زدن در مناطق مختلف مازندران را به ثانیه های دلنشین تبدیل می کند.

 امسال بهار نارنج علاوه بر رایحه دلنشین خود با 2موضوع دیگر هم خبرساز شد. نخست نامه نگاری ها و جدال 2 تن از اعضای شورای اسلامی شهرهای ساری و بابل بر سر تصاحب لقب «شهر بهار نارنج» و دیگری هجوم مردم شهرهای مختلف استان به شکوفه های بهار نارنج که به شکل گسترده و همه گیر در بیشتر شهرهای استان مشاهده می شود.

در روزهایی که اعضای شورای اسلامی شهرهای بابل و ساری برای برگزاری جشنواره بهار نارنج در شهرشان بیانیه می نویسند و شاید هم این موضوع را فرصتی برای تبلیغات انتخابات شوراها در نظر گرفته اند، شکوفه های بهار نارنج با نامهربانی بسیاری از شهروندان به روش های گوناگون از درخت جدا می شوند و اقدامی هم برای پیشگیری و برخورد مشاهده نمی شود.

در بسیاری از خیابان ها خانواده ها با پهن کردن حصیر و چادر زیر درخت و تکاندن و ضربه زدن و پرتاب چوب و سنگ اقدام به جمع کردن بهارنارنج می کنند. برخی خانواده ها و افراد هم شبانه این شکوفه ها را می چینند.

 اشتیاق عجیب و ناپسند بسیاری از شهروندان مازندران در جمع آوری بهار نارنج سبب شد تا این شکوفه های خوشبو امسال کمتر از 10 روز مهمان شهرهای مازندران باشند و رایحه آن ها در فضای شهر قابل استشمام باشد.

*استانداری پا پیش بگذارد

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران درباره گفت: متاسفانه امسال با موجی از رفتارهای ناپسند و دشمنانه با محیط زیست مواجه شدیم که عجیب و غیرقابل باور است، در هر ساعتی از شبانه روز می توان شهوندانی را دید که در خیابان به اشکال گوناگون مشغول چیدن شکوفه های بهار نارنج هستند.


«سید محمود هادیان» افزود: مراقبت و حفاظت از درخت در آموزه های دینی ما هم تاکید شده است و این رفتار علاوه بر ااین که به دور از فرهنگ است با دستورات دینی ما هم منافات دارد، حتی با آنچه در کودکی دیدیم و آموختیم متفاوت است.

وی با بیان این که معمولاً برای جمع کردن بهار نارنج مرسوم بود چادر یا حصیری زیر درخت پهن می کردند و صبح روز بعد شکوفه هایی را که به طور طبیعی از درخت جدا می شدند جمع می کردند،اظهار کرد: لازم است با هم اندیشی مسئولان و کارشناسان حوزه های مختلف اعم از اجرایی، نظارتی، امنیتی و محیط زیستی در استانداری راهکارهایی ارائه شود تا از شیوع و دائمی شدن این رفتار که یک ناهنجاری اجتماعی می تواند محسوب شود پیشگیری به عمل آید.


هادیان تاکید کرد:پیگیری استانداری به عنوان مرجع ادارات و عالی ترین دستگاه اداری استان می تواند در بسیج شدن همه دستگاه های مرتبط و تاثیرگذار نقش موثری ایفا کند، زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد و چاره ای برای پیشگیری از این معضل شهری اندیشیده نشود، سال آینده باید شاهد افزایش این رویه و تخریب بیشتر فضای سبز شهری باشیم.

*بهار نارنج به تلطیف روحیه شهر کمک می کند

کارشناس ارشد اصلاح نباتات با بیان این که وجود بهار نارنج به تلطیف روحیه شهر کمک می کند،گفت: این رفتار علاوه بر این که از لحاظ فرهنیگ صورت خوشی ندارد و زیبایی شهر را از بین می برد، اکوسیستم منطقه را هم دستخوش تغییر می کند.

«مجتبی نشایی مقدم»گفت: وجود بهار نارنج یک سری حشرات گرده افشان به ویژه زنبور عسل را در این فصل وارد منطقه می کند که به انجام عمل گرده افشانی کمک می کنند، با چیدن این شکوفه ها گرده افشانی که روندی طبیعی در اکوسیستم است با چالش مواجه می شود.


 وی خاطرنشان کرد: آسیب دیگر این رفتار کاهش باروری درختان و محصول درخت است، این کار به 2شکل بر کاهش باروری درختان تاثیر می گذارد: نخست این که وقتی شکوفه ها پیش از ریزش طبیعی چیده شوند محصول تولید نمی شود و دوم این که وقتی با وراد کردن ضربه به وسیله چوب و سنگ نسبته به چیدن شکوفه ها اقدام شود برگ ها و شاخه های جوان و تازه درخت که ترد و شکننده هستند بیشتر آسیب می بینند(معمولاً می شکنند و می ریزند) که از رشد و باروری درخت در سال آینده جلوگیری می کند و تولید محصول را کاهش می دهد.


این کارشناس اظهار کرد: با این رفتار هم امسال به این درخت آسیب وارد می شود و هم برای سال آینده به آن آسیب زده ایم، زیرا درخت نسبت به امسال ضعیف تر می شود و محصول کمتری هم می دهد. برای ترمیم این ضعف هم دست کم 2 سال زمان نیاز است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: ضربه هایی که به شاخه های درخت وارد می شوند خراشیدگی هایی در پوست درخت ایجاد می کند که احتمال ورود باکتری ها به تنه درخت و بیمار شدن آن را به وجود می آورد، هرچند تا به حال شاهد این اتفاق در منطقه نبودیم، اما در صورتی که آفتی در نزدیکی درخت باشد این احتمال هم وجود دارد.


نشایی مقدم ادامه داد:نگهداری از این درختان که به نوعی ریه های شهرها محسوب می شوند بیش از آن که وظیفه سازمان ها و نهادها باشد بر عهده شهروندان است. اما در چنین مواقعی نگاه ها بیشتر به سمت دستگاه ها و سازمان های مسئول مانند شهرداری است.

*به دادستان نامه نوشتیم


مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری از پیگیری این سازمان برای پیشگیری و برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: پیرو رفتارهای نامناسب برخی شهروندان نامه ای به دادستان محترم نوشته شد، جلسه ای هم شخصاً با ایشان داشتم که ایشان برای برخورد مناسب با متخلفان به صورت تذکر، ممانعت و بازداشت در صورت بی توجهی و مقاومت متخلفان دستوراتی را به نیروی انتظامی صادر کردند.


«علیرضا حمیدی» افزود: همکاران ما در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری هم هر شب در 3 اکیپ متفاوت با گشت های موتوری و خودرویی اقدام به گشت زنی در سطح شهر می کنند تا از چیدن شکوفه های و آسیب رساندن به درختان سطح شهر جلوگیری شود، حتی در برخی موارد از خودروهای سازمان میادین میوه و تره بار هم برای گشت زنی استفاده شد تا سطح بیشتری از شهر تحت پوشش طرح قرار بگیرد.


وی اظهار کرد: متاسفانه هجمه ای که امسال ایجاد شد آن قدر زیاد بود که کنترلش غیرممکن شد، فکر نمی کردیم چنین شرایطی ایجاد شود، اما برای سال آینده قطعاً با مشاهده نخستین مورد با آن برخورد می کنیم تا به این شکل همه گیر و گسترده شاهد آسیب رساندن به فضای سبز شهری نباشیم، یعنی نباید بگذاریم اولین نفر وجود داشته باشد که نفر دوم و سوم هم ادامه دهند.


حمیدی خاطرنشان کرد: البته امسال هم اطلاع رسانی شد و تلویزیون هم با نگاهی ظنزآمیز به این موضوع پرداخت. اما سال آینده حتماً با یک فرهنگسازی سعی می کنیم از انجام این رفتار پیشگیری کنیم. ضمن این که هشدارهایی نیز به شهروندان خواهیم داد.


مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ساری بابیان این که 90درصد درختان سطح شهر شناسنامه دار هستند، یادآور شد: گشت های شبانه همکاران ما و نیروی انتظامی همچنان ادامه دارد و پیگیر این ماجرا هستند.

وی گفت: نگاه ما این است که این رایحه حق همه مردم ساری و مهمانان این شهر است و باید مدت زمان بیشتری در شهر بماند، سال گذشته این اتفاق به وسیله مغازه داران سطح شهر با قطع سرشاخه های درختان برای دیده شدن تابلوها افتاد، امسال هم به این شکل شاهد این موضوع هستیم که باید برنامه ریزی های فرهنگی بیشتری برای پیشگیری از آن انجام شود.


حمیدی افزود:برگزاری برنامه های فرهنگی مانند جشنواره بهار نارنج در سراسر استان می تواند نقش موثری در آگاه سازی شهروندان داشته باشد، زیرا یکی از ریشه های اساسی این ناهنجاری را می توان در نداشتن آگاهی کافی از مضرات این رفتار بر محیط زیست و زیبایی شهری جستجو کرد.

*عوارض می دهیم،حق چیدن داریم!

یکی از شهروندان ساروی که در حال چیدن بهار نارنج بود دلیل این رفتارش را احتمال تمام شدن بهار نارنج به دلیل هجوم شهروندان دیگر عنوان کرد.

 یک شهروند دیگر هم به بهانه پرداخت عوارض به شهرداری گفت: چیدن این شکوفه ها حق طبیعی ماست، زیرا عوارض سالانه پرداخت می کنیم!


به هرحال توجیه ها و بهانه های آگاهانه و ناآگاهانه شهروندان سبب گسترش این رفتار ناپسند در سراسر استان شد که نیاز است مسئولان به جای مجادله بر سر لقب داد کدام شهر به این نام به فکر پیشگیری از این اقدام باشند.

*این گزارش در روزنامه همشهری مازندران نیز منتشر شد که از سوی همکاران ما برای بازپخش در اختیار مازندنومه قرار گرفت.


  • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

    یادمه وقتی که بچه بودم اگه یه شکوفه از درخت میکندم با برخورد شدید ماردم روبرو میشدم و همیشه میگفت این شکوفه ها باید سیر طبیعی خودشونو بگذرونن هر وقت افتادن روی زمین باید جمعش کرد خلاصه بگذریم امسال برام دیدن اینکه مردم شکوفه ها رو توی ساری میکنن یا با چوب میزنن یا درخت رو تکون میدن خیلی عجیب بود.به همسرم میگفتم اینا دارن چیکار میکنن؟این درخت گناه داره.واقعا ناراحت کننده است.یادمه وقتی که به یک کشور اروپای شرقی رفته بودم اونجا مردمی داره که در روز فقط 2 وعده غذا میخورن واکثرا در طبقه ی متوسط رو به پایین بودن اما به انگورهایی که از شاخه ها آویزون بود نگاهم نمکردند!!واقعا جالب بود میگفتن خوب قشنگه همینجوری باشه چهره ی کوچه و خیابونمون جذاب میشه!

    • با نگاهی متفاوت !پاسخ به این دیدگاه 3 5
      جمعه 30 فروردين 1392-0:0

      بر حلاف بعضی دوستان بنده زمانی که مردم علاقمند به جمع آوری بهار نارنج را در کوچه و خیابان می بینم خوشحال هم می شوم . علاقه این مردم را نوعی شکر گزاری به حساب می آورم . آن ها که درخت نارنج را می شناسند و به سهولت کاشت و داشت آن در منطقه آگاهند نگران عمل بهار چینان نمی شوند . این درخت قدرت ترمیم فوق العاده دارد و اگر کمی به ساقه درختان بالغ در شهر دقت کنید متوجه برامدگی های فراوان روی آن خواهید شد . این بر آمدگی های گرد و مدور ترمیم زخم هایی ناشی از هرس شاخه های اضافی است که هرس کاران و ماموران و گاهی هم مردم عادی به این درخت زیبا تحمیل می کنند . دوستداران درخت نارنج بهتر است به این مطالب بیشتر توجه کنند ا- کمک به غرس بیشتر نهالهای نارنج در کوچه ها و معابر و پارک های شهر در محل مناسب 2- آب دادن نهال در تابستان 3- پاشش منظم و به موقع محلول روغن (ولک ) که سم محسوب نمی شود بر روی درخت نارنج سالی یکبار .4- هرس به موقع . اجتناب و بی اعتنایی شهرداری ها به هر کدام از این موارد که گفتیم صد ها بار زیان بار تر از چیدن بهار و تکاندن درخت نارنج است . پس بهتر است نگران عمل بهار چینان خوش ذوق شهرهایمان نباشیم . این ها که گفتیم را همه باغداران مازندرانی به خوبی می دانند و می دانند مازندران ما بهترین مکان برای نشو و نمای درخت ارجمند و بسیار مقاوم نارنج است .

      • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 4 0
        پنجشنبه 29 فروردين 1392-0:0

        زنده باد بهار و بهار نارنج !

        • نوروز تقی پورپاسخ به این دیدگاه 7 0
          پنجشنبه 29 فروردين 1392-0:0

          با سلام و سپاس از این پست و تحلیل وزین شما

          یه سوالی در ذهنم بود و همیشه هم این احساس رو داشتم

          وحشتناک به درخت نارنج حمله میشه

          روزانه چندین نفر از اقشار مختلف با چوب و سنگ و پهن کردن سفره مشغولند

          باید فکری بشه اما مردم شاید نقطه ایی از گرانی رو با این کار کاهش بدهند

          نمی دونم.......

          شایدم......!!!!

          اقای صادقی ما دوست داریم و با مطالب تحلیلی شما لذت می بریم.....

          با تشکر


          ©2013 APG.ir