تعداد بازدید: 2941

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 29 فروردين 1392-12:17

جنبش نام نویسی/مردم به چه کسانی اعتماد کنند؟

 ثبت نام برای انتخابات دوره چهارم شورا در شرایطی انجام می گیرد که میل به نامزدی در این دوره بیشتر از ادوار پیشین شده است/از آن جایی که شوراهای اسلامی شهر و روستا کمتر جنبه سیاسی و بیشتر ماهیت اجتماعی، فرهنگی، ناحیه ای و بومی و قبیله ای و قومی دارد،باید اذعان کرد که در نبود احزاب قدرتمند و مستقل و ضعیف و کم رنگ بودن فعالیت های حزبی و سیاسی، انبوهی از داوطلبان خود را وارد عرصه می کنند. 


مازندنومه؛حسین برزگر،کارشناس ارشد جامعه شناسی و روزنامه نگار:ثبت نام از داوطلبان عضویت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دوشنبه 26 فروردین ماه آغاز شده و در یکم اردیبهشت ماه به پایان می رسد.

برای نخستین بار در این دوره،ستاد انتخابات وزارت کشور از داوطلبان خواست با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و مراکز ICT روستایی نسبت به پیش ثبت نام و دریافت کد رهگیری اقدام کنند؛ توصیه ای برای تحقق دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک و کاندیدای الکترونیک.

 ثبت نام برای انتخابات دوره چهارم شورا در شرایطی انجام می گیرد که میل به نامزدی در این دوره بیشتر از ادوار پیشین شده است و تاکنون به صورت غیررسمی درصد قابل توجهی در مقایسه با دوره گذشته آمادگی خود را برای نامزد شدن و اسم نویسی اعلام کردند.

در سالی که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده، باید منتظر ماند که در نخستین گام از ثبت نام، جنبش نام نویسی و به عبارتی حماسه نامزدی داوطلبان چگونه رقم زده خواهد شد؟

 اگر چه تعدد و تنوع کاندیداها در شهرها امر انتخاب را با دشواری هایی مواجه می کند،منعی جز قوانین برای داوطلب شدن افراد وجود ندارد.

 کاری به انگیزه، علل و اهداف داوطلبان عضویت در شوراها نداریم، این دلایل می تواند مبتنی بر باورداشت های مذهبی و تکلیف دینی باشد، احساس مسوولیت، توصیه دوستان و همفکران، درخواست مردم و جامعه و یا حس درونی فرد باشد که دست به این عمل می زند.

 با این حال از آن جایی که شوراهای اسلامی شهر و روستا کمتر جنبه سیاسی و بیشتر ماهیت اجتماعی، فرهنگی، ناحیه ای و بومی و قبیله ای و قومی دارد،باید اذعان کرد که در نبود احزاب قدرتمند و مستقل و ضعیف و کم رنگ بودن فعالیت های حزبی و سیاسی، انبوهی از داوطلبان خود را وارد عرصه می کنند.

عده ای که در دوره گذشته حضور داشتند این بار می خواهند اعتماد مجدد شهروندان و مردم رأی دهنده را جلب کنند و آنهایی که برای نخستین بار وارد عرصه می شوند تنها وظیفه دارند که قابلیت های خود را به مردم عرضه و آنها را اثبات کنند.

 اما مردم چگونه و به چه کسانی اعتماد کنند؟ آیا حجم وسیع تبلیغات و هزینه کردهای سنگین می تواند معیار مناسب و محکمی برای دسترسی بیشتر کاندیداها به شورای شهر باشد؟

 اهلیت و صلاحیت علمی و مدیریتی داوطلبان را با چه خط کش منطقی باید اندازه گیری کرد؟

روش های متعارف و بعضاً غیر متعارف تبلیغاتی برای جلب آرای شهروندان مشاهده و بعضاً توصیه می شود و گردانندگان (اتاق فکر کاندیداها) از این نسخه استفاده می کنند، اما تحقق انتخاب ناب و آگاهانه مردم در سال حماسه سیاسی چگونه عملیاتی می شود؟

مردم چگونه انتخاب بکنند تا عیار دموکراسی و مردم سالاری در این پهنه، ماهیت خود را بیابد؟

حداقل انتظاراتی که از شهروندان می رود این است که با بررسی سوابق، تجربیات، توانمندی ها و گفتگو و رودررویی با کاندیداها و انجام چند دیالوگ و تعامل بین طرفین بتوانند انتخاب خود را راحت کنند.

 انتخابی از جنس آگاهی، شناخت و معرفت لازم و بدون تعصب و یا پافشاری بر رفیق گرایی، جناح گرایی، اطعام گرایی، انعام گرایی، سیما گرایی و قبیله گرایی.

 شاید دست کشیدن از این معیارها برای جامعه ای که حد نخبگی و فرهیختگی بالا نباشد، سخت باشد اما بسیار بعید است که فرهیختگان جامعه از قبل انتخاب خود را کرده باشند.

 این جماعت باید رویکرد اثبات قابلیت ها و توانمندی های کاندیداها و حرکت بر دایره نقد و نظر و تحلیل و رصد کاندیداها را بصورت جدی در دستور کار قرار دهند.

دموکراسی، راه حق نیست بلکه راه حل است. راه حلی برای کاهش مضایق و محدودیت های اعمال حکمرانی خوب و طریقه ای برای اعتماد به افرادی که از درجه فهم، کمال، تدبیر، بینش، دوراندیشی و عمق بالایی برخوردارند و در سطح ظواهر و مسائل دست پایین و اولیه تمرکز نکنند.

 باید انتخابات آتی را مهم تلقی کرد، چرا که سرنوشت میلیون ها جامعه ایرانی در شهر و روستا را کسانی به دست می گیرند که می خواهند با استفاده از دانش، تخصص، سرمایه فکری و اجتماعی و با تکیه بر خرد جمعی و توان گروهی، به سمت تحقق ایده های برتر و الگوهای کامل تر توسعه پیش بروند.

 در فرازهای بعد در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت. 

ایمیل نویسنده: (h.barzegar52@gmail.com)


  • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

    مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.

    با شناختی که از آقای برزگر در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی پیدا کردم فهمیدم که انگیزه ایشون برای کاندیدا شدن جز خدمت به رفاه وفرهنگ اصیل مردم شریف ساری نیست


    ©2013 APG.ir