تعداد بازدید: 2380

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 1 ارديبهشت 1392-14:57

الگو در حال تغییر/ایدزی ها به راحتی بین ما زندگی می کنند

تعداد مبتلایان به ایدز در استان مازندران باید بیش از 1500 نفر باشد/ تاکنون یک پنجم مبتلایان را شناسایی کردیم و بقیه افراد به راحتی در میان ما زندگی می کنند و عفونت خود منتقل می کنند/موارد ابتلا از طریق اعتیاد و مصرف مواد مخدر در حال افزایش است.


مازندنومه،اعظم کردان:رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نخستین کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران ، با تاکید بر اینکه ایران در معرض خطر عفونت ویروس ایدز قرار دارد،گفت: در حال حاضر در مازندران 282 بیمار مبتلا به HIV شناسایی شدند و 105 نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادند.

دکترمحمدمهدی گویا ضمن اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به ایدز در استان مازندران باید بیش از 1500 نفر باشد، افزود: تاکنون یک پنجم مبتلایان را شناسایی کردیم و بقیه افراد به راحتی در میان ما زندگی می کنند و عفونت خود منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز در اکثر موارد 80 درصد از طریق تماس های جنسی و 20 درصد از طریق اعتیاد منتقل می شده،گفت: این الگو در حال تغییر است، به طوری که موارد ابتلا از طریق اعتیاد و مصرف مواد مخدر در حال افزایش است.

گویا افزود: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و کشورهای شوروی سابق و اروپای شرقی، بیماری ایدز با سرعت در حال افزایش است.

 وی با بیان اینکه 95 درصد موارد ابتلا به عفونت ایدز در سال های اخیر مربوط به کشورهای در حال توسعه است، اظهار داشت: چنانچه این بیماری کنترل نشود خسارت سنگینی به حوزه سلامت وارد می آورد.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه مهار این بیماری به تعامل بین بخشی نیاز دارد، افزود: افراد جامعه باید آگاهی های خود را نسبت به این بیماری و نحوه ابتلا به آن افزایش دهند.

گویا گفت: کشورهایی که راه اول انتقال این بیماری اعتیاد است در معرض خطر بیشتری قرار دارند.



    ©2013 APG.ir