تعداد بازدید: 3846

توصیه به دیگران 4

يکشنبه 1 ارديبهشت 1392-22:58

هیاهو برای هیچ!

نه ساری،نه بابل،بهارنارنج مازندران؛به بهانه دعوای ساری و بابل بر سر بهار نارنج/جای بسی خرسندی است که بعد از سالیان دراز تازه مسوولان ما به فکر استفاده از مواهب طبیعی و بهارنارنج افتاده اند، اما ظاهرا باز مناقشات ناشی از کوته نگری و بسته اندیشی برخی، ساروی ها و بابلی ها را به جان هم انداخته و بحث بر سر شهر بهار نارنج بودن را مطرح کرده است!


مازندنومه،ربابه حسین پور: جای پای خدا را در همه جا می توان یافت به ویژه در بهار دل انگیز شمال و رایحه روح نواز بهار نارنج!

این روزها شمیم بهار نارنج به روی هر رهگذری در مازندران آغوش باز کرده، طراوت بهار با بوی بهار نارنج به اوج زیبایی و دلدادگی رسیده است.

چه زیبایی مسحور کننده ای دارد فصل بهار و عطر دل انگیز بهار نارنج! وقتی در خیابان های شهرهای مازندران قدم می زنی با حرص و ولع خاصی نفس عمیق می کشی و دلت نمی خواهد نفست را بیرون دهی، می خواهی این رایحه دل انگیز برای همیشه در وجودت بماند.

هر کس نفسی از بهار دل انگیز تازه می کند و این سبب می شد تا مازندران علاوه بر دریای و جنگلش با بوی بهار نارنج مفتون کننده تر جلوه نماید.

یادم می آید وقتی دختر بچه کوچکی بودم بهار نارنج درون سجاده مادرم مرا به سمت نماز خواندن سوق می داد، آن روزها مادرم همیشه بهار نارنج را نخ می کشید و برایم دستبند و گردن بند درست می کرد و من سرخوش از این بوی دلکش به همسن و سالانم کودکانه فخر می فروختم.

امروزه استفاده های فراوانی از بهار نارنج می شود و عرق بهار نارنج در هر خانواده ایرانی به خصوص مازندرانی برای قوت قلب و آرامش اعصاب پیدا می شود.

بهار نارنج را در شهرهای مازندران به وفور می توان یافت چرا که مازندران در تولید مرکبات حرف اول را می زند، اما متاسفانه در فرآوری این محصول حرفی برای گفتن ندارد!

چندی پیش یکی از دوستانم سوغاتی از شهر شیراز برایم آورد که در هر کدامش از بهار نارنج استفاده شده بود،آب نبات هایی که بهار نارنج درونش بود، مربای بهار نارنج ،عطر بهار نارنج شیرینی بهار نارنج و .... لیکن ما در مازندران فقط عرق بهار نارنج و مربای بهار نارنج داریم؛ آن هم به صورت سنتی و خانگی!

چند سالی است که روزنه ای از امید باز شده است! برگزاری جشنواره بهار نارنج در بابل و ساری؛جشنواره ای که سومین دوره اش در بابل و دومین سالش را در ساری تجربه خواهیم کرد.

البته جای بسی خرسندی است که بعد از سالیان دراز تازه مسوولان ما به فکر استفاده از مواهب طبیعی افتاده اند هر چند دیر! اما ظاهرا باز مناقشات ناشی از کوته نگری و بسته اندیشی برخی، ساروی ها و بابلی ها را به جان هم انداخته و بحث بر سر شهر بهار نارنج بودن را مطرح کرده است!

نگاهی که باید فرا استانی و کلان نگرانه باشد،با حقارت هر چه تمام تر پایه اختلاف افکنی مسئولان این دو شهر شده است؛ اختلافاتی که هر چند مسوولان دو شهر سعی دارند توجه چندانی به آن نکنند و هر کدام کار خود را انجام دهند اما مصاحبه های صریح و تلاش برای تثبیت صفت بهار نارنج به شهرشان،وجود اختلافات میان آنان را کاملا آشکار می سازد.

یان مناقشات و جدال های لفظی بی حاصل است و فقط انرژی از مسوولان و شهروندان را می گیرد و دیگران را از اختلاف بی پایه و اساسی آگاه می سازد که در شان زندگی شهرنشینی امروز نیست.

مسولان ما به جای اینکه با هم بر سر صفت شهری مناقشه کنند، چه خوب است مانند شیرازی ها به فرآوری محصولات بهار نارنج و مرکبات بیندیشند تا در فصل ورود مرکبات مازندران به بازار، شاهد ورود مرکبات چینی نباشیم و در سر چشمه مرکبات از آب میوه ها و رانی های کشورهای بیگانه که معلوم نیست با چه کیفیتی تهیه می شود، نخوریم.

اصلا چنین جشنواره ای باید در هر شهری از استان زیبای و سرشار از مرکبات مازندران برگزار شود و جدای از اسم و رسم به اصل قضایا توجه شود.

لازم است مسوولان به جای دعواهای بی حاصل بر سر یک اسم با هم متحد شده و استان مان را در فرآوری بهار نارنج در سطح کشور مطرح کند تا حداقل بازارهای مازندران به جای عرق بهار نارنج و مربای بهار نارنج شیراز از محصولات خودمان بدرخشد!

ایمیل نویسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

    به نظر من دوستان بابلی حق دارند که ناراحت بشن. فقط امیدوارم این تنگ نظری ها رو از چشم مردم ساری نبینند و حساب این مسئولان رو از مردم ساری جدا کنند.

    • روزگار غریبی است نازنینپاسخ به این دیدگاه 7 3
      سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

      خدا قوت! واقعا خسته شدی! کمی استراحت کن تا خستگی این همه فکر و اندیشه کردن از تن و مغزت به در بره!!

      ساروی باشی و آسمون ریسمون نبافی؟!! پس کی ببافه؟!!

      کمی فکر کن!

      یک حرکت اشتباهی رخ داده، مثل پیرمردا و پیرزنا صورت مساله رو پاک میکنی و خون خودتو نمی خوای کثیف کنی و میگی حالا این که مهم نیست بیاین به جای اتفاق زننده (دزدی) به مسایل مهمتر فکر کنیم!!!

      اونهایی که ایراد میگیرن به این کار ساروی ها، نمیگن این مساله کلان استان و شهر ماست!! میگن هر چیزی سر جای خودش، مسایل کلان رو هم قطعا باید توجه کرد!!

      اما آیا نباید کارهای ناپسندیده را نقد کنیم، سرزنش کنیم؟!!!

      حالا اشکالی نداره که این کار رو کرده؟!! البته نگاه تو که فراتر از این حرفاست!! میگی حق داشتن این کار رو بکنن! چرا؟! چون توی هر شهری بهار نارنج پیدا میشه؟!! آخه کجای ساری درخت نارنج وجود داره که این ادعا رو میکنی؟

      میدونی حرفت مثل چیه؟ مثل اینه که ساری گرامی شما فردا پس فردا به جای اسب هایی که برداشته، تابلو بزنه: "به شهر هزار سنگر ساری خوش آمدید".

      بد نیست کمی فکر کنی و این مطالب آبکی رو تحویل ملت ندی!!

      ...

      خوش به حال تکه سنگ!!

      • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

        آی بازی بازی بازی، آی بازی بچه بازی

        بابل شهر بهار نارنج، ساری شهر بهار پرتقال، بهشهر شهر بهار نارنگی، آمل شهر بهار لیمو، تنکابن شهر بهار تو سرخ، بابلسر شهر.... نوشهر ... حالا پیدا کنید پرتقال فروش را .....

        • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

          اوج نادانی ماست اگر بخواهیم ساری بابل کنیم، همه به ما می خندند، بابل ساری قائمشهر آمل بهشهر تنکابن، رامسر، و ... چه فرقی دارند؟ به خدا زشت است!!اینجا ایران است، ما مازندرانی هستیم، آدم هستیم. من زادگاهم ساری است. و قبول دارم که مردم بابل خیلی هم با فرهنگ و با ادب و معرفت هستند. ساری و بابل بیشترین پیوند های خانوادگی را دارند. آتش افروزان این توپخانه کثیف را خاموش کنید.

          • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

            نه بحث زنده باد ساری هست و نه بحث زنده باد بابل هر دو شهر عزیز و گرامی هستن زنده باد پیشرفت و پیروزی هر چه بیشتر استان عزیزمون مازندران سر سبز.

            و شاکریم از این موهبت زیبا و دلنشین

            عظمت خداوند رو میشه دید بایستی سجده شکر بجا آورد

            متشکرم

            • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

              زنده باد ساری

              • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                بازهم حق گفتی خانم حسین پور

                • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                  من به عنوان یک ساروی به همه بابلی ها ارادت داشته ودارم وجالب آنکه بیشتر دوستان من بابلی هستند

                  • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                    بابل و ساری دو شهر با تاریخ و فرهنگ و ادب وهنر هستند. بابل شهر معرفت... شهر دانش، فرهنگ... شهر «آدم» ها.

                    ساری هم شهر شعور، ادب و هنر است. برای بهارنارنج اصلاً دعوا نداریم. این بازی خیلی کودکانه است. بهارنارنج کیلو چند؟



                    • کلانشهر بابلپاسخ به این دیدگاه 7 12
                      دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                      تا آنجایی که بنده به یاد دارم همگان از کلانشهر بابـل به عنوان شهر همیشه سبز بهارنارنج نام میبردند و حتی کتاب بابـل ، شهر بهارنارنج هم به چاپ رسیده که میتواند سند محکمی بر این امر باشد . تعجب بنده از مسئولین محترم ساروی میباشد که در این زمینه هم تقلید و در واقع علم دزدی از بابـل بزرگ و بابلی ها رها نکرده و کماکان جای نواندیشی و فکری نو از شهرستان دارالمومنین ، دارالعلم و همیشه سبز بهارنارج بابـل تقلید کرده و بنام خود تمام میکنند . در آخر هم از مدیر مسئول محترم سایت وزین مازند نمومه کمال تشکر و قدردانی را دارم .

                      • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                        زنده باد مازندران با همه شهرها روستاهایش.بهار نارنج مازندران.

                        • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

                          ربابه حسین پور عزیز، زیبا بود

                          تلنگرخوب وبجائی بود

                          موفق باشی


                          ©2013 APG.ir