تعداد بازدید: 3982

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:11

عضو شورا:بهارنارنج هویت بابل است

اعضای شورای شهر بابل مطرح کردند:50 مقاله به دبیرخانه سومین جشنواره ملی بهارنارنج در بابل ارسال شد/بابل در طول 13 سال گذشته با چاپ کتاب ،نقشه گردشگری نام این شهر را به نام شهر بهارنارنج معرفی کرده است/سومین جشنواره ملی بهارنارنج با بیش از 40 غرفه از 11 تا 13 اردیبهشت در بوستان نوشیروانی بابل برگزار می شود/با ابتکار عملی که درگذشته انجام شده، خوشبختانه امروز شهر بابل به عنوان شهر بهارنارنج درکشور شناخته شده است.


مازندنومه،فریبرز سیفی:مرمر فیروزپور روز دوشنبه در نشست خبری در شهرداری بابل بیان کرد:خواص بهارنارنج، قدمت تاریخی نام بهارنارنج در بابل، راه های صنعتی کردن بهارنارنج همراه با خواص دارویی از جمله موضوعات برای ارائه مقاله است که علاقه مندان می توانند تا هفتم اردیبهشت ماه جاری آثار خودشان را به دبیرخانه جشنواره سومین جشنواره ملی بهارنارنج در شورای اسلامی شهر بابل ارسال کنند.

عضو شورای شهر بابل افزود:نماینده ای از دانشگاه علوم پزشکی بابل،دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه ها به عنوان هیات علمی جشنواره در حال بررسی مقالات ارسالی هستند.

وی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای صنعتی کردن بهارنارنج است،گفت:در روز برگزاری جشنواره که همراه با همایش برای ارائه مقالات ارسالی است،نماینده ای از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درباره خواص دارویی در حوزه طب سنتی بهارنارنج به ایراد سخنرانی می پردازد.

این مسئول با اشاره به اینکه بهارنارنج به عنوان هویت شهربابل است؛ اظهارداشت: بابل در طول 13 سال گذشته با چاپ کتاب ،نقشه گردشگری نام این شهر را به نام شهربهارنارنج معرفی کرده است.

فیروز پور گفت: امسال با همت شورای اسلامی شهر و شهرداری بابل ،دانشگاه ها و سایر ادارات، سومین جشنواره ملی بهارنارنج با بیش از 40 غرفه از 11 تا 13 اردیبهشت در بوستان نوشیروانی بابل برگزار می شود که دراین جشنواره سنت ها و آیین های بابل در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد: افتتاح جشنواره همزمان با میلاد حضرت فاطمه(س) است به همین مناسبت در حاشیه جشنواره با حضور هنرمندان برنامه های متنوع فرهنگی و هنری،همراه با مسابقات و جوایز برای شرکت کنندگان درنظر گرفته شده است .

رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر بابل اظهارداشت: مسابقات نقاشی،شعر،عکس ومقاله با موضوع بهارنارنج در همه رده های سنی ازبرنامه های جنبی این جشنواره سه روزه است.

*بابل به عنوان شهر بهارنارنج درکشور شناخته شده است

 نایب رییس شورای اسلامی شهربابل گفت: جشنواره ملی بهارنارنج بابل فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت های این شهرستان است.

سیف الله علی نیا ادامه داد: با ابتکار عملی که درگذشته انجام شده، خوشبختانه امروز شهر بابل به عنوان شهر بهارنارنج درکشور شناخته شده است که حتی در جشنواره های قبلی، علی رغم تبلیغات کم ما شاهد استقبال گسترده شهروندان و حتی سایر هم استانی ها بوده ایم.


او گفت: وحدت و همدلی می توان استان را توانمند کرد و لذا نباید به مسایل حاشیه ای بپردازیم و تمام هدف مان باید توسعه و رشد استان مازندران باشد.

علی نیا در پایان از اعضای شورای اسلامی شهر بابل،شهردار و معاونت خدمات شهری شهرداری بابل و تمام کسانی که در ستاد برگزاری سومین جشنواره ملی بهارنارنج فعالیت می کنند، قدردانی کرد.

*500 هزار اصله درخت نارنج در شهر بابل شناسایی شده است


شهردار بابل گفت: هم اکنون تعداد 500 هزار اصله درخت نارنج در این شهر شناسایی، ثبت و ضبط شده است.

فرهاد عسکری در نشست خبری در شهرداری بابل با اشاره به اینکه خرسندیم که آغازگر برگزاری رسم و آیین روح نواز جشنواره بهار نارنج در شمال کشور هستیم، افزود: حفظ و نگهداری آیین ، رسوم و ارزش های تاریخی و فرهنگی از جمله اهداف برگزاری جسنواره ملی بهارنارنج در بابل است.


وی با اشاره به وجه تسمیه بابل به نام شهر بهارنارنج که در سال 79 و با پیگیری شهردار وقت به تصویب رسید، گفت: تعداد زیادی درخت نارنج در پیاده رو ها و خیابان های این شهر تاریخی سبب شده که به ویژه در فصل بهار فضا سرشار از عطر و شميم بهار نارنج باشد و شهروندان از عطر دل انگيز آن سرخوش و شادمان شوند.

این مسئول افزود: اين يك واقعيت است كه بسياري از هموطنانی كه به بابل می آیند،در كنار بهره مندی از هوای پاک و جنگل های بکر براي بهره گيري از لطف استشمام رایحه مطبوع بهارنارنج به اين شهر سفر می کنند.


عضو ستاد برگزاری سومین جشنواره ملی بهارنارنج اظهار داشت: شهرداری بابل در سال گذشته بیش از سه هزاراصله نهال نارنج در سطح شهربابل کاشته است.

وی همچنین در خصوص جشنواره بهارنارنج بابل گفت: این جشنواره در اردیبهشت ماه سالجاری و با حمایت شورای اسلامی شهر و NGO ها و فعالان حوزه های کودک ، کتاب، عرقیات گیاهی و بخش های متنوع دیگر در پارک نوشیروانی بابل برگزار خواهد شد.


گفتنی است سومین جشنواره ملی بهارنارنج 11 تا 13 اردیبهشت جاری در بوستان نوشیروانی بابل برگزار خواهدشد .


  • پنجشنبه 8 آبان 1393-21:40

    سالهلست بهارنارنج ماله بابله.....
    درسته تمام استان مازندران بهارنارنج تولید میکنن اممممممااااااااااا بابل سال هاست برای بهارنارج ارزش قائل شده ..........
    تو فصل بهار بوی بهارنارنج بابل مست کننده است چون مسئولان شهرداری سالهای ساله دارن درختای بهارنارنج پرورش میدن .....
    تمام خیابونای بابل پره درخته نارنجه.....
    از هر ایرانی بپرسی بهارنارنج کجاست میگه بابل........................
    ...

    • جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

      اقا بیخیال این حرفا... من دیروز میدان امام ساری کار داشتم مجبور شدم برم.وقتی تابلو ورودی شهرو دیدم کنجکاو شدم تا میدان امام چند تا درخت نارنج داره.در مسیر رفت از قایمشهر به همش 8تا دونه درخت و امروزم از امل به بابل میومدم از ترمینال بابل تا پل روی بابل رود 237تا درخت نارنج داشت واسه همین کلی به سارویها خندیدم ..ما املی ها با بابلی ها خوب نیستیم ولی اختلاف 229تا درخته نمیشه کاریش کرد بابلی ها برندن سارویها تلالش نکنن.فکر کنن مرکز هستن میتونن هر کاری کنن ..این کار نشدنیه.. توی 2 کیلومتر اختلاف 229تا تو کل شهر چند تاست خدا به داد ساروی ها برسه

    • شنبه 7 ارديبهشت 1392-0:0

      دوستان ساروی خود را خسته نکنید همگان می دانند که بابل شهر بهار نارنج است،بعد فکر کنم شما دوصفحه مطالعه نکردید بهتره بیشتر مطالعه کنید .تا سابقه تاریخی شهر بابل رابخوانید

      • ساری بزرگپاسخ به این دیدگاه 10 18
        جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

        دوستان ساروی و مازندرانی های گرامی، بگذارید بارفروشی ها دلشان خوش باشه که یک جشنواره محلی و بی اهمیت به تقلید از ساری اجرا کنند چه اهمیتی داره؟ اون موقع که بارفروش یک دهات کوچک بود یا حتی وجود خارجی نداشت این نام برای ساری و این سنت در ساری وجود داشت، جالبه که اینها تا حالا به فکر جشنواره نیافتادند ولی حالا مغزشون به کار افتاده...، کار این جماعت بابلی تقلید هست و مظلوم نمایی و عجز و لابه، همش تو سرشون می زنن و صورتشون رو چنگ می زنن که ما هیچی نداریم و فقیریم و ...،همونطور که مقامات استانی و کشوری و بویژه استاندار محترم تاکید کرده این جشنواره باید با محوریت ساری اجرا بشه و خواهید دید که چگونه به خوبی اجرا خواهد شد.در ضمن دوستان ساروی لطفا با افراد بیسواد که حتی دو صفحه هم کتاب نخوندند و کاملا معلوم هست که به تاریخ این سرزمین آشنایی ندارند وارد بحث نشید.

        • جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

          در کتاب تاریخ باستان نام سارو به معنی شهر زرد برای ساری به کار می‌رود؛ که دلیل آن را وجود درختان متعدد مرکبات خصوصا نارنج و لیمو می‌داند. همچنین ذکر می‌کند که احتمالا زادراکارتا و سارو یکی هستند. ظهیرالدین مرعشی نیز در كتاب « تاریخ طبرستان و رویان و مازندران » به روایت نوشته است كه فرخان بزرگ شهر ساری را به نام فرزندش، سارویه ساخته است.

          • جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

            ساری شهری که قدمت تمدن و فرهنگی به اندازه تاریخ ایران زمین دارد را با بابلی که حتی تاریخش به دروان قاجار هم نمیرسد قیاس نکنید

            • جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

              جوک سال=بابل شهر بهارنارنج

              • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 10 16
                جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

                قابل توجه مه میتراوهمفکرانش: اندکی مطالعه تاریخ در سندهای تاریخی معتبر میفهمید که دودانگه هم تاریخی چندصدساله داردولی بابل قدمتی کمتراز هفتاد سال دارددودانگ باشیم یا ششدانگ بهتر از این است که تاریخ دزدی کنیم.دودانگه ساری

                • پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392-0:0

                  واقعا برای همشهریان سارویم متاسفم با هر کسی صحبت می کنند.شما با این کارتون ارزش ساری با مردمان با فرهنگشو میارید پایین/اخه بابل کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا واستون متاسفم.از ساکنان فریم و کیاسر(2 دانگ و 4دانگ) تا ساحل فرح اباد خواهش می کنم با هرکسی وارد صحبت نشوند.

                  • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                    وقتی فکر می کنم که مردمان دیگر استانها به این سایت و این خبر و این بی خبری و بازی کودکانه دسترسی پیدا می کنند به عنوان یک مازندرانی از خجالت یک پیراهن عرق می ریزم، عرق شرم می ریزم. شما را به خدا دست از این بی آبروئی بردارید. ما از خجالت مردیم.

                    • به مه میتراپاسخ به این دیدگاه 13 17
                      چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                      قصد بحث با شما را ندارم، زیرا ادبیات شما نشان میدهد که از کجا هستید. اما مطمئن باشید دودانگه با همان دو دانگ، قدمت تاریخیش بیش از بار فروش است و نیاز به تاریخ سازی ندارد.

                      • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                        ای کاش برای گرانی هم اینجوری چک و چونه میزدیم.کلا دنبال حاشیه اییم.

                        • یک بابلیپاسخ به این دیدگاه 7 12
                          چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                          از نظر من شهر بهارنارنج متعلق به هیچ یک ازاین دو شهرنیست از قدیم مال شیراز بوده. ما باید دنبال لقب دیگری برای شهرامون باشیم

                          • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                            برابرپلاك كوپي درختان نارنج سطح شهر ساري تعدادنارنج پلاك كوپي شده درساري سه برابر نارنجهاي بابله حالا آمار پلاك نشدهخ ها بماند

                            • مه میتراپاسخ به این دیدگاه 16 20
                              سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                              هر که میخواهد ادعا کند بکند، حرجی نیست شما را!!

                              تنها بدانید که هر چیزی سر جای خودش میماند و روسیاهی به کی میماند؟ معلومه دیگه به ساری!

                              بشمارین توی ساری چهار تا درخت نارنج پیدا میشه!!!

                              دودانگه جان!! ظاهرا خیلی قدمت داری!!! ...مواظب خودت باش!

                              دودانگه جان خیلی مونده تا شش دانگه بشی، بابل به حدی آدم های بزرگ داشته که نیاز نمی بینه از شهروندان دیگه برای خود پل بزنه!!

                              نام کشوری هم به احترام این شخص و به احترام سالها حضور و سکونت وی در بابل به نام ایشان شده است!!!

                              اطلاعاتت به اندازه ای نیست که دریابی کیاکلا زمانی در محدوده بابل قرار داشته!!

                              • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                آی بازی بازی بازی، آی بازی بچه بازی

                                بابل شهر بهار نارنج، ساری شهر بهار پرتقال، بهشهر شهر بهار نارنگی، آمل شهر بهار لیمو، تنکابن شهر بهار تو سرخ، بابلسر شهر.... نوشهر ... حالا پیدا کنید پرتقال فروش را .....

                                • بابل ؛ شهر بهارنارنجپاسخ به این دیدگاه 19 15
                                  سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                  همگان میدانند در کشور دو شهر هستند که بنام بهارنانج شهرت دارند . . بابـل و شیراز . . این دو شهر از گذشته تا کنون بنام شهر بهارنارنج شهرت داشته و تا آخر هم دارند . . بنده تاسفم از مسئولین یکسری از شهرهاست که میخواهند نام بهارنارنج را یکجورایی دزدی کرده و بنام خود ثبت کنند .

                                  • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                    ای کاش تمام مازندران روبه عنوان شهر بهار نارنج میشناختند!تا به حال به این فکر کردید که چرا بعضی از شهرهای ایران زودتر از مازندران پیشرفت کردند؟حالا که شما اصرار دارید بابل شهر بهار نارنج است اشکالی نداره اما همین شهر میتونه با سخاوتمندی تمام طرحی رو به نام طرحی که تمام مازندران رو شهر بهارنارنج کنیم پیاده کنه و این طرح رو توی تاریخ به نام خودش ثبت کنه.نمیدونم فقط ای کاش میشد چشمها را شست و جور دیگر دید.

                                    • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                      چندسال است که بابل به شهربهارنارنج معروف است این مطلب راهمه مازنیهامی دانند

                                      • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 19 14
                                        سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                        هویت تاریخی خریدنی نیست بهارنارج هویت تاریخی بیش از هزار سال داردکه در آن زمان بابل وجود نداشت. در تمام اسناد تاریخی معتبر ساری بهارنارنج میباشد دوستان بابلی خودراخسته نکنند.همین دوستان بابلی چندسال پیش هم باانتشار تصویر پل شهیدکشوری در قالب تمبر قصد مصادره شهید کشوری به نفع خودداشتند که با شهرستان شدن کیاکلا نقشه آنها نقش برآب شد.دودانگه ساری

                                        • یک سارویپاسخ به این دیدگاه 12 12
                                          سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                                          هویت بابل بهار نارنج نیست، جسارت نکنید، هویت بابل و هر قوم و ملتی به تاریخ ، ادب، هنر، فرهنگ آن ملت است، بابل از این نظر مشکل ندارد، شهری زنده، مردمی با نشاط و با فرهنگ و تاریخ و ادب. وقتی شهری، کشوری، ملتی بی هویت باشد بناچار با بلند مرتبه سازی و پاساژ سازی دبی سازی می کند،و... و ... بابل چیزی کم ندارد. البته برپائی جشنواره بهار نارنج خیلی هم خوب است. اصلاً شما پیشگام شدید. اجازه بدهید از این کار خوب شما همه ی مازندران تقلید کنند چه اشکالی دارد؟ تمام مازندران شهر به شهر به راه شما بیایند. همه چیز را به بازی سیاسی آلوده نکنید . فصل انتخابات است، مردم را بازی ندهید.


                                          ©2013 APG.ir