تعداد بازدید: 3373

توصیه به دیگران 6

سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-2:24

یک ماه گذشت،کسی مسئولیت نمی پذیرد

پس از30 روز،نکارود کودک نکایی را پس نداد/امیرمسیح بخواب،اینجا دوی ماراتن دربردن ازحریف و پاسکاری های هنرمندانه قبول مسئولیت است/ما که متولی امور آب و رودخانه نیستیم/رودخانه یک متر،دومترنیست که نرده و فنس زده شود/شهرداری نمی تواند مقابل مردم باشد،چراکه درآمد شهرداری از عوارض مردم تأمین می شود/دورتا دور رودخانه را که فنس کشی نمی کنند.


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار:محمد قصد داشت زودتر به مقصد برسد،یک چیز ته دلش می گفت:زیبایی سفر کردن به دیدن شهرهای در طول مسیر است.

با اصرار خانواده، روستای نودهک را رد کرد و به سمت داخل شهر رفت. به بچه هایش گفت: «اینجا نکاست.»

تا چشم کار می کرد، خانه بود و تابلوهای راهنمایی کمرنگ و ترافیک چشمگیر... و نکا" شهری که کم کم آماده پذیرایی از بهار نو می شد".


در راه، متوجه تابلوهای راهنمای پارک شهید بهشتی شد. در طول رودخانه به سمت پارک حرکت کرد، تا اینکه فضایی مناسب برای استراحت و رفع خستگی در پارک فراهم شد.

سینا و سارا دو کودک 7 و 11 ساله ی این خانواده با هیجان از خودرو پیاده شدند تا با همدیگر بازی کنند. چند دقیقه ای نگذشته بود که صدای شیون زنی، گوش ها را کر و دل ها را ریش می کرد.

محمد مثل همه کسانی که در آن اطراف بودند، به خاطر حس انسان دوستی، سراسیمه به سمت صدا رفت. آسمان تقریبا" گرگ و میش بود. مردم فریاد می زدند:« دقت کنید، آن طرف؟ بابا خودتون برید تو آب!؟ چند سالش بود؟ کو؟ پدرش کو؟ مادرش کو؟ کجا افتادن ǃ؟»

اینجا بود که محمد متوجه غرق شدن شخص یا اشخاصی شد. ناخودآگاه دوید.مدت زمانی از وقوع آن حادثه هولناک گذشته بود.همهمه، تجمع، سر و صدا...این لحظه بود که گوشی همراهش به صدا در آمد.

همسرش جویای احوال شده بود. محمد گفت:«مواظب باشید،اتفاق ناگواری افتاده، بچه ها رو بپا، می گن یکی افتاده توی آب، نمی دونمǃ بزرگ بود؟ کوچیک بود؟ برید تو ماشین، مواظب باشید».

فضا متشنج، استرس، همدلی، فریاد، تجسس... بیش از 1 ساعت از وقوع حادثه گذشته بود و هوا دیگر کاملاً تاریک شده بود.

یکی-دو تا خبرنگار هم با ضبط و دوربین، دنبال قضیه بودند.محمد نگاه بهت زده پدر امیر مسیح را شاهد بود که در حاشیه رودخانه نکارود، با هزار اما و اگرهای بی جواب به رودخانه می گفت:"چرا؟ چرا؟.... "

جویای احوال شد که عین ا... اسماعیل پور گفت: اگر چه تنها 1 پسر از دار دنیا داشتم و فردای حادثه، قراربود زادروزش را دورهم جشن بگیریم، ولی انگار دست روزگار، امان نداد و تقدیر این گونه رقم خورد که کودکم در عنفوان کودکی اش، از آغوش ما دور شود و در آغوش رود خروشان آرام گیرد، آن قدر دور شود که انگار زمانه چنین کودکی را تاکنون به خود ندیده است.

*توان ما در همین حد بود

عین الله اسماعیل پور-پدر امیر مسیح،کودکی که ابتدای نوروز امسال در نکارود غرق شد-می گوید:تا 3 روز اول متوجه اتفاقات اطرافم نبودم. مسئولان شهرداری و شورای شهر و همچنین هلال احمر می گویند: « ما تلاش کردیم و توان ما در همین حد بود».

این پدر دردمند با قدردانی از دهیاران، مشارکت های مردمی و شرکت نکاچوب، به دلیل دراختیارگذاشتن بولدوزر، بیل مکانیکی و... گفت: با وجود همدردی و مشارکت دستگاه ها، جای تلاش بیشتری وجود داشت.

پدرکودک غرق شده از کوتاهی امور آب و شهرداری نکا در تأمین امنیت جانی مردم، در حریم رودخانه گله کرد و گفت:« اگر فنس کشی یا حفاظی تعریف شده بود، من بار دیگر برای امیر مسیح کوچکم، جشن تولد می گرفتم، صد افسوس که با کوتاهی مسئولان، جان عزیزی همچنان در رودخانه خروشان سرگردان است.».

*

رودخانه نکارود در وسط شهر نکا واقع شده که جدیدا" شهرداری نکا، برای رفاه حال عموم، پارک شهیدبهشتی را درجوار این رودخانه احداث کرده است.

این رودخانه سال های گذشته نیز حامل خاطره ای بس هولناک بوده و بیش از 50 تن ازمردم این شهر را در خود بلعید.

پس از واقعه سیل 78 هم ده ها تن از مردم بومی و غیربومی، خوراک این جریان مواج خروشان شدند که با وجود پی گیری های اصحاب رسانه و هشدارهای بی امان شان به مسئولان، بار دیگر در نخستین روزهای بهار 92 غنچه ای درحسرت شکفتن و امیدبه زندگی، ناگهان پرپر شد.

*یک ماه گذشت،آیا کسی دیگر پیگیر نیست!

همزمان با این حادثه، روسا و متولیان هیئت نجات غریق و تیم حرفه ای غواصان از پرداخت نشدن مطالبات شان گله مند شدند که با وجود وعده پرداخت حقوق و مطالبات ازسوی استاندارمازندران، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

زرگریان- رئیس هیئت نجات غریق نکا- دراین باره گفت: نکا شهری حادثه خیز و بحرانی ست و در تمام فصول سال مستعد بروز سانحه است که دراین راستا نیازمند تعریف عضویت ثابت کمیته تیم نجات غریق و هلال احمر درستاد بحران و تسهیلات سفر درشهرستان بوده که متأسفانه تاکنون به این مهم پرداخته نشده است.


هادی ابراهیمی- رئیس ستاد تسهیلات سفرمازندران- در نشست خبری که در اداره کل گردشگری و صنایع دستی استان درهفته اول سال 92 برگزار شد،گفت: « بنده به عنوان رئیس ستاد تسهیلات سفر، آستین بالا زده، شخصاً لباس غواصی پوشیده و برای پیدا کردن امیرمسیح در آب های نکا رود می گردم و تا پیدایش نکردم، دست بردار نیستم، خوب نیست پس از چندین روز تجسس، نتوانیم یک کودک را از آب رودخانه درآوریم»

یک ماه از غرق شدن کودک 9 ساله در رودخانه نکارود می گذرد و هنوز آب نه چندان خروشان نکارود،منتظر حضور رئیس ستاد تسهیلات سفر مازندران است!

یک ماه گذشت،آیا کسی دیگر پیگیر نیست!

*استاندار ممانعت می کند

گیلانی-متولی امور آب شرق مازندران- از ممانعت استاندار مازندران در خصوص پی گیری و شکایت پرونده های تخلف شهرداران سخن گفت و اظهارکرد: با این حمایت ها، شاهد تخلف شبانه روزی آن ها هستیم.


اگر گفته گیلانی را درست بپنداریم،جان باختن امیر مسیح 9 ساله و چشم انتظاری والدینش در کشف اثر کودک خردسال را در نخستین روزهای نوروز 92 که مقارن با زاد روزتولد امیر مسیح اسماعیل پور بود،تقصیر چه کسی بدانیم؟

این مقام مسئول ضمن یادآوری تخلفات شهرداری نکا و مفتوح بودن بیش از 10 پرونده این سازمان در دادگاه های قضائی،گفت:« شهردار نکا خودش می داند چه می گوید و...» و «تا به حال کجای دنیا دور نهرها و رودخانه ها فنس و نرده کشی کردند که بنده برای درست کردن حفاظ در نکا این عمل را انجام دهم؟!»

متولی امور آب شرق مازندران ضمن فرافکنی از قبول و پذیرش وظیفه ذاتی خود، سرباز زد و تقصیر را به گردن شهرداری انداخت.

*این موضوع به شهردار ربطی ندارد

مرتضی حسنی- شهردار نکا- با بیان این جملات که « این همه آدم توی شهرداری هست، بروید از آن ها اطلاعات بگیرید» از دادن پاسخ واضح و روشن، سرباز زد.


به ناچار به سراغ مسئول حراست شهرداری نکا رفتم تا جویای حقیقت شویم.محمد عالمی نژاد گفت: ما تمام تلاش مان را کردیم.


وی از به کارگیری چندین غواص ماهر برای کشف اثر و جسد امیر مسیح خبر داد و گفت: تاکنون چندین جلسه در فرمانداری نکا تشکیل و قرار شد با شناسائی نقاط حساس رودخانه که به ورود غواصان نیاز دارد و آوردن بولدوزر تنها در یک نقطه که دیواره کناررود ریزش کرده بود، با این احتمال که گل و لای و جریان آب کودک را به آن قسمت کشانده باشد،با بولدوزر 40 متر راه را تغییرمسیر دادیم و با انحراف رود، حاشیه دیواره ریزش کرده را بهتر گشتیم اما متأسفانه جسد را نیافتیم.


مسئول حراست شهرداری نکا ادامه داد: به کارگیری ابزارآلات سنگین بیل مکانیکی، بولدوزر، تراکتور و...به همت مردم و اقوام کودک غرق شده بود، ولی ما مخالف آوردن آن ابزارآلات بودیم،چه بسا باعث به حرکت رسوبات بستر و گل آلودشدن رودخانه می شد و روند تجسس نیروها را کندترمی کرد.

وی گفت: با اصرار خانواده و تقلای مردم، این مهم ادامه داربود و ماهم به دلیل بار احساسی که شاید به حساب کم کاری و...شهرداری بگذارند، کوتاه آمده،اجازه دادیم، ورود پیدا کنند.

عالمی نژاد در ادامه توضیحاتش درباره غرق شدن کودک و ایمن نبودن حریم رودخانه و حاشیه پارک شهید بهشتی گفت:« این موضوع به شهردار ربطی ندارد، چه بسا مردم برای تفریح و شنا می توانند از استخر و پدالو و...که ابزار تفریح است، استفاده کنند که متعلق به شهرداری و ایمن است، ما که متولی امور آب و رودخانه نیستیم»؟


وی درخصوص حد اختیارات شهرداری در مورد نکارود که دقیقأ وصل پارک شهیدبهشتی نکاست، عنوان کرد:« شهرداری نکا درخصوص برداشت شن و ماسه و مصالح نسبت به رودخانه نکارود کاری ندارد و با خریداری معدن در روستاهای ولاشد و چاله پل، که اسناد آن هم موجود است، دیگرنیازی به برداشت از بستر رودخانه ندارد و این ادعاها را رد می کنم» .

مسئول حراست شهرداری نکا در ادامه با بیان این جمله که « دورتا دور رودخانه را فنس کشی نمی کنند چراکه روستاهای زیادی دراین مسیر هست که به دلیل نداشتن اعتبار، دهیاری ها قادربه انجام این کارنیستند، تأکید کرد: « رودخانه یک متر، دومترنیست که نرده و فنس زده شود،آیا روستائیان گناه ندارند؟»

* مانمی توانیم مقابل مردم باشیم


عالمی نژاد با یادآوری سیل سال 78 نکا و متحمل شدن خسارات هنگفت به ساختمان های حریم رودخانه، اظهار داشت: « سیل را خدا برای مردم آورد، من و فرماندار و دیگران مسببش نبودیم، تاجائی که در توان بود هزینه خسارات پرداخت شد ولی عده ای هستند که حریم رودخانه را در دست گرفتنند».

وی با اشاره به این مطلب که تعداد زیادی از شهروندان خسارت دیده سیل حریم رودخانه، با دریافت هزینه خسارت و دادن تعهد محضری ملک را تحویل ستاد حوادث دادند،افزود: تعداد 28 ملک هنوز آزادسازی نشده که دست شهرداری را دراجرای طرح های عمرانی و فنس کشی و...بسته است و با مقاومت عده محدودی، ما قادر به جذب اعتبارات حوادثی استان نبوده و ازانجام رسالت مان بازمانده ایم.


عالمی نژاد گفت:« شهرداری نمی تواند دربحث آزادسازی ، زیاد پافشاری کند و هرروز نیروی انسانیش را برای پیگیری پرونده ها، روانه دادگاه و پاسگاه کند، درضمن مانمی توانیم مقابل مردم باشیم، چراکه درآمد شهرداری از عوارض مردم تأمین می شود».


*حلقه مفقوده ناپیداست

حقیقت امر از پاسخ های عالمی نژاد قانع نشدیم.از او دلیل حاشیه سازی ها و ناتوانی شهرداری درحل این مشکل را جویا شدیم که گفت: پاسخ این سوالات از اختیارات بنده خارج است، دراین راستا شهردار، فرماندار و متولیان امرباید پاسخگو باشند.

باخود می اندیشم مسئولان ما چه زیبا و هنرمندانه خود را ازقبول مسئولیت در قبال این چنین حوادثی دور می کنند.

30 روز گذشته است و هم چنان حلقه مفقوده ی عاملان ازدست رفتن کودک 9 ساله همچنان ناپیداست.

*فایل صوتی اظهارات غیرمسئولانه مسئولان نکا راجع به این حادثه در دفتر ما موجود است.مازندنومه به جهت حفظ شأن متولیان امور، از انتشار محتوای کامل آن ها خودداری و به همین مقدار بسنده می کند.


  • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

    بله هیچکجای دنیا دور رودخونه فنس نمیکشن درصورتیکه دور از محل مسکونی باشه.وقتی در خونه مردم تو دهن رودخونه باز میشه اونوقت چی آقای مسئول؟؟؟؟؟؟؟؟

    دور پارکا چطور؟فنس نمیکشن؟؟!!!

    پارک که دقیقا وسط رودخونه قرار داره بدون حفاظ.اون پل های غیراستاندارد که فکر کنم دسته دوم از جاهای دیگه رسیده کی میشنویم خراب شده وچند شهروند دیگه رو خوراک رودخونه کنه خدا میدونه؟///!!!!!!!!!!

    • جمعه 6 ارديبهشت 1392-0:0

      ...چطور شده که مازندنومه با این سابقه خبری دل به خبرنگاران این چنینی بسته نمی دانم

      • پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392-0:0

        سلام آقا حسین

        من راجع به گروهایی مثل هلال احمر و غواصان و آتش نشانی نظر دادم.راجع به مسئولین اگر دقت کرده باشین گفتم که کوتاهی کردن.بله چشم انتظاری و فرمایشات شما راجع به از دست دادن فرزند کاملا درسته اما خودتون هم میدونین متاسفانه این حالا نمیدونم خشم طبیعته یا هر چیزه دیگه ایی جسد رونمیشه پیدا کرد بله قبول کردنش برای پدرو مادر سخته من نمیخوام راجع به احساس والدین قضاوتی کنم و به خودم هم هرگز این اجازه رو هم نمیدم.ولی میدونم افرادی که دنبال جسد گشتن با جون و دل گشتن و میدونم مسئولین چقدر...

        من از خانم دوستدار خواستم که راجع به این گروهها بی انصافی نکنند.

        ممنونم آقا حسین که نظرمو خوندید و اینگونه محترمانه به بنده نقد کردید.

        مو فق باشید دوست عزیز.

        • پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392-0:0

          باسلام به دوست عزیز ندا

          من نکائی هستم.فقدان فرزند داغی بس بزرگه.خداوندنصیب هیچکس نکنه.منم ازروز اول شاهدعینی بودم.هرروز کناررودخانه بودم.نگیدچرااین خانم خبرنگاراینگونه نوشت.این بنده خدا وظیفشوانجام داد.من توسایتا میگردم.شمام بگردید.ازهمه چیزگفتن.اینبارفقط حرفای مسئولارونوشتن.ازخودشون نگفتن.نداخانم، اگررودخانه بااین دبی آب از وسط شهرعبور میکنه باید متولیانش هوشیارباشن.میدونستی امیرمسیح تنهاپسرخانواده بود.نه؟ میدونستی فرزندی بره اگرتوگوربذارن خاک، سرده وانسان به راحتی فراموش میکنه ولی این فرشته توآب هنوز پاش تودنیاهه؟چشم انتظاری سخته.همت غواصان روکسی منکرنیست.ولی غواصان ناجین.خودغواصامدعی اندکارازمابی تفاوتی مسئولااز؟؟؟دوست عزیز شهردارومتولی امورآب چه کردند؟اصلأ دقت کردین؟ 3 ماهه دیواره حریم رودریزش کرده شهردارتوخواب زمستونیه.پایان دورشه؟ خب براراضی کردن والدین کودک حرکتی میکرد تاآه وناله پدرمادربچه پشت سرش نباشن.این اظهارنظرتون بی انصافی بود

          • محمدرضا از رامسرپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 5 ارديبهشت 1392-0:0

            سلام

            سپاس از همکار گرامی

            بسیار زیبا به نگارش در آوردی

            اشنالله هیچ پدر و مادری چشم انتظار فرزندات خود نباشد

            • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

              بمیرم

              • چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392-0:0

                میخوام از خانم دوستدار بپرسم که شما زمانی که همه بسیج شده بودند برای پیدا کردن جسد در محل حضور داشتید؟آیا شما میدونیین که از نظر فنی و علمی غواصی کردن درچنین رودخانه ایی ممنوع است؟میدونین که تا 20 فروردین داشتن میگشتن؟میشه خودمونوگول نزنیم؟جسدی که رودخونه با اون شدت آب ببره دیگه نمیشه پیدا کرد.میدونم باورش برای پدرومادرش سخته می فهمم ولی پیدا نشدنشو به پای کسانیکه شب و روز دنبال جسد گشتن نذاریم.کوتاهی و سهل انگاری شهردار نکا رو باید مسئولینی بررسی کنن که میدونن اون تو چه خبره.

                • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                  تشکر از خبرنگار محترم که موشکافانه به موضوع مهمی پرداخت.اگر این حادثه در آمریکای پدرسوخته رخ می داد الان کل کشورش بسیج شده بودن.اونها حاضرند صدتا اسیر آزاد کنند تا یه خبرنگار اسیرشون آزاد بشه.حاضرند 1000 تا اسیر بدن تا یه سربازشون از اسارت نجات پیدا کنه.اینقدر جان آدمها براشون مهمه

                  • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                    دمت گرم مازندنومه-مردم داری را باید از شما اموخت.خداکند پدر و مادر مسیح از چشم انتظاری دربیایند

                    • ربابه حسین پورپاسخ به این دیدگاه 4 0
                      سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                      دوست و همکار عزیز ورودت را به جمع مازندنومه ای ها تبریک می گویم، گزارش جالبی بود سپاس از دغدغه مردمی شما

                      • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                        امیر مسیح جان اگر تو هم دردانه یکی ازآقازادگان بودی شهر را ویرانه میکردن تا تو را بیابند تقصیر تو نیست عزیزکم تقصیر پدر توست که سیاست بازی را بلد نبود

                        سخن امام راحل با مسئولان



                        - حكومت اسلامی، حكومتی است كه برای مردم خدمتگزار است و باید خدمتگزار باشد.

                        • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                          سلام

                          واقعأ جای تأسف داره..

                          مامسلمانیم.

                          چرابیتفاوتی؟

                          امیدواریم که دیگرچنین حادثه ائی رخ نده و جسد کودک پیدابشه تاخانوادش آرام بشن

                          روحش شاد

                          • سه شنبه 3 ارديبهشت 1392-0:0

                            از نزدیک حرفهای کسی که برای پیدا کردن این کودک تلاش کرده بود و تمام ماجرای پیدا کردن این کودک رودنبال می کرد شنیده بودم.ببینید شما از جنبه ی احساسی به این قضیه پرداختید و قضاوتتون بی انصافیه ای کاش پای حرف کسانی که چندین روز با دقت و دلسوزی برای پیدا کردن این کودک تلاش کرده بودند هم صحبت میکردید.اما راجع به

                            سهل انگاری شهردار نکا و همکاراشون چیزی نمیتونم بگم فقط میخوام بگم اگر بچه ی خودشون هم بود همین حرفها رو میزدند؟


                            ©2013 APG.ir