تعداد بازدید: 4572

توصیه به دیگران 1

شنبه 7 ارديبهشت 1392-9:10

شورایی غیر سیاسی انتخاب کنیم

از بین چهار نهاد برآمده از انتخابات، شورای اسلامی شهر و روستا از اهمیت خاص خود برخوردار است،چون اعضای شورای اسلامی شهر و روستا برخلاف انتخابات ریاست جمهوری ،خبرگان و مجلس، مردم عادی اند/شورای شهر باید به عنوان اتاق فکر مدیریت شهری جهت ایجاد ارتباط و برنامه ریزی منسجم برای نهادهای متعددی که موظف به خدمات رسانی به مردم هستند عمل کند.


مازندنومه،اکرم علیزاده:مفهوم شورا در قرآن کریم بر اساس آیات "وامرهم شوری بینهم " و "شاور هم فی الامر" به معنای استخراج صحیح در انجام کارهاست.

انقلاب اسلامی که قانون اساسی خود را بر مبنای آموزه های دینی قرار داده است در اصل یکصدم این قانون آورده است:برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ،اقتصادی ،عمرانی،بهداشتی،فرهنگی،آموزشی،و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا ،بخش ،شهر ،شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده ،بخش ،شهر یا استان صورت می گیرد،که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند.شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد ،قانون معین می کند.

از بین چهار نهاد برآمده از انتخابات، شورای اسلامی شهر و روستا از اهمیت خاص خود برخوردار است،چون اعضای شورای اسلامی شهر و روستا برخلاف انتخابات ریاست جمهوری ،خبرگان و مجلس، مردم عادی اند، به همین دلیل از دیگر انتخابات متمایز است.انتخابات شوراها معمولا" سیاسی نیست و کسانی باید به آن وارد شوند که در یک یا چند موضوع در حوزه شهری توانمند باشند؛ ازجمله فرهنگی ،عمرانی،شهرسازی و...

هدف نهایی همه کسانی که به این حوزه وارد می شوند وارد کردن اقشار و گروه های مردمی از طریق بحث و گفتگو در سطح محلی و ملی برای داشتن شهری زیبا و سالم که در آن امنیت و آرامش به معنای گسترده واژه برقرار باشد و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه ما افرادی را وارد کنیم که به هیچ جرگه سیاسی وابستگی نداشته باشند تا پس از انتخابت مجبور نشوند از روش های شبه قانونی در جهت حفظ منافع حزب خودشان  بر آیند و یا در صدد جمع کردن قدرت و ثروت برای یک گروه خاص باشند.

 به واسطه این انتخاب اداره امور شهرمان اعم از پاکیزگی ،روشنایی و سایر امور خدمات رفاهی ،تاسیس وسرپرستی کتابخانه ها، موزه ها، مرمت مساجدو مدارس و..،همکاری با حکومت در راه اندازی نمایشگاه ها و میادین ،باز شناسی ظرفیت های بنیادین شهر و اداره اموال و سرمایه هایی که متعلق به شهرمان است را به این ها می سپاریم.

 ازهمه این موارد مهم تر این اعضای شورا هستند که شهردار را با توجه به امانت ،دیانت و کفایت لازم به دور از رفاقت های شخصی و حزبی انتخاب می کنندو انتخاب شهردار در تمام امور شهری به صورت مستقیم تاثیر گذار است، این در حالیست که مردم همیشه با شوراها و شهرداری ها سرو کار دارند.

مقوله شورا و شهرداری ها به معنای مدیریت شهری و شورایی است و باید بر اساس توانایی ها و کار آمدی های افراد در شوراها به نامزدها رای داد.

در این انتخابات باید سعی کنیم به نیروهای جوان ،خوش فکر و ایده پرداز که دارای طرح و برنامه و استراتژی های مدیریت شهری هستند رای دهیم تا آنان در کنار نیروهای باتجربه ای که از قبل در این مسیر بوده اند برای کارهای بزرگ تربیت شوند.

شورای شهر باید به عنوان اتاق فکر مدیریت شهری جهت ایجاد ارتباط و برنامه ریزی منسجم برای نهادهای متعددی که موظف به خدمات رسانی به مردم هستند عمل کند.

همچنیین پس از انتخابات باید نمایندگان مردم مورد ارزیابی فصلی قرار گیرند و کارنامه عملکردشان در کمیسیون های تخصصی و علنی مورد ارزیابی قرار گیرد تا راه حل های غیر عملی که تنها بر روی کاغذ قابل اجرا هستند باعث فریب افکار عمومی نگردد.


  • چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392-0:0

    ضمن تشکر از صحبتتون راجع به شورا .فقط اجرا شدن بعضی از مسایلی که مطرح کردین نیاز به حمایت تمامی اعضای شورا را دارد.

    • دوشنبه 9 ارديبهشت 1392-0:0

      استفاده كرديم.عالي بود.تشكر

      • دوشنبه 9 ارديبهشت 1392-0:0

        با سلام

        مقاله فوق الذکر بسیار جالب و جامع میتوان گفت که دغدغه های مورد توجه احاد مردم محسوب میشود لذا اگر این طرز فکر جوان گرایی باب شود و شوری توام با تدبیر و برنامه بر شهر حاکم شود به یقین ما مشکلات کمتری در سطح شهر خواهیم داشت این امر محقق نمیشود مگر در سایه بینشی صحیح بدور از زد وبند های حاکم در افکار . در اخر باید گفت مقاله فوق الذکر جامع و مورد توجه است .

        • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

          خوبه که سایت هایی مثل مازندنومه به نظر جوونهایی مثل ما احترام میذاره .

          اما دست رو دلمون نذارید سرکار خانم،شما به موضوع و انتظارات آرمانی درباره شورا، خوب و ساده پرداختید هرچند که تکرار مکررات بود یعنی شما می گویید که سیاسی نباشند اما اگر سیاسی نباشند اونوقت تو صف شورا چه کار میکنند؟؟؟؟؟ یه عده شون اومدند که خودشون رو برای نماینده ی مجلس آماده و معرفی کنند.

          اونوقت چی؟؟؟؟؟؟؟

          • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

            ان شا الله مقالات بعدی، موفق باشید

            • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

              دقیقاً با گفته هات موافقم،بخصوص پاراگراف آخری که خیلی جالب بود.

              • سید اصغر طیبیپاسخ به این دیدگاه 1 1
                يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                خواهر خوبم مطالبت خیلی شیوا و پر مغز بود . ولی عکس خوبی رو برای خودت انتخاب نکردی !

                • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                  عالی بود

                  • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                    در شرایط کنونی که قشر متفکر جامعه شاید مشارکت در هیچ انتخاباتی را از بیم دوباره بازیچه شدن تایید نمی کند تصور شورای غیر سیاسی سخت تر از تصور حالت سیاسی آن است. و به جرات می توان گفت در تصمیماتی که به نام این شورا تمام خواهد شد تنها افکار اعضاء شورا تعیین کننده نخواهد بود.بنابراین شاید به طور خوشبینانه انتخاب افراد غیر سیاسی(مردم عادی!) محتمل باشد اما آیا جایگاه واقعی این شورا در مناسبات سیاسی ایران کنونی به قدر کافی مستقل تعریف شده که بتوان انتظار رفتاری دور از سیاسی زدگی و نهایتا اخذ تصمیمات مستقل از این شورا داشت؟

                    • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                      سلام مرسی عزیزم مطلب خوبی بود.استفاده کردم.

                      • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                        مشکل از آنجاست که همان مردم عادی که شما فرمودید اگر رگه سیاسی مثبتی نداشته باشند تایید صلاحیت نمیشوند و جایگاهی ندارند. در نتیجه نفس کار سیاسی است و سیاست هم ناپاک...

                        • مسعود مهرین فرپاسخ به این دیدگاه 1 0
                          يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                          متن بسیار خوبی بود.

                          با تشکر

                          • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                            بسیار متنی با نگارش خوب و جامع بود خیلی ممنونم از نویسنده محترم ...

                            درضمن سیاسی بودن شورا در اصل منفی نیست بلکه استفاده ناصحیح از قدرت سیاسی افراد در جهت حفظ منافع شخصی و ترجیح به منافع عمومی و مصلحت جامعهناصحیح و مذموم است.

                            • عبدالله خدابندهپاسخ به این دیدگاه 1 0
                              يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                              بسيار عالي بود. مخصوصا جمله "ما بايدافرادی را وارد کنیم که به هیچ جرگه سیاسی وابستگی نداشته باشند تا پس از انتخابت مجبور نشوند از روش های شبه قانونی در جهت حفظ منافع حزب خودشان بر آیند و یا در صدد جمع کردن قدرت و ثروت برای یک گروه خاص باشند." واي به روزيكه فريبكاري جاي صداقت را بگيرد.

                              • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                سلام . از ایده هایی که دادی خوشم اومد ، با بند آخر حرفات موافقم

                                • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                  با سلام

                                  نظر خوبي بود به شرطي كه ... چنين افرادي وجود داشته باشند و وقتي به پشت ميز نشستند به ياد حرف ها و كارهايي كه قولشو داده بودند بيفتن و د... نگويند

                                  • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                    با سلام

                                    اينكه شوراي شهر مي بايست غير سياسي باشد نظر خوبيست. ولي در كشوري كه حتي بعد ورزش هم سياسي است جدا ماندن شورا از سياست كمي بعيد است، حتي اگر اعضاي غير سياسي انتخاب شوند.

                                    • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                      خیلی خوش بینانه صحبت کردین

                                      با این جمله که گفتین شورای غیر سیاسی...

                                      مشخص کردین اصلا فردی سیاسی نیستین

                                      و باز هم این حرف ها شعار متاسفانه

                                      • يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                        مطالب بسيار آموزنده و مفيد بود .در ضمن در جواب آقا يا خانم - با يد بگويم كه چقدر خوبه كه به افكار نويسنده نظر بديم از اينكه سياسي هست يا نيست به منو شما مربوط نيست .

                                        لطفا ديگه - نذار .

                                        • میعاد یزدان پناهپاسخ به این دیدگاه 5 1
                                          يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-0:0

                                          سلام - مطلب خوبیه - کامله ولی تا عمل خیلی خیلی فاصله داره . خدا کنه به عمل هم برسه.

                                          • احمد ولی پورپاسخ به این دیدگاه 4 1
                                            شنبه 7 ارديبهشت 1392-0:0

                                            با سلام و احترام ، نگاه خوبی به شورا ارائه کردید اما مهم تر از نقش شورا ، نقش مردم و لایه های واسط آنهاست که باید به شورا کمک و بر کار آن نظارت کند .

                                            • شنبه 7 ارديبهشت 1392-0:0

                                              تو خودت سیاسی هستی شورای غیر سیاسی دیگه چه صیغه ای....


                                              ©2013 APG.ir