تعداد بازدید: 1574

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 8 ارديبهشت 1392-22:54

همه بايد حرف هاي شان را بزنند

به بهانه 9 ارديبهشت سالروز تاسيس شورا/انجام مناظره ها،پرسش و پاسخ و ميزگرد انتخاباتي به روند انتخاب آگاهانه مردم كمك مي كند كه رسانه ها بايد در اين زمينه پيش قدم شوند/ همه بايد حرف هايشان را بزنند . برنامه هاي شان را بگويند و با يكديگر رقابت كنند.


مازندنومه؛حسين برزگر وليكچالي،روزنامه نگار و کارشناس ارشد جامعه شناسي: تنها اصل معطل مانده در قانون اساسي اصل شوراها بود كه به شكرخدا اين اصل نيز در آستانه بيستمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در هفتم اسفند 1377 تحقق پيدا كرد.

تشكيل،توسعه و استمرار شوراها به شدت منشا تقويت بنيه نظام مردم سالاري ديني است.

 شوراها از بارزترين مصاديق حرمت گذاشتن به مردم و تاييد حق مشاركت مردم در سرنوشت خودشان هستند.

هرچه دامنه انتخاب مردم بيشتر باشد و احساس كنند كه مي توانند مطابق با سليقه،بينش و برداشت هاي خود از ميان نامزدها انتخاب كنند اشتياق بيشتري براي شركت در انتخابات از خود نشان خواهند داد و انتخابات با شكوه تر برگزار خواهد شد.

مردم اکنون احساس می كنند كه خواست آنها در تصميم گيري ها مورد توجه است.

طبيعي است كه نامزدها بايد واجد شرايطي باشند كه در قانون ذكر شده است و كساني كه صلاحيت ندارند بايد كنار گذاشته شوند.

 اگر زمينه هايي فراهم شود كه چهره هاي خوش نام، مردمي، وزين، فرهيخته و اهل علم ودانش كه وراي اختلافات فكر مي كنند، درصحنه حاضر شوند شانس اين افراد بيشتر خواهد شد.

 مردم هم به افراد معتدل و كساني كه وجاهت لازم را در جامعه دارند راي مي دهند.

 ما هرچه بتوانيم به سوي ارزش هاي فرامنطقه اي،فراقومي و فراطايفه اي حركت كنيم و به مصالح عام منطقه وشهر بينديشيم و به مصالح اجتماعي فكركنيم و مسائل كل شهر و شهروندان را در نظر بگيريم،جامعه از وحدت و پيشرفت بيشتري برخوردار خواهد شد و با هزينه كمتري مي توانيم به نتايج بهتري دست پيدا كنيم.

مهم ترين مسئله حضور خود مردم است. شوراها نماد مشاركت مردم هستند و اين مردم هستند كه بايد بدانند مالك سرزمين و منطقه خود هستند و در عين حال تصميم مي گيرند، ارباب زندگي خودشان هستند و باشور و شوق بيشتري وارد صحنه شوند تا حق شان بيشتر تامين شود.

مشاركت مردم مي تواند نظم گريزي و قانون ستيزي را در جامعه ما از ميان ببرد تا همه اعم از مردم ومسئولان در سايه استقرار نظم از توسعه وپيشرفت بهره مند شوند.

مردم در قالب شوراها مستقيما اعمال حق مي كنند و تصميم مي گيرند و حضور مشخص تر و موثرتري در تعيين سرنوشت خود دارند.

 ما در جمع زندگي مي كنيم و بايد بر اساس نوع قرارداد زندگي جمعي مقداري از اختيارات و خواسته هاي مان را به نفع جمع كنار بگذاريم.

كارجمعي و تصميم گيري جمعي دشوارتر است اما يقينا پختگي بيشتري دارد. هرقدر مردم در عرصه تصميم گيري حضور بيشتري داشته باشند، بيشتراحساس خود باوري مي كنند و جامعه مستحكم تر و پايدارتر مي شود.

اما دستاوردهاي استقرار شوراها در سه دوره اخير را مي توان اين گونه برشمرد: 1- بسط و تعميق مشاركت مردم : (رعايت حرمت وكرامت مردم). به اين ترتيب هم مردم در امور خود مشاركت مي كنند وهم اين مشاركت نشانه آن است كه مردم كريم هستند.

 2- كاهش تصدي دولت: دولت به نمايندگي از مردم اعمال حاكميت مي كند و در جامعه، امنيت، ثبات وزيرساخت هاي اقتصادي و اجتماعي را پديد مي آورد.خارج از اين حوزه ها هرچه بار دولت سبك تر شود كارها بهترصورت مي گيرد.

 3- ايجاد درك مشترك ميان دولت و مردم : اين درك مشترك توقعات و انتظارات را به نحوي واقع بينانه تعديل مي كند. وقتي همه كارها در دست مردم باشد و فقط دولت مجبور به ارائه خدمات به مردم باشد،توقعات مردم زياد مي شود. اما وقتي خود مردم وارد عرصه شوند،خود به خود متوجه محدوديت ها خواهند شد و ميان دولت و ملت، دركي مستقل ايجاد مي شود و در نتيجه مردم بيشتر به مسئولان اعتماد پيدا مي كنند.

 4- توزيع قدرت: هنوز هم اختيارات و قدرت دولت درمقايسه با قدرت مردم و نهادهاي مردمي بسيار زياد است.شكل گيري شوراها يك نوع تمركز زدايي و توزيع متناسب قدرت پديد مي آيد تا سلامت وثبات جامعه حفظ شود.

 5- تقويت مشروعيت نظام : اقتدار و حجيت دولت و نظام از حضور پرشور مردم در صحنه شكل مي گيرد. اگر دولت مقبول و مورد پذيرش مردم باشد، همبستگي اجتماعي و ثبات بيشتر مي شود.

 بياييم انتخابات شوراها را به تجلي گاه عزم و اراده ملي تبديل كنيم. همه در عرصه حاضر باشيم وسعي كنيم اين انتخابات پرشور برگزار شود و در عين حال همه بايد حرف هايشان را بزنند . برنامه هاي شان را بگويند و با يكديگر رقابت كنند.

انجام مناظره ها،پرسش و پاسخ و ميزگرد انتخاباتي به روند انتخاب آگاهانه مردم كمك مي كند كه رسانه بايد در اين را پيش قدم شوند.

 ما نبايد اختلافات خود را تبديل به مچ گيري وانتقام گيري كنيم. انتخابات شوراها مي تواند زمينه ساز رفع برخي كدورت ها و ايجاد همدلي بيشتر باشد.

هدف شوراها تحقق خواسته هاي مردم است. هرچه تنوع و تعدد بيشتر باشد مردم بيشتر امكان انتخاب پيدا مي كنند و براي اعمال حق ميدان گسترده تري مي يابند.

 اگر گفته مي شود فلاني شايسته نيست بايد اين سخن مستدل و مبتني بر معيارهاي اصولي باشد.

ایمیل نویسنده: (h.barzegar52@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir