تعداد بازدید: 5557

توصیه به دیگران 7

جمعه 27 ارديبهشت 1392-11:11

فریادهایی در تاریکی

زیرگذر غیراستاندارد چاله پل نکا،داد مردم را درآورده است/چون قلم شما مسموم بود گفتم طرح تان راپیگیری نمی کنم/مردم به نشانه اعتراض،رمپ های زیرگذر را بستند/دستگاه لودر را برای هموارکردن سطح زیرگذربردیم که خراب شد،الآن هم وسیله ندارند+عکس


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار:زیرگذر روستای چاله پل شهرستان نکا که محل تردد کامیون های سنگین از کارخانه سیمان، شرکت های معدن خصوصی و همچنین خودروهای 6 روستای همجواراست ، به دلیل غیراستاندارد بودن همیشه با بار ترافیک شدید و تصادف مواجه می شود که تازه ترین خبر، واژگونی خودروی سنگین حامل سیمان آماده ژامبون چندتنی و رهاشدن آن در وسط زیرگذر،در ساعات اولیه چهارشنبه شب گذشته است.

در ماجرای واژگونی خودروی سوسماری که پنجم اسفندماه سال گذشته در این زیرگذر رخ داد و این کامیون که حامل چندین تن سیمان آماده -ژامبون-بود، چپ کرد،موضوع را از فرماندار شهرستان نکا جویا شدم که رجبی آن روز پاسخ داده بود:" وظیفه فرماندار، بررسی پروژه های کلان است!"

زیرگذر غیراستاندارد چاله پل نکا با ارتفاع 70/3 و نبود رمپ های ورودی خروجی مناسب،آب گرفتگی هنگام بارش نزولات آسمانی و تردد خودروهای سنگین و فوق سنگین کارخانه سیمان نکا و معادن اطراف، مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.

*پیگیری ها نتیجه نداده است

بنابرگفته مسئولان مقرر بود این زیرگذر به منظور تردد خودروهای سبک و کشاورزی استفاده شود که متأسفانه با وجود غیراستاندارد بودن این طرح و نداشتن ظرفیت لازم برای عبور خودروهای سنگین، امروزشاهد تردد خودروها سنگین و فوق سنگین با بارهای چندتنی کارخانه تولیدی سیمان نکا هستیم،تقریبا" هر پنج دقیقه سه خودرو.

تردد خودروهای سنگین، نبود زیرسازی مناسب برای تحمل فشار آمد و رفت،بار ترافیکی بالا و... منجربه تخریب شدید آسفالت زیرگذر و خرابی رمپ های ورود و خروج شده و به همین دلیل خودروهای تاکسی شهری از ترس آسیب دیدن خودروهای شان، حاضر به ارایه خدمات در این مسیر نیستند که این قضیه موجبات نارضایتی و اعتراض مردم شده است.

پیگیری های زمستان گذشته دهیاران روستاهای اطراف،هم منتج به نتیجه نشده و نهایتأ به رسانه ها پناه آوردند تا شاید کسی صدای شان را بشنود.

*فرماندار باید به کارهای کلان تر بپردازد

علی رجبی در روزهای پایانی سال گذشته درخصوص دلیل اجرا نشدن کامل این طرح اظهار داشت:مکان مورد نظر در روستای چاله پل در اصل زیر گذر نیست و پل راه و شهرسازی بوده که به منظور پاسخ نیازمندی مردم منطقه، به زیر گذر برای عبور خودروهای سبک تعریف شد.

فرماندار نکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود غیر استاندارد بودن زیرگذر، چرا خودروهای سنگین شرکت سیمان نکا اجازه تردد دارند، خاطر نشان کرد: باید شرکت سیمان نکا حمایت شود.

این مسئول در جلسه بررسی مشکل زیرگذر که درروزهای پایانی سال 91 درفرمانداری نکا برگزارشد، با اشاره به وجود معضل بزرگ بیکاری درجامعه، کارخانه سیمان نکا را به عنوان یکی از کارخانه های بزرگ تولید منطقه و فرصتی مغتنم در بحث اشتغال زایی برشمرد و گفت: این کارخانه تاکنون توانسته با ایجاد اشتغال پایدار، پاسخگوی بسیاری ازنیازهای شهرستان و استان باشد.

عالی ترین مقام سیاسی و اجرائی دولت درشهرستان نکا گفت: طی جلسه ای که با مدیران کارخانه تولید سیمان نکا داشتیم، قرار شد با حمایت مالی دولت، شرکت های خصوصی و 4 روستای ذی نفع، زیر گذر روستای چاله پل را از حالت فعلی خارج کنیم.

رجبی از اجرای طرحی نو و تکمیل و استاندارد سازی زیرگذر روستای چاله پل نکا با تأمین اعتبار دولت و شرکت های خصوصی خبر داد و گفت: به دلیل نداشتن گنجایش و ظرفیت زیرگذر و تحمل وسایل نقلیه با بارهای چند تنی، با نصب تابلوی عبورممنوع، جلوی تردد خودروهای سنگین گرفته می شود.

فرماندار نکا در ادامه اظهاراتش با بیان این مطلب که خودروهای سنگین می توانند از مسیر زیرگذر روستای کمیشان استفاده کنند، گفت: پروژه زیرگذر کمیشان افتتاح شده و با اجرای طرح جدید خودروهای سنگین از این زیرگذر و روگذر می توانند استفاده کنند.

رجبی پی ریزی و آسفالت جدید، جلوگیری ازعبور و مرورخودروهای سنگین و نصب آهن برای کم کردن ارتفاع زیرگذر را با اهمیت دانست و گفت: پرداختن به این طرح ها وظیفه بخشداری و پیگیری دهیاری هاست و پروژه زیر گذر چاله پل، کار کوچکی است و فرماندار باید به کارهای کلان تری بپردازد.

*غیرمتعارف بودن وضع کنونی جالب است!

پیگیری خبرنگار ما درمورد پروژه غیراستاندارد زیر گذر چاله پل نکا به اینجا رسید که قرار شد بنی هاشمی- مهندس ناظر استانداری- برای بازدید طرح، صبح یکشنبه 11 اسفندماه سال گذشته همراه با مسئول فنی، فرماندار و دهیار روستای چاله پل حاضر شود.

بومیان منطقه معتقدند:تعریف طرح زیرگذر چاله پل نکا به منظور تامین نیازمندی مردم روستا بوده اما بدون توجه به نبود ظرفیت،تردد با حجم سنگین خودروهای بزرگ را شاهدند؛ طرحی که برای وسایل نقلیه کشاورزی،دام و طیور و خودروهای مسافربری تعریف شده،ولی اکنون ترافیک ها و تصادف شده است.

برای پیگیری موضوع یکی از روزهای آغازین اسفندماه گذشته در روز ملاقات عمومی،نزد سید عیسی هاشمی-معاون عمرانی استاندار مازندران-رفتم که او در پاسخ به ما غیرمتعارف بودن وضع کنونی را جالب توجه خواند.

او از بهره برداری این طرح غیراستاندارد که از جمله طرح های ملی با تأمین اعتبار سفر مقام معظم رهبری بود،تعجب کرد و سد کردن عبور و مرور خودروهای سنگین و استاندارد سازی زیرگذر چاله پل را از جمله راهکارهای برون رفت از این مشکل خواند و در پایان طی دستوری به مهدی رازجویان-مدیرکل دفتر فنی استانداری-بررسی موضوع و دلیل تأخیر استاندارد سازی این زیرگذر را جویا شد.

بعد از کلی نامه نگاری و پیگیری های اداری،قرعه به نام سید یوسف بنی هاشمی-کارشناس گروه عمران و نظارت دفتر فنی استانداری- افتاد که وی غیر استاندارد بودن زیرگذر و نیازمندی طرح جدید یا تکمیل استاندارد سازی پروژه را تصدیق و تأکید کرد: برای تصمیم گیری نهائی و تعریف بودجه، نیازمند بازدید اولیه از زیرگذر است.

*امکان استاندارد سازی طرح وجود ندارد

صبح روز یکشنبه 13 اسفندماه سال گذشته چند کارشناسان از زیرگذر روستای چاله پل بازدید کردند.

سید یوسف بنی هاشمی- ناظر عالی شهرستان در دفتر فنی استانداری-در حاشیه بازدید از زیرگذر غیر استاندارد چاله پل نکا گفت:اداره راه و شهرسازی در اجرای طرح باید قویتر عمل می کرد و جلوی خلاف گرفته می شد تا پس از گذشت 7 سال از بهره برداری طرح نیمه کاره ،شاهد وضع موجود و اعتراضات مردمی نبودیم.

وی گفت: محلی که درحال بازدید هستیم در اصل پل بوده و باکس در آن تعبیه شده که باتردد خودروهای سبک و سنگین توأمان، بستر زیرگذر تخریب و بار ترافیکی شدیدی را شاهد هستیم.

بنی هاشمی تأکید کرد: با در نظرگرفتن توپوگرافی منطقه، وجود باکس در پل، جمع شدن آبهای سطحی و امکان استاندارد سازی طرح وجود ندارد.

این مسئول بابیان این مطلب که طرح موجود باهدف نیازمندی مردم روستا برای تردد خودروهای کشاورزی و سواری تعریف و بهره برداری شد، تأکید کرد: این زیر گذر،به دلیل دسترسی محلی و آسان، محل تردد خودروهای سنگین شهرک های صنعتی، شرکت تولید سیمان و معادن اطراف قرار گرفته که در پی خسارات وارده، اعتراضات مردم را به دنبال داشت.

وی با اشاره به غیر استاندارد بودن طرح و نداشتن تحمل بار ترافیک شدید خودروهای سنگین در فاصله زمانی کمتر از 5 دقیقه یک خودرو سنگین در زیرگذر چاله پل نکا، بر لزوم تشکیل جلسه اضطراری باحضور متولیان شهرستانی و استانی و همچنین مدیران شهرک صنعتی، کارخانه سیمان و معادن تاکید کرد.

*کدام فرماندار تابه حال رفته و سرکشی کرده؟

جلسه دوم بررسی مشکل زیرگذر چاله پل و ارائه طرح پایانی،نیمه دوم فروردین سال 92 بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

برای جویاشدن شرح وقایع با فرماندارنکا تماس گرفتیم که با موضع هجومی فرماندار روبه رو شدیم!

رجبی گفت:بنده بعداز پیگیری شما دوبار سرصحنه رفتم،کدام فرماندار تابه حال رفته و سرکشی کرده؟ چون قلم شما مسموم بود گفتم طرح تان راپیگیری نمی کنم!

فرماندارنکا در ادامه توضیح داد:مقررشد با تأمین هزینه ازمحل اداره راه و شهرسازی،کف زیرگذر،زیرسازی و آسفالت شود و شهرداری نکا با آهن،ارتفاع راکم کند و نیروی انتظامی برای راهنمائی خودروهای سنگین به مدت 1 ماه در وردوی زیرگذر مستقر شود.

*شهرلنگ یک دستگاه لودر است!

بیش از 1 ماه از وعده های مسئولان می گذرد،اما هنوز تدبیر خاصی اتخاذ نشده است.

مردم روستاهای همجوار،نیمه دوم اردیبهشت ماه سال92 به نشانه اعتراض،رمپ های زیرگذر را بستند که با ورود نیروی انتظامی و وعده های مسئولان که پیگیر کار هستیم،متفرق شدند.

جمعی از مردم و دهیاران در چند روز گذشته به بخشدار بخش مرکزی مراجعه کردند که رضاجلالیان وعده داد:با فرماندار و مسئولان ذی ربط برای پیگیری صحبت می کند.

این معترضان برای پیگیری مشکل به اداره راه و شهرسازی نکا هم رفتند که رئیس اداره با گفتن این مساله که ما پول نداریم،فعلا"صبر کنید،مردم را خشمگین تر کرد.جمعیت معترض هم ناگزیر شده اند قضیه را به مسئولان استانی و رسانه بکشانند.

رضاجلالیان- بخشدارجدیدبخش مرکزی شهرستان نکا- به خبرنگارما گفت: دستگاه لودر را برای هموارکردن سطح زیرگذربردیم که خراب شد، الآن هم وسیله ندارند، منتظریم تعمیر یا وسیله جدید فراهم شود.

با این توجیه،انگار شهر لنگ یک دستگاه لودر است!

خبرنگار مازندنومه ماه ها پیگیر دریافت شناسنامه این طرح است،اما پیگیری هایش نتیجه نداده است! پاسخ این سئوال هم برای ما مهم است که اگر این پروژه با بودجه ملی ساخته شده،چرا به این وضع است و گفته می شود اعتبار نداریم!؟

امیداست طبق گفته های فرماندار نکا که در جلسات متعددی تأکید کرده:"هرجلسه ای که در فرمانداری برپا می شود، نمی گذارم به بیهودگی بگذرد"، وعده های داده شده به منظور استاندارد سازی زیرگذر روستای چاله پل نکا، و راه برون رفت از این بحران ، هرچه زودتر و تا پایان دولت دهم محقق شود.

ایمیل خبرنگار: (dostar2010@yahoo.com)


  • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

    الانم ک اومدن بررسی کردن بازم ماشین سنگین رد میشه چاله پل خیلی مشکل داره ولی هیشکی رسیدگی نمیکنه ما ی میدون میخواهیم تا مشک تاکسی و ماشین حل شه...مردیم دیگ ب خدا

    • يکشنبه 29 ارديبهشت 1392-0:0

      آهای نکائی پسر--کوجه ره درو بهوته؟؟؟؟

      خا قشنگ جا لم دنی

      چال پلی نی که///

      نکانه تم خورنگاری کی کی جه بده؟

      • نکا یی پسر پاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

        سلام چرا دروغ میزنی تا کی کمی از دوستان دیگر یاد بگیر

        • اهل چاله پلپاسخ به این دیدگاه 1 0
          شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

          تشکرازخانم خبرنگار

          چرامسئولان ما اینقدربی تفاوتن؟

          یکمقداربه خودشون بیان چی میشه؟

          اصلأ دلیلش اینه زن وچشون که تواین شهرنیستن

          اگه بودن درست میکردن

          • شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

            بادرود بنده ده سال در این روستا معلم وساکن بودم این زیر گذر نبود بلکه به منظور تردد احشام وکشاورزان که عده زیادی کشته سدند ساخته شد بعد از چند سال این زیر گذر رو برای استفاده روستاهای همجوار و...استفاده کردند

            • جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

              عجب

              این مسئولان ما مردمو چی فرض کردن؟

              حقشونه

              مردم حومه راهها روببندن

              • نوری تیرتاشیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

                همکار عزیز اینکه قلمت را در راه مشکلات مردم به کار گرفته ای بسیار کار پسنده ای است امید که در راهی که پیش گرفته ای به دور از هر نوع غرض ورزی و با هوشیاری و تیز بینی رفتار کرده و همیشه سربلند و موفق باشی.


                ©2013 APG.ir