تعداد بازدید: 3560

توصیه به دیگران 21

سه شنبه 31 ارديبهشت 1392-23:16

شورای نگهبان،آیت الله هاشمی و مصلحت نظام

هرچند شورای نگهبان بدون توجه به جایگاه آیت الله در مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام،به این نتیجه رسیده است که حضور آیت الله در مسند رقابت های انتخاباتی به مصلحت نظام نیست،با این تشخیص و نظر شورای نگهبان، راه آیت الله برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری الزاما و هنوز به پایان نرسیده است.


مازندنومه؛لطف الله آجدانی،مورخ و مدرس دانشگاه:در حالی شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ورود به رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را به طور رسمی اعلام کرد که پیش از آن منابع و رسانه های مختلف خبری به طور غیر رسمی از قطعیت نظر شورای نگهبان در باره عدم احراز صلاحیت آیت الله هاشمی خبر داده بودند.

جدای از تفاوت پیش بینی در احراز یا عدم احراز صلاحیت آیت الله هاشمی با قطعی اعلام کردن عدم احراز صلاحیت آیت الله از سوی شورای نگهبان قبل از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان، و شائبه هایی که اقدام زود رس آن منابع و رسانه های خبری توانسته است درضرورت درز نکردن نظر شورای نگهبان قبل از اعلام رسمی آن در مهلت قانونی ایجاد کند،آن چه اهمیت دارد ضرورت اتخاذ رفتارهای مبتنی بر مصالح نظام و منافع ملی از سوی همه کسانی است که داعیه حفظ مصالح نظام و منافع ملی را دارند.

بدون تردید هاشمی که دست مایه های فراوانی از عقلانیت و اعتدال را در اختیار دارد،حتی در صورتی که عدم احراز صلاحیت او مورد اعتراضش قرار گیرد،هرگز رفتارهای مغایر مصلحت نظام که هنوز و همچنان با تشخیص و حکم رهبری انقلاب، اصلح صالحان برای تشخیص آن در کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نطام است،نخواهد داشت.

اگر چه بسیاری و به ویژه مخالفان آیت الله هاشمی، اعلام رسمی عدم احراز صلاحیت او از سوی شورای نگهبان را پایان کار آیت الله می دانند،اما به همان دلیل مصلحت نظام شاید پیش بینی اتخاذ رویکرد قانونی برای تجدید نظر درتصمیم شورای نگهبان در این باره، اگر نه گزینه ای آسان اما منطقی ترین گزینه برای پذیرش ورود آیت الله به صحنه رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران باشد؛رویکردی که تنها از طریق ورود رهبر انقلاب برای صدور حکم حکومتی و استفاده از اختیارات عالی خود در صورت تشخیص مصلحت نظام میسر خواهد شد؛اتفاقی که ناممکن نیست و پیش از این نیز مسبوق به سابقه است.

در حالی که برخی گمانه زنی ها در باره عدم تجدید نظر در مواضع شورای نگهبان درباره آیت الله از نگرانی پی آمد کم رنگ شدن حضور مردمی در انتخاباتی که مصلحت نظام و خواسته رهبری به هرچه پرشورتر برگزارشدن آن است خبر می دهد،احتمال دارد برای حفظ مصالح نظام و منافع ملی،رهبری نظام بار دیگر بخواهد با استفاده از اختیارت عالی و حکم حکومتی خود که فصل الخطابی برای همه داعیه داران پیروی از ولایت فقیه است، به هرگونه احتمال پی آمدهایی که مصالح نظام و منافع ملی را به چالش بکشاند خاتمه و راهبردی برای رفع نگرانی های دوستداران کشور و منافع ملی به دست دهد.

عدم احراز صلاحیت آیت الله هاشمی از سوی شورای نگهبان در شرایطی صورت گرفته است که هاشمی همچنان با تشخیص و حکم رهبری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد؛ مسوولیتی که به سبب انتصاب آن از سوی رهبر انقلاب شاید یکی از مهم ترین دلایلی باشد که می توانست مانع عدم احراز صلاحیت هاشمی از سوی شورای نگهبان باشد.

هرچند شورای نگهبان بدون توجه به جایگاه آیت الله در مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام،به این نتیجه رسیده است که حضور آیت الله در مسند رقابت های انتخاباتی به مصلحت نظام نیست، اما با این تشخیص و نظر شورای نگهبان، راه آیت الله برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری الزاما و هنوز به پایان نرسیده است.

باید منتظر تشخیص رهبری نظام در این زمینه بود. تشخیصی که بدون تردید بر تشخیص شورای نگهبان اولی و مرجح و دسترسی به آن با توجه به قرار داشتن هاشمی با حکم انتصابی رهبری در جایگاه ریاست کسانی که تشخیص مصلحت نطام را بر عهده دارند، دور از امکان و اقدام نیست.

به ویژه آن که این امکان و اقدام با توجه به پایگاه نیرومند مردمی آیت الله و نیزعلاقه بسیاری از جناح ها و طیف ها و شخصیت های سیاسی و روحانی کشور به آیت الله می تواند به تسهیل و تقویت زمینه های تحقق تاکید رهبری نظام برای برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات کمک بسیاری کند.


  • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 7 خرداد 1392-0:0

    برای ارتباط با استاد آجدانی،نام و نام خانوادگی،شماره تلفن و ایمیل خود را همین جا در اختیار ما قرار دهید

    • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

      سلام لطفا نحوه تماس با نویسنده را بفرمایید. مرسی

      • جمعه 3 خرداد 1392-0:0

        بی نام

        دکتر آجودانی یک تحلیل ارائه کردند و اقدام به رد صلاحیت آیت الله رو غیر عقلانی و غیر منطقی تحلیل کردن که کاملا درست بود.

        حالا اگه یه عده بر اساس همین بی منطقی و .... حضرت ایت الله رو رد صلاحیت کردن آیا باید به اصل تحلیل ایراد گرفت؟

        • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

          جلیلی چگونه صلاحیت دارد و هاشمی بی صلاحیت است ...جنتی... هاشمی را بدلیل کهولت سن رد کرد جالب است

          • مریم محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
            چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

            تحلیل کردن کار ساده ای نیست و همیشه پیش بینی های یک تحیلگر درست از آب در نمی آید و این دلیل نمی شود اگر بی نام میگوید ما هوش خاصی نداریم؛ را نویسنده هم قاطی جمع خودشان فاقد هوش خاص بداند .

            • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

              در جامعه کوتاه مدت ایران هر چیز ممکن و هر چیز غیر ممکن است. آنچه آجودانی اشاره کرد منظورشان دور از ذهن بر اساس منطق و تعقل تاریخی بود. مگر این اتفاق دور از ذهن و منطق تاریخی نبود؟

              • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

                آقای دکتر آجودانی در یک هفته اخیر دو سه تحلیل در همین مازندنومه انتشار دادند. در تحلیل قبلی رد صلاحیت آقای رفسنجانی را دور از ذهن می دانستند. تحلیل حوادث سیاسی در ایران و حتی در جهان نیاز به هوش خاصی دارد. که ما از جمله دکتر آجودانی نداریم. صفحه سیاه کردن که کاری ندارد. خدا قوت دکتر.

                • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

                  یک دست شدن کامل...

                  پیش به سوی...

                  • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

                    مشاور هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی مطیع قانون است و در چهارچوب‌های نظام کار کرده و به فکر این است که اهداف انقلا ب پیش برود.



                    به گزارش ایسنا به نقل از تسنیم، محمدرضا صادق مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به نتایج اعلام شده افراد احراز صلاحیت شده از سوی شورا ی نگهبان گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دنبال این نیست که خودش را بر مردم تحمیل کند.



                    وی تاکید کرد: آقای هاشمی مطیع قانون است و در چهارچوب‌های نظام کار کرده و دنبال این است که اهداف انقلاب پیش برود.

                    • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

                      اگر دوباره جناب هاشمي با حكم حكومتي برگردند ميزان راي ايشان بيش از پيش ميشود .با ورود هاشمي بسياري از طيف ها درصدد حمايت از ايشان بر آمدند و ميشود اينطور گفت كار ستاد هاي تبليغاتي جمع آوري آرا نبود بلكه نگه داري از موج و آراء ايجاد شده بود...اميدوارم برگردند..

                      • چهارشنبه 1 خرداد 1392-0:0

                        انتظار نداشتیم جناب آجودانی برای رفع تکلیف و شتابزده چنین سخنی را بیان کند و به دلیل حضور و ریاست بر مسند شورای مصلحت ، چنین خواسته ای داشته باشد و عدم احراز را مغایر با مصلحت قلمداد کند0 شورای مصلحت یک جایگاه مشورتی و ریاست جمهوری ریاست بر دستگاه اجرایی کشور است لطفا خلط مبحث نفرمایید . یعنی آقای جنتی نمیتواند رییس جمهور باشد ولی ریاست شورای نگهابان چرا! جایگاه آقایان هاشمی و جنتی از این منظر می تواند یکی باشد .


                        ©2013 APG.ir