تعداد بازدید: 1925

توصیه به دیگران 17

شنبه 11 خرداد 1392-9:1

خشونت گفتمانی رسانه ملی

برنامه مناظره روز جمعه نشان داد دست رسانه ملی در شرایط حساس و پیشتازی در محیط متغیر و پرشتاب تا چه اندازه خالی است و جقدر این موضوع باعث تاسف و تاثر است/رسانه ملی با این خطای استراتژیک،ذهنیت افکار عمومی را نسبت به باارزش بودن انتخابات و کاندیداها به تاراج داد.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،دکتر عیسی کشاورز،کارشناس تبلیغات و مد:در گذشته رسانه ها صرفا انتقال دهنده واقعیت بودند اما امروزه رسانه ها خود سازندگان واقعیت ها در جامعه هستند. به تعبیری رسانه خود پیام است.

 رسانه ملی به یمن انحصاری بودن و تنها مرد دهکده با فشارهای شدید برنامه سازی و البته با مزیت های احتمالی ان روبروست.


برنامه مناظره روز جمعه نشان داد دست رسانه ملی در شرایط حساس و پیشتازی در محیط متغیر و پرشتاب تا چه اندازه خالی است و جقدر این موضوع باعث تاسف و تاثر است. از نظر علم فرهنگ شناسی کریه ترین شکل خشونت،خشونت گفتمانی است .

رسانه ملی با کرنومتر نگاری و تحکم در اجرا استفاده از تصاویر سوالات بله یا خیر با به سخره گرفتن کاندیداها و تحقیر گفتمانی آنان به حرمت شکنی پرداخت و خطای استراتزیک خشونت گفتمانی را مرتکب شد

با تاسف رسانه ملی با خودشفتگی به نوعی ژورنالیسم رسانه روی آورده و سعی کرده است برتری و میدانداری خودش را به رخ افکار عمومی و کاندیداها بکشد. همین خودشفتگی و برتری طلبی تلویزیون کار دستش داد.

 رسانه ملی با این خطای استراتژیک،ذهنیت افکار عمومی را نسبت به باارزش بودن انتخابات و کاندیداها به تاراج داد و به مخاطب القا کرد که ارزش خبری انتخابات و کاندیداها با این دست از سوالات چندان مهم نیست و بیشتر به یک شوی ملی شبیه است.

این اقدام اهمیت حضور در انتخابات و رای دادن را دچار خد شه جدی می کند.رسانه ملی نشان داد که چقدر دستش در این حوزه خالی است .


  • يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

    ببخشید من هم با نظرات دکتر کشاورز موافقم اشتباهی در کامنت یک بینده نظرمخالفم را تیک زدم کاملا با ایشان موافقم

    • یک بینندهپاسخ به این دیدگاه 0 1
      يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

      با تفکرات آقای دکتر کشاورز موافقم

      • ناصر تبریزیپاسخ به این دیدگاه 0 4
        شنبه 11 خرداد 1392-0:0

        هرکدام از دوستان نقدی داشتند بنده هم فکر میکنم بسیاری از این نقدها وارد است خودم هم تاکید داشتم اگر کامنت اولم را با دقت بخوانید سیما را مبرا نکردم اما موضوع بحث آقای دکتر کشاورز خشونت گفتمانی رسانه ملی است من شرمنده ام که دوستان سوء تفاهم گرفتند بنده منظورم متن این نویسنده است که هیچ ارتباط بنیادی با پدیده ای که اتفاق افتاد ندارد بلکه فقط خواستند چیزی که علمی نیست را با عیب های وارده بر سیما گره زده به عنوان حقیقت به خوردمان دهد من نقدم به نویسنده بود و هنوز هم تاکید دارم که ایشان توهم رسانه ای دارند

        • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 5 0
          شنبه 11 خرداد 1392-0:0

          رفتار این رسانه ریشه در فلسفه پیدایش آن دارد و نباید شگفت زده شد که چرا در نبود رسانه مستقل و جلوگیری از تشکیل رادیو و تلویزیون خصوصی و تهدید انگاشتن آن ها، انتظار دیگری از این رسانه نمی رود

          • ابوالحسن سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 5 0
            شنبه 11 خرداد 1392-0:0

            دوست نادیده ام جناب آقای تبریزی

            اگر اسم برنامه مناظره نبود بنده کاملا با نظر شما موافق بودم. اما می دانید که مردم را به نام مناظره پای تلویزیون نشاندند. اما حتی مباحثه هم نبود. لذا من حرکت آقای عارف را پسندیدم که چند بار با طرح مباحث چالشی سعی کرد بحث را به مناظره تبدیل کند.شان رییس جمهور را هم که نمیتوان انکار کرد. هر انسانی شانی دارد و باید از شانش دفاع کند. این نشان می دهد که فردای انتخابات مثلا آقای عارف تن به هر خواسته ای نخواهد داد.

            باقی بقایتان استاد عزیز.

            • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 4 0
              شنبه 11 خرداد 1392-0:0

              آقاي تبريزي ما هم ميدونيم تو دنيا مديران حتي مديران مياني شركتهاي بزرگ معمولا IQ زير 140 ندارن و به اين مسئله توجه دارن چه رسه به مقوله انتخاب رياست جمهوري ، صحبت اينه اولا اينجا ايرانه و برنامه و سياستها بايد منطبق بر ساختار و بافت اين كشور باشه والا به نتيجه نميرسه هميشه مشكله ما اينه كه ميخوايم تقليد كنيم و ادا دربياريم و چون اداست حق مطلب ادا نميشه كه آبروريزي هم ميشه. اجراي هر طرحي حتي اين مورد كه مثلا يه رئيس جمهور علاوه بر تخصص تجربه توان و غيره ايتم IQ هم مهمه، خوب هر كاري روندي داره نه اينكه يه شبه جلوي بيننده ها و مردم. در بلاد بيگانه اگر IQ در نظر ميگرن يه دفعه وقتي طرف كانديد رئيس جمهوري شده تو سن 60 سالگي نميگرن كه با ابروي افراد بازي كنن اونا تمام خصوصيات نمرات فعاليتهاشون از ريز تا درشت حتي اينكه خانم رايس در اردوي مدرسه دوران ابتداييش چي خورده رو تو پرونده اش دارن نيازي نيست وقتي قراره وزير بشه ازش تست بگيرن . اين كار مسخره نيست. اونا چنان دقيق عمل ميكنن كه از همون سن ابتدايي تمام نخبه هاي ورزشي علمي سياسي شناسايي ميشن و روشون كار ميشه حتي نخبه هاي كشورهاي ديگه بعد صداسيماي ما رفته مسابقه حالا از كي بپرسم راه انداخته در جهته اينكه ماهم ميدونيم بلديم، اين ادا، توهين به شعوره ماست آقاي تبريزي

              • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                تلویزیون بسیار مبتدیانه یا شاید در جهت توهین به مخاطبان و مهمانان برنامه که رویه همیشگی این رسانه بیمار است اقدام نمود و البته در همان برنامه می شد فهمید که عارف رتبه 1 بعد رضایی 2 و 3 حسن روحانی و با فاصله بسیار زیاد قالیباف و دیگران مخصوصا کاندیدای مورد حمایت صداوسیما چیزی نداشتند جلیلی واقعا صلاحیت حضور در این مرحله را نداشت.

                اگر عقلانیت بر ای تصمیم گیری حاکم شود اول باید به عارف رای دهیم ولی شاید مصالحی ایجاب می کند به روحانی یا رضایی رای دهیم بقیه برای این کار نه تنها آماده نیستند بلکه در حد و اندازه این کار نیستند .

                صدا و سیما سالهاست که بیماری لاعلاج گرفته است باید دعا کنیم که رقیب خصوصی برایش ایجاد شود تا بتواند کمی خود را جمع کند

                • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                  محمد باقری بنابی نماینده بناب با تاکید بر عذرخواهی صدا و سیما از مردم و نامزدها درباره رویکرد صدا و سیما در برگزاری مناظرات ریاست جمهوری گفت: این مدل مناظره که امروز اتفاق افتاد و ۴ ساعتی که برای آن درنظر گرفته شد، برای مردم جای تأسف و تأثر داشت زیرا خروجی آن برای مخاطبان مشخص نبود.



                  وی با بیان اینکه مناظره به این شیوه به یک برنامه خنده بازار تبدیل شده بود، آن را در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری ندانست و تصریح کرد: اکثر مردم در جامعه، رویکرد این برنامه را به یک سوژه طنز تبدیل کرده اند و آن را در پیامک هایی به هم ارسال می کردند و مثلاً می گفتند در مرحله بعد که بحث فرهنگ و هنر موضوع مناظره است، از کاندیداها می خواهند که نقاشی بکشند. صدا و سیما باید هر چه سریعتر به خاطر این نحوه برگزاری مناظرات از مردم عذرخواهی کند زیرا این برنامه هیچ خروجی به خصوصی نداشت که مردم بتوانند مسائل اقتصادی خودشان را بر اساس رویکرد نامزدها طراحی کنند.

                  • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                    در پی پخش مناظره پرانتقاد این اطلاعیه از سوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی منتشر شد.



                    بسمه تعالی

                    آنچه که امروز در مناظره تلویزیونی شکل گرفت به حق اهانت به کاندیداها و مردمی است که انتظارمناظره پرجاذبه،عمیق و چالش برانگیزرا داشتند اما متاسفانه برنامه ریزی غلط و اشتباهات پیاپی و اصرار بر تداوم این اشتباهات، باعث تضییع برنامه گردید.قطعا اگر نبود احترام به افکار عمومی و همچنین قداست شکل گرفته در رسانه ملی، تداوم برنامه با مشکلات جدی روبرو می شد.



                    برگزاری چنین مناظره که اولا مناظره نبود و فقط فضایی برای اظهار نظر و شاید رفع مسئولیت رسانه ملی درانتخابات بود در شان انتخابات، کاندیداها و مردم نبود. و چنانچه در اینده بخواهد این روند پیدا کند با تصمیم متفاوت کاندیداها روبرو خواهد شد لذا به جهت تبیین مواضع در خصوص مناظره بعد ازظهر جمعه و تصمیم در خصوص شرایط آینده، کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه درمحل ستاد ایشان و با حضور دکتر روحانی در جمع روزنامه نگاران داخل و خارج منعقد خواهد گردید.



                    والسلام

                    ستاد انتخاباتی دکتر روحانی

                    • ناصر تبریزیپاسخ به این دیدگاه 3 6
                      شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                      به هیچ وجه نظر شما درست نیست . 8 کاندیدا قرار است به مردم ثابت کنند از هوش خوبی برحوردارند اما بیشترشان نتوانستند مثلا یکی از مراکز آمریکایی را معدن و یا مرکز توریستی در یزد معرفی کردند نهایت ابتزال را در پاسخ اکثر نامزدها دیدیم .بله البته صدا و سیما یک رسانه است شکی نیست که حس برتری جویی دارد و اشتباهات فراوانی هم از آن دیده ایم و آنچه شما گفتید هیچ ارتباط پایه ای و روانشاسانه به موضوع خشونت ندارد و این دیدگاه شما فاقد هرنوع نگرش علمی است . نامزد ریاست جمهوری اگر نتواند تاویل خود از یک تصویر را به مردم بگوید معلوم است که توانمند نیست ضمنا سوالات بلی خیر چرا باید تست قلمداد شود . تجربیات و نیازها در دولت های گذشته نشان می دهد بعضی از نامزدها همه شعارهای موجود را می گویند سنگ مفت و گنجشک مفت ابایی هم ندارند که نتوانند اجرا کنند فقط 4 سال صندلی ریاست جمهوری را میخواهند .لذا در شرایط ناگهانی است که با عصبانیت نشان میدهند ظرفیتشان کم است این تصور که آنان شاءنی دارند که تلویزیون ندید می خواهم بگویم خودشان شان ریاست جمهوری را نادیده انگاشتند . آیا این امکان و رو دررویی و سوالات برای همه یکسان بود یا خیر ؟ این امر مهمی است . موضوع سوالات چه گزینه ای و چه تشریحی تماما حول محور برنامه هایشان بود یا نه ؟! به نظر بنده پاسخ بله است حال اگر خودشان کوتاهی داشتند و توانایی پاسخ آنلاین ندارند مقصر صدا و سیما نیست ضمنا رسانه ملی و تمام زیر مجموعه هایش تمام وقت در اختیار این 8 نفر است یک برنامه 4 ساعته متنوع هم به نام مناظره دارند اینجا هم میخواهند تمام وقت را به حرف های تکراری بپردازند اتفاقا شور و حال خاصی در مردم ایجاد کرد علیرغم ضعف هایی که داشت و اذعان دارم که می شد بهتر از این هم برگزار کرد اما بسیار جالب بود و نشان داد بعضی ها از همین الان خود را رییس جمهور میدانند آنهم رییس جمهوری که برای خود یک شاءن قائل است که هیچکس حق ندارد سوالی غیر از دلبخواهی او بپرسد !!! . به نظرم این مناظره یک گنج است که مردم ( نه اعضاء ستادها ) قدرش را خوب میدانند


                      ©2013 APG.ir