تعداد بازدید: 1854

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 10 تير 1392-15:26

دولت آینده و رای اکثریت

حال که ریاست جمهوری منتخب به صراحت از تعهد و اراده خود برای توجه به رای اکثریت سخن گفته است، وظیفه و تکلیف ملی ایجاب می کند اولا سطح توقعات و مطالبات مردم بیش از ظرفیت و توانایی کشور بالا نرود و ثانیا" همه بخش های حاکمیت و جریانات و گروه های سیاسی، نخبگان و انجمن های حرفه ای و تخصصی دولت و ریاست جمهور را در این مسئولیت خطیر مشفقانه مدد رسانند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،جعفر رحمان زاده،فعال سیاسی: هرگاه در نظام سیاسی رقابت های انتخاباتی بر اساس ساز و کارهای حزبی صورت پذیرد دولت برآمده از حزب پیروز در انتخابات خواهد بود.

 اما در کشور ما، به رغم گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، متاسفانه هنوز احزاب نقش و جایگاه موثری را در رقابت های انتخاباتی نداشته و به طور طبیعی دولت ها خارج از رفتارهای حزبی و برنامه های اعلامی آنان شکل می گیرد.

 سخنان رئیس جمهوری منتخب در روز شنبه و در همایش افق رسانه ملی مبنی بر اینکه دولت آینده وامدار هیچ حزب و گروهی نیست را در این راستا می توان ارزیابی کرد.


     در فقدان احزاب کارآمد و برنامه محور، نامزدهای ریاست جمهوری در فرایند برگزاری انتخابات به ویژه ایام تبلیغات ، شعارها، مواضع و برنامه هایی را اعلام می کنند که شهروندان بر اساس آن مواضع و رویکرد در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ و... تصمیم گیری کرده و آرای خود را به سبد رای نامزد مورد نظر خود می ریزند.

 در چنین فضایی طبیعی است که رئیس جمهوری برگزیده خود را متعهد و ملتزم به خواست اکثریتی بداند که وی را در فرایند رقابت با سایر نامزدها انتخاب کردند.


    مردم ایران  در انتخابات اخیر با تصریح شایسته و به هنگام مقام معظم رهبری و با صبوری و شکیبایی آیت الله هاشمی و تدبیر ممتاز حجه الاسلام سید محمد خاتمی و اخلاق مداری دکتر عارف، اراده خود را در اعمال حق تعیین سرنوشت به منصه  ظهور رساندند و در مشارکتی فراگیر به گفتمان اعتدال برای اصلاح و تغییر رای دادند.

 آرای مردم ناظر به تحول خواهی، پرهیز از افراط و خودسری، عقلانیت، خردورزی، شایسته سالاری، قانون مداری، ترمیم شکاف های اقتصادی و اجتماعی، به رسمیت شناختن شادی و نشاط اجتماعی، حقوق و عزت شهروندان، مدارا، صلح، اخلاق مداری ، وحدت و انسجام بود که جناب آقای روحانی در زمان انتخابات و پس از آن و از جمله در سخنرانی پیش گفته بر آن تاکید و پای فشردند و صد البته تاکید جناب ایشان بر این مهم  که دولت آینده در چارچوب رای اکثریت حرکت خواهد کرد به مفهوم آن نخواهد بود که دولت نسبت به حقوق همه افراد جامعه -حتی آنانی که در انتخابات شرکت نکرده اند- اعتنایی ندارد، بلکه اقتضای مسئولیت ریاست جمهوری بر اساس سوگندی که یاد می کند آن است که همه شهروندان را در مقابل قانون برابر و با ایجاد فرصتهای مساوی ، حتی برای اقلیت فراهم خواهد کرد.


     نکته ضروری آن است، حال که ریاست جمهوری منتخب به صراحت از تعهد و اراده خود برای توجه به رای اکثریت سخن گفته است، وظیفه و تکلیف ملی ایجاب می کند اولا سطح توقعات و مطالبات مردم بیش از ظرفیت و توانایی کشور بالا نرود و ثانیا" همه بخش های حاکمیت و جریانات و گروه های سیاسی، نخبگان و انجمن های حرفه ای و تخصصی دولت و ریاست جمهور را در این مسئولیت خطیر مشفقانه مدد رسانند. چون در این شرایط حساس داخلی و بین المللی همه جریانات سیاسی به این نتیجه رسیده اند وقتی دستها با هم باشند کارهای سخت نیز آسان خواهد شد.


     همانگونه که اصلاح طلبان بارها از سوی رهبران این جریان بزرگ سیاسی و اجتماعی اعلام شد، ضمن ابراز خرسندی از مواضع و برنامه های جناب آقای دکتر روحانی، هرگز به دنبال سهم خواهی نبوده و نخواهد بود.

 آنها انتظار دارند که در فرایند معقول و با استفاده از ظرفیت انتخابات کشور در مسیر اصلاح، اعتدال، عقلانیت و تدبیر به جایگاه شایسته خود در عرصه داخلی و بین المللی نائل شود.


  • جمعه 14 تير 1392-0:0

    ضمن تشکر از متن سنجیده نگارنده یاید عرض کرد که ضرورت انجام مسئولیت های و پاسخگویی حاکمان، ما را به ضرورت وجود احزاب در ساختار سیاسی جامعه امروز رهنمون می سازد . فارغ از عوامل و موانع موثر در فقدان احزاب فراگیر و و قدرتمند، اصل ائتلاف احزاب و تشکل های سیاسی می تواند به شکل گیری و پاسخگویی موثر دولت پیش روی کمک نماید و الا در پایان کار دولت شما امکان ارزیابی و قضاوت را از شهروندان و افکار سلب می نمایید.باز خوانی تجربه 33 سال گذشته می تواند چراغ خوبی برای راه پیش روی دولت آقای روحانی ، حامیان و منتقدان باشد.

    • لالا کیاسرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 12 تير 1392-0:0

      همه باید دست به دست هم دهیم و فارغ از هر گونه ادعا فقط به ابادانی کشور فکر کنیم البته تنها پارامتری که میتواند کشور را از خطر بیگانگان نجا ت دهد تولید است خصوصا در بخش کشاورزی

      • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

        انصافا آقاي رحمانزاده به موارد كليدي اشاره كردند كه اميدوارم به اين مسائل توجه ويژه اي بشود اميدوارم ايشان را در كسوت استانداري مازندران ببينيم

        • علي - قائم شهرپاسخ به این دیدگاه 4 2
          سه شنبه 11 تير 1392-0:0



          انصافا رحمان زاده مرد ادب و اخلاق در عين دينداري است.بي هيچ دغدغه اي عرض مي كنم كه او يك وزارت كشوري اصيل و كار بلد است..."

          • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

            مقاله بسیار حساب شده و دقیقی است همانطور که آقای رحمان زاده گفتند درشرایط فعلی باید انتظارات معقول از دولت دکتر روحانی داشته باشیم تا ایشان درشرایط آرام معقولانه تصمیم بگیرند واز شتاب زدگی پرهیز شود .در ضمن اصلاح طلبان هم هیچگاه به دنبال سهم خواهی نبوده اند بلکه هدف و غایت آمال همه اصلاح طلبان رشد و تعالی ملت اسلامی ایران است ان شاء الله از مدیران با تجربه ومعتدلی همچون آقای رحمان زاده درسطح ملی ویا مدیریت ارشد استان استفاده گردد.

            • ساری غمگین پاسخ به این دیدگاه 1 2
              دوشنبه 10 تير 1392-0:0

              احسنت بر استاندار مودب ومعندل آتی مازندران

              آقای هاشمی و آقای خاتمی در به پیروزی رساندن آقای روحانی نقش آفرین بودند و حماسه ایجاد شده بعد از مصیبتهای سال 88 فقط با حضور ایندو بزرگوار و گفتمان اصلاح طلبی حماسه ای خلق شد وگرنه با میزان مشارکت حداقلی خیلی چیزی عاید کشور و مردم نمی شد. آرای اصولگرایان در مجموع کمتر از آرای سال 76 آنها است و پایگاه اجتماعی خاصی ندارند و بدلیل ناکارآمدی شان در 8 سال دولت احمدی نژاد حتی با کاندیدای واحد نیز نمی توانستند از 6 الی 7 میلیون رای بیشتر کسب کنند. آرای سازمانی جریان راست که این بار نخ های ارتباطی آنها ظاهرا قطع شده بود پراکنده و بلکه درگیر شوراهای شهر روستا بود و ترکیب آرای ریاست جمهوری در شهرهای مختلف استان و ترکیب اعضای شورای شهر و روستا کمی متفاوت و نشانه فعالیت گسترده آقایان در این عرصه بوده است. موج حضور مردم به گفتمان اصلاح طلبی و جملات آرامش بخش مقام معظم رهبری در حق الناس خواندن آرای مردم و تاکید آقایان هاشمی و خاتمی بر این مسئله باعث خلق حماسه سیاسی و انتخاب آقای روحانی شده است. جریان رادیکال و حداقلی که با فشارهای محفلی اندکی آرا به سبدش ریخته شد با تمام توان وزن خود را نشان داد لذا آقای حسین شریعتمداری و مصباح یزدی و ... به اندازه وزنشان باید حرف بزنند نه بیشتر یعنی کمتر از 6 درصد جامعه که واقعی و بدون فشار آن کمتر از دو درصد است . آقای روحانی در پی تحقق خواست و مطالبه اکثریت قاطع یعنی اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان عاقل است بار عایت حقوق اقلیت هر چند اقلیت ناچیز و کوچک همچون رسانه هتاک کیهان و جریان مصباح یزدی باشد.

              امید است استانداری مازندران از حضور نیرویهای ارزشمندی مثل رحمانزاده و سایر اصلاح طلبان بهره مند شود و جایی برای افراد آفتاب پرست نباشد.


              ©2013 APG.ir