تعداد بازدید: 2180

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 11 تير 1392-8:16

چرا مصر همچنان ناآرام است ؟

بعد از انتهاب مرسی به تدريج مردم مصر آگاه شدند كه همه آنچه اتفاق افتاده يك بهارآمريكائي براي به قدرت رسيدن اخواني ها درمصر جهت حفظ منافع غرب بود/ هر شخص و حزبي روي كاربيايد وابستگيش به آمريكا وغرب بيشترخواهدشد.


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی:مردم مصر ازمسلمان و لائيك و ملي گرا و...از حكومت مستبد وابسته به غرب و اسرائيل حسني مبارك ناراحت بودند و به دنبال فرصتي بودند تا با انقلابي مردمي،حكومت مبارك را سرنگون سازند و یک حكومتي مردمي روي كارآورند تا حيثيت واعتبار مصر را درجهان عرب ومنطقه مجددا احيا كنند.


    از طرف ديگر آمريكائي ها از اوضاع ملتهب مصر آگاه بودند و مي دانستند در صورت ادامه حكومت مبارك امكان دارد انفجاري انقلابي و واقعي درجامعه ملتهب مصر در زمان مبارك رخ دهد و حكومت ملي با گرايش های لائيك و يا اسلامي روي كار بيايد و منافع آمريكا و غرب و امنيت اسرائيل را در معرض تهدید و نابودي قراردهد.

   بر اين اساس آمريكائي ها پيشدستي كردند و قبل از آنكه حركت واقعي مردمي روي دهد،ترجيح دادند حركتي ساختگي وكنترل شده به وجود آورند و براي تحميق روشنفكران و توده هاي مردم،نام آن را "بهارعربي " گذاشتند تا در سايه  اين حركت هدايت شده و مطابق با نقشه از پيش تعين شده، هم حكومت مبارك را ساقط نمايند و هم عناصري ميانه رو كه تا حدودي داراي پايگاه مردمي هستند و با منافع آمريكا و غرب و امنيت اسرائيل درستيز نباشند،روي كار آورند.

 دراين راستا بهترين گزينه براي واشنگتن جمعيت "اخوان المسلمين "بود. جمعيتي كه در دوران 30 ساله حكومت مبارك درحاشيه قرار داشت و نقش اپوزيسيون را ايفا مي كرد و رنگ وبوي ديني هم دارد و دربين اقشار ميانه و پائين دست و نیز تهيدست جامعه -كه دچار فقر فرهنكي واقتصادي هستند- تا حدوددي نفوذ دارد.

   سناريو ازقبل طراحي شده و درقالب "بها ر آمريكائي "پيش رفت. مبارك به گوشه زندان براي تماشاي تحركات بعد از سقوط اش افتاد و بر اساس قراردادي نانوشته كه احتمالا آقاي "اردوغان "كه با اخواني هاي مصر از نظر فكري و اعتقادي  مخرج مشترك دارد،در آن نقش مهمي داشت، قرارشد قدرت در مصر در اختيار اخواني ها قرار بگيرد و با انتخاباتي كه نمايشي از دمكراسي در مصرجديد است و حمايت هاي پنهان و آشكار آمريكائي ها از آقاي "محمد مرسي"جمعيت اخوان المسلمين و حزب سياسي وابسته به آن يعني حزب "عدالت وتوسعه "بر مصرحكومت كند و منافع غرب محفوظ بماند.

  در سال گذشته درچنين روزهائي، انتخابات مصر برگزار و آقاي مرسي از درون صندوق ها با كسب 25 % آراي واجدان راي دادن درمصر برگزيده شد.

درپي آن حزب عدالت و توسعه كه نماد سياسي اخوان المسلمين است قدرت را دردست گرفت .از اينجا به تدريج مردم مصر آگاه شدند كه همه آنچه اتفاق افتاده يك بهارآمريكائي براي به قدرت رسيدن اخواني ها درمصر جهت حفظ منافع غرب بود.

مخالفت ها با مرسي و حكومت اخوان المسلمين شروع شد واكنون در آستانه سالگرد انتخاب مرسي به رياست جمهوري ، اعتراضات مردمي به اوج خود رسيده ومصر را در لبه پرتگاه نيستي و انهدام اقتصادي قرارداده و اگر چنين اتفاقی بيفتد يعني نابودي اقتصاد رو به موت مصر؛ درآن صورت هر شخص و حزبي روي كاربيايد وابستگيش به آمريكا وغرب بيشترخواهدشد.


  • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

    بخاطر دارم ازهمان ابتدائی که نا آرامی ها درتونس ودیگرکشورهای عربی شروع شد دکترشهابی معتقد بود ودرمقالاتش مینوشت این یک بهارآمریکائی است واکنون کم کم برای من درحال ثابت شدن است که بهارامریکائی بود

    • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

      تحليل خيلي خيلي جالبي ازاوضاع مصربودبا تشكر از نويسنده وسايت مازندنومه.

      ازسايت مازندنومه انتظاراست تا بجاي بعضي از مطالب غير ضوري و.... چنين تحليل هائي را منتشركنند تا با واقعيات اطرافمان بيشترآشنا شويم.


      ©2013 APG.ir