تعداد بازدید: 3862

توصیه به دیگران 2

شنبه 15 تير 1392-8:59

زندگی به شرط نقاشی

معرفی روح الله فتح تبار،نقاش خودآموخته و " کم بینایی "که به فاصله 5 سانتی متری چشم از صفحه کاغذ نقاشی می کشد.


مازندنومه؛گزارش:جلال الدین مشمولی-عکس: فرزانه فاضلی:ظهر تابستان است و اعضای دبیرخانه " هنر در روستا " در گرمای تابستان تیرماه،به روستای برنجستانک شهر شیرگاه سفر می کنند.

در این روستا جوانی 28 ساله زندگی می کند که برخلاف خیلی از هنرمندان خوآموخته،متفاوت به نقاشی می پردازد که نه بدوی است و نه فضایی متعارف دارد.

 روح الله فتح تبار -نقاش خودآموخته و " کم بینای " روستای برنجستانک شهر شیرگاه- است که به صورت متفاوتی ، به فاصله 5 سانتی متری چشم از صفحه کاغذ،نقاشی می کشد.

 او چند صباحی به کلاس های آموزشی در شهر می رود ولی نمی تواند با آموزش هنر در این گونه کلاس ها کنار بیاد،در نتیجه خیلی زود خود را درمی یابد و با تکیه بر توانایی های ذهنی و درونی خویش، نقاشی های متفاوتی از خود خلق می کند.

 روح الله فضای نقاشی های خود را کاملا ذهنی می سازد و بیشتر آنها را با تعداد اندکی مداد رنگی بر روی "سر رسیدها" می کشد که به نظر خودش خیلی از این نقاشی ها می تواند کاربردی و برای طرح پارچه نیز استفاده شود.

 او گاهی با الهام از یک برنامه تلویزیونی و یا طرح لباس بچه های روستا، کتاب، داستان های اساطیری و تاریخی و حتی مباحث ورزشی و سیاسی،نقاشی های خود را به تصویر می کشد و برای تمام کردن آن، چند ساعت وقت می گذارد.

روح الله آغاز نقاشی خود را از سال 1382 می داند و چند جلسه در کلاس مدرسانی که " ناتورآلیستی " آموزش می دهند،شرکت می کند. پس از آن نیز به کانون فرهنگی و هنری برادران وابسته به هلال احمر شهرستان قائم شهر مراجعه می کند ولی پس از اندک زمانی متوجه می شود که باید فضای ذهنی خود را خلق کند؛از این روبه خانه می آید و دور از هیاهو به نقاشی به صورت جدی می پردازد.

او دائما در حال نقاشی است و غیر از طرح هایی برای پارچه تصویر گری کتاب، کاریکاتور، تایپوگرافی و لوگو نیز کار می کند.


 مشوق اصلی او برای ادامه دادن،خانواده و به ویژه پدرش است که خود نجار قابلی است و توانایی ساختن ابزار صنایع دستی را نیز دارد. همچنین خاله او در معرفی روح الله به گروه هنری حجم سبز و دبیرخانه هنر در روستا نقش مهمی داشت. 

روح الله که تحت پوشش بهزیستی استان مازندران است،بسیار زیبا سخن می گوید و گهگاهی داستان های کوتاه و بلندی می نویسد. او هم اکنون در حال نوشتن داستانی با عنوان " مردان خسیس " است که داستانی طولانی است.

 توانایی های فردی روح الله در نقاشی هنوز به صورت جدی دیده نشده است و دبیرخانه هنر در روستا در نظر دارد تا با همکاری مراکز هنری،بخشی از نقاشی های او را به جامعه هنر بوه یژه هنرهای تجسمی معرفی کند.


  • پنجشنبه 23 دی 1395-14:30

    باسلام وخداقوت.خیلی عالی.من هم درخانه روستاکارهای هنری انجام میدم.کسی نیست منوبه هنرمندامعرفی کنه

    • جمعه 10 آبان 1392-0:0

      درود بربرنجستانک وبرنجستانکی!!

      برات ارزوی موفقیت می کنم.

      • سه شنبه 16 مهر 1392-0:0

        دمت گرم داداش..بهت افتخار میکنم بچه محل

        • دوشنبه 7 مرداد 1392-0:0

          ارزوی موفقیت روز افزون را برایت خواستارم.

          • کیجاسوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 2 0
            سه شنبه 18 تير 1392-0:0

            روح ا... تو پاکی درست مثل نقاشی هات. امثال تو ابروی استانن. سپاس سپاس سپاس

            • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 2 0
              شنبه 15 تير 1392-0:0

              آفرين بر اين حس قشنگ


              ©2013 APG.ir