تعداد بازدید: 5559

توصیه به دیگران 23

دوشنبه 24 تير 1392-0:57

هنگامی که می خندی،می میری!

گزارش دریا/چرا دریای مازندران قاتل مردم شده است؟


مازندنومه،فاطمه عربی: قصه ی تلخ غرق شدن هموطنان در آب های دریای خزر قصه ی تکراری است که هر سال با شروع فصل گرما آغاز می شود.

گزارش و یادداشت های ما نیز تکرار مکررات است و هر سال می نویسیم به امید این که مسولان بیشتر هوشیار شوند.

با گرم شدن هوا مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک راهی استان های شمالی می شوند تا بتوانند علاوه بر استفاده از موهبت های الهی،تنی به آب زده و اوقات خوشی را در کنار آب های خزر سپری کنند،اما به دلیل بستر سازی نامناسب و اطلاعات ناکافی همه ساله شاهد مرگ هموطنان مان در دریای مازندران هستیم.

به جای این که از فرصت های دریا استفاده کنیم آن را به تهدیدی تبدیل کردیم.آقایان مسوول هرساله قبل از استفاده از طرح دریا گزارشی از طرح های سالم سازی ارایه می دهند، امسال120 نقطه سالم سازی شده است سال گذشته این آمار فلان میزان بوده و رشد چندین و چند درصدی را در این بخش داشته ایم.

آن قدر سرگرم بازی با اعداد هستند که از خاطرشان می رود در این بازی جان ده ها نفر از هموطنان ازدست رفته است.

* انگیزه ای برای کار نیست!

پس از این که تعدادی از هموطنان مان در دریای مازندران جان خود را از دست می دهند، مسولان فقط با گفتن این که غرق شدگان عمدتاً در سواحل و نقاط غیرمجاز شنا و یا در زمان طوفان، به دریا می‌روند، بسنده می کنند.

موضوع کمبود ناجیان و تجهیزات غریق را هم باید اضافه کنیم و مهم تر از آن که مسئولان به تعهدات خود در برابر ناجیان عمل نمی کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در نشستی بیان داشت: باید به ازای هر 500 متر نوار ساحلی، یک ناجی غریق حضور داشته باشد که به این ترتیب 338 کیلومتر نوار ساحلی مازندران نیازمند 800 ناجی غریق است.

قسمت هایی از ساحل به بخش خصوصی واگذار شده که آن ها هم فقط چهارتا تیر و تخته به هم وصل کردندبه اسم آلاچیق!

جالب است امسال بخش های خصوصی در سه مرحله از مردم هزینه دریافت می کنند،یکی بابت ورودی،برای نشستن روی آلاچیق و هزینه ی دیگری هم بابت شنا در طرح.

* اطلاع رسانی نخستین حلقه مفقوده

سال گذشته که یک عضو شورای شهر ساری به همراه دو فرزندش در آب های دریای گهرباران غرق شدند، برای همه سوال به وجود آمد چرا کسی که خود شناگر بوده،گرفتار امواج دریا شده است؟ پس از آن شورای شهر ساری از کارشناسی که دکترای مدیریت استراتژیک داشت دعوت کرد تا علت چرایی این موضوع را توضیح دهد.

کارشناس مربوطه در آن جلسه از جریان شکافنده ای گفت که تمام دریاهای موجود در جهان دارای این جریان هستند و این که چرا آمار غرق شده ها در دریای خزر بیش از دریاهای دیگر است.

آن کشورها چه طور توانستند آمار غرق شده ها را کاهش دهند؟او بین صحبت هایش به این موضوع مهم اشاره کرد که اطلاع رسانی مهم ترین مساله است.

در آن کشورها تابلوها و بنرهایی را در ورودی ساحل نصب کردند و با نشان دادن تصاویر جریان شکافنده،مردم را از
خطرات جدی غرق شدگی مطلع می کنند و این که در بعضی از کشورها با مشخص کردن رنگ در آب دریا به مسافران هشدار می دهند.

آیا اطلاع رسانی هزینه زیادی می خواهد؟ آیا نمی شود از خردادماه برنامه ای را به موضوع دریا و جریان شکافنده اختصاص دهیم و در ساعات مشخص از شبکه های سراسری پخش کنیم تا هموطنان ما با آگاهی کافی در دریا شنا کنند؟

راهنمایی و رانندگی برای فرهنگ سازی و کاهش خطرات سفر برنامه ای را در طول تعطیلات عید و تابستان ترتیب داده تا بدین وسیله مردم را از خطرات رانندگی مطلع سازند.

*جریان شکافنده و مرگ شناگران حرفه ای

شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست. در صورت ورود آب دریا به نای و ریه فرد، سرفه‌های شدیدی ایجاد می‌شود که عملاً شنا کردن را غیرممکن ساخته و شناگر کاملاً مستأصل می‌شود.

ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو و آن سو برده، تمام توان و انرژی وی را مستهلک می‌کنند. گل‌آلود بودن آب‌های ساحلی دریای خزر موجب می‌شود که حتی با عینک شنا هم نتوان در زیر آب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً ناحیه کم‌عمق را از عمیق تشخیص داده یا فرد در حال غرق شدن را در زیر آب یافت.

فردی که در چنین شرایطی به دام افتد، بسیار دشوار است تا بتواند خود را از مهلکه نجات دهد. حتی با وجود مهارت بالا و توان بدنی فوق‌العاده، هنوز هم دریا جای امنی برای شنا نیست، چراکه جریان‌های ساحلی از عمده دلایل مرگ شناگران حرفه‌ای محسوب می شوند.

*جریان ساحلی چیست؟

امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع از آب می‌باید دوباره به داخل دریا برگردد و برای این منظور در نقاطی از ساحل، به صورت تقریباً غیر قابل پیش‌بینی، درون آب دریا آب‌راهه‌هایی به طرف دریا ایجاد می‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به سمت دریا) جریان می‌یابد.

این جریان‌ها کاملاً از امواج آب متفاوت بوده و به آنها جریان‌های ساحلی، جریان‌های شکافنده (Rip Currents)، یا جریان‌های مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری از نقاط جهان و به ویژه در سواحل دریای خزر، تلفات جانی بسیاری را به بار می‌آورند.

جریان شکافنده از بالا شبیه یک بادبزن دستی است که دسته آن به سمت ساحل، و دهانه آن به سمت دریاست. دسته این بادبزن بیشترین قدرت را دارد و صرف‌نظر از این که شناگر چقدر شنا بلد است یا چقدر توان جسمی دارد، عملاً برگشت وی به سمت ساحل را غیرممکن ساخته، او را سریعاً با خود به داخل دریا می‌کشاند.

برای درک بهتری از قدرت این جریان باید گفت که سرعت این جریان معمولاً از رکورد سرعت شنای المپیک نیز بالاتر است؛ بدین معنی که حتی بهترین قهرمان شنای المپیک نیز نمی‌تواند بر خلاف آن شنا کرده و به طرف ساحل برگردد.

*علائم جریان شکافنده

تشخیص زمان تشکیل جریان شکافنده برای افراد عادی دشوار است. در بسیاری موارد دیده شده که افراد بسیاری در دریا مشغول شنا کردن بوده، همه چیز عادی و خوشایند به نظر می‌رسد، اما در همین بین یک نفر در میان جریان شکافنده به سادگی و بی‌سروصدا غرق می‌شود. لذا جریان شکافنده الزاماً مختص دریاهای طوفانی و مناطق پرخطر نیست.

مواقعی که دریا موّاج است، احتمال تشکیل جریان‌های شکافنده بسیار زیاد است. لذا در این شرایط نباید وارد آب دریا شد. برخی نشانه‌های قابل رؤیت جریان‌های شکافنده عبارتند از:

- آب در محل جریان شکافنده آرام و بدون موج است.
- رنگ آب در محل جریان شکافنده با بقیه نقاط تفاوت دارد

- خطی از آب کف آلود، خزه یا زباله در محل جریان شکافنده به سمت دریا حرکت می‌کنند.
- امواجی که به سمت ساحل می‌آیند، در محل جریان شکافنده دچار شکست می‌شوند.
- در بسیاری از نقاط در سواحل گیلان و مازندران ساحل ماسه‌ای است. در ساحل ماسه‌ای علایمی شبیه اشکال هلالی وجود دارد. نوک هلال جایی است که جریان شکافنده تشکیل می شود.

*روش فرار از جریان شکافنده

چنان چه درون یک جریان شکافنده گرفتار شدید، نخست آرامش خود را حفظ کنید. دوم این که هرگز بر خلاف جریان شکافنده و به سمت ساحل شنا نکنید. این اقدام مرگبار منجر به خسته شدن کامل شناگر شده و شناگر از رمق افتاده به راحتی غرق خواهد شد. در عوض خود را بر روی آب نگاه دارید؛ اکنون دو گزینه پیش روی شماست:

1. اگر توان بدنی بالایی برای شنا دارید:
الف/ به صورت موازی با ساحل حرکت کرده و از مسیر جریان کاملاً خارج شوید و سپس به صورت مورب به سمت ساحل برگردید.

ب/ یا این که برای خروج از جریان شکافنده، موازی با ساحل در عمق آب شنا کنید. در اعماق زیرین آب، جریان شکافنده قدرت کمتری دارد. لذا می‌توان به این طریق از مسیر جریان فرار کرده، آنگاه از آب عمیق به آرامی و به صورت مورب به سطح بازگشت و به صورت مورب به ساحل برگشت. دقت کنید که این روش نیازمند توانایی حبس نسبتاً طولانی تنفس می‌باشد.

2. اگر توان بدنی معمولی دارید:
هم جهت با جریان به سمت دریا حرکت کنید. معمولاً جریان پس از طی چندین متر تا چند ده متر، قدرت خود را از دست می‌دهد. در این جا می‌توانید با صورت موازی با ساحل از جریان فرار کرده و پس از طی چندین متر و دور شدن از جریان، ابتدا نفس بگیرید، سپس تقاضای کمک کنید و بعد به صورت مورب به سمت ساحل برگردید.

لازم به ذکر است که معمولاً دریا در خارج ناحیه شکست امواج آرام‌تر است. ناحیه شکست امواج، ناحیه‌ای است که موج در آن جا فرو ریخته و به رنگ کف سفید دیده می‌شود، و این ناحیه برای شناکردن مناسب نیست.

بنابراین شناگری که بتواند خود را در در خارج ناحیه شکست امواج روی سطح آب نگاه دارد، از جریان شکافنده در امان خواهد بود (البته به طور کلی فاصله گرفتن زیاد از ساحل برای بیشتر شناگران به هیچ وجه قابل توصیه نیست).

*تذکر به هر دو گروه


اگر تشخیص دادید که کمکی به شما نخواهد رسید و باید با توان خود به طرف ساحل برگردید، همراه با امواج خود را به ساحل برسانید.

هنگامی که امواج بزرگ به سمت شما می‌آیند، چند ثانیه نفس بگیرید و حدود یک متر زیرآب بروید تا از ضربه موج در امان بمانید.

توجه داشته باشید که ممکن است دوباره درون جریان شکافنده دیگری گرفتار شوید. در این هنگام نیز شک نکرده و اجباراً همراه آن به سوی دریا برگردید، ولی مجدداً بر طبق اصول پیش‌گفته به سمت ساحل بازگشت کنید.

*این گزارش 22 تیرماه در روزنامه "حرف مازندران" منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.

*مطالب مرتبط:

- آن مرد غرق شد http://www.mazandnume.com/?PNID=V15673

-یک دریا مخاطره http://www.mazandnume.com/?PNID=V15674


  • چهارشنبه 16 مرداد 1392-0:0

    اون که شما شنیدی:

    بچه ها شوخی شوخی به قورباغه ها سنگ می زنند

    قورباغه ها جدی جدی می میرند است



    لطفا مردم را قورباغه نکنید الکی میکه

    • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 0 1
      چهارشنبه 9 مرداد 1392-0:0

      تیتری برای پیشنهاد :



      مردم ، شوخی شوخی درآب می پرند

      وجدی جدی غرق می شوند !

      • محمد باقریپاسخ به این دیدگاه 1 0
        چهارشنبه 2 مرداد 1392-0:0

        چرا نمینویسید دریای مازندران

        دریای خزر درست نیست

        • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 1 1
          يکشنبه 30 تير 1392-0:0

          مطلب جالب و موثري بود ،‌بسياري از مردم و مسئولان به علت عدم آگاهي دچار مشكل مي شوند شايد اولين گام براي حل مشكل غرق شدگي ، تهيه ي گزارش هاي كارشناسي و اطلاع رساني خطرات احتمالي مي باشد كه پيشنهاد مي شود رسانه ملي و يا ديگر دوستان ،با تهيه فيلم و عكس و خبر و يا گزارش و ارايه توضيح در اين بخش اطلاع رساني نمايند

          • جمعه 28 تير 1392-0:0

            راجع به فرهنگ ابارتمان نشینی واحتیاط ازسقوط کودکان از بالکن

            • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

              منم با جناب مهدیان موافقم که تیتر مطلب عالیست.بیشتر تیترهای مازندنومه را سردبیر محترم انتخاب میکنند که اغلب زیباست.نمونه تیترهاو مطالب مازندنومه در سایر رسانه های استان پیدا نمیشود.ما که مشتری روزی سه بار این سایتیم.باتشکر.ضمنا گزارش هم بد نبود

              • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
                دوشنبه 24 تير 1392-0:0

                سلام



                هنگامی که می خندی،می میری!



                صرف نظر از گزارش خوبی که نوشتند سطر جالب و شاعرانه ای را برای تیتر انتخاب کرد که از این بابت به نویسنده دست مریزاد می گویم


                ©2013 APG.ir