تعداد بازدید: 2918

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 25 تير 1392-17:39

روزی 4 ساعت آب/اسرمی ها صدای پای آب را نمی شنوند

کمبود آب در دو روستای بزرگ میاندورود/عده ای از اهالی دو روستای اسرم و اوسا به صورت دسته جمعی راهی فرمانداری شدند و اعتراض خود را برای چندین بار متوالی به بخشدار و فرماندار رساندند/مسئولان باور نمی کنند که مشکل کم آبی داریم/ آقایان، چکشی دارند به نام کارشناسی که اگر محاسبات شان هم اشتباه باشد می گویند کارشناسی شد.


مازندنومه،فاطمه عربی:اگر در گذشته مشکل کم آبی مختص شهرها بود، اینک این مشکل گریبان بسیاری از روستاییان را گرفته و پیگیری چندین و چند ساله ی اهالی روستاها نیز راه به جایی نبرده است.

 از آن سو مسولان اعلام می کنندکه مشکل کم آبی در استان به ویژه در روستاها با حفر چند حلقه چاه برطرف شد و اگر چیزی به عنوان مشکل کم آبی شنیده اید مربوط به روستاهای پایین دست نیست، بلکه این مشکل فقط در چند روستای صعب العبور وجود دارد و به طبع خدمات رسانی به این روستاها با کمی تاخیر چند ساله انجام می شود.

 از طرفی بحث کم آبی در منطقه خوش نشین هم مطرح است، به علت آب و هوای خوب شمال و ازدحام جمعیت در این استان، میزان مصرف آب استان به یک باره افزایش می باید.

وقتی از مشکل بهداشتی آب روستاها می گوییم، مسولان ذی ربط در گزارشی آمار و ارقام ارایه می دهند که فلان تعداد آزمایشگاه سیار در سطح استان فعال است و کلیت این مساله را رد می کنند.

 روستاهای اسرم با هزار و 700 مشترک آب روستایی و نیز اوسا که جز روستاهای بخش مرکزی شهرستان تازه تاسیس میاندورود به شمار می آیند با مشکل کم آبی مواجه اند.

عده ای از اهالی دو روستای اسرم و اوسا به صورت دسته جمعی راهی فرمانداری شدند و اعتراض خود را برای چندین بار متوالی به بخشدار و فرماندار رساندند.

این نکته رانیز جهت یادآوری ذکر می کنیم که اسرم و جامخانه از جمله روستاهای پرجمعیت شهرستان میاندورود به شمار می آیند تا جایی که بحث ارتقا این روستاها به شهر هم مطرح است.

* چاهی که تجهیز نشد

دهیار روستای اسرم با بیان این که مشکل آب روستای اسرم، مربوط به دیروز و امروز نیست و سابقه چندین ساله دارد،گفت: بارها و بارها چه به صورت مکتوب و چه به صورت حضوری به آقایان اعلام کردیم که هرساله با فرا رسیدن فصل گرما با مشکل کم آبی مواجه ایم،گذشته از این که در مناسبت های مختلف همچون عید نوروز و تاسوعا و عاشورای حسینی هم بامشکل کم آبی روبه رو هستیم.

مهدی فهیمیان تصریح کرد: آقایان، چکشی دارند به نام کارشناسی که اگر محاسبات شان هم اشتباه باشد می گویند کارشناسی شد، اما متاسفانه کارشناسان نمی خواهند این موضوع را باور کنند.

دهیار روستای اسرم اظهارداشت: با پیگیری هایی که سال گذشته داشتیم، قرار شد چاه شماره سه حفر شود اما پس از حفر تجهیز نشد.

 وی افزود: درخواست خود را به مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اعلام کردیم اما ایشان مشکل اعتباری را بهانه قرار دادند.

 وی افزود: در نهایت به ما گفته شد که در صورت معرفی پیمانکار برق از طرف ما(که قبول کند فعلا به صورت رایگان کار کند تا بعدها بعد از تامین اعتبار مطالبات ایشان پرداخت شود)،چاه تجهیز می شود.

فهیمیان یادآورشد: با آن که پیمانکار به تعهدات خود عمل کرد،متاسفانه به دلیل سهل انگاری مسئولان چاه تجهیز نشد.

* آمارهایی فقط روی کاغذ!

وی با بیان این که مسئولان در گزارش های خود اعلام می کنند که در حال حاضر تامین آب آشامیدنی روستای اسرم از دو حلقه چاه با آبدهی20 لیتر در ثانیه صورت می‌گیرد که پس از پمپاژ به مخزن 300 متر مکعبی وارد شبکه
توزیع این روستا می‌شود، گفت: در تاریخ 21 تیرماه خبری بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که درواقع پاسخ شرکت آب و فاضلاب درمورد مشکل کمبود آب این روستا بوده است.

 وی اظهارداشت: در آن خبر یک سری اعداد و ارقام اعلام شد، نمی دانم مسئولان چرا نمی خواهند متوجه شوند که ما واقعا با مشکل کم آبی مواجه ایم!

فهیمیان با بیان این که نزدیک به 20 روز است که مردم روستا با کم آبی مواجه اند، گفت: در طول 24ساعت، فقط 4تا 5 ساعت مردم به صورت جیره بندی از آب شرب بهره مند هستند.

 دهیار روستای اسرم تصریح کرد: اسرم به چهار منطقه تقسیم شد که هر سه ساعت تعدادی از مردم روستا از آب آشامیدنی برخوردار می شوند و در بعضی مواقع نیز این مدت طولانی تر می شود.

وی افزود:این وضعیت از 8صبح شروع می شود تا 12 شب ادامه دارد و از 12شب شیر فلکه را باز می کنیم که با این وجود در این ساعت هم آب کافی در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

*بهداشتی نبودن آب روستای اوسا

رئیس شورای روستای اوسا نیز به مشکل کمبود آب آشامیدنی و بهداشتی نبودن آب روستا اشاره کرد.

 محمد علی عمادی با بیان این که روستای اوسا نزدیک به10 سال است که با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه است، گفت: تاکنون پیگیری های ما نیز راه به جایی نبرده، به هر دری می زنیم با در بسته مواجه می شویم.

وی با اشاره به گذشت28 سال از حفر یک حلقه چاه در این روستا، اظهارداشت: حفر این چاه برای خانوار100نفره آن زمان بود نه الان که روستا بالغ بر235 خانوار جمعیت دارد.

 عمادی یادآورشد: هنوز پس از سال ها آب آشامیدنی روستا که ازچشمه تامین می شود غیر بهداشتی است و بارها بهداشت آمده بود تا آب را قطع کند،آن ها اخطار دادند که آب روستا آلودگی شدید دارد.

عضو شورای بخش مرکزی تصریح کرد: سه سال پیش بود که با پیگیر هایی ما و نماینده مجلس، مبلغ100 میلیون تومان در اختیار آب و فاضلاب روستایی برای حفر دو حلقه چاه در این روستا تخصیص داده شد، چاه حفاری شد اما متاسفانه ما همچنان آب نداریم.

وی ادامه داد: برای اینکه جلوی رانش زمین گرفته شود موادی را در داخل چاه تزریق می کنند، با تحقیقاتی که بنده انجام دادم به این نتیجه رسیدم که به جای 600 کیلو،5/6 هزار کیلو مواد تزریق شد که این مساله باعث بسته شدن روزنه های چاه شده است، بنده پیگیری کردم و البته شکایت هم کردم و الان منتظر نتیجه هستم.

 عمادی با اشاره به سهمیه بندی دوساعت به دو ساعت آب دراین روستا، بیان کرد:حال که عمر دولت دهم رو به اتمام است پیگیری های ما هم در شرایط کنونی بی نتیجه مانده است و عملا ادارات تعطیل هستند.

عمادی با بیان این که بیش از 10 روستای بخش مرکزی مشکل کمبود آب دارند، بیان داشت: روستاهایی همچون، جامخانه، اسرم، لالیم، پیله کوه، بادله، زید علیا و سفلی و خود شهر سورک نیز با مشکل کمبود آب مواجه اند. وی در پایان یادآورشد: مسولان زمانی می توانند بگویند که مردم روستا مشکل آب آشامیدنی ندارند که آب لوله کشی در خانه های مردم جریان داشته باشد و گرنه روی کاغذ که حرف های زیادی گفته می شود.

*این گزارش روز سه شنبه 25 تیرماه در روزنامه "حرف مازندران" منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


  • جمعه 28 تير 1392-0:0

    نمايندگان مجلس پيدا شون نيست وعده توخالي دامادى و شجاعي

    • چهارشنبه 26 تير 1392-0:0

      شرایط ما هم از شرایط این هم استانی های عزیز بهتر نیست.ما چند روستای بندپی شرقی هر 2 روز به یکبار به آب لوله کشی دسترسی داریم.2روز قطع و یه نصفه روز وصل.

      • ریشه مشکلات پاسخ به این دیدگاه 1 1
        سه شنبه 25 تير 1392-0:0

        ریشه بسیاری از مشکلات در وعده و وعید های فرماندار قبلی میاندرود ... که تنها با وعده های پوشالی به این و آن کارها را به بیراهه برد و توقعاتی ایجاد کرد برای مردم که متاسفانه با عدم محقق شدن اونها اعتماد مردم به دستگاه دچار خدشه شده از جمله همین اقدامات که اصلا نیازی به وعده و عید نداشت همین موضوع کم آبی اسرمه که تنها با مدیریت ساده می شد چاه موجود در همین روستای اسرم رو تجهیز کرد تا مردم دچار مشکل نشن .... خداوند همه رو هدایت کنه ....امیدواریم امثال این آقایون تو دولت تدبیر و امید جایگاهی نداشته باشن تا اعتماد به جامعه برگرده.....


        ©2013 APG.ir