تعداد بازدید: 4019

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 26 تير 1392-23:56

حال دریا خوب است،اما تو باور نکن!

در جلسه ساماندهی سواحل مطرح شد:دستگاه‌ها در ردیف بودجه خود، سواحل را ببینند/ اگر طرح دریا در ایام ماه رمضان تعطیل باشد گردشگر به نقاط کور ساحلی می‌رود و مشکلات به وجود می‌آید/نگفتیم طرح دریا تعطیل است،اگر کسی این استنباط را کرده،اشتباه بوده است،چه کسی گفته در طرح دریا چادرهای برزنت را بالا بزنند؟+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:جلسه ساماندهی سواحل است و از معاون وزیر کشور گرفته تا رئیس پلیس امنیت اخلاقی کشور و مسئولان فدراسیون نجات غریق، مسئولان ارشد همسایه‌های شرق و غرب مازندران، به همراه مسئولان ارشد مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران جمع شده‌اند تا مگر کاری برای سواحل انجام دهند.

 استاندار مازندران نخستین سخنران این نشست بود.گفت: « کار پیچیده‌ای است که طرح دریا را برای مسافر، مدیریت کنیم. امسال غیر از معاون سیاسی، معاون عمرانی را هم درگیر کار دریا کردیم. وضعت بودجه‌ای امسال به گونه‌ای بود که سه ماه کاری بهار را از دست دادیم و فردا که جلسه شورای برنامه‌ریزی داریم هنوز ضوابط بودجه ابلاغ نشده است.»

طاهایی در ادامه این چنین گفت:«طی 2 سالی که بودجه فرهنگی داشتیم فضای خوبی بود، دغدغه‌ای برای ناجیان غریق نداشتیم، سال گذشته بودجه فرهنگی صفر بود و ناجی غریقی که در نقاط کور هشت هزار نفر را نجات داد، حقوقی دریافت نکرد. ساعت 9 شب که ساعت خدمات دریایی نیست، 20 نفر از آن گروه کرجی که نور آمده بودند توسط ناجیان غریق نجات داده شدند و هفت نفر غرق شدند، آن چند روز که چند جنازه در آب مانده بود، دریا طوفانی بود و حتی قایق گشت و تجسس هم نمی‌توانست به دریا برود. دریای خزر، دریای عجیبی است، ارتفاع موج گاهی تا به هفت متر می‌رسد و تقریبا امواج اقیانوسی است. ناجی غریق چه می‌تواند بکند».

طاهایی به مطالب برخی رسانه‌ها که خواستار پاسخگویی وزیر کشور در این زمینه شده بودند اشاره کرد و ادامه داد: « برای کسی که 9 شب به دریا می‌رود وزیر کشور پاسخگوی چه چیز باشد، عده‌ای به جای حل مسئله می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند».

وی البته نگفت همه 78 نفری که از خردادماه تا 25 تیرماه امسال در دریا غرق شده اند،ساعت 9 شب شنا کرده اند یا نه!؟

 علیرضا جانبازی -مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران- هم اشاره ای به تعداد غرق شدگان امسال داشت:« از ابتدای خرداد تا 25 تیرماه امسال، 78 نفر در دریا غرق شدند».

فرماندار ساری هم که عجله داشت تا به جلسه دیگری برود وقت گرفت که زودتر حرف بزند: « تولیت دریا باید مشخص باشد با چه کسی است».

 جواد واحدی که گویا مسئولیت‌های زیادی بر دوش دارد،گفت:« اضافه شدن ماموریت دریا به سایر ماموریت‌های فرمانداران و استانداران، بسیار سخت است، شرمنده مردم می‌شویم؛ اگر تولیت دریا فقط با فرمانداران و استانداران باشد، محل اعراب ندارد».

حل همه مشکلات انگار در سازمان عمران خلاصه شده است، همه می گویند سازمان عمران که تاسیس شود دیگر حتما"غریق نخواهیم داشت.

 فرماندار ساری هم خواستار راه‌اندازی سازمان عمران شد تا مسئولیت پاسخگویی را از دوش خود بردارد. واحدی ادامه داد:« اگر تولیت را فقط به استانداران و فرمانداران بدهند آن‌وقت ما باید پاسخگو باشیم».

واحدی افزود: « شش نفر در ساری غرق شده‌اند اما برخی رسانه‌ها اعلام کردند 9 نفر، در صورتی که سه نفر قبل شروع طرح سالم‌سازی و در رودخانه غرق شدند».

 امسال 9 نفر در ساری غرق شده‌اند،ولی فرماندار مرکز استان اصرار بر رقم شش نفر دارد چون معتقد است آن سه نفر در رودخانه غرق شده‌اند!

غرقی مگر با غرقی تفاوت دارد-دریا باشد یا رودخانه یا...پیش از شروع طرح باشد یا...؟! به هر حال فوت سه نفر به علاوه 6 نفر دیگر در آب های ساری موضوع ساده ای نیست که فرماندار مسئولیت اش را بر گردن نمی گیرد.

فرماندار در نهایت خواست مقصر دیگری برای مسائل  دریا پیدا کند و گفت: « رسانه ملی چه اندازه برای فرهنگ‌سازی استفاده از دریا، کار می کند؟ رسانه ملی به دریا نگاه ملی ندارد، البته شبکه مازندران در این زمینه با ما همکاری می‌کند».

 و در آخر فرماندار مرکز استان تشخیص داد که دریا ارزان است و برای حفظ جان مردم باید ورودی دریافتی در طرح دریا افزایش یابد و یادآور شد: « خطر باید به مردم گوشزد شود، فراهم کردن محیط مناسب در دریا، گران کردن دریا است، در اصفهان می‌رویم و برای ورود به یک باغ 10 هزار تومان پرداخت می‌کنیم، چرا در دریا چنین ورودی دریافت نکنیم؟ برای جان مردم باید ارزش قائل شویم».

واحدی این سخنان را گفت و از جلسه خارج شد تا به جلسه دیگری برسد، از این جلسه به آن جلسه.

حالا نوبت معاون وزیر کشور بود که صحبت کند.او  از طرح ساماندهی سواحل گفت که در سفر سوم دولت به استان، تصویب نشده بود.

 علیرضا افشار ادامه داد: « برآورد مالی این طرح بسیار بالا بود، امیدواریم در گشایش‌های مالی بعدی، طرح را به تصویب دولت برسانیم. اما معطل نشدیم و طرح ساماندهی سواحل، ذیل این طرح، تهیه شد و به تصویب رسید و طرح ساماندهی سواحل و گردشگری تصویب و ابلاغ شد».

 افشار آب پاکی را روی دست فرماندار ساری ریخت و او را مطمئن کرد که حتی اگر سازمان عمران سواحل هم تاسیس شود، نافی مسئولیت فرمانداران و استانداران در طرح دریا نیست.

 معاون وزیر کشور در این باره گفت: « سازمان طوری طراحی شده که زیر نظر استانداران و فرمانداران است، ما که نمی‌خواهیم مناطق آزاد راه بیندازیم، دستگاه‌ها در ردیف بودجه خود، سواحل را ببینند».

حقوق ناجیان غریق که این روزها به این دستگاه و آن مسئول، پاسکاری می‌شود، امروز توسط افشار به زمین وزارت ورزش و جوانان پاس داده شد.او وزارت ورزش و جوانان را مسئول ناجیان غریق قلمداد کرد.

معاون وزیر کشور به تعطیل بودن طرح‌های دریا که رسید،گفت: « سال گذشته در جلسات مختلف به نتیجه رسیدیم که طرح های دریا در ایام ماه رمضان دائر باشد اما جلوی روزه‌خواری گرفته شود، آن نقطه ساحلی که طرح دریاست، پرده دارد و مانعی برای تظاهر به روزه‌خواری است، مثل همان رستورانی که در این ماه، به مشتریان خدمت می‌کند اما شیشه‌هایش را پوشانده است».

افشار حرف حساب زد و ادامه داد: « اگر طرح دریا در ایام ماه رمضان تعطیل باشد گردشگر به نقاط کور ساحلی می‌رود و مشکلات به وجود می‌آید».

معاون وزیر کشور افزایش ورودی در طرح‌های دریا را به شرط ارائه سرویس‌های مناسب، مفید دانست و افزود: « مردم اگر بدانند خدمات خوب ارائه می‌شود پول پرداخت می‌کنند».

فرمانده نیروی انتظامی مازندران هم از دیگر میهمانان این نشست بود. سردار علیرضا مسکنی، طرح دریا را از مسئولیت‌های پیچیده نیروی انتظامی دانست.

مسکنی از حضور 750 نفر از نیروهای ناجا در روزهای عادی و 900 نفر در روزهای تعطیل در سواحل گفت و 62 دستگاه خودرو که فقط در طرح سالم‌سازی استفاده می‌شوند و موتورسیکلت‌ها و جت‌اسکی ها و بدهکاری که هنوز به قایقرانان سال قبل دارند.

مسکنی با همه این مسائل، وضع دریا را بسیار بدتر از سال قبل عنوان کرد. فرمانده نیروی انتظامی مازندران گفت: « بعضی از این طرح‌ها باید بسته می‌شدند اما ما بین بد و برتر، بد را انتخاب کردیم».

 بهروز اسفندیاری نائب رئیس فدراسیون نجات غریق، هم در این نشست حضور داشت. اسفندیاری گفت: « شرایط استفاده از دریا در برخی شهرها، ممنوع اعلام شد که خیلی دردناک است».

وی ادامه داد: « رهبری شرایط استفاده از دریا را مشخص کردند، باید کاری کنیم مردم به آسانی به این نعمت دسترسی داشته باشند، ما نمی‌توانیم جلوی مردم را بگیریم، مردم حق دارند از نعمت خدا استفاده کنند، اگر نمی‌توانیم وسایل استفاده از دریا را برای مردم مهیا کنیم، ما مقصر هستیم نه مردم».

معاون سیاسی استاندار مازندران از دیگر سخنرانان این نشست بود که به علت حضور در مراسم تودیع و معارفه فرمانداران بابلسر، با تاخیر در این جلسه حاضر شد.

هادی ابراهیمی اظهار داشت: « کسی مانع استفاده گردشگران از دریا نیست، عین استفتای رهبری اجرا می‌شود و در طرح‌های دریا، سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود».

او ادامه داد:« طرح‌های دریا را کاهش نداده‌ایم، برخی طرح ها امسال دوقلو هستند. گزارش‌هایی از غرب استان به دست ما رسیده که برخی طرح‌های دریا تعطیل است، به فرمانداران اعلام می‌کنیم که این طرح‌ها باید فعال شوند. هدف ما این است آمار غریق را به جد کاهش دهیم. تا دقیقه 90 در این دولت وظیفه داریم برای هر کاری وقت بگذاریم».

 محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی کشور، اما درباره تعطیل شدن طرح‌های دریا، نظری متفاوت با اظهارات مسئولان استانی داشت.

وی گفت:« در محمودآباد، ساری و میاندرود پنج طرح دریا به دلیل عدم حمایت مالی دستگاه‌های دولتی، تعطیل شده است».

 معاون عمرانی استاندار مازندران هم سخنران آخر این نشست بود. سید عیسی هاشمی، خواست با پاک کردن صورت مسئله، موضوع غرقی‌های امسال را محو کند. وی سوالاتی مطرح کرد و گفت اگر این سوالات پاسخ داده شوند بخشی از مشکلات طرح های دریا حل می‌شوند.

با هم سوالات هاشمی را مرور می‌کنیم: « فرد غرق شده در چه سنی است، دارای چه تحصیلاتی است، با جمع دوستان آمده یا با خانواده، در هتل اقامت داشته یا در محل دیگری، در چه منطقه‌ای غرق شده!»

 وی افزود: « باید روی این مسائل شناخت داشته باشیم و بعد تصمیم بگیریم».

 البته چون جلسه کمی طولانی و خسته کننده شده بود شاید هاشمی برخی دیگر از سوالاتش را فراموش کرد، مثلا اینکه فرد غرق شده دانشگاه آزادی بوده یا دانشگاه دولتی می رفت؟ اهل فست فود بوده یا آبگوشت دوست داشت؟اسم داداشش شاهرخ بوده یا کیومرث؟بعد هم این که غرقی با صدای بلند عطسه می کرد یا کوتاه و آروم؟!...

از شوخی که بگذریم، این بخش از سخنان هاشمی که در ادامه می‌آید مصداق واقعی پاک کردن صورت مسئله است: « بارها گفته‌ام در ساحل نقطه کور نداریم، عقیده‌ام است و از آن دفاع می‌کنم. ما نقاط مورد اقبال داریم. باید ببینیم دلیل این اقبال چیست که طرف حاضر است جانش را بدهد و به این مناطق برود و ما باید ببینیم چه باید بکنیم که افراد دراین مناطق غرق نشوند. در این زمینه مسئولیت شرعی، قانونی، عرفی و سازمانی داریم».

 در نهایت این دومینو به استاندار مازندران ختم شد. سید علی‌اکبر طاهایی گفت: « نگفتیم طرح دریا تعطیل است، اگر کسی این استنباط را کرده، اشتباه بوده است؛ چه کسی گفته در طرح دریا چادرهای برزنت را بالا بزنند؟ دغدغه کشور، توسعه نشاط اجتماعی است، ما برای اهل قبور هم دعای سرور داریم چه برسد به زنده‌ها».

 در آخر هم بعد از حدود سه ساعت حضور در این نشست، اگر مخاطبان از نتیجه این نشست، چیزی دستگیرشان شد، ما را هم مورد رحمت خود قرار داده و مطلع کنند!



    ©2013 APG.ir