تعداد بازدید: 3371

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 27 تير 1392-1:31

به فلک بی اعتناست

ستوده نامه(5)/ طی سال های بعد،مکاتبات من با ایشان ادامه پیدا کرد و رفته رفته با انصاف و وسعت نظر و شجاعت و شهامت دکتر منوچهر ستوده در حیطه تحقیقات تاریخی ، بیشتر آشنا شدم.


مازندنومه،درويش علي کولاييان: چند سال پیش بود که به توصیه یکی از بستگان،نوشته ای از خودم را در قالب کتابی کم حجم(1) برای دکتر منوچهر ستوده پُست کردم.

خوب یادم هست آدرس را از مدیرمسئول فصلنامه اباختر آقای سیروس مهدوی پرسیدم. کتاب تقدیمی ، البته حرفی تازه داشت و بدین خاطر، بعضی را به انکار و اعتراض واداشته بود.

آن ها که کتاب مورد قبول شان بود اغلب از ترس معترضان، از اظهار نظر دوری جسته و سعی شان هم در سکوت می گذشت.

در آن بحبوحه، این که نسخه ای از کتاب را به استاد ستوده تقدیم می کنم زیاد مطمئن نبودم و تا آن زمان هم دکتر ستوده را ، به دلیل رشته تحصیلی و نوع کاری که داشتم، خوب نمی شناختم، فقط چند کتاب به تصحیح استاد را خوانده بودم؛ از این رو، عکس العمل شان ، برای من چندان قابل پیش بینی نبود.

به خاطر دارم برای کسب اطلاع از نظر دکتر ستوده ، مدت ها انتظار کشیدم تا متوجه شدم که او از طریق ناشر کتاب به دنبال آدرس و نشانی از من بوده است.

متاسفانه ناشر از دادن نشانی بدون اجازه مولف معذور بود . خوش شانسی من سبب شد تا تماسی با استاد داشته یاشم و نتیجه را از زبان خود ایشان بشنوم؛ به خصوص زمانی که دانستم، مندرجات کتاب توافقی با بعضی از مکتوبات و آثار ایشان ندارد .

ضمن آن تماس فهمیدم تردید من بی جا بود،زیرا دکتر منوچهر ستوده ، کار را مورد توجه قرار داد و این جانب را به ادامه کار راغب تر نمود ، این برایم بسیار با ارزش بود .

مثلاً در کتاب مورد اشاره، برداشت من از« امیر» -که بسیاری از اشعار تبری منتسب به او است- با نظر ایشان سَرِ آشتی نداشت .

با کمال تعجب ، اول چیزی که ایشان نگاهی مثبت به آن انداخت، همان مطلب بود . آن زمان بود که مطمئن شدم با عالمی منصف و شجاع آشنا می شوم .

طی سال های بعد ، مکاتبات من با ایشان ادامه پیدا کرد و رفته رفته با انصاف و وسعت نظر و شجاعت و شهامت دکتر منوچهر ستوده در حیطه تحقیقات تاریخی ، بیشتر آشنا شدم .

سال 89 بود که کتاب بعدی ام(2) را ایشان این گونه تقریظ نمود : " راهی است تازه گشاده و دری است تازه باز شده"(3)به علاوه مقدمه ای هم به قلم ایشان برای همین کتاب نوشته شد.

امروز استادانی ارجمند را می شناسم که به کارهای این جانب توجه داشته ، ناچیز را مورد لطف و محبت قرار می دهند و من نیز سپاسگزار همه آن بزرگواران هستم ولی توجه دکتر ستوده برای من جایگاهی ویژه دارد .

سوابق کاری دکتر ستوده و تصمیمات او در زندگی شخصی ،تماماً حاکی از شهامت و شجاعت است . این نقل قول از مرحوم ایرج افشار بسیار بجاست است که گفت:دکتر ستوده به فلک بی اعتنا است.(4)به راستی که بزرگواری و شهامت عالم کهنسال ما ستودنی هست.

یکصدمین سالگرد تولد دکتر منوچهر ستوده را به دوستداران فرهنگ ملی ، علاقه مندان تاریخ ایران و به دوستان استاد و به خود ایشان از صمیم قلب تبریک عرض نموده سلامتی برای شان آرزو می کنم.

پانویس

1- مازندرانی و سنسکریت کلاسیک ، روایت واژه ها نشر چشمه -1387

2- نگاهی نو به تاریخ مازندران باستان – نشر گیلکان - 1390

3- یادداشت 12/8/89 از سوی دکتر منوچهر ستوده به مولف

4- روزنامه شرق شماره 1299 - 30/4 /90 یادداشت منتشر نشده از دکتر ایرج افشار



    ©2013 APG.ir