تعداد بازدید: 3191

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 8 مرداد 1392-3:47

مرگ خاموش «شکل شاه»

متاسفانه چندی پیش بخشی از چهره‌های شاهزادگان قاجاری نقش شده در سنگ نگاره«شکل شاه» از سوی افرادی نادان تخریب شد!احتمال می رود این تخریب ها باید به گونه عمدی بوده باشد،چرا که تخریب چهره‌های سنگی نیاز به زمان و نیروی بسیار دارد و اقدامی سهوی و غیرمنتظره نمی‌تواند بدان این چنین آسیب بزند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،علیرضا صادقی امیری،دبیر انجمن جوانان سپید پارس:«شکل شاه» سنگ نگاره‌ای قاجاری از ناصرالدین شاه در یک راه ساسانی است که در ضلع غربی تونل وانا شهرستان آمل قرار گرفته و به ‌شماره 6272 به تاریخ 7/7/1381 در سیاهه آثار ملی ایران ثبت شده است.

 این سنگ نگاره که یکی از با ارزش‌ترین و زیباترین سنگ نگاره‌های دوره قاجاری است،اما باید گفت حال و روز چندان مناسبی ندار.

 گرچه در گذشته بارها از وضعیت نابسامان نگاهداری و شناسه دهی آن گلایه شده و برای دوستداران میراث فرهنگی- طبیعی به یک معضل و دل‌نگرانی تبدیل شده است،همچنان هیچ اقدامی برای حفاظت از این اثر گران سنگ تاریخی انجام نشده است.

 متاسفانه چندی پیش بخشی از چهره‌های شاهزادگان قاجاری نقش شده در این سنگ نگاره از سوی افرادی نادان تخریب شد!

 احتمال می رود این تخریب ها باید به گونه عمدی بوده باشد، چرا که تخریب چهره‌های سنگی نیاز به زمان و نیروی بسیار دارد و اقدامی سهوی و غیرمنتظره نمی‌تواند بدان این چنین آسیب بزند.

 با آنکه این اثر تاریخی ارزشمند سال هاست که در سیاهه آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، هنوز هیچ نگهبان و مسئولی برای حفاظت آن وجود ندارد.

 راه دسترسی بدان هم سخت و طاقت فرسا و در نقاطی بسیار خطرناک است که این خود برهانی برای نبود دسترسی همگان و مهجور ماندن این اثر است؛در حالی که این سنگ نگاره در یک راه تاریخی احتمالا ساسانی جای گرفته است و هنوز بخش های سالم و بسیاری از تاق ها، راه و چند پل چشمه و بند ساسانی در همجواری این سنگ نگاره وجود دارد.

 نبود نگهبان و یا حتی یک تابلوی هشدار دهنده در کنار این اثر سبب آن شده است گروه هایی که برای کوهنوردی، سنگ نوردی و گاه برای بازدید از این سنگ نگاره بدان جا می روند، بی پروا به رعایت موازین و اصول رفتاری با یک اثر تاریخی، از روی سنگ ها بالا رفته و برای گرفتن عکس یادگاری و یا از روی کنجکاوی صدمات جبران ناپذیری بدان وارد کنند.

 متاسفانه برخی نیز بدلیل آنکه این یک اثر قاجاری است، آن را از روی تعصبات بی منطق و ناآگاهانه، فاقد ارزش ملی و تاریخی دانسته و مورد تجاوز و خدشه قرار می دهند.

 در مواردی نیز افراد نادان و ناآگاه به تاریخ و فرهنگ این سرزمین به دلیل نام اثر -«شکل شاه»- و با افراط گرایی بی خردانه آن را تخریب می کنند!

 چندین بار مشاهده شده است که این اثر مورد سنگ اندازی از سوی این گونه افراد شده است که اگر روند نگهداری این اثر ارزشمند بدین گونه ادامه یابد به زودی ویرانی و تخریب بیش از پیش آن را شاهد خواهیم بود.

نگذاریم این اثر مانند لوستر تاریخی کاخ نیاوران از میان برود و آنگاه به اندیشه نگاهداری و نگاهبانی آن بیفتیم، گرچه با وجود همین تخریب ها نیز هیچ واکنش و کنشی برای صیانت از آن انجام نشده است.

 گاهی این پرسش به ذهن ها می رسد که آیا نگاهبانی و نگهداری از آثار تاریخی-طبیعی برای مسئولان، ارج و ارزش و یک دغدغه است یا آنکه آن ها تنها در اندیشه کارهای ویترینی و ظاهری و نمایشی از خود هستند؟

 اگر نیمی از انرژی ثبت نمودن یک اثر تاریخی در سیاهه آثار ملی و سپس به امان خدا رها کردن و بی تفاوتی نسبت به ویرانی و تخریب آن را برای نگاهداری از آثار ثبت شده بگذاریم، کمتر گواه این دست گزارش ها خواهیم بود.

 روشن نیست که چه زمانی این بی تفاوتی مسئولان و به ویژه توده مردم -که صاحبان اصلی این آثار هستنند- نسبت به تخریب ها و تجاوزات فرهنگی-طبیعی به پایان خواهد رسید،این شرم و داغ بر پیشانی ما خواهد بود مگر آن که کوششی ملی را برای پاسداشت یادگارهای فرهنگی - طبیعی سرزمین مان آغاز کنیم.


  • سه شنبه 15 مرداد 1392-0:0

    آقای/خانم -

    اینقدر شعار نده عزیزم با شعار کار بجایی نمیرسه امثال شما فقط نشستید از این شعارا بدید و از کلمالت قلمبه سلمبه استفاده کنین جرات یه تجمع یه داد و فریاد هم ندارید بشینید تو خونه هی کامنت بدید میدونی اصلا چیه که مملکت ما اینطور شده؟ چون امثال شما زیاد شده اشخاصی هستید که فقط در خفا شعار میدید و داستان واسه هم تعریف میکنید

    تیپ میزنید و مد روز میپوشید و حرفای فانتزی میزنید...دلم واسه اونایی که بخاطر امثال شما الان توی حبس اند یا خونه نشین شدن میسوزه...

    • دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

      شما هرچی دلتون میخواد مارو صدا بزنید. ما ازاصالت و هویت خود همیشه یاد می کنیم و دفاع هم می کنیم اما افکار واپسگرای افرادی مثل شما متاسفانه ما را به سوی عقب می راند اما مطمئن باشیداین هویت و تاریخ ایران با شکستن این آثار که یادگار باارزش پیشینیان ماست از بین نخواهد رفت.

      • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

        آقا یا خانمی که جرات نداری حتی یه اسم مستعار واسه خودت بذاری و جنابعالی رو باید تیره یا نقطه - صدا کنیم!!؟؟

        تا وقتی دل و جرات پاسخ دادنت در همین حد باشه تا زمانی که جرات نکنید واسه تاریخ و میراث و اصالتتون سینه چاک بزنید با این شعار دادن هاتون حتی مسئولین رو قلقلک هم نمیدید!!!!

        • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

          از گفته های دور از منطق م. ب متاسفم . انگار ایشان در عصر جدید زندگی نمی کنن . بابا این تعصبات شماها کشور رو به این روز انداخته . گذشته پرافتخار ایران فدای همین حرفا ی عده ایی مثل شماها شد دیگه بس کنین . فرهنگ و ریشه مارو به قهقهرا کشیدن و ازما کشوری بی هویت ساختین

          • شنبه 12 مرداد 1392-0:0

            اساسا حفظ چنین آثاری که مربوط به دوران طاغوته معنا و مفهومی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد مازندنومه هم اینقدر یه موضوع رو بزرگ نکنه که افراد فریب خورده از این موضوع سوء استفاده کنن

            • جمعه 11 مرداد 1392-0:0

              تا وقتی داد زده بشه ساری ساری همین میشه

              • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 6 0
                چهارشنبه 9 مرداد 1392-0:0

                درنواحی غرب وجنوب کشور ازاین سنگ نگاری ها وتندیس ها به عنوان آثاردیدنی وتاریخی وگردشگری استفاده می شودو درکشورهای دیگر وازجمله درانگلستان که یک تخته سنگ روی دو ستون سنگی قرارگرفته ، موضوع اقتصادجهانگردی است ولی درمملکت ما به علت بی توجهی مسئولین ومردم ، آثار تاریخی مورد تهاجم وتخریب ناآگاهانه وچه بسا آگاهانه قرارمی گیرد .

                • سه شنبه 8 مرداد 1392-0:0

                  ننگ بر مسولین ...


                  ©2013 APG.ir