تعداد بازدید: 5034

توصیه به دیگران 4

پنجشنبه 17 مرداد 1392-1:19

فراموش شدگان

به بهانه 17 مرداد،روز خبرنگار/به کی قسم،جماعت!ما گزارشگرای رادیو هم خبرنگاریم/کار ما هم دقیقا همینه،به شما حق میدم که مارو به جا نیارید!آخه تنها زمانی که می تونیم همو ملاقات کنیم هفدهم مرداد ماه هر ساله که به مناسبت روزمون یه جشنی می گیرن و از بداقبالی،هیچ وقت گزارشگرای رادیو رو دعوت نمی کنند!


مازندنومه؛محمد محمد خانی،گزارشگر و گوینده ی رادیو و تلویزیون مازندران:صبح زود از خونه زد بیرون.خودشو به سازمان رسوند، رکوردر صداشو برداشت و راه افتاد.

از این خیابون به اون خیابون،آخه باید مثل همیشه برای هفت-هشت تا برنامه ی رادیویی گزارش می گرفت.

هم علاقه مند بود و هم نیازمند،منظورم به کارشه. دیگه براش عادی شده بود؛ چی؟ خوب اینکه عده ای از مردم تا اون و میکروفنش رو می بینن،یاد چاله چوله های خیابون ها و آسفالت ناقص محله شون و گرونی های سرسام آور اجناس بقالی سرکوچه شون بیفتن و اون رو مسبب همه ی این ناهنجاری ها بدونن دیگه!

 بگذریم...با هر وضعیتی که بود گزارش هاشو گرفت.اومد تو اتاق ادیت و همه شونو آماده کرد.ساعت دیواری اتاق ادیت مثل برق می خزید. بازم یه 5 بعد از ظهر دیگه از راه رسید.

اینو که گفتم گوشه ای از ماراتن زندگیِ یک گزارشگرِ رادیوئه.این رو باید اولش می گفتم، اما حالا هم همچین دیر نشده.

دلم لک زده که یکی به ما گزارشگرای رادیو هم روز خبرنگار رو تبریک بگه،هیچکی نگفته تا حالا،انگار خبرنگار فقط باید قلم و کاغذ داشته باشه و مطلبش جایی چاپ بشه!خب ما هم رکوردر داریم،کاغذ داریم،قلم داریم،از مسئولا سئوال می پرسیم،میان مردم و مدیران می ریم،جلسه می ریم،نقد می کنیم،اما خب،مطلب مون چاپ نمی شه ، از رادیو پخش می شه!

به کی قسم،جماعت!ما گزارشگرای رادیو هم خبرنگاریم،مثل بقیه.کسی نمی خواد به ما تبریک بگه؟به من،به پیش کسوت هام،به غلامرضا علی نژاد،به کریم سلمان پور،به بهمن کلبادی پور،سید علی برهانی،عسگری امینی،محبوبه امیریان،بنت الهدی روشن بخش،ملیحه امیری،بهاره اسلامی و به بقیه همقطاران من در رادیو که مثل همه خبرنگارها تو زل آفتاب و در سرما و یخبندان میان مردم اند و دردها و مصائب اون ها را بازتاب می دن.

خبرنگارای عزیز کارِتون خیلی زحمت داره،خدا قوت،روزتون مبارک!برای سلامتی و خوشحالی همه تون دعا می کنم.

من و همکارای گزارشگرم در رادیو هم کاملا با سختی ها و مشکلات این شغل حساس-منظورم خبرنگاریه-آشناییم.

کار ما هم دقیقا همینه،به شما حق میدم که مارو به جا نیارید!آخه تنها زمانی که می تونیم همو ملاقات کنیم هفدهم مرداد ماه هر ساله که به مناسبت روزمون یه جشنی می گیرن و از بداقبالی،هیچ وقت گزارشگرای رادیو رو دعوت نمی کنند!

کارت هامون رو همش و به رسم سال های گذشته به آدرس اشتباه می فرستن،ما هم که عادت نداریم بدون دعوت جایی بریم،مجبوریم مثل همیشه از دیدن تون در اون جشن محروم بشیم!

البته خیالی نیست،شما که خوش باشید ما هم احساس خوشحالی می کنیم.مبارک باشه روز و لحظه لحظه ی زندگی و حضورتون.


  • یکی از جنس خودتپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 13 دی 1393-18:40

    اول اینکه آفرین به ادبت که یادی از پیشکسوتان گمنام رادیو کردی
    بدون که ما برا رضای خداوخلقش کار میکنیم
    ان شاالله که مسولین قدر بدونند
    موفق وپاینده باشی آقا داماد

    • الف - مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 22 مرداد 1392-0:0

      سلام علیکم

      جناب آقای محمد محمد خانی!

      روز خبرنگار (هر چند که گذشت) برای شما و همکارانتان نیز خوش باد!

      به هر حال شما نیز در عرصه ی خبر و کمتر از آن در عالم ژورنالیسم (و صد البته ژورنالیسمِ خارج از سازمان صدا و سیما) اشتراکاتی با "خبرنگاران مطبوعات" دارید!

      ولی خبرنگار مطبوعات کجا و کارمندان سازمان صدا و سیما کجا!

      به نظر شخص بنده (میدانم خیلی ها از این نظر خوششان نمی آید!) خبرنگاران واقعی آنهایی هستند که واقعا به اصول حرفه ای و اخلاقی پایبند باشند(منظورم بیشتر متوجه ی اصول فنی در این حرفه و از منظر استاندارهای جهانی است)-(که حتما شما هم هستید) و از آن مهمتر اینکه مستقل و مننتقد باشند!

      در همه ی کشورهایی که صدا و سیمایشان (Radio TV Broadcasting) کاملا در اختیار دولت است و به ویژه جهان سوم و نظام های ایدئولوژیک فکر نمی کنم که خبرنگاران درون آن سازمانها چندان مستقل و به ویژه منتقد باشند!

      در ایران و بر اساس واقعیت موجود (متاسفانه) خبرنگاران حرفه ای (و البته همیشه تحت فشار از همه ی جهات) روزنامه نگاران جراید مکتوب و پایگاه های اینترنتی (با گرایش های سیاسی "چپ!!!!") هستند

      آنهایی که نماینده ی نهاد خاصی در جایی خاص تر نیستند! آنهایی که برای توهین به منتقدان از رسانه به عنوان ابزار فحاشی استفاده نمی کنند!

      آنهایی که جسارتا به شعور جمعی مردم از طریق وارونه جلوه دادن حقایق توهین نمی کنند!

      آنهایی که در هنگام عمل به وظیفه ی طبیعی خود هدف ضرب و جرح از طرف نهادهایی قرار میگیرند که باید محافظ خبرنگاران باشند!

      آنهایی که انجمن صنفی شان با بدترین تهمت ها تعطیل میشود!

      آنهایی که یاد گرفتند 8 به علاوه ی 8 میشود : نوشابه!

      آنهایی که بیمه نیستند!

      آنهایی که وقتی پای انتقاد از نهادی به دلیل اننجام ندادن وظایفش به میان می آید سر از اطاق های یک متر در یک متر در می آورند!

      (یه وخ فک نکنی منظورم خدای نکرده زندونه ها؟! نه! اصلا! ما ازین چیزا نداریم!!!)

      و خلاصه آنهایی که در همچین روزی در حسرت یک تبریک میمانند!!!)

      ....

      • دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

        از عطار به عالی جناب منطق=منطق جان حرص نخور! یه نگاهی به نگاشته های خودت بنداز ...انداختی!؟ حالا از این به بعد یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به خبر نگارا! احسنت!

        • شنبه 19 مرداد 1392-0:0

          هنرمندمحبوب گوينده گزارشگر محجوب . جناب محمد آقاي محمد خاني دلگفته هاي قشنگ و صادقانه ات را بعنوان همكار بازنشسته كه نامي هم از ما بردي خواندم. پيداست شما غم خود نداري اگر هم غمي داري غم يار و غم يار و غم يار هست . اين ميدوني يعني چي ؟ اين يعني دمت گرم يا همون ايول. اما بشنو حكايتي از روز خبرنگار در نخستين سالهاي تجليل از اين قشر و صنف زحمتكش .بدان كه هرگز بي حضور اين سه پور يعني كريم سلمانپور بهمن كلبادي پور و محمد رضا خاكپور مراسم شروع نه اينكه نميشد ميشد اما همه چشمشون بدر بود كه چي شده كه يكي از اين سه پور ها نيومد ؟ فرقي هم نميكرد كه كدام اداره يا سازمان يا كه ارگاني بخواد برگزاركنه . منتهي ما ديگه اون روز را با اجازه خودمون كه چون روز مون بود ساعت 5 بعداز ظهر اتاق اديت رو كه شنيدنش لرزه براندامم انداخت را نه درك ميكرديم ونه ميخواستيم كه ببينيم .و خودمون را وقف اون روز واون سالن ميكرديم . لذا همكار گرامي اقاي محمد خاني اگر (((شكوه و جلال اون روزها ره خواني دست بكش از اين خاني )))قربان شما كه يادي از اون درب گذشته گان كردي

          • جمال الدین موسویپاسخ به این دیدگاه 2 0
            شنبه 19 مرداد 1392-0:0

            محمد جون روزت وروزمون مبارک

            • پنجشنبه 17 مرداد 1392-0:0

              به یاد همه خبرنگارانِ دربند و خبرنگارانِ کوچیده از وطن، روز خبرنگار،شب مباد...!!!

              متبرک باد این روز برتمامی همکاران فرهیخته و فهیم و تلاشگرانِ خستگی ناپذیرِ عرصه اطلاع رسانی و آگاه سازی،قلمتان استوار،جسمتان تندرست و همیشه سرافرازباشید.به امیدروزهای روشن و شادبرای فردای ایران عزیزو متمدن.

              • دکترسیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                پنجشنبه 17 مرداد 1392-0:0

                روز خبرنگار را به همه خبرنگاران کشور تبریک عرض می کنم وامیوارم همیشه درسلامت وموفقیت باشند

                • پنجشنبه 17 مرداد 1392-0:0

                  مگه آقای حمیدی روز رادیو از مطبوعاتیا تقدیر می کنه؟ یا همین روز خبرنگار که از خبرنگارای خودش تقدیر می کنه به مطبوعاتیا بفرما می زنه؟

                  • پنجشنبه 17 مرداد 1392-0:0

                    خودت فکر می کنی خبرنگاری یا زبان گویای مسئولت؟! اگه خبرنگاری پس روزت مبارک. در ضمن روز خبرنگار بر همه خبرنگاران مبارک.

                    • پنجشنبه 17 مرداد 1392-0:0

                      به قول سوژه نگار :

                      برایش ضبط و خودکار آفریدند و از هر سوژه ای کار آفریدند

                      برای اینکه حالش را بگیرند نگــارش را ز اخـبــار آفریدند


                      ©2013 APG.ir