تعداد بازدید: 2283

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 7 شهريور 1392-16:0

آقای ظریف،بیدار باشید!

 نامه فردوس حاجیان به وزیر امور خارجه/جناب آقای دکتر ظریف،از شما سپاسگزاریم!نمی خواهم بگویم مانند چگوارا نخواب و بیدار باش،می خواهم بگویم مانند شهید بهشتی نخواب و بیدار باش، مانند شهید رجائی ، شهید باهنر و مانند شهدای علم.


مازندنومه:دکتر فردوس حاجیان جانباز ۵۰% شیمیایی،دارنده مدال خوارزمی،برنده ی مدال های طلای فرهنگی در ژنو و نظریه پرداز هنر در آموزش برای فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز ، صبح امروز با حضور در دانشکده ی هنر و معماری ، قبل از مراسم دفاع پایان نامه یک دانشجو به عنوان استاد راهنما،نامه ای را برای وزیر محترم امورخارجه جناب آقای دکتر ظریف مطرح کرد که به دلیل شرایط منطقه ای دارای اهمیت ویژه است.

حاجیان که هم اکنون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و عضو هیات علمی دانشگاه است،در این پیام که یک نسخه از ان برای ما نیز ارسال شده،آورده:

به نام آرامش بخش دلها

تنم پر ز تاول پر ز گازهاست دلم خسته ام مامن رازهاست

دوباره تنم شیمیایی شده دل اعتراضم هوایی شده

محضر مبارک دیپلمات و فکور و نظریه پرداز دیپلماسی کنش گرا جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه

با اهدای سلام

این جانب به عنوان یکی از مصدومان سلاح کشتار جمعی بازمانده از کاروان هزاران هزار شهید ان شاهد شهر و حدود نیم میلیون نفر از قربانیان پنهان و آشکار مصدومین شیمیایی که همچون آرش های زمانه برای برقراری صلح و دفاع از ایران عزیز ، جان خود را در تیر نهاده و از کمان رها کرده اند و امروز پرچمداران صلح و آزادی هستند اعتراض شدید خود را نسبت به منازعات و مناقشات اخیر منطقه اعلام می دارم.

 نسیم روح بخش و عطر انگیز حضور شما در برنامه ی دو ساعته ی زنده ی تلویزیونی در ارتباط با دیپلماسی فرهنگ صلح و تنش زدایی و گفتمان مبتنی بر اعتدال و نیز شجاعت در تصیم گیری ، آن دشمن قابل احترام از دیدگاه نظریه پردازان غرب را به دوست و مصلحِ قابل احترام تر در افکار عمومی ملت شریف ایران تبدیل کرده است .

 جنابعالی یادتان می آید سال هایی نه چندان دور که فرزند حضرتعالی و همترازان شما و دولت مردان در مدارس تهران در نزد این جانب درس الفبا می خواندند گاهی با خاطرات رنج و فشار دردهای وارده از سموم گازهای خردل ِ نهفته در رگ ها و پنهان در استخوان ، بُغض فرو خفته ی خود را ناخودآگاه و بی اراده آشکار می ساختم ، لیکن با زخم های تاول در شهرک الفبای آموزش برای صلح امروز و یادگار روزهای مقاومت دیروز درس شادی و نشاط ، را به فرزندان دلبندتان می آموختم .

دیشب که شما را در تصویر تلویزیونی دیدم سال ها از آن ماجرا گذشت . زخم ها اگر چه کهنه می شوند لیکن همیشه جای شان می ماند .

تو آمده ای تا به عنوان یک نظریه پرداز جدید در عرصه ی سیاست فرهنگی و فرهنگ سیاسی تولید علم کنی.اکنون که ریاست یکی از بزرگت رین دانشگاه های خاورمیانه را به عهده دارم بر این باورم که ما در علوم انسانی فقط ترویج علم نمی کنیم بلکه تولید علم می کنیم و شما می توانید تولید علم کنید، می توانی ، بله می توانی با یاری همکاران صدیق و دلسوز و به قول شما متخصصِ متعهد، واژگان جدید علوم سیاسی در حوزه ی اعتدال را معرفی کنی.

 آبشخور اکثر سیاست مداران از کلید واژه های سیاسی حدود پنج هزار کلید واژه غربی است که حدوداً یک قرن است که دنیا از آن استفاده می کند لیکن شما می توانید این ساختار را بشکنید و کلید واژه های ادبیات سیاسی نهضت و انقلاب اسلامی و گفتمان عدالت و توسعه و صلح را در منطقه و دنیا نهادینه کنی؛مهربانی ، همکاری ، دوستی و آشتی بین ملت ها شعاری ست که این جانب در نظریه ی بنیادی هنر در آموزشی برای فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز اخیراً در جشنواره ی نخبگان ژنو ارائه دادم و همه شاهد بودند که دنیا تشنه ی این گونه مباحث است.

 تیم فرهنگی ما در جشنواره ی اختراعات سوئیس ( ۲۰۱۳) توانسته است مدال های متعدد فرهنگی را از کشورهای مختلف نصیب خود کند چرا که شعار ما فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز بود.

 این مسیر با یاری تعداد محدودی از جوانان در بخش خصوصی در فدراسیون بین المللی نخبگان در ایران باز شده که قابل ستایش است .

نمی خواهم در این نامه احساس خود شیدایی به من دست دهد و از خود بگویم که نیک می دانم حضرتعالی با ظرافت ظریف خود درک درستی از خود شیدایی و خود انگیختگی دارید ، اعتدال را می شناسید ، افلاطون ، ارسطو و سقراط را هم می شناسید.

 سیطره ی مکتب فرانکفورت را و سیطره ی تکنولوژی و موج سوم الوین تافلر را نیز می شناسید . لیکن دیشب فرمودید : که این جا ایران است و جغرافیای وسیع دارد و در آمایش سرزمینی خود فرهنگ صلح را به تماشا می گذارد.

دیشب فرمودید که ما جنگ طلب نیستیم و چه زیبا فرمودید که باید با کُنش گران گفتمان داشته باشیم . فرمودید گروه های فشار منطقه ممکن است کشورهای غربی را در سوریه به تله بیندازند روز رأی اعتماد گفته بودم که جنابعالی این قابلیت را دارید تا دیپلماسی چالش گرا را به دیپلماسی کنش گرا تبدیل کنید، تهدید زایی جای خود را به تنش زدایی بدهد و این یعنی چهار گام پیشرفت.

 اگر تهدید زایی بشود ، منطقه ناچار است تهدید زدایی کند و اگر تنش زایی شود منطقه باید تنش زدایی کند .

ملاحظه می فرمائید که از تهدید زایی تا تنش زدایی چهار ایستگاه فاصله است . فرموده اید که رهبر فرزانه انقلاب فراتر از حقوق بشر فرمود : که رأی مردم حق الناس است و این یعنی یک گام بالاتر از حقوق بشر ؛ و تصویر کرده اید که کسی از آسمان نگاه می کند که مبادا نا عدالتی و ظلم شود و سپس فرمودید : « ولا یکمن الفرار من حکومتک » و الی ...

به قول شما سیاستمداران ، پشت درهای بسته می گویم ؛ اکنون در دوره ی اعتدال جهان به این باور رسیده است که نظام ما در عرصه ی سیاسی ، فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی و ... شبیه یک مثلث قائم الزاویه است که در بالاترین رأس آن افلاطون نظام است و در رأسِ دیگر خط قائم ارسطوی نظام است و کمی آن سوتر سقراط نظام ایستاده است، این یعنی این که ما هم عالم بالا را می شناسیم و هم درکمان از واقع گرایی بالا ست و درک درست از اخلاق گرایی داریم .

رهبر فرزانه ی انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند : اساس اسلام اعتدال است و از رئیس جمهوری به عنوان فردی جهادی با سابقه ی درخشان یاد کردند .

جناب آقای دکتر روحانی اعتدال در سیاست ، تدبیر در اقتصاد و امید در اجتماع را تأکید موکد دارند . پس نظام سیاسی ما می تواند با بهره برداری فکری از سرآمدان ، نخبگان و کُنش گران موجود کلید واژه های جدید علوم سیاسی تولید کند و به دنیا بفهماند که برای برقراری صلح ابتدا باید دوری از مناقشات را تثبیت کرد و سپس صلح را و سپس فرهنگ صلح را.

 صلح با مناقشات تفاوت دارد دوری از مناقشه نیاز به گفتمان دارد ، نیاز به کنش گری دارد شما می توانید،شما می توانید ، این انتظار ملت عزیر ایران است .

 نگذارید هر کسی هر گروه و هر مقامی بخواهد منطقه را با گازهای سمی آلوده کند انسانیت و شرافت را به مخاطره بیندازد محیط زیست را از بین ببرد و دیگری هم حمایت کند و آن یکی دیگر نیز پس از فاجعه کمک کند ! با شجاعت گفتگو کنید وبه آنها بگویید خاطره ی حلبچه فراموش نمی شود ، خاطره ی بخش طبی چهار مجروحین شیمیایی بیمارستان امام خمینی تهران (ره ) فراموش نمی شود زخم تاول ها و نایژک های ریه ، زخم قرنیه ی چشم های سوخته لرزش عضلانی ، زخم بستر همه و همه ناشی از همه ی بداخلاقی ها و نا جوانمردی ها و بیرحمی هاست . اول بشارت دهید که بشارت آیین گفتگو در اسلام است سپس انذارشان دهید که ایران سرزمین شیران پیر و پلنگان زخمی و شاهین های بلند پرواز است .

جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امورخارجه از شما سپاسگزاریم،نمی خواهم بگویم مانند چگوارا نخواب و بیدار باش،می خواهم بگویم مانند شهید بهشتی نخواب و بیدار باش، مانند شهید رجائی ، شهید باهنر و مانند شهدای علم ؛شهید احمدی روشن ... مانند اندیشمندان و دانشمندانی که برای بقای فلسفی کشور و انسانیت و صلح تلاش کرده اند،بیدار باش؛ لیکن با همان نگاه به اقلیم سرزمینی و جغرافیایی ایران سر بلند که یک سو آرمان و دگر سو واقعیت ، و بستر آن اخلاق است .

 اکثر نظریه پردازان سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی جناب عالی را به دلیل تسلط بر توانش زبانی در عرصه های بین المللی فردی قوی در کنش زبانی می دانند .

 جناب آقای دکتر روحانی طبیعتاً انتخاب درست و شایسته ای داشته اند . چون در دولت اعتدال یکی از مهمترین ویژگیها در انتخاب وزرا، توجه توأمان به آرمان و واقعیت هاست و انتخاب افراد شجاع و استراتژیست در پست های حساس از ویژگیهای اعتدال است .

برخی ها گمان می کنند که اعتدال همان محافظه کاری است ! حال آنکه این تفکر غلط است . در عرصه ی نظریه پردازی انتقادی افرادی مانند سانتیانا ، با شجاعت نظام آموزشی دنیا را به چالش می اندازند، شما یک بار دیگر نظریه ی مقام معظم رهبری را در تفکر انتقادیِ آموزش و پرورش بخوانید که برخاسته از اعتدال است.

ایشان می فرمایند: آموزش و پرورش کودکانی شجاع و خلاق و مسئله محور تربیت کند و نیک می دانید که شجاعت شاخص اعتدال است.

 ارسطو معتقد است که اگر یک سر طیف بی باکی و تهور باشد ، سر دیگر آن ترس است و وسط شجاعت است . و سپس می گوید: اعتدال یعنی شجاعت.

 کانت معتقد است که روشن فکری شجاعت در گفتن است . مصدومان شیمیایی باقی مانده از جنگ ، دانشگاهیان ، فرهنگیان همه و همه شاهد بودند که جنابعالی در برنامه ی زنده ی تلویزیونی هم شجاعت در گفتار داشته اید هم شجاعت در تصمیم گیری ؛ و این یعنی درک درست شما از دیپلماسی آمایشی سرزمین ایران و اقلیم جغرافیایی منطقه ای و درک درست از تعامل بین المللی.

 درک تان از ستون نظام نیز والا و بالاست . دیدگاه جناب آقای دکتر روحانی را هم خوب می شناسی ، پس آقای وزیر خارجه این بیداری اگر چه برایت خستگی می آورد، لیکن دوری از مناقشات را در منطقه سامان می بخشد و ما را به سابقه ی دیرینه ی این کشورِ تمدن خیز و دارای فرهنگ غنی اعتدال اسلامی در دنیا به عنوان پرچمداران فرهنگ صلح معرفی می کند.

 من به کودکانِ کشور همسایه ام در سوریه یا هر کجای دیگر چگونه می توانم اندیشه نکنم حال آنکه مدعی معلّم ترویج صلح و مدعی پژوهشگر برگزیده ی یونسکو باشم.

 این امّا و اگر ها حتی در ذات کسی و یا در اندیشه ی هر کسی هم باشد که اگر از سلاح شیمیایی استفاده بکند یا نکند ! افراطی گری و بداخلاقی است . پس تفریط جایز نیست و باید شجاعت داشته باشیم که رئیس جمهوری نشان داده است که این شجاعت را دارد او که هم استراتژیست و هم عمل گرا است و هم سابقه درخشان در حل مناقشات و تنش زدایی دارد .

پیش به سوی دانستن ، انجام دادن ، دانستن برای زیستن و همزیستی مسالمت آمیز ، که اینها شعار یونسکو است .

پیش به سوی دفاع از حقوق بشر ، توسعه ی پایدار وصلح پایدار که این شعار سازمان ملل متحد است . لیکن ما اصل دیگری براین اصول افزوده ایم و آن حق الناس است .

نگذارید حق الناس ضایع شود که او از آسمان نظاره می کند و در عین حال مصداق « حبل الورید » است سفیران صلح را روانه ی میدان های مناقشه کنید . خدا با شماست . ایران سر بلند بشکوه و پایدار می ماند . سربلند همچون دماوند ، وسیع همچون کویر غیرتمند سبز سبز همچون و جنگل های انبوه و خروشنده همچون دریای خزر ...

با تقدیم احترام مضاعف

فردوس حاجیان


  • يکشنبه 10 شهريور 1392-0:0

    آقای حاجیان! مجری برنامه شهرک الفبای قدیم و معلم امروز. لطفا نمونه های مثالی خود را از مفاخر ایرانی انتخاب کنید. (نظام ما در عرصه ی سیاسی ، فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی و ... شبیه یک مثلث قائم الزاویه است که در بالاترین رأس آن افلاطون نظام است و در رأسِ دیگر خط قائم ارسطوی نظام است و کمی آن سوتر سقراط نظام ایستاده است، این یعنی این که ما هم عالم بالا را می شناسیم و هم درکمان از واقع گرایی بالا ست و درک درست از اخلاق گرایی داریم .) علمای یونان در جای خود قابل احترام هستند اما در فرهنگ تاریخی و دینی خود دهها متفکر و اندیشمند ایرانی داریم که باید به عنوان الگو مورد توجه باشند. از معلم علوم انسانی توقع بیشتری داریم. موفق باشید.

    • شنبه 9 شهريور 1392-0:0

      آقای حاجیان در دولت احمدی نژاد هم چنین نامه های سرگشاده ای می نوشتید؟ اگر بله بفرمایید در کجا و چه زمانی؟!


      ©2013 APG.ir