تعداد بازدید: 2994

توصیه به دیگران 5

سه شنبه 19 شهريور 1392-0:3

پیشنهاد فیس بوکی به استاندار جدید

اگر نخستین استاندار مازندران در دولت تدبیر و امید به پیشنهاد ما برای ایجاد صفحه شخصی اش در فیس بوک جامه عمل بپوشاند، نخستین استاندار فیس بوکی مازندران و شاید کشور محسوب خواهد شد و نشان خواهد داد با فضای نوین ارتباطی در دنیا بیگانه نیست.


مازندنومه،سردبیر:فیس بوک در ایران فیلتر است و برای ورود به آن باید از فیلتر شکن یا وی.پی.ان استفاده کرد و کاربست این فیلترشکن ها نیز جرم محسوب می شود(طبق ماده اول مبحث یکم قانون جرایم رایانه‌ای کشور)، اما اکنون وزیران دولت تدبیر و امید از این شبکه پرطرفدار مجازی برای ارتباط با مردم ایران و دنیا استفاده می کنند.

بهره مندی بزرگان کشور از رییس جمهوری گرفته تا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیران کابینه یازدهم از این امکان ارتباطی،قبح و غیرقانونی بودن دور زدن آن را از بین برده است و شاید دیری نباشد که فیلترینگ آن نیز برداشته شود.

مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به سوالی درباره استفاده از شبکه های اجتماعی فرموده‌اند:«به‌ طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.»

امروز دادستان کل کشور هم در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا فیس بوک رفع فیلتر می شود؟ گفت:« اگر جرایم و مصادیق مجرمانه ای که در آن بوده رفع شده باشد می توان آن را رفع فیلتر کرد. کارگروهی که 6 وزیر عضو آن هستند در تیر ماه 88 طبق قانون آنجا را فیلتر کرده و اگر مصادیق مجرمانه در آن رفع شود می توان آن را رفع فیلتر کرد.»

محسنی اژه ای امروز موضع چندان سفت و سختی در قبال این شبکه معروف که تنانی آن را وابسته به سرویس های جاسوسی غرب و از بین برنده اصول و مبانی دین و نظام می دانند،اتخاذ نکرد و از امکان رفع فیلتر آن نیز سخن گفت.

فیس بوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر و دوباره رفع فیلتر شد، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دوباره فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن را نقض حریم شخصی افراد در این وب‌گاه بیان می‌کنند.

منتقدان علت فیلترینگ را استفاده معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم از این شبکه برای سازمان دهی و بارگذاری فیلم و تصاویر عنوان می کند.

در همین راستا در پی سیاست‌های تحریم ایران، وب‌گاه فیس بوک اجازه انتخاب ایران را به عنوان کشور محل سکونت نمی‌دهد، اما به وضوح مشخص است که شبکه اجتماعی فیس بوک جایگاه خاصی در جامعه ایران باز کرده؛ به گونه‌ای که اقشار مختلف جامعه ایرانی از جمله دانشجویان، استادان، کارمندان، بازاریان، معلمان، دانش‌آموزان و هنرمندان به‌همراه روزنامه نگاران و اینک دولت مردان در آن عضو هستند.

به دلیل فیلتر بودن فیس بوک در ایران نمی توان آمار دقیقی از تعداد کاربران این شبکه اجتماعی(و البته شبکه گوگل پلاس) بیان کرد، لیکن برآوردها نشان می دهد ۲ میلیون کاربر حرفه‌ای و ۱۲ میلیون کاربر گذری ایرانی در فیس بوک عضو هستند.(به نقل از خبرگزاری مهر)

در دنیا هم کاربران این شبکه فراوانند و به یک میلیاردنفر می رسد. اعلام شده که تنها آمار کاربران فیس بوک موبایل نزدیک به 500 میلیون نفر رسیده است.۲۱درصد از کاربران شبکه فیس بوک هم از آسیا هستند که این درصد از کاربران معادل ۴درصد کل جمعیت این قاره است.

به نظر می‌رسد سیاست فیلترینگ فیس بوک(و گوگل پلاس) تاثیر چندانی در استفاده از آن در ایران نداشته‌ است و همان طور که گفته شد با ورود دولت مردان فیس بوکی،قبح غیرقانونی بودن ورود به آن نیز برداشته شده است.

مازندران اما در روزهای آینده شاهد معارفه استاندار بیست ویکم خواهد بود.مهندس طاهایی که طی مدت خدمتش در مازندران ارادت و دوستی ويژه ای با رسانه ها داشت،به هیچ وجه حاضر نشد از وسایل ارتباطی نوین بهره گیری کند.

پیشنهاد می کنیم دکتر ربیع فلاح در همین روزهای نخست و پیش از ورود به ساختمان استانداری برای ارتباط با هزاران کاربر مازندرانی و البته سایر مردم، صفحه شخصی خود را در فیس بوک راه اندازی کند، روزانه پست بگذارد، به لایک ها توجه و حساب کاربری خود را روزانه چک کند، کامنت ها را بخواند و پاسخ دهد،عکس های فعالیت ها و برنامه هایش را آپلود کند، و حتی اگر فرصت دست داد با دوستان فیس بوکی اش چت کند.

اگر نخستین استاندار مازندران در دولت تدبیر و امید به این پیشنهاد جامه عمل بپوشاند، نخستین استاندار فیس بوکی مازندران و شاید کشور هم محسوب خواهد شد و نشان خواهد داد با فضای نوین ارتباطی در دنیا بیگانه نیست. ربیع فلاح از این طریق بخشی از حرف ها و پیام ها و ناگفته هایش را در صفحه شخصی اش و شبکه گسترده فیس بوک پست و یا به اشتراک خواهد گذاشت.

باید گفت ورود سیاسیون و بزرگان به فضای دیجیتال و عضویت در فیس بوک، گوگل پلاس، توییتر، اینستاگرام، پینترست و مانند این ها راه را برای رفع محدویت های مخابراتی و باز شدن فضای سیاسی کشور مهیا می کند.

خوب است در پایان نقطه نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی را در همین زمینه بدانیم که اغلب مواضع او در زمینه های مختلف به روز و روبه جلوست.

او در خصوص فیس بوک گفته:« ما برخلاف عده‌ای که فکر می‌کنند این جریان‌ها خطرناک است فکر می کنیم این جریان به سعادت بشریت کمک می‌کند و مسئله مبارکی در دنیاست.»


  • سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

    پیشنهاد عالی بود.بسیار مدرن و بروز.

    • نایب اللهپاسخ به این دیدگاه 1 2
      سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

      با توجه رشد روز افزون فناوری اطلاعات و استفاده مردم دنیا از فضای مجازی برای دستیابی به اطلاعات و کوچکتر شدن دنیا به اندازه دهکده کوچک که از دوران بچه گی هایمان گفته میشد. دستیابی به فیس بوک برای عرضه محصولات فرهنگی خود بسیار خوب است ابزار خوبی برای جهانی شدن است.

      روزی پیامبر عظیم الشان یاران خود را به حبشه فرستاد آنان نمیدانستند در این ارتباط با نجاشی چه خیراتی هست. ما باید از راه های مختلف انقلاب مان را صادار کنیم و ضمنا جوانان امروز مان را هم از سئوالات متداول چرا فلیتر ... نجات دهیم و با سکوت به آنان پاسخ ندهیم.

      مثلا ویدئو را حرام کردیم بعد خجالت کشیدیم این قانور برداریم و منتظر تکنولوژی ماندیم تا بروز ابزار های تازه نفس مارا از خجالت نجات داد . و ویدئو خود به خود حذف شد.

      • سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

        چه جالب .شما که پیشنهاد فیس بوک وشبکه خصوصی به استاندار می دهید به جاش مشکلات استان مازندران را به ایشان معرفی کنید که حل شود .چون با یک صندوق انتقاد وپیشنهاد معمولی هم میشه از نظر مردم آگاه شد

        • سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

          زنده باد عدالت پاکی و صداقت و شرافت.امید واریم که به اصل خویش باز گردیم جایی که دروغ و دورویی و تزویر در بین مسئولان بی رنگ شود و کسانی که صدایشان به نام عدالت بلند است با فریاد عدالت بی عدالتی نکنند.

          • سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

            خیلی متاسف هستیم که بدون آگاهی از پشت پرده فیسبوک چنین پیشنهاد بی شرمانه ای میدهید.

            بجای اینکه پیشنهادات شما در جهت بهبود توسعه استان باشد چنین پیشنهاد تفننی به استاندار میدهید.

            البته انتظار بیش از این هم از شما نمیرود...

            درمورد آقای هاشمی هم آقای رضاپور به خوبی تبیین کردند.

            • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 5 6
              سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

              ضمنا: تاآن جاکه من می دانم جناب رفسنجانی ،حجت الاسلام والمسلمین است ولقب آیت الله راهوادارن سیاسی اش به او داده اند واهل درس خارج فقه و ...نیست البته مطمئن هم نیستم ولی گمان قوی دارم.تازه به فرض آیت اللهی،"عظمی "بودنش رادیگر ،کسی ابرازنکرده است.پس حرف ایشان سندیت فقهی برای کسی نداردکه مثلاروبه جلو باشد.روبه جلوبودن فقهی را نیز

              نمی توان با میل شخصی تعبیرکرد.فقه شرعی ،موازینی فراترازمیل شخصی من وشمادارد و ارمغان مولا امام صادق ونیاکان شریف اوست.نظررهبرفرزانه دراین باره حتی در بررسی بدون موازین فقهی وتنهاازجنبه ی عقلی،موردپسندخردمندان عالم است وسردبیرمحترم هم به خوبی به آن ارجاع داده اندکه:«به‌ طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.»سردبیرمحترم!لطفااین نظرونظرقبلی ام درباره ی این مطلب را منتشربفرما.متشکرم.

              • سه شنبه 19 شهريور 1392-0:0

                ف.ی.ل.ت.ر نه ف*ی*ل*ت*ر


                ©2013 APG.ir