تعداد بازدید: 1842

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 20 شهريور 1392-20:49

همه باید پیام مردم را در انتخابات درک کنند، حتی...

 اگر چه اصلاح طلبان فروتنانه اعلام کردند که به دنبال سهم خواهی از دولت تدبیر و امید نیستند، سوابق ایشان، گواهی بر اعتقاد و اهتمام ویژه شان در امور مذکور است/در مازندران که « پیام انتخاب مردم » در 24 خرداد 92 معنادار تر بوده است.


مازندنومه،حسن مهدوی: « همگان باید پیام انتخابات 24 خرداد را درک کنند »؛ این جمله دکتر روحانی خطاب به نمایندگان مجلس و هم در کنفرانس مطبوعاتی شاید رساترین پاسخی باشد به کسانی که نسبت به برداشت خود از دولت تدبیر وامید دچار اشتباه تحلیلی شده اند و البته فهم صحیح همین پیام به نوعی می تواند انتظار واقع بینانه ای از رویکرد دولت جناب روحانی بدست دهد.

 اما حقیقتا پیام انتخابات 24 خرداد چه بود که رئیس جمهوری، همگان را به فهم حتمی از آن دعوت و تشویق می کند؟

 پیرامون انتخابات ریاست جمهوری اخیر تحلیل ها و سخن ها فراوان رفته است و در این مقال نیز قصد تکرار نیست، بلکه از حیث یادآوری برای درک بهتر پیام مردم، اشارتی به نقش افراد و گروه ها در سوق دادن مردم به سمت گفتمان پیروز می رود.

« پیام مردم » حتی قبل از آنکه به 24 خرداد پیوند زده شود، در آرایش سیاسی قبل از انتخابات متجلی شد. بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست که تدبیر و تاکتیک انتخاباتی جریان اصلاحات، با حمایت حضرت آیت الله هاشمی و جناب آقای خاتمی و نیز انصراف ایثارگرانه جناب آقای عارف و به تبع آن سازماندهی ستادهای اصلاح طلبان حامی دکتر روحانی، نقش ویژه ای در ایجاد هیجان و شور انتخاباتی و گسیل شدن میل مردم به سمت گفتمان اعتدال داشته و جناب آقای روحانی را از « نیاوران» راهی « پاستور » کرد.

 با ضریب اطمینان بالا می شود گفت که اگر این حمایت جامع و تلاش همه جانبه از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات از جناب آقای روحانی صورت نمی‌گرفت، مشخص نبود که نتیجه نهایی انتخابات چه می‌شد.

 با این مقدمه، درک « پیام مردم در انتخابات » چندان دشوار نیست. و این پیام را می توان در اعتماد مجدد ایشان به گفتمان اصلاحات تعریف کرد که اصلاح طلبان خیرخواهانه این سرمایه عظیم اجتماعی شان را برای پیروزی عقلانیت، اعتدال و تدبیر به جناب دکتر روحانی هدیه کردند. ( برخلاف جریان رقیب که جناب دکتر روحانی را تازه بعد از انتخابات کشف کرده و درصدد مصادره رأی مردم و سهم خواهی از دولت ایشان هستند).

شاهد این مدعا اضهار منصفانه آقای علی مطهری است که 95 درصد رای دهندگان به جناب آقای روحانی را اصلاح طلبان دانسته اند.

 اکنون با استقرار دولت تدبیر و امید، بخش عظیمی ازمردم که به اصلاح طلبان اعتماد کرده و به دولت جناب دکتر روحانی امید بسته اند، منتظر برآورده شده مطالبات به حق خویش هستند.

 مطالباتی از جنس اصلاح طلبی، شامل توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تدوین حقوق شهروندی بر اساس فصل سوم قانون اساسی، تجلی اخلاق و صداقت در امر سیاست، رفع تنگناهای اقتصادی و معیشتی بدون عوام فریبی و ... .

 تحقق این مطالبات در صورتی امکان پذیر خواهد بود که دولت در انتخاب مدیران و کارگزارانش، به اعتقاد و عزم ایشان در برآورده کردن این مطالبات اعتماد داشته باشد.

به نظر راقم با توجه به فقدان کارکرد حقیقی احزاب در سیستم سیاسی ایران، سوابق و تجربه مدیران و کارگزاران، میزان و مقیاسی خواهد بود تا مردم به امکان برآورده شدن مطالبات شان پی برند.

 اگر چه اصلاح طلبان فروتنانه اعلام کردند که به دنبال سهم خواهی از دولت تدبیر و امید نیستند، سوابق ایشان، گواهی بر اعتقاد و اهتمام ویژه شان در امور مذکور است.

 بنا بر همین معیار، امر مستحسن آن است که رئیس جمهوری به میثاق خویش با مردم، در استفاده از ظرفیت بزرگانی چون خاتمی و به تبع آن از پتانسیل عقبه فکری و اجرایی جریان اصلاحات، و مدیران صاحب صلاحیت و مورد اعتماد و احترام مردم در تحقق برنامه های خویش اهتمام ورزد تا بخشی از جامعه را که در انتظار تحقق مطالبات اصلاح طلبانه خویش هستند مأیوس نکرده تا همچنان از همراهی ایشان بهره مند باشد.

در مازندران نیز با انتصاب جناب آقای دکتر فلاح که مدیری با سابقه و به اذعان بسیاری بهره مند از توانایی و شایستگی است، ماراتن انتخاب مدیریت ارشد استان به پایان خط رسید.

 این انتخاب به معنای پایان رقابت و آغاز همدلی در جهت رشد و توسعه استان مازندران است. مازندرانی که در میزان رأی به آقای روحانی رتبه بالا و ویژه ای در انتخابات اخیر کسب نموده است.

 این امر محقق نشده است مگر با تلاش بی شائبه و به میدان آوردن اعتبار جمع وسیعی از مدیران و چهره های سیاسی مورد احترام مردم مازندران که بهره گیری از توان و ظرفیت ایشان قطعاً در به نتیجه رسیدن برنامه های دولت تدبیر و امید منشأ اثر خواهد بود.

در خاتمه یادآوری می شود که دریافت « پیام انتخاب مردم » اگر چه توصیه ای شایسته به همه گروه های سیاسی و فعالان پهنه سیاست در ایران است، توجه درخور و دریافت ویژه این پیام توسط دولت و کارگزارانش امری به مراتب اولی تر است. و البته در مازندران که « پیام انتخاب مردم » در 24 خرداد 92 معنادار تر بوده است.


  • دوشنبه 25 شهريور 1392-0:0

    باسلام جناب ر-م ،باید عرض کنم اتفاقا باید انتخاب 88 را با 92 مقایسه کنیم تا ببینیم چه کسانی اهل دموکراسی و آزادی هستند و همچنین در این بین مشخص شود چه کسانی افراطی هستند واینکه این دو را باهم خلط نکنیم نوعی فرار به جلو است،در مورد اینکه عکس خاتمی وهاشمی در رای آوری آقای روحانی تاثیر داشت نیز یک اظهار نظر جانبدارانه است به این دلیل که آقای روحانی در روستاهای دور افتاده مازندران رای اول را داشت که اصلا این عکس فقط در تهران و برخی مراکز استانها توزیع شده بود لذا دوباره به شماپیشنهاد میکنم که گفتگوی شبکه ایران با آقای زیبا کلام را بخوانید...البته شما آقای زیبا کلام را تا جایی قبول دارید که به نفعتان(افراطیون)صحبت کند....

    • يکشنبه 24 شهريور 1392-0:0

      با سلام جناب اقای م-ر خدمت شما عرض می کنم که مسئله انتخابات88 را ...با انتخابات92 ...خلط نکنید....ضمنا نیاز به این همه عصبانیت نیست بپذیرید که عکس خاتمی و هاشمی تاثیر بسیار فراوانی در انتخاب آقای روحانی شد و سعی کنید با احترام با رقیب خود برخورد نمایید و از کمک خویش به هم میهنان که در مقطع فعلی در اکثریت هستند مضایقه نفرمایید-باتشکر

      • شنبه 23 شهريور 1392-0:0

        از قلم زیبای آقای مهدوی لذت بردیم انشاالله در آینده از ایشان در مناصب بالاتر مردم شهر بهره ببرند

        • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

          اول اینکه انتخاب آقای روحانی انتخاب یک شخص اصلاح طلب نیست واینکه جریان اصلاحات انتخابات را تئوریزه کردتوهمی بیش نیست و اینکه اصلاح طلبان دنبال سهم خواهی نیستند نیز یک اظهار نظر ناشیانه و البته عوام فریبانه است بر کسی پوشیده نیست که روزهای بعد از انتخابات چه فشار عجیبی ازسوی اصلاح طلبان برای گرفتن بعضی وزارتخانه ها به آقای روحانی وارد شد وهنوز هم این فشار ادامه دارد...

          ما ماحصل توسعه سیاسی و صداقت واخلاق سیاسی ترجمه شده اصلاح طلبان را دردوران فتنه دیدیم و این از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد لطفا دیگر ادعای حقوق شهروندی و این داستانها را نکنید که حالمان...

          مردم به دو دلیل به آقای روحانی رای دادند اول به علت عدم اجماع اصولگریان و بعد اینکه تنها فرد معترض نسبت به وضع موجود آقای روحانی در بین کاندید ها بوده است...

          در دوران اصلاحات هر اتفاقی می افتاد واز اصلاح طلبان سوال میکردند که چرا اینطور رفتار میکنید میگفتند شما پیام دوم خرداد را درک نکردید ،ما یکبار پیام دوم خردادرا درک کردیم برای هفت پشتمان بس است...

          اگرواقعا شما قائل به پیام مردم هستید چطور پیام مردم در انتخابات 84 و88 را درک نکردید آنجا مردم به خاطر سیب زمینی رای دادند اما حالا مردم مردم خوبی هستند خوشمان می آید این اصلاح طلبان از رو نمیروند هرجا که رای آوردید دموکراسی و این حرف ها و اگر رای نیاوردید تقلب و اغتشاش و....لطفا شعارهایتان را حداقل خودتان عمل کنید تا دیگران از شما الگو بگیرند.....

          تفاوت رفتار اصلاح طلبان در انتخابات 88 و اصولگریان در انتخابات 92 مشخص میکند کدام گروه اخلاق و صداقت سیاسی دارد...

          لذا شما را ارجاع میدهم به گفتگوی شبکه ایران با آقای زیبا کلام توصیه میکنم حتما آن را بخوانید:

          ((ببینید! آقای دکتر کدخدایی بعد از آنکه با اختلاف یک رای عضو شورای نگهبان نشدند، مصاحبه کردند و مطالبی را درباره مکانیسم تایید صلاحیت اعضای شورای نگهبان فرمودند که بسیار جالب بود و مو را بر بدن انسان سیخ می کرد. دکتر کدخدایی گفتند هم آقای عارف و هم آقای روحانی رای لازم را در شورای نگهبان نیاوردند و یکی دو رای کم داشتند. تا اینجا قضیه رای گیری شده است و باید رد صلاحیت می شدند. آقای کدخدایی در مصاحبه با شرق می گوید: ولی آقای جنتی پا درمیانی کردند و گفتند من اینها را می شناسم اینها آدم بدی نیستند و آدم های خوبی هستند و با پا درمیانی آقای جنتی تایید صلاحیت شدند.



          خدای ناکرده ما نمی گوییم آقای کدخدایی خلاف می گویند. قطعا ایشان راست می گویند. خب آقایان عارف و روحانی رد صلاحیت می شوند اما با پادر میانی آقای جنتی باز می گردند و یکی شان می شود رئیس جمهور. آن وقت شما به من می گویید اعتدال یک جریان فکری بوده است که یک عده از ماه ها قبل نشسته اند نظریه پردازی کردند و به قدرت رسیده اند!



          اساسا خود آقای روحانی هنگامی که رئیس جمهور شدند، بیش از هر کس دیگری و بیشتر از همه بهت زده شدند. چون تا ۴ روز قبل، تا سه روز قبل، حتی تا دو روز قبل کسی فکر نمی کرد آقای روحانی رئیس جمهور شود.))

          • مهرافرینپاسخ به این دیدگاه 5 0
            پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

            با تشکر از شما یکی دیگر از پیام ایشان حضور بانوان در سیاستگزاری کلان بود که نباید مورد غفلت قرار گیرد بهرحال نیمی از رای دهندگان به اقای روحانی بانوان بودند


            ©2013 APG.ir