تعداد بازدید: 2969

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 21 شهريور 1392-1:20

آقای استاندار! عرصه فرهنگ و هنر را به صاحبان اصلي آن واگذار كنيد!

در سال هاي اخير سيطره بي چون و چراي سازمان ها و دستگاه هاي دولتي بر تمامي جوانب فرهنگ و هنر،آن را به شدت پريشان و آسيب پذير كرده است/با شناختي كه از روحيه اعتدال خواهي دكتر فلاح سراغ داريم، او هرگز دایره خودی‌هاي فرهنگي و هنري و به ويژه رسانه هاي مكتوب و مجازي را به نور چشمي محدود نمي كند.


مازندنومه؛عليرضا سعيدي كياسري، نمايشنامه نويس و روزنامه نگار:انتصاب دكتر ربيع فلاح به عنوان بيست و يكمين استاندار مازندران توسط دولت تدبير و اميد كه با رويكرد نهادينه شدن اعتدال و عقلانيت در اداره امور استان صورت گرفت، مي تواند نقطه عطفي براي مردم سرزمين تبرستان، به ويژه اصحاب فرهنگ و هنر به شمار آيد تا بخشي از آرزوها و خواسته هاي فراموش شده آنها در ساليان گذشته جنبه عيني و عملي به خودش پيدا کند.

 نگارنده اين يادداشت نيز به عنوان يك عضو كوچك از خانواده بزرگ فرهنگ و هنر مازندران ضمن تبريك صميمانه به دكتر فلاح، مواردي را در خصوص بخشي از مسائل اساسي فرهنگ و هنر استان يادآوري مي کند:

فرهنگ و هنر مقوله اي نیست که در قاعده و قانوني هندسي محدود شود و گستره اي براي آن تصور نشود. اگر چنين باشد هرگز نمي توان ظرفيت نامنتهاي جامعه را در آن محدوده تعريف شده گنجاند.

 اين چنين است كه باید پايه و مباني كار را به گونه اي فراهم کرد تا حداقل با زاويه ديد، انگيزه و سليقه مردم نزديك باشد كه گزينش و انتخاب دلخواه در اين عرصه امكان پذير شود.

بدون ترديد صاحبان انديشه و خرد داراي ايده هاي تازه و فكر خلاق هستند كه تبدیل به اثر هنري و کالای فرهنگی قابل عرضه به جامعه مي شود.

 اگر به خاطر اعمال سليقه هاي شخصي و بهانه هاي بي اساس كه از منظر قانون نيز وجاهتي ندارد، فضای نامطمئن و اضطراب انگيزي براي اصحاب فرهنگ و هنر شكل بگيرد، نبايد شك كرد نه تنها خلاقیتی خلق نمي شود، ايده اي نيز هم جان نمي گيرد.

متاسفانه در سال هاي اخير سيطره بي چون و چراي  سازمان ها و دستگاه هاي دولتي بر تمامي جوانب  فرهنگ و هنر،آن را به شدت پريشان و آسيب پذير كرده است.

 اين در حاليست كه در كشورهاي توسعه يافته جهان، تمام تلاش دولت براي تمركز زدايي و واگذاري امور فرهنگي و هنري به تشكل هاي مردم نهاد و سازمان هاي صنفي است.

 به تعبير شايسته دكتر روحاني رييس جمهوری محترم،هنگامي كه فرهنگ ما دولتی است، مسائل حل و فصل نخواهد شد و تا زمانی هم که به جای تعمیق به ترویج بپردازیم مسائل حل نمی‌شود.

 از اين رو  لازم است جناب استاندار با بهره گيري از خرد جمعي تدبيري بينديشد تا مديران دستگاه هاي تصميم گيري و اجرايي مازندران و به ويژه متوليان فرهنگ و هنر استان ضمن سياستگزاري كلان، امور مربوط به اين عرصه پر دامنه را به صاحبان اصلی آن یعنی اصحاب فرهنگ وهنر واگذار نموده، براي بهينه نمودن كمي و كيفي برنامه ها و فعاليت ها به صورت همه جانبه از آنان حمایت كنند.

به طور قطع و يقين با شناختي كه از روحيه اعتدال خواهي دكتر فلاح سراغ داريم، او هرگز دایره خودی‌هاي فرهنگي و هنري و به ويژه رسانه هاي مكتوب و مجازي را به اشخاص و افرادي خاص و البته به تعبيري نور چشمي محدود نمي كند و بستر را براي انجام فعاليت تمامي سلايق  با ايده هاي مختلف ايجاد خواهد كرد كه عرصه و فضا برای فعالیت همگان باز باشد تا به خاطر اعمال مميزي هاي فراقانوني وعمدتا سليقه اي برخي  متوليان و البته نبود امكانات سخت افزاري مطلوب براي انجام فعاليت تخصصي و فقدان بازار اقتصادي تعريف شده عرصه محصولات فرهنگي و هنري، هيچ نخبه فرهنگي و هنري علي رغم ميل ذاتي خود مجبور به ترك سرزمين مادري اش نشود.

 در كمال تاسف بايد اقرار كرد يكي از تجربه هاي تلخي كه مازندران در سالهاي اخير با آن مواجه شد، خروج نخبگان و صاحبان انديشه و خرد از استان و مهاجرت به پايتخت و كلان شهرها بوده است كه موجب شد مردم ديار تبرستان از اين فرصت هاي انساني كارآمد محروم بمانند.

فرهنگ و هنر سرزمين تاريخي تبرستان با غناي بسيار چشمگير و روحنواز پيدا و پنهان خود، مطلوب ترين گزينه براي همدلي و همگرايي با ديگر اقوام ايران زمين است.

هنرمندان مازندران كه آداب،سنن و آيين هاي بومي سرزمين تبرستان را  به عنوان ميراث گران سنگ فرهنگي با هنر خلاق خود پيوند مي زنند، مي توانند پيك  همدلي و همگرايي در جاي جاي كشورعزيزمان و حتي فراتر از مرزها باشند تا نظر و توجه مردمان را به میراث عظیم  و مفاخر بزرگ فرهنگی ما جذب و جلب کنند.

لذا آقاي استاندار مي تواند شرايط مناسب و مطلوبي را براي هنرمندان خلاق رشته هاي مختلف هنري، از موسيقي و نمايش تا هنرهاي دستي و تجسمي استان فراهم بياورد تا به عنوان سفيران شايسته ، ضمن به نمايش گذاشتن داشته هاي غني فرهنگي ، نگاه جستجو گر اقوام متعدد نقاط دور و نزديك كشور و ملل گوناگون آن سوي مرزها را به سوي اين خطه هميشه بهار ايران زمين معطوف کنند.

از سويي اين امكان نيز براي اصحاب فرهنگ و هنر ساير اقوام و ملل به وجود آيد كه آنها نيز با حضور در جاي جاي مازندران از قابليت هاي مختلف اين استان بسيار مستعد در عرصه هاي مختلف آگاهي يابند تا به اين سبب، زمينه هاي مناسب جهت جذب گردشگر و همچنين سرمايه گذاري هاي اقتصادي صورت پذيرد.

ناگفته پيداست، دكتر فلاح  بايد تمام همت خود را به كار گيرد تا اين ظرفيت را ايجاد كند كه مازندران با چشم اندازهاي بسيار زيبا و بكر طبيعي و جاذبه هاي تاريخي بتواند سالانه - به معني واقعي- ميليونها گردشگر نه رهگذر را در خود جاي دهد تا درآمد بسيار ارزنده اي براي صاحبان مشاغل اقامتي،رفاهي،خدماتي و تفريحي ايجاد شود.

زيرا در راستاي همين حضور ميليوني گردشگران در طول سال و توسعه صنعت توريسم، بازار سرد اشتغال نيز لذت گرما را خواهد چشيد و بخش قابل توجهي از معضل بيكاري از بين خواهد رفت كه منجر به رونق اقتصادي در استان مي شود.

سخن در حيطه فرهنگ و هنر بسيار است و مجال اندك، به هر تقدير اميدواريم دكتر فلاح به عنوان كليد دار دولت تدبير و اميد رييس جمهوری محترم در استان مازندران، بر خلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاد، نيروهايي متخصص،صاحب فكر،متعهد و كارآزموده را براي خدمت در بخش هاي مختلف فرهنگ و هنر استان به كارگيري نمايد كه به سياستهاي كلان و برنامه هاي اجرايي اعلام شده از سوي دكتر روحاني پاي بندي كامل داشته باشند تا در مسير تحقق آرمان هاي دولت يازدهم بكوشند.


  • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

    اینجا ایران است ، هنر ایران ریشه در سنت و یا اساطیر اساطیر دارد و اگر غیر این عمل شودهنر بهصورت عام و تئاتر به صورت خاص مرده است .

    ای مسئول و مسئولان دلسوز فرهنگ وهنر ایرانی خود را در قبال خداوند باریتعالی مسئول بدانید و در حق فرهنگ وهنر ی که زنده کننده نام ایران و ایرانی است خیانت نورزید که از جمله زیان کاران قرار خواهید گرفت و نتیجه عملکرد دیگران را که اینچنین کردند بر منصه ظهور خواهید گذاشت.

    والسلام

    • شنبه 23 شهريور 1392-0:0

      آقاي استاندار خواهش مي كنم با چشماني باز و با حوصله و گرفتن مشورت از اصحاب فرهنگ و هنر دست به انتخاب مديران فرهنگي بزنيد

      • شنبه 23 شهريور 1392-0:0



        بنام حق

        اعیار زر چو زرمندان شناسند

        هنر را گو هنرمندان شناسند

        هنر بازیچه خوب و بدان شد

        هنر مقتول قاتل بی نشان شد

        هنر را با هنر گردن بریدند

        هنرمندانه اندامش بریدند

        در طول مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارساله اخیر شاهد این بودیم که در راس و حتی در قعر این اداره کل افراد نا کار امد بر پست ها گماشته شدند و دست به کار هایی زدند که موجب تخریب هنر بالاخص هنر تئاتر در سطح اسستان شده ایم و زمانی که شاهد تغییر دولبت بودیم برای سیاه نمایی نیز اقدام به نوشتن نامه ای مبتی بر کارکرد خوب تئاتر در استان شد که با امضاء کردن دویست نفر بر پای این نامه پوشش بر عملکرد منفی خود بگذارند.

        موضوعی دیگر اینکه وقتی کتاب طرح استقرار در کشور بچاپ رسید اینان حتی در مقدمه بخش مازندران حتی از اسامی کسانی که برای تئاتر استان زحمت کشیده اند اپرهیز کردند به خیال خودشان که می توانند واقعیات را با جعلیات خودشان مخفی کنند.

        در این دوره حق کمادی هنرمندان اداء نشد و خیلی از هنرمندان دستمزد خود را دریافت نکردند و از حق خود محروم شدند.

        امیدواریم که در دولت اعتدال و امید اعتدال نیروهای متخصص و ارزشی بر روی کار بیایند و سر و سامانی بر تئاتر استان داده و از انحصار طلبی برخی از اشخاص بیرون آورند.

        به امید تحقق اعتدال در زندگی

        • جمعه 22 شهريور 1392-0:0

          يعني ميشه روز خبرنگار سال بعد مديران جديد فرهنگي مازندران با كليد تدبير و اميد يه مراسم پرشكوه و آبرومند در شان اصحاب رسانه استان بگيرن كه اينهمه سال تحقير و توهين آقايون متولي فرهنگ و هنر مازندران در شيوه گراميداشت روز خبرنگار، از ذهن همه خبرنگاران پاك بشه و خاطره خوشي براشون رقم بخوره؟!!

          • جمعه 22 شهريور 1392-0:0

            آنچه از دل بر آید بر دل نشیند...بسیار سپاس برادر کیاسری

            • محمد خزاييپاسخ به این دیدگاه 6 0
              جمعه 22 شهريور 1392-0:0

              ممنون از شما آقاي سعيدي كياسري كه صاحب نظر هستيد و مثل هميشه از ساليان گذشته تا كنون، اين دغدغه هاي درست و بجا را به موقع براي مديران و مردم بيان كرديد و درود بر مديريت محترم سايت وزين مازندنومه كه با رويكرد و رسالت دلسوزانه به انتشار اين ديدگاه ها مي پردازد.

              همه مشاهده كرديم وزير ارشاد دولت تدبير و اميد مسئوليتها در زير مجموعه وزارت ارشاد را به متخصصان و صاحب تجربه ها ي فرهنگي و هنري در هر بخش واگذار نمود.

              قطعا اين حركت درست مي تواند الگويي براي جناب آقاي دكتر فلاح بعنوان استاندار مازندران باشد كه به اصحاب فرهنگ و هنر استان كه داراي تخصص ، تجربه ،صاحب نظر و البته تعهد هستند اعتماد نمايد و مسئوليت خدمت در اين عرصه را به آنان واگذار نمايد.

              اميدواريم براي فرهنگ و هنر مازندران اتفاقات خوب رقم بخورد....انشاالله

              • مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 5 0
                جمعه 22 شهريور 1392-0:0

                شما رو به خدا آقاي دكتر فلاح استاندار محترم مازندران دستور بدهند تا دستگاه هاي نظارتي و قضايي بيايند تحقيق و تفحص توي كانون پرورش فكري كودكان و اداره كل كتابخانه هاي مازندران داشته باشند و در خصوص بكارگيري فرزندان و بستگان مديران اين دو دستگاه فرهنگي و عزل و نصب هاي غير مسئولانه و فاميلي در شهرهاي مختلف از جمله بابل و كانون هاي زبان استان وابسته به كانون پرورش فكري بررسي دقيق نمايند كه در اين چهار سال گذشته چه سوء استفاده هايي صورت گرفته است.

                • علي هادي زادهپاسخ به این دیدگاه 4 0
                  جمعه 22 شهريور 1392-0:0

                  لطفا فراموش نكنيم كه جايي مثل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان زمينه ساز كشف و رشد و هدايت استعدادهاي فرزندان ما هستند كه در رشته هاي گوناگون پيشرفت نمايند.اما متاسفانه در اين چند سال گذشته كاون پرورش فكري استان با مديريت ضعيف و يكسويه نگر، بجز انجام كارهاي مناسبتي و مسئولين پسند و هم چنين بخشي نگري در نوع برنامه هاي كانون،هيچ قدم موثر و مطلوبي براي عملي نمودن اهداف اصلي كانون انجام نداده است. براي نمونه بررسي صورت گيرد كه در بخش سينما، موسيقي و تئاتر چه توليدات قابل توجهي صورت گرفته كه در استان و كشور مورد استفاده كودكان و نوجوانان قرار بگيرد؟ اگر كانون پرورش فكري با مديريت صحيح و متخصصانه هدايت شود و دست به تربيت و پرورش شهروند خوب زند، قطعا هدفمندي فعاليت و كار آينده كودكان و نوجوانان بهينه مي شود و بازار اشتغال جامعه نيز با تربيت افراد متخصص در عرصه فرهنگي و هنري رونق مي گيرد و حتي شايد بخشي از آسيبهاي جامعه هم كمتر شود.

                  آقاي دكتر فلاح بعنوان استاندار حتما بايد در بخش مديريت فرهنگي تمام دقت نظر خود را بگيرد و فضاي راكد فرهنگي و هنري استان مخصوصا براي كودكان و نوجوانان را از اين حالت راكد و كسالت انگيز و نا اميد كننده خارج نمايد و با كسي هم رودرواسي نداشته باشد تا عاقبت بخيري براي خودش بجا بگذارد.

                  • هوشنگ امیریپاسخ به این دیدگاه 4 0
                    جمعه 22 شهريور 1392-0:0

                    مازند نومه با بررسی آرا و نظرات اهالی فرهنگ و هنر در مورد گزینه مدیریت ارشاد استان همانطور که برای استاندار حرکتی موثری داشت. گام بردارد

                    بدون شک تاخیر در این امر موجب پشیمانی خواهد بود

                    • رضا احمديپاسخ به این دیدگاه 4 0
                      پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                      براي اداره كل ارشاد يك استان بايد فاجعه باشه كه علاوه بر شهرهاي مختلف،در چندين شهرستان كه صاحب فرمانداري هستند ،حرفي از تئاتر نيست و جوانان علاقمند به هنر آنجا براي انجام فعاليت تئاتري سر وساماني ندارند.براي نمونه ميشه به شهرستانهايي مثل : شيرگاه، عباس آباد،كلاردشت،مياندرود،فريدونكنار اشاره كرد كه امكانات فعاليت هنري ندارند.آخه اين مديران فرهنگ و ارشاد مازندران توي اين سالها چيكار مي كردند كه فكري به حال جوانان هنردوست نمي كردند؟

                      • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                        ترا بخدا فردی را مدیرکل معرفی کنید که فقط به موقعییت خودش فکر نکند بلکه به نقش هنرمندان در جامعه توجه کند.

                        • سيد علي موسويپاسخ به این دیدگاه 5 0
                          پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                          من هم نگاه آقاي دكتر رنجبر را درست مي دانم كه در همه حيطه ها مديريت به اهلش واگذار شود.اما گرفتاري و دغدغه هاي بچه هايي كه در زمينه هاي مختلف هنري استان كار مي كنند آنقدر زياد است كه يكي دو تا نيست.انتظار اين است كساني براي انجام امور هنرمندان استان به كار گمارده شوند كه صاحب تجربه در عرصه هنر باشند و همه مشقات آن را كامل درك كرده باشند. ضمن اينكه من هم مثل دكتر رنجبر موافق اين قضيه هستم كه افراد لايق،متعهد،متخصص و كاربلد در اداره امور، سكان هدايت فرهنگ و هنر مازندران را به دست بگيرند

                          • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                            آقای سعید اشاره خوبی به مسئله فرهنگ و هنر داشتند .

                            انتخاب شایسته افراد جهت امور فرهنگی و هنری می تواند ثمرات خوبی را به همراه بیاورد .

                            ما هم اکنون شاهد معضلات زیادی در عرصه هنر بخصوص تئاتر هستیم که اداره کل فذهنگ ارشاد اسلامی با انتخاب روسای بی کفایت در ادارات شهرستان آسیب های جدی بر هنر و جوانانی که جویای هنر بودند وارد ساخته است و اگر نیرو های ارزشی انتقادی را به همراه داشتند از عرصه فعالیت های هنری خارجشان می ساختند تا اینکه به اهداف شوم خود برسند که در استان ما شاهد چنین موضوعی هستیم ، روسای بی کفایت که سر رشته ای از هنر ندارند با نفوذ برخی از افراد دست به کار هایی زده اند که ترمیم ان در اینده بسیار مشکل است و این را اقای سعیدی درک کرد و با این نوشتار خود می خواهند حقانیت هنرمندان را به اثبات برسانند.

                            موفق باشی اقای سعیدی

                            • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                              با تشکر از مطلب قابل تامل و بجای اقای سعیدی باید فکری هم در رابطه با موسسات فرهنگی شود که عملا در راستای اهداف ارشاد نمیتوانند کار کنند یکی از مشکلات این موسسات برگزاری مراسم مختلف اعم از کنسرت همایش کارگاه اموزشی و غیره است که در این چند سال گذشته با موانع بسیاری مواجه بودند برای گرفتن مجوز از نهادها هم باید مبلغ زیادی پول پرداخت کنند وهم از 7 خوان رستم عبور که بسیاری از موسسات عطای ان رابه لقای ان میبخشند . لذا امید است جهت ایجاد اشتغال هم که شده بهای بیشتر و حمایت بیشتری را برای این قشر تاثیر گذار قایل شویم لذا افرادی باید در این حوزه به مدیریت برسند که نگاهی توام با پویایی و نشاط البته با حفط اصول را داشته باشند اگر جامعه ایی بانشاط میخواهیم به این مسله اهمییت دهید اگر بر همین منوال طی شود قطعا درب موسسات بسته خواهد شد

                              • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                                آفرین بر جناب سعیدی عزیز.انشاء الله در آینده نزدیک شاهد جلسه تخصصی اهالی فرهنگ و هنر با جناب استاندار در ارتباط با اجرای بهینه و چشم انداز سیاستهای فرهنگی دولت در پیشرفت مازندران خواهیم بود.

                                • شیخ صفر قاسمیپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                  پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                                  جانا سخن از زبان ما میگویی.

                                  دردمند عرصه فرهنگ و هنر.

                                  • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                    پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                                    عدل چبود وضع اندر موضعش

                                    ظلم چبود وضع در ناموضعش

                                    لطفاً با استاندار همکاری کنید. بزرگی فرمود مرا با نقدهایتان یاری کنید. ظرفیت بزرگی در استاندار وجود دارد. صبور باشید و نتیجه کار را ببینید. همانطور که گفته شد استاندار در چند جهت ممکن است با چالش های سنگین مواجه شود. خودمان با دستهای خودمان این چالش را تسریع نکنیم. نه تنها فرهنگ و هنر باید به اهلش واگذار شود، بلکه اقتصاد، سیاست، مسائل بزرگ عمرانی و آموزش و پرورش، ... همه باید به اهلش واگذار شوند. اما اهل کیانند و چه کسانی اهلیت دارند؟ تشخیص این اهلیت با کیست؟ اگر طرف اهل قیلم و سینما و تئاتر و عکاسی و ... بود آیا کفایت می کند که بر موضوع کتاب و مجلات و نشریات و ناشرین و ... مدیریت کند و یا بالعکس اگر طرف اهل شعر و ادبیات و یا نقاشی و خطاطی و ... بود آیا می تواند بر امور سینما و هنرهای مرتبط با آن مدیریت کند؟ همه اینها نشان می دهد که نمی توان انسانی را یافت که جامع مسائل باشد. یک متخصص در هر رشته ای بالاخره به یک مسئله هنری متصل است و اگر بنا بر اهلیت باشد خود را مدعی اهلیت میداند. چگونه می توان اهلیت مورد نظر را دریافت کار مشکلی است. موافقت و مخالفت را کاری ندارم، سوابق نشان می دهد که هر کدام از ارشادیون در موضوعی اهلیت داشتند و غالباً‌ هم یا روحانی بودند یا در علمی که به حوزه و روحانیت مرتبط است دستی داشتند. همانطوز که فرمودید آنقدر بار مشکلات سنگین است که رسیدگی به آن را باید تسریع کرد. اشتغال مهمترین آنها است، اقتصاد استان، تنظیم محصولات صادراتی و وارداتی، اداره امور جوانان، ورزش در رشته های مختلف، تربین نسل آینده در آموزش و پرورش، رسیدگی به امور دانشگاهها، رسیدگی به امور دستگاههایی که نقش مواظب برای سایر دستگاهها را دارند، مسائل مربوط به روحانیت، فرهنگ و هنر به معنای اعم و اخص، صدا و سیمای استان، مطبوعات و نشریات مکتوب و مجازی، حمل و نقل و جابجایی، مخابرات و ارتباطات، گردشگری و مسائل امنیتی و ... همه و همه از اولویت های بالایی برخوردار هستند که استاندار باید در برابر همه آنها نقش هدایتگرانه داشته باشد. لذا صبوری شرط عقل است.

                                    • پنجشنبه 21 شهريور 1392-0:0

                                      با تشكر از آقاي سعيدي كياسري، بحث بسيار خوبي را مطرح نمودند.متاسفانه در اين چند سال اوضاع فرهنگ و هنر مازندران به شدت يك بام و دو هوا بود و كسي به داد هنرمندان نمي رسيد.مگر مي شود با سخنراني و توجيه و ارائه آمارهاي خودساخته فرهنگ و هنر اين استان هنر خيز را بسط و گسترش داد؟خدا كند استاندار جديد بتواند به وضعيت اداراتي نظير: ارشاد اسلامي ، ميراث فرهنگي و گردشگري ، كانون پرورش فكري كودكان و اداره كل كتابخانه ها كه دچار قهقهرا و ركود ريشه اي شده اند و فقط به يك سري كارهاي ظاهري و سطحي مي پردازند سر و سامان ببخشد


                                      ©2013 APG.ir