تعداد بازدید: 2625

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 1 مهر 1392-14:40

بابل، شهر بی دفاع!

تردید و کشمکش فرسایشی اعضای شورای شهر بابل، آفات و تبعات ناگواری داشته است. مهم ترینش این است که هرچه شهردار قوی و توانا دراستان وجود داشت، به وسیله بقیه شوراها شکار شدند.


مازندنومه، علیرضاشهیری طبرستانی: روزها و هفته ها از برگزاری مراسم تحلیف اعضای شوراهای شهر کشور می گذرد.

رییسان شوراها انتخاب شدند. شهردارهای اکثر شهرها از فیلتر مصاحبه های تخصصی گذشتند و بر مسند پردردسر خود نشستند و اکنون هزاران شهرکوچک و بزرگ برای خودشان نظم و نسقی دارند و شهرداران بر روند اوضاع شهر مدیریت می کنند.

دربابل اما هنوز شهر بی کلانتر و بی دفاع است. واماندگی اعضای شورای شهر بابل در انتخاب شهردار نشان می دهد که اختلاف بین حضرات، جدّی است.

 این اختلاف البته سیاسی نیست، چون هیچ یک ازاعضای محترم، نه تنها گرایش سیاسی اصلاح طلبانه ندارند، غالباً منسوب به جناح راست و متعلق به اردوگاه اصول گرایان هستند.

آنها بیشتر در نحوه انتخاب و میزان توانایی شهردار حرف دارند و برای اینکه به نقطه مشترکی برسند، با شمار زیادی از گزینه های پیشنهادی مصاحبه کرده و برنامه خواسته اند اما هنوز به تفاهم نرسیده اند.

شنیده ها حاکی است که گزینه نهایی برای تصدی شهرداری بابل، شش موافق و شش مخالف دارد و همه چیز در گرو تصمیم عضوسیزدهم است که نمی داند به نعل بزند یا به میخ!

حکایت این شورا، حکایت دوگروه هموزن طناب کشی است که هرچه زور می زنند نمی توانند طرف مقابل را به سمت خود بکشند و...

این تردید وکشمکش فرسایشی، آفات و تبعات ناگواری داشته است. مهم ترینش این است که هرچه شهردار قوی و توانا دراستان وجود داشت، به وسیله بقیه شوراها شکار شدند.

 مثلاً شهرداران ممتاز و موفقی چون مهندس رنجبر(شهردار فعلی بابلسر)، مهندس صادقلو(شهردار جدیدگرگان)، مهندس حسنی(شهردارنکا و یکی ازگزینه های مطرح برای معاونت عمرانی استاندار)، مهندس ملایی رییسی(شهردارسابق بابل و رییس دفتر اموراجتماعی فرمانداری بابل)، مهندس سعید خانپور(شهردارفعلی یکی از مناطق تهران) و.. ازدست رفته اند.

 آسیب بعدی این است که شهربابل به خاطر بی انگیزه بودن مهندس عسگری -شهردار فعلی- و تمکین و رسیدگی نکردن عوامل تحت امر، بسیار نازیبا شده که کوچه پس کوچه ها، پارک ها و معابرعمومی کثیف آن، گواه این مدعاست.(مخصوصا در ایام تابستان که بابل میزبان شمار زیادی از مسافران تابستانی بوده است)

مردم نمی دانند که این درد به که گویند و شکایت نزد که برند؟ شما بگویید ما چه کنیم؟ آیا می توانیم رأی خودمان را پس بگیریم؟


  • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

    ازخواندن جوابیه آقای علیرضا شهیری کمی دلم سوخت. فکر میکنم این خانواده قدیمی واصیل بابلی باآن که خدمت های زیادی به مردم شهر بابل کرده اندوخاندانی سالم وپاکدست هستند، مظلوم واقع شده اند.اما میدانم که خدا به آنها عزت میدهد ومحبت شان را دردل مردم می اندازد.

    • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

      ... شوراي شهر هنوزنيامده بفكرانتخابات مجلس شورا است اوبيشترازاينكه دنبال توسعه شهر باشد بدنبال راي جمع كردن است ومسئولي كه اينطوري فكركنددنبال انهائي است كه ميتوانند برايش راي جمع كنند ازفكرخدمت كردن به مردم غافل است

      • منتقد شوراپاسخ به این دیدگاه 1 0
        پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

        ...
        آقای عباسی عزیز، شما چه فکر بکری برای توسعه شهر دارید؟...
        تا افراد با تجربه و تحصیل کرده به شورای شهر نروند و شهرداری را در دست نگیرند، بابل روی توسعه و پیشرفت را نخواهد دید!!

        • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 4 0
          چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

          به عنوان فردی قدرشناس از شهرشهیربابل،شایسته می دانم از زحمات خاندان خوشنام شهیری برای شهرعزیزمان تشکرکنم.همچنین امیدوارم بعضی ازاهالی نقد،با ادبیات محترمانه تری به بیان نظرات خودبپردازندتا از نقدتوام با اخلاق ونه نقدنامحترمانه،بهره مندشویم.

          • علیرضاشهیری طبرستانیپاسخ به این دیدگاه 3 1
            چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

            آقای نازپرورد وصال

            ازشما وسایردوستان بخاطر نقدعرایضم، سپاسگزارم.اجازه میخواهم اختصاصاً درباره مطالب شما سئوالاتی مطرح کنم:

            1- درکجای مقاله ام، مطالبی دررابطه با«شهری گری افراطی و تعصب های بی پایان وفاصله انداز...» وجود داشته که شما آن را جالب ندانستید؟

            2- -براساس چه اسناد وشواهدی می گویید:خاندان شهیری اقدام به«پس زدن نیروهای رقیب ویکدست سازی مصادرامور...» کرده اند؟

            3- غایت زمانی برای شور ومشورت درباره انتخاب شهردارکجاست؟ شورای شهر برای انتخاب شهردار تا کی فرصت دارد؟یک ماه؟ دوماه؟ یک سال؟ یا چهار سال؟

            4- فرمودید:«خیرخواه کسی است که به منتخبین مردم اعتمادکند وبا راست وچپ کردن آنها حاشیه سازی نکند...»آیا منظورتان این است که ازفردای روز رأی گیری، شورا به حال خود رهاشود ورأی دهندگان، رفتار منتخبین را رصد نکنند؟

            5- آیا میدانید، برخی از اعضای شورای شهر بابل به شدت سیاسی اند وانتخاب آقای..... باتجربه ای ناموفق وسن بالا برهمین اساس انجام گرفته وهمین امر باعث دو شقه شدن اعضای شورای نوپای شهر شده است؟(البته سیاسی بودن بخودی خود عیبی نیست اما قربانی کردن مصالح ومنافع مردم به پای سیاست، بزرگترین عیب است.)

            6- آیا بی انصافی نیست که «...اعمال نفوذ شخصیت ها وکله گنده های شهر وحاکم کردن بازاریان وسرمایه داران براوضاع شهر...»را به گردن یک خانواده خاص بیاندازند؟

            7- تعاریف شما درباره خاندان شهیری که خادم مردم بابل است؛ مصداق «مدح شبیه به ذمّ »است.

            • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

              اقای صادقلو برای بابل خیلی زحمت کشید ازجمله با ساختن شهرداری در وسط باغ ملی بابل عملا این باغ را از یک پارک تفریحی خارج کرد وتبدیل به حیاط شهرداری کرد.حقیقتا صادقلو برای بابل چه کار اساسی کرد

              • نازپرورد وصالپاسخ به این دیدگاه 1 3
                سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                جناب آقای رنجکش بابلی

                1- چشمتان را بستید و به قضاوت نشستید و هر چه خواستید نثارم فرمودید.

                2- در هیچ جای نوشته ام حرفی از ضد روستایی بودن یا نبودن آقای شهیری زده نشد که شما به عنوان وکیل تسخیری ایشان به دفاع برخاسته و حکمی را پیگیری کردید که ئر متن وجود نداشت.

                3- احتمالاً دلتان از جای دیگری پر بود و آنقدر دفاع از آقای شهیری برایتان مهم بود که متوجه عرایضم نشده و فرموده های دیگران در مقالات دیگر را به من مرتبط ساختید.

                4- کجا گفته شد خاندان شهیری خاندانی بی تعصب و بدنام هستند که شما دفاع از خاندان خوشنام بکنید. اگر بدنام یا خوشنام بوده باشند هیچ ربطی به نوشته من نداشت.

                5- نازپرود وصال لقبی است که حافظ علیه الرحمه برای خودش انتخاب کرد و موجب متلک پرانی و دریدگی لفظی برای افراد را فراهم نمی آورد.

                6- کثافت بابل مربوط به مدیریت حاضر است و ربط خاصی به شخص شهردار آینده ندارد. حرف این است که اگر بخواهند با افزایش کثافت شورا را تحت فشار قرار دهند نوعی کولی بازی است که دوستان (از جمله آقای شهیری) دارند ایجاد می کنند تا شورا از منطق دور شده و به جای عقلانیت احساس را حاکم کند.

                7- حتم دارم تصور شما این است که راقم سطور یک راست گرای افراطی و طرفدار اعضاء شورا است و لی بدان و آگاه باش چنین نیست. راقم نه راست است و نه چپ. اصولگرا به معنای اعم کلمه بدون سوگیری های جناحی محسوب می شود و اصلاح طلب نیز به معنای اعم کلمه بدون وابستگی به افراط گرایان محسوب می شود.

                8- ملاحظه می فرمائید بنده گریزی به کربلا نزدم و این حضرتعالی هستید که چشم بسته به دفاع برخاستید و رفتار لجن مال سازی پیشه ساختید تا مثلاً‌از خاندان آقای شهیری دفاع کرده باشید. من هیچ جای از مقاله اشاره ای به مسئله ضدیت ایشان با روستا و دفاع از شهری ها نداشتم و نمی دانم شما از کجا چنین برداشتی را وارد کردید.

                9- در اینکه بابل نیروهای توانمند زیاد دارد با هم هم عقیده ایم ولی اینکه دست دست کردن شورا را حق شورا نمی دانید با هم اختلاف نظر داریم. من این را حق شورا می دانم و اطاله زمان نیز بخشی از کار شورا است که نیاز به دقت بیشتری برای اشتباه نکردن و تصمیم گیری درست دارند.

                • منتقد بابلیپاسخ به این دیدگاه 5 0
                  سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                  صادق لو به شهرداری گرگان رسید.

                  هرچند اگر هم به گرگان نمی رفت، از این اعضای شورا بخاری بر نمی خواست که او را برگزینند!!

                  • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                    جاي تاسف است افرادي كه براي شوراي شهر بابل انتخاب شدند اصلا نميدانند شورا چيست وشهركجاست.اينهارا جمع كنيد واز انها سئوال كنيدمدنيت چيست واصول شهرنشيني چه ميباشد وتوسعه شهري را تعريف كنند .متوجه خواهيد شد كه همه يكديگر را نگاه ميكنندوازنگاه انها شما را خنده ميگيردوتاسفتان بيشترميشود

                    • رنجکش بابلیپاسخ به این دیدگاه 6 1
                      سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                      اقای«نازپرورد وصال»

                      اسم مستعار خوبی برای خودتان انتخاب کردید. نازپرورده ها چون زحمت نمی کشندوهمه چیزرا آسان بدست می آورند، معمولاً تعصب ندارند وبرایشان شهرواستان و وطن خیلی مهم نیست. عزیزمن، ازکی تابحال علاقه به شهروزادگاه مخالف دمکراسی شده است. هرکسی در هرمقامی که باشد زادگاهش را دوست دارد . چه عیبی دارد کسی مثلاً رییس روابط عمومی باشدو در مورد شهرش تعصب داشه باشدو نظر بدهد و بجا انتقاد کند. این خاندان شهیری که شمامی فرمایید ازموجه ترین وخوشنام ترین خانواده های بابلندو افتخارشان این است که خودشان را وقف شهرشان کرده اند. این تهمت ضد روستایی بودن به آنها نمی چسبد عشق ورزیدن به شهر وزادگاه هرچه هست، مقدس است.این خاندان محترم هم به شهرشان عشق می ورزند.آنهاهیچگاه مخالف روستا وروستا نشینان عزیز وزحمت کش نبوده ونیستند. تازه، در فضای این مطلب اصلاًحرفی راجع به روستا وشهر زده نشده که شما گریز به کربلا زدیدبلکه بحث بی ثباتی درتصمیم گیری بوده که دودش به چشم مردم شهر می رود.همه حرف دراین است که بگفته شما بابل مملو از نیرهای توانا وکیفی است. چرا آقایان دست دست میکنند؟ آخردامنه بحث های اقناعی تاکجاست؟ نمی شود که تا صور اسرافیل صبرکرد.به والله ، شهربابل به یک بیغوله تیدیل شده وکثافت از سروروی آن داردبالا می رود.هیچ سهل انگاری وتعلل در سامان دادن به سرو وضع شهر روا نیست.

                      شما هم بهتر است از لاک «نازپروردگی»خود در بیایید واگر بچه بابلید اعضای شورا شهرتان را وادار کنیدکه مثل شهرهای دیگر، یک شهردارخوب وششدانگ انتخاب کنند.

                      • استاد دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 5 0
                        سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                        اعضای شورای شهر بابل با افزایش تعدادشان از 7 نفر به 13 نفر سر در گم تر شدند.! !

                        جناب شهیری در مورد شهرداران ممتازی که نام بردید با آقایان صادقلو و ملایی باشما هم نظرم که جزء موفق ترین شهرداران بابل بودند. نباید این آقایان از دست بروند و شورای شهر باید هر چه زودتر با این دو تن وارد مذاکره شوند.

                        • دوستداتر بابلپاسخ به این دیدگاه 5 0
                          سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                          ...بنظرتون میشه کاری کرد؟!
                          10 ساله که میخوان کمربندی جنوبی بزنن ولی کو کمربندی!؟ صبح ها شهر قفل میشه! الان که مدرسه ها باز شده هنوز بدتر!!
                          از بس کامیون از شهر رد شدش دیگه جاده سالم نموندش. یه موقع کمربندی میزنن که دیگه جاده سالم تو شهر نمیمونه!!!

                          • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                            امیدوارم " شهردار"ی بدون گرایش سیاسی بر صندلی شهرداری تکیه بزند که دلش به حال شهرمان بسوزد . زیبا سازی ،عمران و خدمات عمومی در حد استاندارد به شهروندان الویت کارش باشد.

                            • ناز پرورد وصالپاسخ به این دیدگاه 3 6
                              سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                              حیف آقای شهیری که در استانداری مصدر امر روابط عمومی بود که اینگونه خویشتن را در حصار تعصب به شهر زادگاهش گیر انداخته و آنهم نه به طرز جامع نگر و عقلانی. البته بر این ایرادی نیست که جنابشان بخواهند شهری زیبا برای خود تصویر کرده و برای رسیدن به آن ایده آل در شهر زادگاهی خود تلاش کند و حتی از سرمایه های شخصی خود برای آن خرج کند و از انباشت سرمایه های مادی یا معنوی خویش به شهرداری یا هر امر دیگری اختصاص دهد و نام خود را سلک خیرین ثبت کند. این کار بسیار پسندیده است. اما کوبیدن اشخاص به نام و خالی کردن عقده و شهرگرایی افراطی و تعصب های بی پایان و فاصله انداز خیلی امر جالبی نیست. خاندان شهیری از ابتدای انقلاب به تعصب بر روی بابل شهره بودند و هرکاری که توانستند برای آموزش نیروهای همشهری و پس زدن نیروهای شهرهای رقیب و یکدست سازی مصادر امور انجام داده و روش ها را به نیروهای همشهری آموزش دادند که کار خوبی بود و سایر شهرستان ها نیز ار این روش ها درس گرفته به باز سازی موقعیت ها و نیروهای خود پرداختند و در برخی موارد عرصه را بر نیروهای آموزش دیده خاندان شهیری هم تنگ کردند و حتی همشهریان ناسازگار با آنها هم در برابرشان مواضع سخت و بی انعطاف داشتند. جناب شهیری باید بدانند که فلسفه شورا انجام بحث های اقناعی برای رسیدن به گزینه مطلوب با توجه به موجودیت ها است و مهم نیست تفکر حاکم بر شورا به کدام سمت و سویی است. بالاخره این شورا توسط مردم انتخاب شده و باید برای مردم و برای شهر کار کنند و سلیقه های خود را حاکم سازند. الحمدلله جمهوری اسلامی و بخصوص شهرستان بابل مملو از نیروهای توانمند است و نگرانی موردی ندارد. باور بفرمائید می توان بیش از 20 گزینه از همین شهرستان بابل برای شهرداری بابل پیشنهاد نمود که یکی از دیگری قوی تر باشد ولی شورا سلیقه خاص خودش را دارد و به مسئولیت خودش عمل می کند. روش های دموکراسی هم همین است که باید در شورا بر اساس رای اکثریت به نتیجه رسید. البته افراد و نخبگان بدون سوگیری جناح گرایانه و تصورات محدود رفاقت بازی و ... نیز می توانند گزینه ها را به همراه توانمندی هایشان به شورا معرفی نمایند و نیازی هم به شلوغ بازی های رسانه ای و ایجاد جو و فشار روانی نیست. خیرخواه کسی است که به منتخبین مردم اعتماد کند و با راست و چپ کردن آنها حاشیه سازی نکند. بابل همینطوری هم سالها چوب اختلافات خود را می خورد و اعمال نفوذ شخصیت ها و کله گنده ها در بابل دمار از روزگار مردم در آورده و بازاریان و سرمایه داران را بر اوضاع این شهر حاکم گردانیده که خاندان شهیری در این امر بی تقصیر نبودند.

                              • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                                رایتان را ای کاش در ایام انتخابات شوراها جمع می کردید و با حضور فعالانه تر افراد شایسته تری را انتخاب می کردید. درود خدا بر اصلاح طلبان و لعنت خدا بر انسانهای حقیری که بابل را از وجود نیروهای مخلص اصلاح طلب محروم کرد و خانه نشینشان کرد

                                • دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                  طرح جاده ساحلی از صاقلو بود - دوران صاقلو دستگاه زباله سوز خریده بود که یک شخص از دنیا بیخبر باعث شد اون دستگاه رو فروختند به اصفهان پولشو رو فرستادن برای جنگ.

                                  واقعا مرد بزرگی بود صادقلو چه کارا که نکرد برای بابل

                                  • دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                    مهندس حجازی ، بهترین گزینه برای شهرداری

                                    • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 4 1
                                      دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                      باتشکرازجناب شهیری که دغدغه ی خاطرش بسامان شدن اوضاع شهرشهیرمان،بابل می باشد.متاسف ام که برای اداره ی امورشهرومنطقه ،مسوولان ما گاهی سیاسی کاری را دراولویت قرارمی دهندتاجای شایسته سالاری راپرکند حتی به نظرمی رسدخودآقای شهیری هم نتوانسته است گرایشش به سیاسی کاری را درهمین

                                      چندسطر،ابرازنکند:"این اختلاف البته سیاسی نیست، چون هیچ یک ازاعضای محترم، نه تنها گرایش سیاسی اصلاح طلبانه ندارند، غالباً منسوب به جناح راست و متعلق به اردوگاه اصول گرایان هستند." واقعاخوشحال ام که اهل این زدوبندهای سیاسی نیستم.دلم به حال بابل می سوزد.

                                      به قول همشهری عزیزما:بابل، شهر بی دفاع!

                                      • دوست علی نیاپاسخ به این دیدگاه 7 0
                                        دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                        شهری که شورای شهرش از روستا آمده بیش از این از آن انتظار نمی رود آقای شهیری عزیز.یک عده با مینی بوس و اتوبوس آدم آوردن که برن شورای شهر .مطمئن باشید این دوره پر تنش ترین دوره شورای شهر در بابل خواهد بود .13 عنصر نا همگون شورای شهر را به دست گرفته اند .

                                        • بابل، بابلسر، فریدونکنارپاسخ به این دیدگاه 6 2
                                          دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                          از زمانی که بچه بودم اسم صادقلو رو شنیده بودم، اسمی که در زبان گویندگانش همراه با توانایی و شجاعت و درایت بود.

                                          بحث بر سر این بود که به این شهردار اجازه ندادند در بابل کار کند!

                                          هیچ کدام از شهردارها کار قابل توجهی نکردند!

                                          آقایان عضو شورا، شما در قبال آیندگان مسئول هستید!

                                          کسانی که تجربه و سابقه و برنامه و توانایی قابل توجه ندارند و شهرداری بابل را به عنوان سکویی برای پرتاب خود می دانند، به کار نگیرید.

                                          افراد توانا کم نیستند، لطفا برای یک بار هم که شده به فکر مردم شهر خود باشید به فکر شهر بهار نارنج باشید و توسعه ی آن.

                                          برای یک بار هم که شده، منافع شخصی را کنار بگذارید و شهرداری ملی انتخاب کنید.

                                          از مسئولین محترم هم تقاضا می شود تا برای دوره بعدی مجلس، حوزه انتخابیه بابل، بابلسر و فریدونکنار را ترکیب کنند، این شهرستان ها به هم وابسته اند و از هم جدا نیستند.

                                          • ابراهیمیانپاسخ به این دیدگاه 5 1
                                            دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                            شهردار باید کسی باشد که نسبت به مشکلات و کاستی های بابل آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند فضای شهری بابل بزرگ را به آنچه که مستحق بابل و مردمانش میباشد برساند .

                                            • کلانشهر بابلپاسخ به این دیدگاه 8 2
                                              دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

                                              بنده با سخنان جناب مهندس شهیری کاملا موافق هستم . اعضای محترم شورای شهر که با رای های آحاد ملت انتخاب شده اند باید بدانند که شخصی را باید به عنوان شهردار بزرگ ترین ، محوری ترین و مهمترین شهر استان انتخاب کنند که در حد و اندازه های این کلانشهر شمال کشور و مردمان با شخصیت و بزرگوار این شهر دارالمومنین و دارالعلم بهارنارنج باشند .


                                              ©2013 APG.ir