تعداد بازدید: 4989

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 2 مهر 1392-0:1

اما همون چهار تا دیوار(1)

گزارش تصویری مازندنومه از معماری روستایی و بومی مازندران-بهره 1


معماری بومی مازندران بر دو قسم است: الف : معماری حکومتی:معماری سفارشی حکومت های وقت بوده که معمولا” با پشتیبانی مالی و تکنیکی حاکمان و کارفرمایان اصلی همراه بوده است.این دسته از آثار به سه گروه عام المنفه ( پل ها ، آب انبارها ، کاروانسراها ) – حکومتی ( کاخ ها ، قلعه ها ) – و مذهبی( آرامگاه پادشاهان و مساجد) تقسیم می شده است .

ب: معماری مردمی : این دسته از آثار معمولا” توسط مردمان عادی و یا به تولیت نهادهای ردمی شکل گرفته و بسته به موقعیت جغرافیایی هر محل تفاوتهای اندکی با یکدیگر دارند. زیر گروه های این دسته نیز شامل بناهای مسکونی – بناهای مذهبی و عام المنفه هستند.

صرف نظر از نوع فضاها و فرم های به کار رفته در هر یک از انواع فوق دسته بندی یاد شده به دو گروه اصلی دیگر قابل تقسیم است که آن ابنیه ساخته شده در مناطق کوهستانی و ابنیه ساخته شده در مناطق جلگه ای مازندران است.

با توجه به کمی رطوبت در نقاط مرتفع تفاوت های بسیاری در نوع ساختار ابنیه این مناطق با معماری ناحیه جلگه ای مشاهده می شود ، این تفاوت از ساختار کالبدی گرفته تا تزیینات وابسته به معماری کاملا” مشهود بوده و به راحتی قابل تشخیص است.

ولی آنچه تقریبا” در 90 درصد ابنیه مازندران ( بیشتر مذهبی و مسکونی ) مشترک است استفاده از عنصر اصلی چوب به عنوان اسکلت و ساختار ، عنصر تزیینی و حتی دیوارهای جداکننده و باربر است.

تنوع این عنصر و فراوانی آن همواره موجب استفاده گسترده از آن در سازه های معماری شده است ،علاوه بر آن در تهاجمات و داد و ستدهای فرهنگی انجام گرفته در طول تاریخ این سرزمین همواره مازنی ها در پی تکنیک ها و روش های کار با این ماده طبیعی بوده و به دنبال کسب مهارت ها و توانایی های مربوط به کار با این ماده مهم بوده اند .

شباهت سرسازی های رایج به صورت شیر سر به سر سازیهای رایج در کشورهای چین و هند به همان اندازه است که ظروف بدل چینی ساخته شده در دوران صفوی به نمونه های اصلی آن در چین شبیه است.

البته اندک تفاوتی که بین این دو دیده می شود طبیعتا” به لحاظ تفاوت های اقلیمی موجود بین مازندران و کشورهای خاور دور و نیز نوع نگاه مردم به طبیعت در فرهنگ های مختلف می باشد.

نگاه مردم مازندران به طبیعت همواره نگاهی اکنده از احترام بوده ، به گونه ای که هیچ گاه به عرض اندام در برابر آن همت نگماشته ، بلکه با همگون سازی ساخته های خویش با محیط پیرامون زیباترین ترکیبات ممکن را در دل طبیعت جستجو کرده اند.

عکس های معماری بومی مازندران را در دو باکس تماشا کنید که از منطقه سوادکوه گرفته شده است.

متن: سعید سلیمانی

عکس: علی حسن نژاد


  • يکشنبه 7 مهر 1392-0:0

    ممنون از اطلاعات خوب و عکسهای زیبایتان

    کجایی خونه قدیمی یادش بخیر

    • جمعه 5 مهر 1392-0:0

      هدف از گذاشتن جنین تصاویری نه فقط معماری زیباست! بلکه نشان دهنده تصاویر زشتی است که همشهری ها ...چشمها یشان را باز کنند و ببیند که در ثرومند ترین کشور دنیا انسانها در لانه و آشیانه پرندگان در زیر برف و باران شدید زندگی می کنند!!! چشم من در نگاه اول فقط لانه ها را می بیند و بس!!! این تصاویر رنج آور است نه زیبا! درود فراوان بر روزنامه نگاران فهیم و با درایت و با بصیرت مازندومه که همه چیز را زیر ذره بین می گذارید تا همشهری های ما از وضعیت زندگی پرندگان در لانه هایشان آگاه شوند! پیروز باشید.

      • سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

        آقای سلیمانی مقاله نویس خوبی هستند اما وقتی پای عمل به میان بیاید دارای شخصیت دیگری می شوند. نشانه های مهندسی ایشان را در میراث فرهنگی می توانید در سیمان کاری بنای آجری آثار تاریخی آمل ببینید و یا استفاده از بتن در کف سازی چشمه عمارت بهشهر. به قول حضرت حافظ: واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند - چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند.

        • مصطفی امیریپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

          اقای حسن نژاد عالی بود

          • اسداله امینیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

            کار ارزشمندی است این گزارش. ولی حیف عکسهای ارائه شده هیچ همگونی با متن گزارش ندارند و این مطلب هرچند کوتاه اما تحقیقی و ارزشمند با این عکسهای بی تناسب مخدوش شده است.

            • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

              ديگه ديدن چنين خونه هايي داره كم كم ناياب ميشه و جاش ساختمونهاي چندطبقه جلو ديدن مناظر بهشتي رو ميگرن.ديگه تا چشم كار ميكنه حتي تو روستاها اسكلت هاي بتوني چندطبقه ديده ميشه!!! متاسفانه كسي به فكر سامان دادن ساخت و سازهاي بي رويه و نيز مهندسي معماري مرتبط با منطقه در امر ساختمان سازي و احياي طرح هاي كهن اما زيبا و دلنشين حتي در روستاها نيست كه مي توانست علاوه بر زيبايي در جذب توريسم و رونق صنعت گردشگري استان سهم بسزايي داشته باشد!!! كاش ازين سبك معماري حمايت و چنين خونه هايي به عنوان ميراثي گرانبها كه ذوق و سليقه پدران و مادران ما رو نشون ميده، در موزه ها حفظ و نگهداري ميشد...بسيار زيبا بود واقعا لذت بردم سپاسگزارم

              • بهنام پرسته سوادکوهی از کرجپاسخ به این دیدگاه 1 0
                سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                تو این خونه ها محبت بود صمیمیت بود میهمان دوستی بود -عاطفه و مهربونی و وابستگی بود-برکت بود ....

                ترا بخدا نذارین زندگی شهری این بلای فرهنگ سوزی اصیل در ما رخنه کنه و فرزندانمان را در خودش غرق کنه بنده شعار نمیدم پسرم 8سالشه تو کرج زندگی میکنم اما پسرم که میاد محل تبر کاری و داس کاری و هوکا کاری ،گاو دوشی - سوار کاری حتی بهتر از ما مازندرانی هم میخونه و هم صحبت میکنه حتی توی جشن سوادکوهیان تو تهران جلوی آقای مهندس حسن نژاد تست صدا داد- اما خیلی از افراد احساس خجالت میکنن با فرزندشان محلی صحبت کنن-با فرهنگ بودن -با کلاس بودن-پیشرفت و روشنفکری از بیگانگان تقلید کردن و ادا در آوردن نیست .بنده تو خونه ام روپوستخت میشینم -رو نمد میخابم- گاهی ورزش میکنم پاهامو با شره میبندم- خیلی دوست دارم بوفه ای تو منزل داشته باشم که دکوراسیونش اینا باشه:کچه ،کترا کلّز،کوما،کیله ، کیله لاک،کشت(ریسمونی که گوساله را به گاو میبندند)، کشی و باربن (بار اسب را میبندند) اوسار(افساراسب-) - لله وا،گهره،جوله (کوچک)، ،چل،بزمی رسن-گلیم و جاجیم -پشمی جورب-تور،داس، تاشه،دره،فیه،نال،دیزندون،تشت، تشی سمبار،قند چل،قند گاز و............اینا باید حفظ شه مطمئنآ جناب مهندس حسن نژاد مواردی را که الان ذکر کردم خیلی ها حتی یکبار نشنیده باشند - درود بر تمام مازندرانی های فرهنگ دوست و سوادکوهیان اصیل -بدرود

                • برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                  احسنت آقاي حسن نژاد ته خنا بدون

                  • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
                    سه شنبه 2 مهر 1392-0:0

                    به شدت زیبا و کم نظیر است


                    ©2013 APG.ir