تعداد بازدید: 4380

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

ناخداي دريا دل و كشتي به گل نشسته ميراث

در استقبال از حضور دوباره دلاور بزرگ نیا در استان مازندران(2)/به جرات مي توان گفت: دكتر دلاور بزرگ نيا به عنوان يك نيروي متخصص و متعهد بومي با تجربه موفق در بخش مديريتي دستگاه هايي چون: آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميراث فرهنگي و گردشگري و نيز باغ موزه ملي ايران كه به اصول سازماني در حيطه هدف گذاري، تصميم گيري، برنامه ريزي و اجراي هدفمند در دستگاه تحت مديريت خود اشراف و اعتقاد كامل دارد، سرمايه ارزشمندي براي مديريت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران است.


مازندنومه؛ عليرضا سعيدي كياسري،روزنامه نگار: سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بر اساس سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور در افق 1404  باید زمينه ورود بیست ميليون گردشگر خارجي به خاك ايران را فراهم کند؛ از این رو به كار گيري مديران ناكارآمد و كم تجربه در ساختار اين سازمان موجب تحقق نیافتن این بخش از سند چشم انداز خواهد شد و به عبارت دیگر  موجب انحراف اين سازمان از اهداف توسعه مي شود.

در اين راستا دولتمردان در بحث مديريتي سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن چنان باید عمل کنند تا جاي هیچ گونه ابهام و نگراني براي فعالان اين عرصه و مردم در خصوص عملکرد این سازمان به وجود نيايد.

متاسفانه باید گفت: در دولت هاي نهم و دهم نبود امکان نظارت دقيق و موثر بر عملکرد این سازمان سبب شد تا تخلفات مالی و اداری بسیاری گریبانگیر آن شده، از همه مهم تر دامن اين نهاد موثر فرهنگي به بازی های سیاسی آلوده شود.

بدون ترديد استان مازندران به عنوان يکي از گردشگر پذيرترين استان هاي كشور، نيازمند مديري توانمند و كاربلد جهت اجراي راهبرد توسعه گردشگري فرهنگي است تا بتواند در زمينه رونق صنعت گردشگري و پاسداشت ميراث فرهنگي  و توسعه صنايع دستي موفق عمل کند.

از طرفی نيز مدير خلاق و با تدبير  در راس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مي تواند هزينه هاي بسيار سنگين حفاظت، پژوهش، مرمت و احيای آثار ارزشمند ميراث فرهنگي را از طريق جذب گردشگر فرهنگي تامين کند.

 از طرف دیگر توجه به موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري علي رغم آنکه باعث ارتقای حفاظت، پژوهش، مرمت و احيا و معرفي ميراث فرهنگي استان مي‌شود، ارتقای شاخص‌هاي اقتصادي را هم در زمينه درآمدهاي ريالي و ارزي و هم اشتغال به دنبال خواهد داشت که در اين راستابه طور قطع و یقین مسئولیت زيان هاي ناشي از انتصاب مديران ضعيف و ناکارآمد در راس اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان بر گردن كساني خواهد بود كه اهميت و جايگاه ويژه اين دستگاه و منافع مردم را ناديده بگيرند.

ناگفته پیداست شرح وظايف گسترده میراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستي آن چنان است كه نمي توان امور آن را به مديري كم توان و بي تجربه واگذار كرد تا با ضعف برنامه ریزی و سردرگمی در اجرا در نهایت موجب کاهش بهره وری شود.

آنچه مسلم است، باید مديري كاربلد در راس  این اداره كل قرار گيرد تا نشاط واقعي را به اين دستگاه فرهنگي و اقتصادي بازگرداند.

 چون صنعت گردشگري به منابع خاصي وابسته نيست مي توان با مدیریت خلاق در اين اداره كل چرخ توسعه اقتصادي استان را با سرعت بيشتري به گردش درآورد و منابع ارزشمند و قابل توجهي را براي سرمايه گذاري هاي زيربنايي در همين صنعت پر سود ذخيره کرد.

با این اوصاف به جرات مي توان گفت: دكتر دلاور بزرگ نيا به عنوان يك نيروي متخصص و متعهد بومي با تجربه موفق در بخش مديريتي دستگاه هايي چون: آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميراث فرهنگي و گردشگري و نيز باغ موزه ملي ايران كه به اصول سازماني در حيطه هدف گذاري، تصميم گيري، برنامه ريزي و  اجراي هدفمند در دستگاه تحت مديريت خود اشراف و اعتقاد كامل دارد، سرمايه ارزشمندي براي مديريت اين دستگاه مهم فرهنگي و اقتصادي مازندران است كه بايد آن را قدر دانست.

استاندار مازندران كه با كليد تدبير و اميد دولت دكتر روحاني، سكان مديريت گردشگرپذيرترين استان كشور  را در دست گرفته است، قطعا بر اين نكته واقف است که دميدن روح تازه بر كالبد نيمه جان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران،با به كار گماردن مديري دانا، خلاق و شجاع در اين عرصه محقق مي شود كه دكتر بزرگ نيا با كارنامه مثبت و ماندگاري كه از خودش در حوزه مديريت مثال زدني فرهنگي هنري و گردشگري مازندران به يادگار گذاشته است، مي تواند نقش اساسي در شكوفايي و پويايي دوباره اين صنعت فرهنگي داشته باشد.

آنچه كه موجب شده دكتر بزرگ نيا به عنوان چهره اي موفق و  دوست داشتني در عرصه مديريت فرهنگي و هنري و گردشگري شناخته شود، اعتقاد قلبي و پايبندي بي چون و چراي او به رعايت اصل مهم و بنيادي روابط انساني سالم و كارآمد در سازمان تحت مديريتش است كه تقويت روحيه و ايجاد انگيزه نيروهاي فكري و اجرايي براي بازدهي مطلوب در راستاي تحقق اهداف سازماني را سبب مي شود و رضايت مراجعان و مردم و به تبع آن جامعه را به دنبال دارد. اين موضوع در طول مديريت دكتر بزرگ نيا در اداره كل ارشاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران به تجربه عينيت يافته و ثابت شده است.

با مطرح شدن نام دكتر بزرگ نيا در عرصه ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، اين نگراني در ميان فعالان اين صنعت فرهنگي استان به وجود آمده كه با دست روي دست گذاشتن فرهيختگان ارشد مازندران، پايتخت نشينان با تيز دستي هميشگي، اين نيروي كاربلد و صاحب تجربه را از آن خود کنند و حسرت حضور مديري لايق و خلاق را بر دل همه دلسوزان توسعه استان باقي بگذارند.

به هر تقدير اميدواريم دكتر فلاح با درايت و حسن نظر  ضمن بررسي دقيق گزينه هاي پيشنهادي براي مديريت اداره كل ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي مازندران، بر نام فردي براي اين تصدي اين سمت مهم مهر تاييد بزند كه آن شخص به عنوان ناخداي دريا دل و توفان ديده بتواند كشتي به گل نشسته ميراث فرهنگي و گردشگري استان را با تجربه و دانايي به اقيانوس گسترده و بيكران رونق و توسعه هدايت کند.

* مطلب مرتبط:

- چنین رفته است بر ما ماجراها  http://www.mazandnume.com/?PNID=V16174


  • جواب حسینیپاسخ به این دیدگاه 4 0
    شنبه 6 مهر 1392-0:0

    1- تا الان هم مدیرکلی میراث استان دست غرب استانیها بود(محمود ابادیها)که به این روزگار افتاده است 2-مگر مدیریت به منطقه و شهر است؟ چه بسیار مدیرانی که اهل جای هستند و در جای دیگر خوب عمل می کنند. در هیچ کتاب مدیریتی ننوشته شده مدیر خوب کسی است که فقط در زادگاهش مدیریت کند!!مدیریت ساز وکارهای زیادی دارد و ربطی به غرب استانی و شرق استانی ندارد 3-آقای بزرگ نیا مدیری توانمند و بدون حاشیه است. هیچکس در اعتدال و تدبیر و مدیریت او شکی ندارد. هر جا باشد موفق است و نگاه شرق استانی وغرب استانی ندارد.مثلا بروید در رامسر بینید در دوران مدیریت او در ارشاد، چه پروژه هایی در آن شهر اجرا شد. 4-سئوالم این است که غرب استانی ها سال در دوازده ماه در پی جدایی طلبی اند. چه جوریه که وقت تقسیم پست می شود می گویند مدیر باید غربی باشد؟ مگر شما قصد جداشدن ندارید؟ دیگر برای تان چه فرقی دارد مدیر اهل کجا باشد؟

    • محمدرضا حاجی پورپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 3 اسفند 1392-13:10

      آقای حسینی بسیار زیرکانه و هوشمندانه تحلیل و پاسخ دادید و بر آن شدم که کاری انجام دهم تا همچنان شما نماینده این شهرستان و حومه باقی بمانید

    • جمعه 5 مهر 1392-0:0

      اتفاقاً تا الان دست غربي ها بود نكند فراموش كرديد؟

      • جمعه 5 مهر 1392-0:0

        سلام:ازمهرومحبت شما دررشدوتعالی استان سپاسگزارم.ولی بهتراست زوددست به قضاوت نزنیم چون گردشگری ماهیتا مطلق به غرب مازندران است پس بهتراست این کاررابه دست خودشان بسپاریدتااستان رامتحول نمایند...

        • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

          درود بر مازندنومه كه به درستي به رسالت رسانه اي خود پاي بند است.

          • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

            به اعتقاد من جناب آقاي بزرگ نيا بايد تمام همت خود را براي احياي ميراث معنوي و رشد و اعتلاي آن بگذارد.ما در سرزمين كهن و با فرهنگ تبرستان زندگي مي كنيم كه پيشينه قابل توجهي دارد.

            • پريم محله ايپاسخ به این دیدگاه 5 0
              پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

              آقاي بزرگ نيا.به داد برج رسكت و لاجيم برس كه در آستانه نابودي قرار گرفته است

              • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                شما رو بخدا منصف باشين.چرا از صنايع دستي كه متعلق به اداره كل ميراث و گردشگري هست حرفي نميزنين .ما هنرمندان صنايع دستي در هميشه تاريخ مظلوم واقع شديم.

                اميدواريم با حضور آقاي بزرگ نيا گره اي از هزاران گره مشكلات ما باز بشه.....آمين

                • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                  سلام دلاور...تو بزرگ مايي!

                  • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                    من خودم با چشم خودم ديدم مدير كل فعلي گردشگري مازندران در برنامه زنده اينجا ايران است شبكه جام جم وقتي مجري از او موقغيت جغرافيايي و مسافت آن با مركز استان را پرسيد، مدير كل محترم اول جا زد و سپس جواب غلط تحويل بينندگان تلويزيون داد.

                    چطور ممكن است يك مدير كل گردشگري، موقعيت دومين چشمه جهان كه ثبت ملي شده و همه نظرها را به خود جلب نموده را به درستي نداند؟

                    • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                      ممنون از تحليل بجاي برادر عزيز سعيدي كياسري

                      • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                        بيان نقطه قوت يك مدير شايسته به معني تملق يا تعريف و تمجيد بي پايه نيست.به فرموده مولا علي (ع) در بيان نيكي ها و خوبي هاي برادر مومن دريغ نكنيد.

                        دلاور بزرگ نيا نيز بعنوان يك مسلمان مومن امتحان خود را در عرصه مديريت فرهنگي و گردشگري پس داده است

                        • محمد ابراهيميپاسخ به این دیدگاه 5 0
                          پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                          آقاي بزرگ نيا با دستان توانمند و انديشه مديريتي تو است كه چشمه سورت ،درياچه ميانشه چورت، درياچه الندان،درياچه ولشت، درياچه شورمست،مسجد فرح آباد ، آبشار گزو،سواحل خزر و....با ساماندهي و رسيدگي و برنامه ريزي مملو از گردشگران داخلي و خارجي خواهد شد

                          • یکی از مدیران تاسیسات گردشگریپاسخ به این دیدگاه 5 0
                            پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                            انتظار میرود استاندار عزیز با شناخت از چهره های برجسته ی استان که سلامت کاری ، حسن مدیریت و شایستگیشان به همراه سالها تجربه در سطح ملی مورد تایید بسیاری از فعالان بخش خصوصی میباشد دعوت به عمل آورده و استان از برنامه های این مدیران بهره مند گردند که به حق دکتر بزرگ نیا یکی از سرمایه های استان میباشند . یا علی

                            • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                              اینجانب هم از مدیدیت مدیران مورد علاقه کلیه کامنت نویسان حمایت می کنم.

                              • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                                درود بربزرگمردی که بزرگی رسمش را از او اموخت

                                • پنجشنبه 4 مهر 1392-0:0

                                  حضور آقاي بزرگ نيا در استان مازندران بسياري از مشكلات فرهنگي را رفع مي كند.

                                  • برنجستانکیپاسخ به این دیدگاه 4 1
                                    چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                    در این چند سال اخیر بزرگ نیا معمولا پای ثابت برنامه های فرهنگی و هنری مازندرانی های مقیم تهران بوده و هست

                                    انجمن تلارپه (قائمشهری های مقیم تهران)

                                    از مدیریت ایشان چه در ارشاد و چه در میراث حمایت میکند و برایشان آرزوی موفقیت می کند

                                    • نایب اللهپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                      چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                      ورود مجدد دکتر بزرگ نیا به عرصه صنعت گردشگری استان باعث رونق این صنعت نوپا خواهد شد وی در دوره مدیریت خود با بکارگیری شیوه نوین ارتباطات گردشگری کهنه و سنتی را از قطار دودی پیاده کرد و رنگ و بوی تازه به آن داده بود اما از آنجایکه عمر مدیریت در کشورمان با طلوع و غروب طیف های سیاسی بسته میشود چرخ گردشگری استان بار دیگر لنگی زد و ...

                                      • چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                        یاد ش به خیر ، دوران دلاور بزرگ نیا در ارشاد . که با این مدیران ضعیف... حیف از بزرگ نیای عزیزو دلاور...

                                        • چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                          پس کلاً موضوع سهم خواهی مازندنومه از استاندار است.

                                          • چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                            آقای بزرگ نیا هم برای ارشاد مفیدند، هم میراث و هم اموزش و پرورش. اما اگر بییند میراث می توانند تحولات بهتر و بیشتری ایجاد کنند. مگر ما چند تا مدیر قدرتمند مثل ایشان داریم. استاندار را هم همین مازندنومه ایها حمایت رسانه ای کردند که شد استاندار. بهتر است به گزینه هایی که این سایت پیشنهاد می دهد ریزتر و دقیق تر نگریست.

                                            • شیخ صفر قاسمی-رامسرپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                              چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                              شأن جناب آقای دکتر دلاور بزرگ نیا بالاتر از این هاست. از ایشان برای پذیرش این مسولیت دعوت بعمل آید.

                                              • آیا این درست است ؟پاسخ به این دیدگاه 2 3
                                                چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                                اگر کسی مثل خودم که آقای بزرگ نیا را ندیده و نمی شناسد چطور می تواند با سابقه کاری او با اینگونه نوشتن ها آشنا شود ؟ مازندنومه محفلی خصوصی و خودمانی نیست و تعریف و تمجید خودمانی به درستی فهم نمی شود . بهتر است با ذکر مطالب اصولی تر و اطلاعات مستند شایستگی رجال را برای کاربران مطرح کنیم .

                                                • چهارشنبه 3 مهر 1392-0:0

                                                  چند تا سوال برایم به وجود آمد.

                                                  1- اگر دوست بسیار خوب آقای بزرگ نیا در میراث فرهنگی خوب عمل کرده بود، حالا می بایست وضعیت میراث فرهنگی ما بسیار بهتر از این بود. آیا این تعریف و تمجیدهای غلو آمیز صرفاً برای تحت فشار قرار دادن استاندار است؟

                                                  2- آیا پردازش چهره فعال و خوب برای جناب آقای بزرگ نیا وابسته به عملکرد ضعیف و مسئله دار آقای فرزانه نیست؟ در این صورت ما از کارکرد نامطلوب و ضعیف آقای فرزانه به سمت کارکرد نه چندان قوی آقای بزرگ نیا هدایت می شویم.

                                                  3- اگر هدف پیدا کردن یک صندلی خالی برای آقای بزرگ نیا در استان است و اگر ایشان دارای عملکرد مطلوب بود آیا بهتر نیست بر روی مدیریت ارشاد ایشان تاکید شود؟

                                                  4- آیا عدم تاکید بر مدیریت ارشاد برای ایشان دلیل خاصی دارد؟

                                                  5- کلاً موضوع صلاحیت و شایستگی و ارجحیت و لیاقت و توانمندی و این حرف ها نیست بلکه موضوع فضا سازی رسانه ای برای تحت فشار قرار دادن استاندار جهت انجام یک انتخاب است.


                                                  ©2013 APG.ir