تعداد بازدید: 1655

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 مهر 1392-23:28

کاری کنیم که چهار سال دیگر افسوس نخوریم

همکاری همه آحاد مردم به خصوص دانشگاهیان و فرهیختگان استان با اتاق فکر استانداری از امور لازمی است که باید به صورت علمی و سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد؛ به خصوص همکاری درست و همه جانبه رسانه های محلی و شبکه محلی مازندران/مازندران نیروهای توانمند زیادی دارد که متاسفانه به خاطر اغراض و اهداف شخصی عده ای خاص، به کنار زده شده و یا به استاندار جدید معرفی نمی شوند.


مازندنومه؛ محمدحسن آغاز، پژوهشگر اجتماعی و رسانه: مازندران امروز با مشکلاتی مواجه است که اگر به همین شیوه ادامه یابد، نمی تواند حتی غذای مردم خود را با توجه به پتانسیل بالای آن  تامین کند تا چه رسد به اینکه توسعه یافته و قطب بزرگ کشاورزی کشور شود.

دکتر رحمانی فضلی -وزیر محترم کشور- در پایان مراسم معارفه استاندار جدید، در انتهای کلام خود به سه چیز اشاره کرد که نیاز امروز مازندران است؛ چیزی که در واقع ، آگاهانه و محققانه گفته شد: احترام، همکاری و انسجام؛ سه نیازی که هم آسیب شناسانه مطرح شد و هم اینکه مبتنی بر توجه به استان بر اساس برنامه های آینده است.

چهار ضعف نظام اداری و اجرایی ما – براساس تحقیقات انجام شده در کشور–  ناکارآمدی، کرختی، نابهنگامی و روان پریشی است و این چهار ویژگی در عمل باعث شده که ما احترام به همدیگر، انسجام در کار و تعاون و همکاری در امور را که لازمه اولیه برای پیشرفت هر منطقه است، نداشته باشیم. البته این مشکل فقط مختص مازندران نیست، اما در استان ما بیشتر مشهود است .

متاسفانه مازندرانی های مقیم استان در حوزه اجرا و اداری، برای پیشبرد و  انجام امور، حتی برای همدیگر احترام واقعی قایل نیستند.

 این مسئله حتی در قالب یک جریان باعث شد که بسیاری از بدگویی ها و هتاکی ها را نصیب بزرگان کشور کند  و در استان نیز سبب شده است که بسیاری از نیروهای توانمند از استان بگریزند و یا رغبت چندانی برای برگشت و ادامه خدمت موثر نداشته باشند.

 وضع به گونه ای است که حتی عده ای برای رسیدن به سمت و پستی، به تخریب حرفه ای  همدیگر پرداخته، نسبت به هم بی احترامی کرده و حرمت اولیه همدیگر را حفظ نمی کنند؛ چیزی که مصطلح است این است که به جای این که دست همدیگر را بگیرند، پای همدیگر را می گیرند.

مازندرانی ها امروز دچار تشتت در آرا و حتی در نوع نگاه به استان شده اند. به عبارت دیگر همکاری در مازندران کمرنگ شده، خودخواهی، تفردجویی و منفعت طلبی فردی جای آن را گرفته است.

مازندران امروز از هم گسیخته است و این تشتت و پراکندگی هم در برنامه ریزی و هم در اجرا مشهود است؛  چیزی که باید جای خود را به انسجام، یکپارچگی و تعاون در امور دهد.

متاسفانه تشتت و پراکندگی در همه امور استان دیده می شود که باعث شده مازندران از توسعه روستایی و شهری میانگین کشور هم عقب تر باشد.

با این وضعیت و این نگاه، باید این  سه چیز هم در کنار برنامه هایی که قرار است در دو ماه آینده تحویل وزارت کشور دهد، مورد توجه قرار گیرد.

 سه چیزی که نماینده عالی دولت در استان باید برای اجرایی شدن برنامه هایش در قالب فرهنگ سازمانی و فرهنگ کار، هم چون روحی آن را بدمد.

 احترام، همکاری و انسجام سه چیزی است که  نبود آن به عنوان یک خلاء مانع انجام امور دیگر است.

امروز باید فضا را برای افراد قوی تر و تواناتر با رعایت احترام فراهم کرد و افراد ضعیفی که در دولت گذشته به کار گرفته شدند با احترام کنار روند. چیزی که نیازمند فرهنگ سازی است و متاسفانه در این چندسال گذشته  به آن بی توجهی شده است.

همکاری همه آحاد مردم به خصوص دانشگاهیان و فرهیختگان استان با اتاق فکر استانداری از امور لازمی است که باید به صورت علمی و سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد؛ به خصوص همکاری درست و همه جانبه رسانه های محلی و شبکه محلی مازندران به عنوان بازوی ارتباطی که زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگی مازندران است.

مازندران نیروهای توانمند زیادی دارد که متاسفانه به خاطر اغراض و اهداف شخصی عده ای خاص، به کنار زده شده و یا به استاندار جدید معرفی نمی شوند. نبود همکاری همه متخصصان، باعث عقب افتادگی مجدد استان خواهدشد .

انسجام در برنامه ریزی، اجرا و مدیریت از اهم اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نبود انسجام و برنامه مدون موثر، باعث شده که مازندران حتی در ارائه طرح توجیهی برای جذب بودجه و اعبتار با مشکل مواجه باشد.

اینکه واحدهای مختلف تولیدی و اجرایی باید انسجام داشته باشند، از اهم اموری است که باید به آن توجه کرد. اولویت بندی برنامه ها فقط در انسجام ظهور خواهد کرد.

بدون انسجام نه می توان استان موفقی داشت و نه می توان این مشکلات را پشت سر گذاشت. انسجام تنها با سعایت و درایت مدیران ارشد استان ممکن است که امیدواریم استاندار محترم ،مدیران ارشدی را انتخاب کند که توانایی ایجاد این سه نیاز را با هم داشته باشند.

 چرا که نبود هریک از این موارد، رکود، کرختی و نابهنگامی  امور را ایجاد خواهد کرد و چهار سال دیگر هم افسوس چنین روزی را می خوریم که حرف ها گفته شد و عمل نکردیم. 

ایمیل نویسنده: aghaz2000@gmail.com

 


  • شنبه 6 مهر 1392-0:0

    فکر می کنم بیش از همه امروز باید به نخبگان فکر کنیم . این امر نیازمند تقویت تشکل های علمی تخصصی است که بایستی نظر بدند در حوزه های خاص چه کسی نخبه است . مثلا اگر بخوهیم حوزه فرهنگی را ملاک قرار دهیم باید ببینیم که افراد در حوزه فرهنگی چقدر توانایی فکری دارند که از آثارشان پیداست . بعد اجرایی . به تنهایی نمی توان به این مسئله اندیشید .

    • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 6 مهر 1392-0:0

      آقاي آغاز نوشته هاي شما كاملا درست ولي ريشه اين عدم انسجام كجاست و از چيست؟ به نظرم ناشي ازين مسئله اس كه دوستان همه خود رو نخبه و فرهيخته ميدونن و وقتي ما ريفر ميديم به نخبه همه ميگن پس منظور منم!!!! همه منم هستن!!!! تو اين شرايط كسي حرف كسيو گوش ميده؟؟؟ اصلا كسي غير از خودشو قبول داره تازه كج فهمي از واژه نخبه كه بماند.... درد اينه كه فك ميكنن هركي كه حالا يه مدركي داره تو فاميلشم يه سرو گردن از بقيه بالاتره (حالا شايد فاميلش پر از كوتوله اس) اون ميشه نخبه؟؟؟؟ اينا بايد بفهمن نخبه يعني كسي كه در عرصه مديريت بتونه پلني(plan) بريزه بيست مرحله در فكرش اونو مديريت، اناليز و راهبري كنه روي كاغذ بياره و اجراش كنه بدون هيچ خطا در بستر ذهني پنجاه ساله حداقل بيست ساله عملياتيش كنه... داريم تو استان ؟؟؟ مثلا در موضوع گردشگري بتونه در يه بستر بيست ساله استانو تصور كنه تمام معضلات مشكلات منابع كنوني و اينده حتي تغييرات فيزيكي ممكن در استان و غيره رو تصور و حدس و با توجه به اون پلن بريزه ،در ذهنش مرحله به مرحله عملي كنه كه درين جا باز كار سخت تره چون بايد تمام ريزه كاريها كه در اينده ممكنه مشكل افرين باشن رو درين بستر بيست ساله ببينه و الي اخر، فكرشم براي نخبگان عزيز هنگ اوره، تو استان اصلا چنين كسي داريم.؟؟؟؟؟ به مدد جهان سومي بودنمون كه تمام متدها اماده و وارداتيست مثل خطوط مترو كه نياز نيست دوستان زياد فك كنن داستانمون اينه كه اب مترو رو ميبره!!! واي به حال انديشه هاي نخبه اي ساخت وطن!!! وقتي نخبه هاي واقعي مهاجرت ميكنن وضعيت اسفبار ميشه يعني اين امور ميوفته تو دست كوتوله هاي نخبه انگار عقب افكار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (كوتوله درينجا منظور نظر، كوته بين از بايت افق ديد و كوچك ذهنيس نه جسارتا فيزيك قد افراد )

      • نایب اللهپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 6 مهر 1392-0:0

        جناب آقای آغاز این اولین بار است که مسئولین ارشد برای انسجام دست اندرکاران پیگیر هستند و تقییر در مدیریت ها را شرط توانمندی میدانند این اعتقاد را باید به فال نیک بگیریم قلم جنابعالی برای روشن شدن و تنویر افکار عمومی جالب بود ان شاء الله همه برای رسیدن به یک وحدت عمومی برای ساختن استان تلاش کنیم.


        ©2013 APG.ir