تعداد بازدید: 1612

توصیه به دیگران 5

شنبه 6 مهر 1392-20:47

ملاحظاتی بر برنامه پیشنهادی استاندار مازندران به وزیرکشور

 بر خلاف فضای پسا انتصاب استاندار در گزینه یابی و گزینه سازی ژورنالیستی مدیریت ها، اکنون مهمترین کمک به مدیریت ارشد استان ارائه پیشنهادها و برنامه های معطوف به توسعه پایدار و متوازن استان است.


مازندنومه، ایرج نیازآذری: در یادداشتی که برضرورت تعمیق همکاری های بین سازمانی به عنوان راهبرد اصلی مدیریت ارشد استان نگاشته ام تدوین برنامه ای فراگیر و مورد اجماع گروه های مرجع و نخبگان استان را هدف اصلی و خروجی همکاری بین سازمانی دانستم.

در این مقال قصد نگارنده برآن است بار دیگر براین مهم و موضوع پافشاری نماید؛ چه آنکه این مسئله را وزیر کشور در آیین معارفه دکتر فلاح به عنوان یک مطالبه جدی صحه گذاشت و آن تدوین برنامه طی دوماه آینده و ارائه به وزارت کشور است.

 البته زمان بیشتری لازم است تا برنامه ای با شناخت کافی تدوین شود. اینکه اصول، مبانی و ویژگی های برنامه مذکور چه باشد ، الگو و رهیافت های برنامه معطوف به کدام یک ازاولویت های امروز و فردای استان طراحی شود یک مسئله است، اما به نظر من مهمترین مسئله در تدوین برنامه، وحدت گفتمانی و اجماع حداکثری نخبگان و گروه های مرجع در بیان نیازها، مشکلات، چالش ها، مزیت ها، ظرفیت ها و اولویت هاست، چراکه بدون مشارکت و همکاری نهادها و گروه های مرجع برنامه ها فاقد اثربخشی لازم بوده، مثل سایر اسناد حالت فانتزی و رفع تکلیف خواهد داشت.

تدبیر و خرد ورزی ایجاب می کند بر اساس اصل مدیریتیِ " آنانی که در تصمیم گیری مشارکت دارند در اجرا همکاری می نمایند"، تاثیرگذارترین اقدام و عملکرد استاندارجدید تلاش برای همگرایی کنشگران ،نهادها و گروه های مرجع برای توسعه استان باشد.

 پیشتر و در قالب اندیشگان در نشستی دانش محور با حضور منتخبی از چهارضلع توسعه ( دانشگاه ، دولت ، رسانه و بخش خصوصی ) روندهای توسعه استان و پارادایم های پیرامونی آن را در دفتر مجمع نمایندگان به بحث گذاشتیم که نکته جالب توجه آن نشست بی اطلاعی نخبگان از روندها، الزامات و اسناد قانونی توسعه استان بوده است و این یعنی مصداق بارز واگرایی ، جزیره ای عمل کردن و اندیشیدن نخبگان و دست اندرکاران توسعه!

اگر استاندار محترم بتواند صداها و مطالبات مختلف استان را در تدوین برنامه پیشنهادی انسجام بخشد یا زمینه مشارکت حداکثری کنشگران، طیف ها و اضلاع مختلف توسعه را تدوین و طراحی برنامه فراهم نماید، توانسته است به خوبی نقش راهبردی خود را دراین خصوص ایفا کند.

همانگونه که می خوانید یا می شنوید دولتمردان، نمایندگان، ائمه جمعه، دانشگاهیان، نویسندگان، نمایندگان و فعالان صنفی و مدنی و هرنهادی که گروهی از جامعه را نمایندگی می کنند، وقتی تریبونی می گیرند به طرح دیدگاه و مطالبات خود پیرامون توسعه می پردازند و در این راه همه خود را ذی حق و صاحب نظر می دانند.

البته اظهار نظر، پرسش گری و مطالبه گری حق همگانی افراد است و کسی را بدین خاطر نمی توان سرزنش کرد یا مانع از آن شد، ولی وظیفه مسوولان، سیاستگزاران و تصمیم گیرندگان این است که با همکاری همه کنشگران توسعه به همفکری و هم اندیشی اهتمام نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا برنامه ای دانش بنیان ، منسجم و عادلانه تدوین شود.

به طور قطع مطالبه گران، برنامه نویسان و کنشگران توسعه به اسناد بالادستی و الزامات قانونی ، موانع و محدودیت ها ، ضوابط و مسائل محیطی و سایر گزاره های برنامه نویسی از جمله آمایش ملی سرزمین توجه عمیق خواهند داشت.

 استاندار محترم عنایت دارند که مازندران نیروهای صاحب اندیشه و توانمندی در سراسر کشور دارد که می توانند برای توسعه استان مفید و اثرگزار باشند و استفاده از این سرمایه و منابع ارزشمند نه فقط در مصادر و مناصب اجرایی و مدیریتی بلکه سازماندهی آنها در در اتاق فکر و مرکز مطالعات راهبردی توصیه می شود، چون کارآمدی و حکمرانی خوب از طریق یک روند مشارکت جویانه و مدیریت هوشمندانه منابع انسانی و مادی امکان پذیر است.

 بر خلاف فضای پسا انتصاب استاندار در گزینه یابی و گزینه سازی ژورنالیستی مدیریت ها، اکنون مهمترین کمک به مدیریت ارشد استان ارائه پیشنهادها و برنامه های معطوف به توسعه پایدار و متوازن استان است.

برهمین اساس انتظار نگارنده از همکاران رسانه ای و صاحب نظران این است که در باره الزامات، ویژگی ها، رهیافت ها و چگونگی تدوین و طراحی برنامه ای فراگیر و اثر بخش جریان سازی کنند.

کلام آخر اینکه تدبیر وکاربست یک برنامه جامع و همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که موزون، عادلانه، متوازن، واقع بینانه و دانش بنیان باشد می تواند به کاهش تعارضات منطقه ای، توسعه متوازن و عادلانه، افزایش همبستگی، تقلیل واگرایی، تعمبق همگرایی، شوق آفرینی و افزایش اعتماد عمومی منجر شود.

ایمیل نویسنده: (irajniaz@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir