تعداد بازدید: 1890

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 7 مهر 1392-22:9

آقا چه کسی می خواد گیر بده؟!

مشخص نیست که پاسخگوی نبود ماشین های درون شهری یا به عبارتی کمبود مسافربرهای تاکسی در ساعات بین 11.30 تا 1.30 ظهر و همچنین از ساعات5 عصر به بعد در ایستگاه های تاکسی کیه؟/یکی از بچه های خبرنگار می گفت:« همه جلسه های خبری رو با دوچرخه میام و میرم» و من تازه به این نتیجه رسیدم که تو شهری که سیستم حمل و نقلش این قدر ضعیفه شاید بهترین راهکار همین دوچرخه باشه.


مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: بعد از جلسه روز یک شنبه شورای شهر ساری و در مسیر منزل، حدفاصل ساختمان شورای شهر تا میدان شهدا رو پیاده طی کردم.

 وقتی به میدان شهدا رسیدم، صف طولانی مسافران جلب توجه کرد. لحظه ای تصمیم گرفتم باقی مانده مسیر رو هم پیاده برم. به خاطرم اومد که این صحنه بارها است تکرار می شه؛ مخصوصا تو فصل سرد سال که واقعا با توجه به سرمای هوا ایستادن و منتظر ماندن برای ماشین بسیار سخته.

 مرد میان سالی که تو صف ایستاده بود از مشکل همیشگی تاکسی های شهر بعد از ساعت 5 عصر سخن می گفت:«ما نمی دونیم این همه تاکسی به یکباره در این ساعات کجا غیب شون می زنه!؟»

 پیرمرد دیگه ای گفت:«این کار همیشگی شونه، دروغ میگن شهر شلوغه، تو شهر دارن می چرخن تا یکی می گه دربست فوری ترمز می کنن!»

 خانم جوانی هم که مسیرش خیابون معلم بود، وارد بحث شد و گفت:« آقا من یک دختر جوانم. شما بگو چطور باید به یه ماشین شخصی که سه مرد تو اون نشستن اعتماد کنم و سوار شم؟!  تاکسی نباشه مجبورم برای رفتن به منزل سوار همین ماشین های شخصی شم اما اگه خدای نکرده مشکلی برام پیش بیاد چه کسی باید پاسخگو باشه؟»

 بالاخره پس از کلی انتظار، ماشینی توقف کرد و گفت تا سر کمربندی بیشتر نمی رم. چند نفر سوار شدند. من از راننده راجع به روند کاری تاکسی های درون شهری سوال کردم. انگار داغ دلشو تازه کردم.

 با لحنی خسته گفت:«برادر من چه ساعت کاری؟شما این حجم ترافیک رو در نظر بگیر، پول سوخت ماشین و کرایه ای که مسافر پرداخت می کنه، اصلا با خرج و مخارج جور در نمی آد.»

 راننده ادامه داد:«در طول روز همین خانم هایی که شما حرفشو می زنید، ما چراغ می دیم اصلا محل نمی دن و سوار تاکسی نمی شن و سوار ماشین های شخصی می شن، حالا که شبه باید این به اون در شه!»

 راننده گفت:« اکثر راننده های تاکسی از این ترافیک سنگین کلافه می شن و حق دارن که در این ساعات در مسیر نباشن.»

 دوباره سوال کردم:« یعنی هیچ نهاد و دستگاهی مثلا تاکسیرانی نظارت بر نحوه کار یا ساعات کار شما نداره؟» که با لحنی تند ادامه داد:«آقا چه کسی میخواد گیر بده؟برای چی گیر بده اصلا؟ مگه اونا خیابونا رو درست کردن یا اصلا ترافیک و کنترل کردن که بخوان گیر بدن؟ اونا فقط بلدن وقتی ما از شهر خارج می شیم به ما گیر بدن. چرا جلو این مسافربرای شخصی رو نمی گیرن که مسافر سوار نکنن؟»

 مسافر دیگه ای هم که تو ماشین بود، گفت:« همیشه همین بساطه، از میدون ساعت که من پیاده اومدم ماشین نبود و ترافیک بهونه شونه که مردمو جابجا نکنن، بی خود به ماشین شخصیا گیر می دن. اگه همین ماشین شخصیام نبودن مشخص نبود کی باید ماها رو جابجا کنه. تازه بعضیاشون میگن پول خورد نداری سوار نشو که این دیگه نوبره.»

بحث دامه داشت، ولی بدون نتیجه. مشخص نیست که پاسخگوی نبود ماشین های درون شهری یا به عبارتی کمبود مسافربرهای تاکسی در ساعات بین 11.30 تا 1.30 ظهر و همچنین از ساعات5 عصر به بعد در ایستگاه های تاکسی کیه؟

یکی از بچه های خبرنگار می گفت:« همه جلسه های خبری رو با دوچرخه میام و میرم» و من تازه به این نتیجه رسیدم که تو شهری که سیستم حمل و نقلش این قدر ضعیفه شاید بهترین راهکار همین دوچرخه باشه.

 در بیشتر کشورهای توسعه یافته مثل چین، فرانسه، انگلیس، اتریش و ...در معابر شهری ایستگاه دوچرخه وجود داره که علاقه مندان می تونن با پرداخت هزینه، اون دوچرخه رو بردارن و بعد از انجام کارشون در ایستگاه دیگه تحویل بدن.

جالبه بدونین در این کشورها معبر عبور و مرور دوچرخه در خیابون ها نیز طراحی و در نظر گرفته شده تا رفت و آمد مسافران این وسیله نقلیه پاک تسهیل بشه.

 به نظر می رسه بحث از طرح جامع مبلمان شهری و زیباسازی معابر و .....فقط شعارهایی است که حتی با عملی شدنش زمان بسیاری برای اجراش مورد نیاز باشه.

به نظر شما چقدر زمان نیازه تا در شهرهای کشور ما زیر ساخت های توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از این وسیله نقلیه پاک فراهم بشه؟!


  • محمد طاهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 مهر 1392-0:0

    آقای بخشی عزیز سلام و خدا قوت

    ترافیک معلول علتهای دیگر است. ساخت و ساز بی رویه و تراکم واحد های تچاری و اداری در مرکز شهر و همچنین عدم استفاده از میدی باس در ساعات اوج ترافیک به جای تاکسی که فقط می تواند 4 مسافر جابجا کند از این دلایل است. باید خط شرقی و غربی میدی باس در ساری ایجاد شود. استفاده از تاکسی در محدوده داخلی شهر و در مسیر مستقیم بی معناست.

    • سه شنبه 9 مهر 1392-0:0

      با سپاس و تشكر از برادر بخشي تمام مطالبي كه گفتين و مي پذيرم اين دوستاني كه نظرتون و رد مي كنن مثل همون راننده تاكسي هايي هستند كه از ساعت 11:30 تا 1:30 معلوم نيست كجا هستند سالي يه بار نظر ميزارن ان شاالله تو اين موقعيت قرار بگيرن تا متوجه بشن حرف شما چقدر ارزش داره ،بايد بگم كه آقاي فضل اله نژاد يكي از بچه اي خوب ساري و پست قبليشم شهردار ساحلي بود و آقاي عبوري با توجه به مديريت قوي به سمت مدير عامل تاكسراني انتصاب كردند اين آقايي كه ميگه دنبال پست بود تازه 15 روزه كه تحويل گرفت ،آقاي روحاني كه قول داد ميگه مگه من موسي هستم كه اعصام و بزنم زمين فعلان شه به امان شه رئيس جمهور مملكت اينطوري ميگه تا برسه به يه مدير شهري كه تازه 15 روزه پستش و تحويل گرفت از زحمات و خبرهاي خوب آقاي بخشي تشكر ويژه دارم جز حقيقت يز ديگري نيست .

      • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

        با سلام آقای بخشی سورکی :شما که نقد کردن را خوب بلدید :بهتر بود به عنوان یک فردرسانه ای گزارش خود را تکمیل می کردید سپس به مازندنومه می دادید.نوشتن شما کاملا عامیانه وبه دور از ویراستاری لازم است.از این پس عجولانه مطلب ننویسید

        • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 3 0
          دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

          داستان داستان شكم سيري دوستانه. تا چند سال پيش پنج صبح هم تاكسي داشت دنبال مسافر مي گشت و لي الان تازه راننده عزيز تاكسي بايد شاگرداشو ببره بعد صبحانشو ميل كنه، زودش ساعت 8 شروع به كار خودش كنه اونوقت اون خانم و اقاي كارمند لابد بايد وايسن تا ايشون با ناز و كرشمه بيان، خوب طبيعيه كه مسافرش مجبور عليرغم ميل باطنيش با شخصي بره و ساعت دو سه بعدازظهر هم كه داداش لابد گرم بايد زير كولر استراحت كنه بازم مسافرش بايد با ماشين هاي شخصي كه اونا هم دارن از سركار برميگردن استفاده كنه اونايي هم كه ساعت كارشون 5 يا 6 بايد تاوان سوار شدن مسافراي قبلي رو بدن... داستان اينه.. شكم سيريه كه به مدد الطافيه كه برخي رانندگان تاكسي ... داشتن و يه حق الزحمه هايي ميگيرن و براي مردم شاخ شدن.. تاكسي نماها كه بگذريم...البته دست تمام كساني كه در هر عرصه اي تعهد دارن رو مي بوسيم و خدا قوت

          • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

            مديرجديد تاكسي راني چند سال دنبال مديريت بودي حالا شدي حلش كن بعيده توبتوني...

            • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

              باور کنید جمهوری خود مختار ساخته ی رانندگان تاکسی ساری است در هیچ کجای کهکشان راننده های خودمختار تر از ساری پیدا نمی شوند .البته عده ای فهیم و زحمتکش منصف هستند.مگر می شود راننده تاکسی به بهانه ی ترافیم دربست برود اما مسافران عادی را نرساند مگر هنگام سوار کردن مسافر دربست ماشینش شبیه به ماشین کارآگاه گجت پرواز می کند.این پیشنهاد من هرگز عملی نمی شود اما ایرادی ندارد میدهم و آن این که فقط یک هفته مسولین شهر ساری و خانوده هاشان در پیک رفت و آمد با تاکسی رفت آمد نمایند.مسیرهای پیشنهادی زیر پل راه بند شهدا.امام راهبند که بی هیچ منطقی پنجاه تا صدتومن اضافه کرایه میگیرند.ساعت راهبند که همیشه مسیری دیگر را سوار می کنند .ساعت معلم و ...اگر مسیر زمین آسمان تاکسی خور بشود زود سر و سامان می یابد که تاکس های ساری نمی یابند البته روشن است تاکسی دارن هم گلایه های بحقی دارند که سالهاست بر طرف نشده است

              • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                آخه همشون سرویس مدرسه دارن اون بیشتر میصرفه تا کرایه های 200 تا 500 تومنی اون ساعت ها هم ساعت تعطیلی مدارسه دیگه

                • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                  لطفا شما سورکی ها در کار ساری دخالت نکنید

                  • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                    تاكسي راني كه مديرش...كه ... ايشون ميخوادمشكل را حل كنه خدا به داد بچه محصلها برسه


                    ©2013 APG.ir