تعداد بازدید: 1850

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 مهر 1392-9:22

ایران و آمریکا؛ شیطان بزرگ چه خواهد کرد؟

 قطع مسلم آمريكائي ها به اين زودي ها تحريم ها را لغو نخواهند كرد و اگر چنين كاري بكنند، به صورت قطره چكاني خواهد بود و در مقابل گرفتن امتيازاتي بزرگ، گامي كوچك بر خواهند داشت و به برداشتن این گام هاي كوچك آن قدر ادامه مي دهند تا از تمام زواياي برنامه هسته اي ايران مطلع و مطمئن شوند.


مازندنومه، دکتر سیف الرضا شهابی: برخلاف جمهوري خواهان كه مخالفان شان را با اره سر مي برند (نظير حمله نظامي  آمريكا به افغانستان براي سرنگوني حكومت طالبان در آن كشور و تهاجم نظامي به عراق براي سقوط حكومت صدام حسين) دموكرات ها سعي دارند تا مخالفان شان را با پنبه سر ببرند و حتي الامكان از برخوردهاي نظامي -كه تبعات فراوان در بر دارد- پرهيز كنند.

 اعمال تحريم يكي از ابزارهای دموكرات ها در مقابل مخالفان شان است و اميدوارند با تحريم به همان نتايجي دست پيدا كنند كه جمهوري خواهان با حمله نظامي به دست مي اورند، با اين تفاوت كه درمحاسبات اقتصادي دموكرات ها حمله نظامي هزينه هاي سرسام آوري دارد و سنگيني آن بر دوش ماليات دهندگان امريكائي است كه سبب اعتراضاتي مردمي مي شود.

   در ارزيابي دموكرات ها اگر تحريم اثر نداد، ابائي از حمله نظامي ندارند و يا اگر تحريم ها اثر بخش بود وليكن مخالفان شان همچنان به مخالفت ادامه بدهند، دراين صورت براي تسليم مطلق از حمله نظامي بهره مي گيرند.

    باراك اوباما كه تجربه روساي جمهوری پيش از خود از دموكرات ها و جمهوري خواهان را در مقابل جمهوري اسلامي ايران داشت برآن شد كه هم به منظور محدود كردن فعاليت هسته اي ايران و هم به خاطر بر اندازي جمهوري اسلامي يا حداقل تسليم تهران در مقابل زياد طلبي ها آمريكا در منطقه از حربه تحريم هاي دوجانبه و چند جانبه و در قالب قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل استفاده كند و اين استراتژي را از ابتداي رياست جمهوريش در راس برنامه هاي برون مرزي خود قرار داد.

     درسال هاي اخير كه جمهوري اسلامي يا به خاطر خوش خيالي و يا به سبب بي اطلاعي از عواقب ناگوار تحريم ها شعار مقابله با تحريم ها را مي داد، آمريكائي ها و هم پيمانان شان به اثر بخشي تحريم ها چشم اميد بسته بودند و براي تاثير آن عجله نداشتند زيرا مطمئن بودند دير يا زود ايران را وادار خواهند كرد تا درنگاه خوش بينانه  از در دوستي و مذاكره با واشنگتن و در نگاه غير خوش بينانه از در تسليم درآيد.

    سوء مديريت در دوران رياست جمهوري آقاي محمود احمد ي نژاد بر تاثيرات تحريم افزود و اثر بخشي آن را تسريع كرد، تا اين كه در اواخر دوران رياست جمهوري احمدي نژاد به تدريج اين تحليل در جمهوري اسلامي ايران پديدار شد که اگر در بر همان پاشنه قبلي بچرخد ديگر نه از تاك نشان ماند و نه از تاك نشان و اين در حالي بودكه آمريكایي ها تمام تحركات داخلي و خارجي تهران را رصد مي كردند.

    عواملي دست به دست هم داد تا آقاي دكتر روحاني به رياست جمهوري ايران برگزيده شود و او هم به اتفاق وزير خارجه اش -دكتر محمد جواد ظريف- درحركتي شتابان به سوي نزديكي به واشنگتن بال و پر گشود تا فرصت از دست نرفته و وضعيت داخلي بحراني تر نشده بتواند امتيازاتي را از آمريكائي از جمله لغو همه تحريم ها يا بخشي از آن ها را به دست آورند.

     مطمئنا رئيس جمهوری ايران و دستگاه ديپلماسي اش مطلع بودند امريكا علاوه بر اين كه شرايط اقتصادي و سياسي داخلي ايران را رصد مي كند، از انگيزه آن ها براي ذوب كردن يخ ها ي 35 ساله بين تهران –واشنگتن هم به خوبي اطلاع دارند؛ مع الوصف مسئولان جمهوري اسلامي خواستند از فرصت مجمع عمومي استفاده كنند تا مذاكره خصوصي و به دور از چشم اغيار داشته باشند و يا مكالمه تلفني بر قرار كنند و اگر شرايط مقتضي بود عكسي يادگاري هم بگيرند.

    از اينجا به بعد باج خواهي آمريكائي ها وارد مرحله جديدي خواهدشد؛ آن ها كه از مدت ها قبل انتظار چنين ايامي را داشتند حاضر نيستند به سادگي و با يك مذاكره خصوصي بين دو وزير خارجه و يا مكالمه تلفني بين دو رئيس جمهور، دستاوردهاي شان را از دست بدهند.

    قطع مسلم آمريكائي ها به اين زودي ها تحريم ها را لغو نخواهند كرد و اگر چنين كاري بكنند، به صورت قطره چكاني خواهد بود و در مقابل گرفتن امتيازاتي بزرگ، گامي كوچك بر خواهند داشت و به برداشتن این گام هاي كوچك آن قدر ادامه مي دهند تا از تمام زواياي برنامه هسته اي ايران مطلع و مطمئن شوند.

آن ها تا همه مطالبات شان به اجرا در نيايد به همين روش ادامه مي دهند زيرا با اعمال تحريم ها علاوه بر اين كه ضرر نكردند درمحاسبات خودشان تا الان برنده هم هستند و جمهوري اسلامي كه تاكنون تعبيرش از آمريكا شيطان بزرگ بود را به مذاكره با شيطان بزرگ كشاندند.

   واشنگتن به تدريج حوزه مطالباتش را از محور برنامه هسته اي ايران خارج خواهد كرد وبه ساير حوزه ها نظير قطع حمايت ايران ازبشاراسد درسوريه، عدم حمايت ازحزب الله در لبنان و حماس، حمايت از مذاكرات صلح خاورميانه و عدم مخالفت با گفتگوهاي دولت خودگردان فلسطين با تل آويو، رها كردن شعار نابودي اسرائيل و حقوق بشر در ايران خواهد كشاند.


  • يکشنبه 14 مهر 1392-0:0

    امیدجان کسی به رویه کاری در متن مقاله اشاره ای نداشت. من به کامنت آقای علیرضا شهیری اشاره داشتم و نه به متن مقاله. لطفا به کامنت توهین آمیز ایشان توجه فرمائید. خاطر نشان شود که من از منتقدان شدید آقای دکتر احمدی نژاد بوده و هستم ولی احترام و اخلاق را به تبعیت از امام (ره) برای روسای کشورهای دشمن هم لازم می دانم و جسارت را مفید نمی دانم.

    • شنبه 13 مهر 1392-0:0

      قابل توجه اقای ناصر درمتن مقاله اشاره ای به روبه کاری نشده

      • شنبه 13 مهر 1392-0:0

        ببخشید اشتباه تایپی برای نام خانوادگی آقای شهیری مرتکب شدم. منظور جناب آقای علیرضا شهیری بود.

        • جمعه 12 مهر 1392-0:0

          از کامنت آقای علیرضا شهابی متاثر شدم. کسی که سالها مسئول روابط عمومی استانداری مازندران بودند نباید اینقدر بی پروا علیه رئیس جمهوری قبلی کشور نظر تخریبی بدهند. هرچند انتقادات سنگینی بر عملکرد آقای احمدی نژاد وارد باشد ما اخلاقا حق نداریم آن را بی کفایت بخوانیم. ما باید برای آینده و دولت حاضر دعا بنکیم که اشتباهات گذشته تکرار نشود و خود مرتکب اشتباه جدید نشوند.

          • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            جمعه 12 مهر 1392-0:0

            شما دوره احمدی نژاد که رفت سازمان ملل و ادعایش این بود که شاخ اسرائیل و امریکا را میشکنم کجا بودید. هر موقع حرف میزد یه تحریم جدید علیه ایران وضع میشد./ حالا کار آقای روحانی که میخواهد فشار تحریم رو بشکند رو به کاری شتابان توصیف میکنید و از همون اول منفی بافی میکنید. / تحریم ها بر قشر کارگر و ضعیف اثر دارد بر شماها و سرمایه دارها که اثری ندارد. / آقای محترم همانطور که در دولت قبلی سکوت کردید بهتر است دوباره سکوت کنید، تحلیلهایتان بوی احمدی نژاد میدهد.

            • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

              جیک جیک مستونت بود یاد زمستونت نبود؟

              هشت سال برای صندلی خالی سازمان ملل حرف و حرف و حرف. حالا که یک شبه تحریم لغو نمی شود. ما هم نیاز به نتانیاهو داریم که هشت سال به ما فحش بدهد، هتاکی کند، ما با ادبیات فاخر پاسخ بدهیم، فکر کنیم، کار شاید اصلاح شود.

              غصه ی ما این است که نتانیاهو سر عقل بیاید و دست از بی ادبی و لات بازی بردارد. دعا کنیم که اسرائیل به ما فحاشی کند و بی ادب بماند.

              • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                ازاین تحلیل واقعبینانه که همه جهات را بررسی کرد ویکجانبه مسائل را ندید لذت بردم دست مریزاد دکترشهابی

                • علیرضا شهیریپاسخ به این دیدگاه 3 0
                  پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                  دکتر شهابی ، مثل همیشه ،تحلیلی منطقی وزیبا ارائه کرده اید. دستتان دردنکند. به گمان بنده عملکرد دولت بی کفایت احمدی نژاد آنقدر واگرا وغیرمسئولانه بوده که الان نه از «تاک» نشانی مانده؛ نه از «تاک نشان»! امیدواریم دولت فعلی بتواند امید را به جامعه برگرداند.

                  • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                    با درود و دست مریزاد به دکتر سیف الرضا شهابی انسانی واقع بین با چنین مقاله زیبایی که همش حقیقت است! شما به عنوان یک اتسان روشنفکر و روشنگر و ما در مقایسه با شما انسانی بی سواد که مدتهای مدیدی است در برون مرز زندگی می کنیم! به نیکی از افکار و اندیشه ابر قدرتها ( آمریکا+اروپا) با خبر هستیم جناب دکتر! برگ برنده همیشه در دست اینها بوده و خواهد بود! ضرب المثلی زیبایی که می گوید با دم شیر نباید بازی کرد! اینها در همه عرصه ها 200 سال از ما جلوتر هستند!!! مانند بازیگران شطرنج که چندین حرکت آینده در ذهنشان نهفته است!!! اینها به نیکی از عدم اتحاد و انسجام بین ایرانیان مطلع هستند بر اثر فقدان آزادی! اگر امروز ما کاملا شفافیت خود را نشان دهیم و درهای انرژی اتمی را به روی اینها بگشاییم! فردا یقه ایران را در زمینه فقدان آزادی و نقص قوانین حقوق بشر می گیرند!!! اینها به نیکی می دانند که در کشورهای مستبد مردم و ملت پشت نظام نیستند و از این ضعف بزرگ سوء استفاده کامل می کنند! مثال کوچکی برایتان می زنم دکتر! ببینید ما برای شیرین کام بودن ابر قدرتها 
                    ...  ( وکیلان و روزنامه نگاران ) را قبل از رفتن آقای روحانی به آمریکا از زندان آزاد می کنیم! نه به خاطر مردم و ملت!!! نه به خاطر پدران و مادران داغدیه و کودکان بی گناهشان! بلکه به خاطر شیرین کام بودن آقایان ابر قدت، آمریکا+اروپا!!! ... مردم دنیا و ایران .... نیستند عزیز من!!! یک نوجوان هم از این کار واقف است! و اینها هم از این ضعف بزرگ به خوبی سوء استفاده می کنند!

                    • نومیدی راه حل نیست !پاسخ به این دیدگاه 5 1
                      پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                      در این مقاله هم آقای دکتر شهابی معادله ای مهم را نادیده گذاشت . تحریم ها در حال حاضر همه اش به آمریکا مربوط نمی شود . اروپا هم هست و باقی جهان هم هست . حتی چین و روسیه هم در بعضی قطع نامه ها به نفع ایران از حق وتو استفاده نکرده اند . این باخت دیپلماسی زمان آقای احمدی نژاد بود . به نظر می رسد این بار تیم آقای روحانی عقلایی تر رفتار می کند و آمریکا را لا اقل از دشمن بالفعل به دشمن بالقوه بدل می کند یعنی اینطور هم نیست که نویسنده فکر می کند ، آمریکایی ها دشمنانی احمق نیستند . کافی است شما ژاپن و ویتنام و حتی چین را به خاطر بیاورید . بهتر آن است که مردم را از حاصل کار های عقلایی نومید نکنیم . به هر حال هر معامله ریسک و خطر هایی با خود دارد . شاید بعد از رسیدن به شرایط عادی و آغاز مجدد مستی های حاصل از فروش نفت ، خطر هایی تازه ما را تهدید کند شاید مشکلاتی از نوع دیگر و در قالبی تازه را تجربه کنیم. بهتر است به آن روز فکر کنیم .

                      • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                        سلام دکتر شهابی

                        چرا دوست داری خودت رو واقع گرا نشون بدی و بدنبال گل آلود کردن قضیه هستی؟

                        چرا هنوز پیرو نظرات منسوخ دولت قبلی هستی؟

                        از این راه 8ساله چیزی جزء بدبختی نصیب ما عوام نشده، شما دنبال چی هستید؟ که هر روز نظریه میدید و به شیوه پنبه سر بریدن وارد میشین، البته بعضی از همقطاراتون هنوز به شیوه جمهوریخواهها میخوان سر ببرن( البته اگه بتونن، فعلا که کفش پرتاب میکنن)

                        تو رو خدا دست از سر ملت بردارین..

                        • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

                          با اكثر مطالب نوشته شده موافقم ونويسنده تا حدودي كه ميتوانست واقعيات را بيان كرد


                          ©2013 APG.ir