تعداد بازدید: 1892

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 14 مهر 1392-22:40

باغبانی: 63هزار خانواده تحت حمایت داریم

مدیرکل کمیته امداد مازندران گفت:روند اضافه و کم شدن خانوارهای تحت پوشش تابع عوامل اجتماعی و اقتصادی جامعه است/یکی از نمایندگان مجلس نیز تحت حمایت کمیته امداد بوده است/از میان هشت هزار ازدواج کمیته امدادی در پنج سال گذشته که در دوره های آموزشی شرکت کرده اند،تنها 120 مورد منجر به طلاق شده است.


مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: ابراهیم باغبانی مدیرکل امداد استان مازندران-  علی ابراهیمی-مدیر کمیته امداد شهرستان میاندرود- و جمعی از پرسنل کمیته امداد استان مازندران و شهرستان میاندورود ظهر امروز در دیدار با امام جمعه به تشریح دیدگاه های خود جهت حمایت از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد پرداختند.

مدیرکل کمیته امداد مازندران با بیان اینکه در استان 63هزار خانواده تحت حمایت داریم، افزود:با احتساب خانوارهایی که با مشکلات موردی مراجعه می کنند، در مجموع 200هزار نفر مرتبط با کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به اینکه اولین نگاه ما در کمیته امداد توانمند سازی افراد است، افزود:ما تلاش می کنیم خانواده در یک پروسه زمانی مشخص، توانمند شده و از سیستم حمایت کمیته امداد خارج شوند.

مدیر کل کمیته امداد گفت: زمانی که فردی به اعتیاد گرفتار شده یا دچار سانحه تصادف و یا با واقعه طلاق روبرو می شود، خانواده های آنها دچار مشکل می شوند.

وی گفت: روند اضافه و کم شدن خانوارهای تحت پوشش تابع عوامل اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

باغبانی با بیان اینکه امروزه هم طلاق در حال ازدیاد است و هم سن طلاق در حال جوان شدن است، افزود:کمیته امداد سعی می کند تا خانواده هایی از این دست را نیز تحت حمایت قرار دهد.

 این مسئول با تهدید دانستن افزایش مهریه ها در جامعه اظهار داشت: زنی که مردش را به خاطر مهریه به دادگاه و پاسگاه می برد در صورت بازگشت دوباره نیز تداوم زندگی آنها امکان پذیر نیست.

باغبانی با بیان اینکه پرداخت بلاعوض توقعی ایجاد خواهد کرد، افزود:سعی کرده ایم با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای افراد در خانواده ها در راستای توانمند سازی آنها گام برداریم.

 وی گفت:در بخش خدمات فرهنگی 10هزار دانش آموز و سه هزار دانشجو در سطح استان داریم که بیش از شش هزار نفر هم فارغ التحصیل دانشگاهی هستند که اکثر آنها نیز کارگزار دستگاه های مختلف اجرایی در استان هستند.

باغبانی با بیان اینکه یکی از نمایندگان مجلس نیز تحت حمایت کمیته امداد بوده است، افزود:وی امروز در کمیسیون اجتماعی مجلس خدمتگزار است و خود او در مجلس گفته است که افتخارم این است که تحت پوشش کمیته امداد بوده ام.

 وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که تحت پوشش کمیته امداد بوده اند امروز خود خیرینی هستند که چندین یتیم را سرپرستی می کنند، افزود:البته در کمیته امداد مهم ترین عنصر فرهنگی را آموزش عمومی قرار داده ایم.

این مسئول با اشاره به اینکه متولی آموزش خانواده در کشور نداریم، افزود:کارهای پراکنده ای انجام می شود اما یکپارچه وهماهنگ نیست و ما در کمیته امداد بیشتر آموزش عمومی را در دستور کار قرار داده ایم.

 وی گفت:متولی خاص فرهنگی در کشور وجود ندارد و با توجه به تهدیدها و مدرنیته شدن زندگی ها، متاسفانه آموزش های لازم اجرا نمی شود.

 مدیرکل کمیته امداد استان مازندران با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی نو عروسان و دختران در آستانه ازدواج افزود:در این کلاس ها تلاش می شود تا با بیان مسایل و شرایط زندگی مناسب آنها را برای زندگی آینده آماده کنیم.

 *نظام جامع آموزش خانواده تدوین شده است

 وی ابراز داشت: از میان هشت هزار ازدواج کمیته امدادی در پنج سال گذشته که در دوره های آموزشی شرکت کرده اند،تنها 120 مورد منجر به طلاق شده است که در حدود 1.5 درصد است.

 باغبانی از تدوین نظام جامع آموزش خانواده در کمیته امداد خبر داد و گفت:طبق این نظام از هر 200 خانوار تحت پوشش یک خواهر روحانی و یک مشاور تربیتی دارند که به بالا بردن اعتماد به نفس و حل مسایل اجتماعی خانواده ها کمک می کنند.

وی با بیان اینکه بعد از بالابردن اعتماد به نفس خانوارها آنها به حوزه اشتغال وارد می شوند، افزود:در سال 90 ما در حدود 20 درصد فرصت های خوداشتغالی استان را فراهم کردیم و در سال 91 هم 11هزار فرصت شغلی ایجاد شد که در حدود 17 درصد اشتغالی است.

باغبانی گفت:موفق ترین دستگاه در زمینه ایجاد خوداشتغالی کمیته امداد بوده است که توانسته است در حوزه های مختلف به ایجاد فرصت های شغلی بپردازد.

 وی همچنین به پنج هزار یتیم تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و ابراز داشت:27 هزار حامی داریم که از این تعداد یتیم حمایت می کنند که در شش ماه اول پنج میلیارد تومان کمک های مستقیم این خیرین از طریق ما به آنها پرداخت شده است، علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات نیز بدون دخالت ما توسط این حامیان حل شده است.

باغبانی با بیان اینکه 40 میلیارد تومان رقم کمک های مردمی در سال قبل به کیمته امداد بوده است، افزود:امسال نیز تاکنون 25 میلیارد تومان در بخش زکات، صدقات و جشن های مختلف دریافت های مردمی داشته ایم.

 *ایجاد حس اعتماد به نفس مشکلات اشتغال را حل خواهد کرد

 حجت الاسلام رسولی در این نشست اظهار داشت:جای شکرگزاری است که دغدغه اصلی مدیران ما علاوه بر مشکلات مادی، تلاش برای سالم نگه داشتن روح و روان مردم است.

 امام جمعه میاندرود بیکاری قشر عظیمی از جوانان را به علت توانمند ندانستن خود عنوان کرد و گفت:اگر افراد به این باور برسند که کار فقط پشت میز اداره نشستن نیست قطعا صاحب شغل خواهند شد.

وی گفت: اینکه مبلغی پول به شخصی داده شود تا برای خود کاری دست و پا کند مشکلی را حل نمی کند بلکه ایجاد اراده در افراد و تقویت حس اعتماد به نفس است که می تواند مشکلات حوزه اشتغال را حل کند.

حجت الاسلام رسولی به باور رساندن افراد پس از آموزش ها را دلیل اصلی موفقیت پایدار دانست و تصریح کرد:اگر نگاه کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی تنها به پرداخت مستمری به افراد و نظارت بر آن خلاصه نشود و در پی تقویت باورهای افراد جهت دستیابی به فرصت های بهتر باشد، توفیق بیشتری حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز اگر کسی اعلان کند که من تحت حمایت کمیته امداد هستم نگاه منفی به سمت او است افزود:اعتقاد دارم که مردم و برخی از مسئولان از عملکرد این نهاد اطلاعی ندارند و اگر اطلاع رسانی در این امر صورت پذیرد، دیگر کسی از بیان این موضوع احساس خجالت نمی کند.

 امام جمعه میاندرود گفت: با حمایت های مالی، کمیته امداد هرگز نمی تواند نماینده تربیت کند و یا یک دانش آموز را استاد دانشگاه کند بلکه این حمایت های معنوی و ایجاد حس خودباوری است که منجر به این امر می شود.

*کار کمیته امداد تقسیم پول صندوق صدقات بین مردم نیست

رسولی با بیان اینکه اگر مردم توجیه شوند که کار کمیته امداد تقسیم پول صندوق صدقات بین مردم نیست افزود:نگاهی که باعث تضعیف قشری از جامعه می شود باید اصلاح شود.

وی خدمات فرهنگی این نهاد را قابل توجه دانست و گفت: با وجود این نگاه های منفی انجام اقدامات این چنینی می تواند امید را در دل مردم بیشتر کند.

 وی ادامه داد:اگر امروز ضعف و سستی در جامعه مشاهده می شود به این دلیل است که امید به آینده و زندگی وجود ندارد چرا که چالش ها موانعی را ایجاد کرده اند که منجر به این مشکلات شده اند.

 امام جمعه میاندرود با اشاره به هفته ازدواج و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) اظهار داشت:اگر نگاه مثبت درافراد ایجاد شود که زندگی مهریه بالا و جهیزیه آن چنانی و یا برگزاری مراسم ازدواج در تالارهای گران قیمت نیست،امید در دل جوانان زیاد می شود.

وی با بیان اینکه برای خواندن و نوشتن، آموزش ها گام به گام صورت می پذیرد افزود:باید به جوان آموزش های لازم داده شود تا بتواند پس از چند سال زندگی خود را به شیوه درستی اداره کند.

حجت الاسلام رسولی به مشکلات زوج های جوان در کشور اشاره کرد و گفت:لازم است تا آموزش های مختلف احکام،روان شناسی و مسایل جتماعی قبل از ازدواج، در حین دوران نامزدی و در دوران پس از ازدواج به جوانان داده شود.

 وی همچنین در بحث آموزش های بهداشتی از برخی آموزش های صرف روان شناسی انتقاد کرد و گفت:در آموزش های دوران عقد و در زمانی که زوجین برای گروه خون می روند برخی مسایلی که بیان می شود جای تاسف دارد.

 امام جمعه میاندرود با بیان اینکه این آموزش ها باید در راستای هدایت جوانان باشد افزود:گاهی در این جلسات حرف هایی گفته می شود که زمینه های انحراف جوانان را فراهم می کند.

*کم شدن صله رحم یکی از عوامل تضعیف خانواده ها است

 وی ایجاد کارگاه های آموزش خانواده را یکی از راه کارهای تداوم زندگی خانواده ها دانست و تاکید کرد: باید در این جلسات از روحانی و کارشناسان خبره استفاده شود تا زمینه های لازم برای دانستن افراد فراهم شود.

 حجت الاسلام رسولی ابراز داشت:در گذشته به علت اینکه جوانان با پدر و مادر و در خانه پدری زندگی می کردند مشکات کمتر بود چرا که بسیاری از این آموزش ها خود به خود منتقل می شد اما امروز دیگر بعد از عروسی هم امکان رفت و آمد کم شده است و گاهی پدر و مادرها فراموش می شوند.

 وی کم شدن صله رحم را یکی از عوامل اصلی تضعیف نهادهای اجتماعی و خانواده ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه چشم و هم چشمی ها و ترس از بار مالی این میهمانی ها دلیل کاهش ارتباطات شده است.


  • مجید امیری سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 15 مهر 1392-0:0

    اول ذیحجه سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) وحضرت زهرا (س) مبارکباد.


    ©2013 APG.ir