تعداد بازدید: 3740

توصیه به دیگران 2

جمعه 26 مهر 1392-18:22

عذر بدتر از گناه/جشنواره کلیا به تعویق افتاد

قرار بود اواخر مهرماه جشنی سه روزه برای قائم شهری ها برگزار شود، اما اکنون به ساده ترین دلیل و توجیه یعنی ندانستن فصل نیشکر کاری در شهر نیشکر(!!!)به راحتی آن را برهم می زنند، بی خیال افکار عمومی و قضاوت مردم در مقابل این اقدام شگفت آور.


مازندنومه، رضا شریعتی: از یک ماه پیش بنرهایی در مکان های مختلف قائم شهر نصب شد که نویدبخش برگزاری نخستین دوره جشنواره کلیا(نی شکر) در این شهر بود.

قرار بود این جشنواره را شورای شهر و شهرداری قائم شهر طی سه روز برگزار کنند تا این شهر نیز در کنار شهرهای ساری و بابل که سالانه جشنواره عرق بهار نارنج دارند، برنامه ی فرهنگی و هنری سالانه داشته باشد.

عصر روز گذشته باخبر شدیم شهردار جدید قائم شهر که چند روزی است بر مصدر امور قرار گرفته، دستور داده تا بنرهای جشنواره را جمع آوری کنند و از قرار تنها چند روز مانده به برگزاری جشنواره،مراسم به هم خورده است.

شایعاتی نیز مبنی بر مخالفت برخی بزرگان شهر با برگزاری این جشنواره منتشر شده که ترجیح دادیم سئوال های خود را از اعضای شورا و شهردار بپرسیم.

پیش تر این توضیح را بدهیم که قائم شهر از معدود شهرهای استان است که سال هاست سینما ندارد، سالن درخور و استاندارد برای اجرای برنامه های هنری ندارد و از نظر فرهنگی و هنری ایستاست و مردم این شهر اغلب برای تماشای برنامه ها و کنسرت ها به ساری و شهرها دیگر استان می روند.

ابتدا به سراغ بهنام طیبی -رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قائم شهر-رفتیم و از او پرسیدیم: « شنیدیم که جشن کلیا برگزار نمی شود، علت چیست؟»

عضو شورای شهر پاسخ داد:«این جشن برگزار می شود، منتها شاید تغییراتی در آن اعمال شود. جلسه ای صبح امروز برگزارشد که چون من در آن جلسه نبودم و راهی سوادکوه هستم، بهتر است خود شهردار در این مورد توضیح دهد.»

پس از این توضیح به سراغ حامد ابراهیمی -رییس شورای شهر قائم شهر- رفتیم و همین پرسش را از او هم پرسیدیم. ابراهیمی پاسخ داد:« در جلسه ای که با هماهنگی شهردار جدید برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که زمان برداشت نی شکر، یکی دو ماه دیگر است.

اصل جشن مربوط به نیشکر است و برای همین قرار شد تا جشن کلیا با تاخیر برگزار شود! ما قصد داریم در این جشن نحوه پخت و تهیه و برداشت نیشکر را آموزش بدهیم و کلیاسر اسم مازندرانی محل و دیگی است که نیشکر در آن پخته می شود.»

 نکته جالب این است که برگزارکنندگان از یک ماه قبل در پی اجرای این جشن اند و تاره دو سه روز مانده به زمان اجرای آن ناگهانی متوجه شده اند که زمان پخت نی شکر چند ماه دیگر است!

قرار بود شب چهارشنبه هم جشن غدیر برگزار شود و برای تدارک آن هزینه هایی هم شده است. در مورد برگزاری یا لغو این جشن نیز از ابراهیمی پرسیدیم که گفت:« جشن عید ولایت روز چهارشنبه برگزار می شود، فقط تغییراتی در محتوای جشن ایجاد خواهد شد!»

رییس شورای شهر قائم شهر از تغییرات احتمالی جشن سخنی نگفت،ولی تجربه نشان داده که معمولا" هر وقت سخن از تغییرات می شود، موسیقی به خصوص موسیقی پاپ و آیین های شادیانه مازندرانی ها مثل مراسم عروسی و سما را شامل می شود!

نفر سومی که به سراغش رفتیم، حسینی -شهردار جدید قائم شهر- است که نوک تیز انتقادات افکار عمومی بیشتر متوجه اوست.

از او پرسیدیم:گفته شده با دستور شما بنرهای جشن کلیا، پایین کشیده شده و این جشن برگزار نمی شود، علتش چیست؟

حسینی پاسخ داد:« بله، درست است، اما جشنی تحت عنوان جشن غدیر برگزار می شود که بخشی از جشنواره کلیا شامل مقاله و عکاسی در آن اجرا می شود. اگر یادتان باشد اصل جشن کلیاسر مربوط به تولید نیشکر است که زمانش الان نیست، زمانش دی و بهمن ماه است، اشتباه محاسباتی برای زمان جشن رخ داد که باعث تغییر در برنامه شد تا ما جشن کلیا را بعدا برگزار کنیم. برای مثال شما ببینید جشن دهه فجر را مگر می شود زمانی غیر دهه فجر برگزار کرد یا جشن غدیر را مگر می شود دو روز بعدش برگزار کرد یا جشن  درو را آیا می شود در بهمن برگزار کرد؟»

- جالب است که تا حالا چرا به این قضیه فکر نکرده اید و تازه متوجه شدید که فصل برداشت نیشکر زمستان است! این موضوع که برخی مقامات با برگزاری جشن مخالفت کردند تا چه اندازه صحت دارد؟

شهردار اظهار داشت:«نه هیچ مخالفتی با برگزاری جشن نشده و مقامات بزرگوارتر از آن هستند که در حوزه مسائل شهرداری و شورای شهر دخالت کنند. ما برای شان احترام قائلیم اما خودمان به این نتیجه رسیدیم که طراوت هرکاری به این است که در موعدش برگزار شود.»

قرار بود اواخر مهرماه جشنی سه روزه برای قائم شهری ها برگزار شود، اما اکنون به ابتدایی ترین دلیل و توجیه یعنی ندانستن فصل نیشکر کاری در قائم شهر -شهر نیشکر- (!!!)به راحتی آن را برهم می زنند، بی خیال افکار عمومی و قضاوت مردم در مقابل این اقدام شگفت آور!

باید گفت شورای چهارم و شهردار جدید قائم شهر در نخستین گام جدی خود در حوزه فرهنگی نمره منفی گرفته، چرا که به نوعی با افکار عمومی بازی کرده اند. این توجیهات -که حتی یک کودک را هم اقناع نمی کند- یعنی نبود مدیریت درست فرهنگی در شهر ما.


  • پنجشنبه 2 آبان 1392-0:0

    درسته که فصل نیست ولی اون زمانی که نی شکر برداشت میشه به عاشورا و محرم و صفر برخورد می کرد . توی محرم که نمیشه جش برگزار کرد .

    • حمید صالحیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 27 مهر 1392-0:0

      من 10 روز قبل با خانم زهرایی فر مسئول زیباسازی مصاحبه کردم.همون موقع هم صحبت عدم تطابق زمان جشنواره با فصل نیشکر مطرح شد.درباره مکانش هم صحبت شد که گفتم بهتر بود تو روستای سیف کتی یا ریکنده برگزار بشه که هنوز پخت شکر قرمز توشون رواج داره.ایشون گفتند که مردم این ایرادها رو ببخشند چون بار اوله تو قائمشهر همچین برنامه ای.سال های دیگه جبران میکنند.

      به یکی از اعضای شورا هم گفتم یک هفته پیش.نمی تونم قطعی بگم که بندگان خدا خبر نداشتند.شاید جلسه ای برگزار نشده.به هرحال مهم اینه که این جشنواره برگزار بشه.

      اگه حرف بزرگان باشه احتمالا تا 120سالگی ایشون جشنواره ای نخواهیم داشت چرا که حرف مرد یکیه.



      مصاحبه من هم سوخت...

      • شنبه 27 مهر 1392-0:0

        با درود. در این کشور در سال میلیاردها تومان ریخت و پاش می شود، صدای هیچکس در نمی آید!!! حالا به خاطر چند هزار تومان ریخت و پاشی که موجب شادی و سلامتی و تندرستی عزیزان مازندرانمان می شود و روح تازه ایی بر جسم و جان زحمتکشان خسته مان می دمد تا برای آینده بتوانند با روحیه تازه ایی کار را آغاز کنند! صدایتان در آمد!!! فقط آشورا را بنگرید که چه ریخت و پاشهایی می شود!!! پیروز باشید عزیزان من.

        • شنبه 27 مهر 1392-0:0

          از اقدام انقلابی شهردار بسیجی قائم شهر که جلوی ریخت وپاشهای این جشن رو گرفت تشکر میکنیم

          • شنبه 27 مهر 1392-0:0

            بابا اینقدر اوضاع رو شلوغش نکنید اصل ماجرا در اینکه بعضی مسولان واحدهای شهرداری دیدند شهردار ندارند گفتند یه خودی در کنند برای همین کلیا رو بهانه قرار دادند تا یه پزی درکنند وکلی روزنامه ها وسایت ها رو پول دادند که خبرشون رو کار کنه . . الان که شهردار امده اونا بساطشون بهم خورده وگرنه خودشون هم میدونند که زمان کلیا زمستونه نه پاییز

            • شنبه 27 مهر 1392-0:0

              بنام خدا

              واقعا متاسفم براي اصحاب رسانه دوست دارند دروغ زده شود و ريا شود اما واقعيت بيان نشود كه فصل نيشكر الان نيست يكي هم اومد مثل مرد حرف زد جلوش را گرفت اينجوري جنجال مي كني

              • ميرحميدازبابلكنارپاسخ به این دیدگاه 1 5
                شنبه 27 مهر 1392-0:0

                سلام سايت مازندنومه فكرميكندباچندتاخبرازاستاندارتيترزدندديگرهمه كاره استان شده است ودرهركاري دخالت ميكند نه بعنوان خبرنگاربلكه بعنوان مدعي العموم.خدابخيركندبااين سايتهاي...

                • عجب از این جماعت ...پاسخ به این دیدگاه 2 0
                  شنبه 27 مهر 1392-0:0

                  دوستی عنوان کردند در دولت تدبیر و امید این بی تدبیری جای ناامیدی است. دوست عزیز شهرداری ربطی به دولت ندارد. شهردار را شورای شهر انتخاب می کند نه استانداری. شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است. مسائل شهرداری ربطی به دولت ندارد. بی کفایتی این آقایون رو به پای دولت ننویسیم.

                  دوما شهرداری که مشاور فرهنگی و هنری درست و حسابی نداره همین میشه دیگه

                  • شنبه 27 مهر 1392-0:0

                    با تشکر فراوان از آقای شریعتی که اینطور دغدغه ی مسائل فرهنگی رو دارن.

                    آخه برادر شما فکر می کنین توی این اداره جات ما کیا نشستن ؟ یه عده نخبه ؟!

                    برین همین شهرداری قائم شهر رو یه بررسی کنین ببینین نیروهاش چطوری اومدن سر کار؟

                    • قائم شهریپاسخ به این دیدگاه 4 1
                      شنبه 27 مهر 1392-0:0

                      ...
                      واقعا جای تاسف داره که از زمان پخت نیشکر خبر ندارید و در رسانه ها برای مطرح نمودن خودتان به تبلیغ برگزاری جشنواره می پردازید .
                      وقتی مسولیت ها بر اساس شایستگی نباشه همین میشه .

                      • شنبه 27 مهر 1392-0:0

                        جشنواره كليا فرصتي براي معرفي اداب ورسوم بومي شهرمان واحياي دوباره ضرفيت هاي نيشكر اشتغال روستايان سخت كوش رابه ارمغان دارد

                        • شنبه 27 مهر 1392-0:0

                          يكي ازوظايف شورا شهروشهرداري حقوق شهروندي است.برپايي جشنواره هاوهمايشهاو...مصداق اين مهم ميباشد.

                          برگذاري جشنواره كليا به معني حمايت همه جانبه به اداب ورسوم فرهنگ بومي ومحلي تفسير مي شود

                          • جمعه 26 مهر 1392-0:0

                            ... خداکنه تو امور دیگه اینقد به حذف صورت مسئله سریع نپردازه ...........

                            • و من هم یک در جریان امور دیگرمپاسخ به این دیدگاه 2 1
                              جمعه 26 مهر 1392-0:0

                              عذر بد تر از گناه اصلا بار بی تدبیری این مسله را نمی تواند تحمل بکند .دوماه جشن کلیا کلید خورده است و 90درصد امور انجام شده و جالب آنکه در شورا تصویب و ابلاغ شده و آفای آبراهیمی ریس شورا سخنها راندند و دبیرخانه را افتتاح فرمودند و تازه به این نتیجه رسیدند که وقت نیشکر نیست در گفتگوه با خبرنگار این مطلب از طرف ایشان نقل شدهدر جلسه ای که با هماهنگی شهردار جدید برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که زمان برداشت نی شکر، یکی دو ماه دیگر است. شهردار دیروز معرفی شد و نیم ساعت پس از معزفی اش برنامه کنسل شد پس جلسه ای در کار نبود گر همه ی تصمیمات شورا همینجوری باشد که کلاه شهر پس معرکه است و این شورا و شهردار نماینده این شهر نیستند و فقط نماینده چند نفر نفر هستند و تصمیمات آنها واجب اجرا است. در ساری توی ورزشگاه کنسرت و موسیقی و جشن از طرف شهرداری برگزار شد وخیلی هم محترمانه برگزار شد اما شهردار و شورای شهر که می دانند چرا جشنواره کنسل شد عذرهایی می آوردند که خودشان را زیزسوال می برند اگر فصل جشنواره این روزها نبود چرا تصویبش کردید . بهر حال بقول مازندرانی ها بمرد کرک ره خنده گیرنه از این در فشانی ها . حرف های طیبی هم نشان می دهد امروز جلسه ا ی اضطرای در روز تعطیل انجام شد تا بهر حال نتیجه آن بشود که با میلیونها تومن هزینه و بیشتر از آن هزینه معنوی این جشن مثلا به تعویق بیفتد

                              • جمعه 26 مهر 1392-0:0

                                در دولت تدبیر و امید این شکل بی تدبیری و نا امیدی جای بسی تاسف است اگر یک ماه جلوتر بنرها در سطح شهر نصب شده بود پس باید به حال این مسولین گریست تا متوجه ی نواقص نبوده اند اگر حرفهایی که با اسم یک نفر آگاه درج شده درست باشد یعنی اینکه واقعا باید گریست که عرض چند ثانیه تصمیمات چند ماهه لغو میشود و اینکه احتمالا جایی غیر از متولیان امر تصمیم به لغو و یا تعویق برنامه گرفته اند . این موضوعات احتمالا فقط در ایران اتفاق می افتد که عرض کمتر از کسر ثانیه ای تصمیماتی گرفته میشود که اصلا خروجی ناخوشایندی ندارد .اولین اقدام شهردار جدید که چنین باشد...

                                • یک نفر در جریان امور پاسخ به این دیدگاه 5 2
                                  جمعه 26 مهر 1392-0:0

                                  وااسفا و شگفتا و وا تاسفا به همین سادگی یک حرکت برنامه ریزی شده و هزینه شده تعطیل شد.من ریز در جریان هستم که علیرغم اینکه فصل نیشکر نبود اما تمام تلاشها انجام شد تا تمام مراحل شکر پزی با حضور خبره ترین شکرپزان و به شکل سنتی و صنعتی انجام شود و بدون شک این جشنواره و برنامه های جنبی آن علیرغم اینکه در فصلش نبود می توانست آبرومند بر گزار شود لطفا سری به پارک محل اجرا بزنید و ببینید که چه کارهایی انجام شد.موضوع خیلی ساده است در مراسم معارفه شهردار نظری از طرف سخنرانی داده شد اما ایشان به جای تغیری ساده کل جشن رو بهم زدن به همین سادگی .موضوع این نبود که فصلش نیست فقط پانزده روز زودتر داشت اتفاق می افتاد که مهم نیست آنوقت ...اما به نظر می رسد مشکل از کسانی است که موضوعات را برای بعضی مسولین شهر و شهرستان وارونه توضیح میدهند یا داغش می کنند و آن بزرگوران بر همین اساس تصمیم می گیرند و برگزارکنندگان هم بدون هیچ توضیحی برای مسول انتقاد کننده کل برنامه ها را کنسل کردند.حرفهای جناب شهردار اصلا ربطی به موضوع ندارد و ...و شهردار جدید هنوز نمی دانستند که آن بزرگوار به چه موضوعی انتقاد کردند به خاطر یک دستمال قیطریه به آتش کشیده شد و این شروع مبارکی برای حضور شهردار جدید و دفاع از حقوق شهروندی نیست بویژه آنکه چندین روز سراسر شهر را بنرهای کلیا با عکس هنرمندان مطرح کشور پر کرده بودند

                                  • جمعه 26 مهر 1392-0:0

                                    خیلی دوست داشتم برای حضور در این جشن از بندپی بیام قائمشهر ، همانطور که برای جشن سنگده و جشن خرمن به همراهی دوستان رفته بودیم ساری.حیف شد که این جشن برگزار نمیشه.


                                    ©2013 APG.ir