تعداد بازدید: 18794

توصیه به دیگران 18

شنبه 4 آبان 1392-0:56

جان مار مه ره نده محمود آباد!

درباره پدیده ای به نام ایمان فلاح و موسیقی عامه پسند مازندرانی/ایمان فلاح، علی گراییلی و... پدیده های امروز و دیروز موسیقی مازندران هستند که آلبوم های آن ها بسیار پرفروش تر از آلبوم کلاسیک کارها و سنتی خوان هاست+عکس


مازندنومه، سردبیر: به آن اندازه که پیگیر موسیقی مازندرانی و سنتی ایرانی هستم، علاقه مند پیگیری فعالیت های هنرمندان موسیقی پاپ -به ويژه نوآمدگان این نوع موسیقی- نیستم، ولی به دلیل موقعیت کاری و حرفه ای ام، ناگزیرم در این حوزه نیز بروز باشم و فعالیت های هنرمندان موسیقی پاپ داخل و خارج از کشور را هم دنبال کنم.

نام ایمان فلاح را پیش تر شنیده بودم و می دانستم علاوه بر چند آهنگ فارسی، تعدادی از قطعات مازندرانی را نیز با تنظیم جدید خوانده و حتی ویدئویی از او در یکی از شبکه های معروف ماهواره ای، پخش شده که به نوشته خود فلاح در پیج فیس بوکش، از سوی بیندگان آن شبکه نیز در ردیف تاپ ها قرار گرفته است.

اگر سِرچی ساده در اینترنت بزنید با تعدادی از کارهای موسیقیایی فلاح برخورد می کنید، آثاری مثلِ اگه تو نباشی، آی زندگی، داری میری، التماس، دل من و دل تو، عشق نامحدود، فصل جدایی، قلبم می کوبه، حالم ازت به هم می خوره، حس خوب، خدا و...اما اوج فعالیت موسیقیایی او و سبب شهرتش همان چند آهنگ مازندرانی اوست.(دو قطعه از آهنگ های ایمان فلاح را در قسمت پادکست قرار داده ایم.)

ایمان فلاح گیتاریست و خواننده اهل محمودآباد، یکی از پدیده های امروز موسیقی پاپ در مازندران است که در فضای مجازی هواداران زیادی دارد و عده ای از دختران و پسران برایش وبلاگ و سایت هم راه اندازی کرده اند و آثارش را پخش می کنند.

این نوشته به بهانه حضور ایمان فلاح و گیتارش در شب دوم جشنواره "کلیا" در قائم شهر است. طی دو شب برگزاری این جشنواره، برنامه های مختلف هنری و فرهنگی از موسیقی مازندرانی و شعر بومی گرفته تا نمایش ها و انواع رقص های محلی و ... اجرا شد اما اجرای تنها سه قطعه کوتاه از سوی فلاح، کافی بود تا جمعیت حاضر در پارک شهرداری قائم شهر به پاخیزند، برای او دست بزنند و دختران وپسران با او دم بگیرند و در خواندن ترجیع آهنگ ها، با فلاح همنوا شوند.

تنها زمانی که ایمان گیتار می زد و می خواند، موبایل ها به کار افتاد و عکس و فیلم گرفته شد. آن شب عده ای از شهرهای اطراف تنها به عشق او و شنیدن آثارش به قائم شهر آمده بودند.

یکی از هواداران پرشمار او به نام "هانیه" بعد از اجرای فلاح در جشنواره کلیا، در وبلاگش نوشت:

« ساعت حدود 4 به محل مراسم رسیدم. آقای فلاح حدود ساعت4.30 رسیدند و متوجه شدم که ایشون بعد از پیاده شدن از ماشین به پشت سن رفتند.(دیدم این صحنه رو که میگما!)

اول مراسم هنرمندان مازندرانی اجرا داشتند. اواخر برنامه بود که مجری برنامه آقای فلاح رو به عنوان خواننده جوان شمالی که صاحب سبک جدیدی در موسیقی شمالی هستند، معرفی کرد. موقع ورود ایشون کلی آتیش بازی راه انداختند!

به خاطر کمبود وقت ایشون بعد از سلام و تشکر، سه قطعه رو با گیتار اجرا کردند: آهنگ منفی دلتنگی، یه اهنگ گیلانی(آها بوگو) و جان مار.

از اونجایی که پدر مادرشون تو مراسم حضور داشتن آهنگ جان مار رو به مادرشون تقدیم کردند.حضار با آهنگ جان مار همراهی می کردند. موقع خروج ایشون هم از سن دوباره آتیش بازی برپا شد.

بعد از رفتن ایشون من بلافاصله دنبالشون رفتم که البته با انتظامات رو به رو شدم. اما چند نفری یواشکی رفته بودند که بعد راه رو بستند و من مجبور بودم از در پشتی برم که این قدر دوییدم، زمین خوردم!

بالاخره به هر سختی بود به ماشین شون رسیدم. در حال حرکت بودند. صداشون کردم و ایشون جواب دادند! فقط تونستم با نفس نفس بگم: فقط یه امضا! اسمم رو پرسیدن و امضا دادن و بعد رفتند. جای شمایی که نیومدی خالی...!»

این هوادار، حتی شعرهای برخی آهنگ های فلاح را در وبلاگش گذاشته و به فارسی نیز برگردان کرده است، از جمله همین ترانه معروف جان مار:

جان مار مره نده محمود آباد (مادر عزیزم مرا به عاشق محمود آبادی نده)

عاشق کنه دادو بیداد (عاشق سرو صدا می کنه)
جان مار مه دل درونه ترکنه (مادر عزیزم دلم از درون داره پاره میشه)
جان مار مره نده به آملی (مادر عزیزم منو به آملی نده)
همه با کلاس، خیلی عالی (همه خیلی با کلاسن)
جان مار مه دل درونه ترکنه (مادر عزیزم دلم از درون داره می ترکه)...

پدیده ایمان فلاح را در کنار اتفاقی می گذارم که سال گذشته در همایش سوادکوهی های مقیم تهران افتاد و در آن برنامه در کنار بزرگان هنر و فرهنگ و موسیقی مازندران، خواننده ای مجلسی و بزمی به نام «علی گراییلی» - که او نیز برای خود پدیده ای است- هم دعوت شد.

سالن با ورود او به وجد آمد و چند هزار نفر با او دم گرفتند و آهنگ های معروفش را همراه ساز کیبورد و آواز او خواندند. حضور «علی گراییلی» نقطه اوج و عطف آن برنامه بود که سایر برنامه ها را تحت الشعاع خود قرار داد!

نمی توانیم خودمان را گول بزنیم. با این همه تبلیغاتی که برای موسیقی سنتی و اصیل محلی مان انجام داده ایم، ذائقه موسیقیایی مردم کم تر تغییر یافته و نتوانستیم ساده شنوی و ساده پسندی مردم را به سوی فاخر شنوی و فاخر پسندی هدایت کنیم.

البته باید اذعان داشت که ويژگی موسیقی پاپ سادگی و مردمی بودن آن است و بیشتر علاقه مندان به علت خستگی ذهنی ناشی از دشواری های زندگی روزمره، نیز پیچدگی های موسیقی کلاسیک ایران (و مازندران) و نبود ریتم و ضرباهنگ مناسب در این گونه موسیقی،از آن دلزده شده اند.

موسیقی کلاسیک مازندرانی و ایرانی به تکرار افتاده است و فاقد رنگ آمیزی و فضای امروزی است؛ این می شود که مثلا" آلبوم متفاوت گروه "رستاک" را مازندرانی ها بیشتر می پسندند تا آلبوم هایی که در داخل استان به صورت کلیشه و با همان سازبندی ها و فضاهای تکراری تهیه می شود.

مردم عادی و نه لزوما" فرهیخته -به ویژه جوانان- به شدت عاشق هیجان فردی، سادگی در ملودی ها و شعر و هم چنین تنوع در ریتم اند و این ها را در موسیقی پاپ و آن چه امثال ایمان فلاح اجرا می کنند، می جویند؛ نه در آثار پرارج و علمی اما تخت و یکنواخت و فاقد ریتم و تنوع بزرگان موسیقی این سامان.

ایمان فلاح، علی گراییلی و... پدیده های امروز و دیروز موسیقی مازندران هستند که آلبوم های آن ها بسیار پرفروش تر از آلبوم کلاسیک کارها و سنتی خوان هاست.

چه موافق باشیم و چه مخالف، آهنگ های این هنرمندان عامه پسند در یوتیوب و وبلاگ ها و سایت های مختلف دانلود و بلوتوث و رایت می شود، هزاران نفر این آثار را در موبایل های خود ذخیره کرده اند، محبوب جوان ها و حتی بزرگ ترها هستند، مردم با حضورشان به وجد می آیند و هر مجلسی را با حضور خود به اوج می رسانند!

مشکل کجاست؟ اگر آثار امثال ایمان فلاح و دیگران شعر نازل و تنظیمی معمولی دارد یا موسیقی آن ها مطربی و ضعیف و به قول معروف« دِلِی دِلی» است، پس چرا مردم برای شنیدن صدای شان سر و دست می شکننند و این ها معروف تر از بسیاری از خوانندگان و نوازندگان و استادان باتجربه موسیقی ما هستند؟

یک جای کار می لنگد. من دارم به خودم و دانسته هایم از موسیقی شک می کنم!


  • سه شنبه 24 دی 1398-23:34

    اهنگ هاشو دوست دارم لایک داری

    • بابلی ریکا 16پاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 24 آذر 1395-20:5

      من با نظر شما کاری ندارم از ایمان ممنونم که سال 92 تو جشن پدرم اهنگ خوندش و می خوام بدونه خیلی دوسش دارم💜💜
      امیررضا لطیفی هستم 16 بابل
      09190066353

      • شنبه 17 خرداد 1393-21:16

        فداییییییییییییییییی دارنی دادا

        • کیجا بابلیپاسخ به این دیدگاه 9 0
          پنجشنبه 24 بهمن 1392-16:7

          با سلام خدمت دوستان
          ما بچه های بابل از آقای فلاح و موسیقیش تشکر می کنیم.مخصوصاً جا مار .آقا ایمان موسیقی محلی با طعم مدرنتو داشته باش،مام داریمت...

          • يکشنبه 20 بهمن 1392-18:21

            با سلام به همه عزیزان
            من کرد کرمانشاه هستم . برای من این " زبان" بسیار جالب و اصیل و زیبا بود. موسیقی و هنر تنها راهی است که می توان به وسیله آن تبادل فرهنگی داشت . ایران بسیار زیباست و از نظر زبان و فرهنگ بسیار غنی است و متاسفانه معرفی درستی صورت نمی گیرد و فرهنگ در حال فراموش شدن است در این رابطه اصلا نباید روی رادیو و تلویزیون ایران حساب کرد زیرا بسیار ضعیف عمل میکنند و اصولا در این رابطه یعنی اشاعه فرهنگ و هنر کار خاصی انجام نمی دهند و همه می بینند که لهجه ها و زبان ها در فیلم ها چه گونه به تمسخر گرفته می شوند پس موسیقی می تواند راهی بسیار مناسب باشد. خودم موسیقی سنتی کار می کنم و علاقمند به هنر هستم برای من که یک فرد عادی هستم و مطالعه خاصی در مورد زبان های مختلف ندارم این گونه موسیقی ها بسیار جالب است. من تازه فرق زبان شیرین گیلکی و مازندرانی را مثلا با زبان مردم گرگان فهمیدم و این یعنی جای اینگونه موسیقی ها خالی است . خیلی ها کامنت گذاشتن که موسیقی سنتی زیر سوال رفته ولی این موسیقی برای من کافی بود که علاقمند بشم و به دنبال اصل موسیقی سنتی مازندران باشم. با این اوضاعی که موسیقی پاپ داره البته نه همه، که به شعور مخاطب توهین میکنه وجود این موسیقی ها لازمه و باید حمایت کنیم.

            • جمعه 11 بهمن 1392-21:30

              من واقعا ایشون رو دوست دارم و تحسین میکنم. ایشون واقعا به موزیک شمالی روح دادن با اینکه جنوبیم ولی روزی ده بار گوش میکنم ازشون ممنونم>

              • جمعه 11 بهمن 1392-11:20

                Dostan azizi ke bedon shenakhti az mosighi harf mizanid v aksar harfaton badi az imane shoma hamonayi hastin ke jolo iman montazere emza hastin tamami ahang hai mahali ke iman ta alan khonde az behtarina bide v shomayi ke migi baraton motasefam ke in ahang haro tashvigh mikoni v miai minevisi inkhanande ie pesar maghrore man hamshahrisham v az bache gi mishnasamesh tarrif alaki.nist kheili behtar az toyi ke nadoneste harf mizani
                Iman jan barayat arezo movafaghiat mikonam mi donam ke moafagham mishi v eftekhare mayi:-)

                • سه شنبه 17 دی 1392-20:58

                  من به شما افتخار میکنم ایمان عزیز
                  خوشتیپ ...خوش چهره...خوش صدا...بسیار با اهنگهای شما لذت میبرم من همسرم اصفهانیه خودم شمالی وقتی در اینجا آهنگهای محلی شما رو گوش میدم انگار اصلا از مازندران دور نیستم.من سر رشته و تخصصی در موزیک ندارم فقط همین اندازه میدونم که به عنوان یک مخاطب بسیار لذت میبرم. همسر وپسر9ساله ام هم عاشق خودتون واهنگهای قشنگتون هست. امیدوارم باز هم اهنگهای شمالی قشنگ اجرا کنید برایتان آرزوی موفقیت دارم عزیزم.

                  • جمعه 20 دی 1392-17:21

                    به نظر من که یک دختر11ساله هستم این اهنگ بسیارررررررررررررررررررررررر زیبا است محض اطلاع مخالفان این اهنگ زیبا ترین اهنگی بود که من تا حالا شنیدم
                    از ایمان عزیز هم بسیار تشکر میکنم
                    برای خاندن اهنگ بسیار زیبا ی جان مار

                • جمعه 17 آبان 1392-0:0

                  عالیه با این که نمی فهمم چی می خونید اما روزی 20 بار گوشش میدم عالیه من لرم واقعا زیباست مرسی

                  • يکشنبه 1 دی 1392-16:6

                    من هم شمالی نیستم بختیاری ام ولی عاشق آهنگا شمالی ام <3 البته آهنگا بختیاری که جای خود دارن :*

                  • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                    سلام

                    آقا ایمان دمت گرم من یکی که خیلی با آهنگات حال مکنم

                    موسیقی رو خیلی دوس دارم اما زیاد تخصصی توش ندارم اما خیلی به چیزی که گوش میدم اهمیت میدم

                    کارای آقا ایمان فوق العاده اس!من کارای محلی زیاد شنیدم اما سبک ایشون واقعا جذابه من شمالی نیستم و اصلا هیچ آشنایی با زبان شمالی نداشتم اما با کار جان مار شما واقعا به لهجتون علاقه پیدا کردم

                    همه کاراتون فوق العادس.

                    من عاشق آهنگ هوای گریه شما هستم آهنگ جان مار که دیگه حسابش سواس!با آهنگ جان مار کل خونه زندگیمون میره رو هوا!!!

                    به نظرمن این نشونه ی غیرت یه ایرانی اصیله که با این همه مشکلاتی که توی موسیقی داریم و با وجود این همه محدودیت یکی مث ایشون صداشو به گوش همه میرسونه(حالا با هر رسانه ای می خواد باشه!!!)و مث بعضیا دس به دامن اونور آبی ها نمیشه...

                    راستی آقا ایمان اگه میتونی به استانای دیگه هم بیا خیلیا دوس دارن شمارو ببینن شما دیگه متعلق به کل مردم ایرانی نه فقط مازندرانی ها(البته با اجازه شما مازندرانی های عزیز!!!)

                    برات آرزوی موفقیت همیشگی دارم

                    • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                      به ايمان فلاح: من البته كار شما را تحسين مي كنم چون هم نسل جديد را با ترانه و ملودي هاي گذشته آشنا مي كنيد و هم نسل گذشته را شاد كرديد و البته كمي سر درگم - به دليل كنار هم قرار دادن و - اجازه بدهيد روراست باشيم- وصله كردن ترانه هايي كه چه به لحاظ تاريخي و چه به لحاظ سبك و سياق موسيقي متفاوت هستند. اين كار به قول خودت با آكوردهاي متنوع ممكن شد.

                      اما چند نكته را نبايد فراموش كني: 1. معيار سنجش هنر تنها صرف هزينه نيست. 2. با سرعتي شما مي روي و در هر كار چنيدن ترانه را تلفيق مي كنيد دور نيست كه به ته ديك بخوري و خلاقيت تو خاتمه يابد. 3. شگردهايي كه در جلب توجه شنونده در گرماگرم كار به كار مي بريد مثل "حميد صبر هكن" - كه انصافا خلاقانه است - خيلي زود جذابيت خود را از دست مي دهد و تكرار مي شود.4. خيلي زود است كه كار شما يا كس ديگري را بهترين كار در يك قرن بدانيم. مثالش كارهاي مرحوم دنيوي- همون گلنسايي كه در كار شما هم بخشي از آن ديده مي شود- يا تحريرهاي مثال زدني گلپور يا صداي مثال زدني گوهر و اين اواخر ساخته هاي محسن پور را كه در عين سنتي بودن نوآورانه است - كداميك را مي توان برتر يا برترين دانست.

                      • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                        بابا ایمان دمت گرم خوب جوابشونو دادی.برات ارزوی موفقیت های بیشترو دارم

                        هوای سر خخخخخ!چقد بدم میاد!

                        شما سردبیر عزیز حداقل میخواستی گزارش جشنو بزاری خب ی قسمتایی رو ویرایش میکردی اخه همه رو حتی زمین خوردنمو اینجا گذاشتی ...!!

                        • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                          من مخالفم چون نسل امروز تمایل زیادی به سبک قدیم نداره

                          • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                            پشت هر کار موفق و درستی هزار تا حرف و حدیث از حسادت هست...ایمان جان بابت کار قشنگت یه دنیا ممنون....از همین جا دستت و میبوسیم....

                            بچه های تهران♥

                            • جمعه 10 آبان 1392-0:0

                              va inke music jane mar ke mishnavid midonid che akord haye khasee talfighi tosh estefade shodee?in music ye kibord nist ke ba gosh zade beshee,,,in musicaye shomali ro asatidi to tehran tanzim kardan ke har musice shomali man 5 melun hazine bardashte,,,in music bozorgtarin etefagh to musice shomai to gharne 21....onayi ke migid iman fallah 4 ta musico gerefte be ham chasbonde!!!!in karo kheyliyaa kardan....in chasbondan nist baradaree man age ye khorde az music bedonid ino nemigiddd ...chera in ahang jahani shode? chera? chon asatide bozorge iran in musico pasndidan,,,,va in music kara hayi tosh etefagh oftadee ke shoma nemidonid be khatere hamin be gosheton ghashang mireseee....zahmatesho keshidim...in music ye kibord nist to arosiyaaa ke begaannn havaye sar meshkiii bro balaa....heh...man be musice shomali roh dadam ...in haghammm nisttttttttttt

                              • چهارشنبه 16 مهر 1393-22:15

                                Azizam kheyli Ali bud....chi haqet nist???? Beza harchi migan began man az dustane ahmadam ahangat ru cheshame cheshe mayiii delbaaaaar

                              • چهارشنبه 8 آبان 1392-0:0

                                نخست از آخر شروع می کنم؛ نویسنده محترم در واقع مشکلی وجود ندارد، مشکل از باورها و ذهن شما ناشی می شود. مشکل از خودمیانبینی و ذهن مطلق گرای شما ناشی می شود که حتی به ذهن مدرنیته نرسیده چه به پسامدرن. مشکل اینجاست که شما فکر می کنید ارزش های شما معیار و میزانند.

                                اشکال کار در کلیشه هایی است که در ذهن ما ریشه دوانیده است. لنگش کار همینجوه!!!!!!!

                                این روند شبیه روندی است که موسیقی فارسی طی کرده است؛ از موسیقی سنتی به ترانه های پاپ دهه 50 و 60 و در پایان به خوانندگانی همچون بنیامین و چاووشی و یگانه رسیده است. همانطور که خود اذعان کرده اید موسیقی ایرانی دچار نوعی تکرار شده که موجب دلزدگی شده است و مردم به سبک های موسیقی جدیدتر مانند پاپ و رپ و بلوز و ..... روی آوردند. در زبان فارسی با توجه به پتانسیل مناسبی که در کل کشور برای زبان وجود دارد این سبک ها پیشرفت چشمگیری داشته است و به طبع از غنای شعری و ترانه ای خوبی برخوردار شده است. اما در مازندران به دلیل توجه نکردن و رویگردانی به این نوع سبک های جدید و عقیم ماندن روندی که خوانندگانی مانند مرحوم دنیوی و گوهر و خواننده های دیگر شروع کرده اند این موسیقی و بهمراه آن شعر و ترانه دچار رکود و ایستایی شده است و اینجاست که با توجه به نیاز به نوآوری چهره هایی مانند بهادر، ایمان فلاح، ابی ابراهیمی و .... بروز می کنند و به کوری چشم پدر و مادر سنت گرایی من، آلبومی مازنی هم از ایمان فلاح تا 2 ماه دیگر پخش خواهد شد. مه پر و ماری که لَپِرِ آیش سنت دله دماسینه

                                بسیاری از بزرگان و متولیان امر فرهنگ در مازندران در سنت مانده و از نوآوری و به روز شدن حذر کرده و هراسان شده اند و نمی دانند چه ضربه ای به این زبان و فرهنگ وارد می کنند.

                                کلام آخر اینکه با نگاهی سطحی به پهنه مازرونی زبانان خواهید دید که این زبان در محدوده آمل تا نور زنده تر و جاری تر از مکان های دیگر است که این مهم خود می تواند از وجود این نوع موسیقی تقویت شده باشد. در آینده از این نوع موسیقی بیشتر خواهید شنید.

                                • جمعه 27 دی 1392-8:59

                                  man khodam torkam vali asheghe in ahange iman shodam fogholadas iman b enteghada tavajoh kon vali bazia enteghad nemikonan tohin mikonan b ona nabayad tavajoh kard to in hame tarafdar dari onam na faghat az mazandaran balke az hame iran b khatere ma k tarafdaratim in sabketo edame bede man k be shakhse asheghe in karetam omidvaram bishtar beshnavam azat merc:x

                                • چهارشنبه 8 آبان 1392-0:0

                                  وفقط میتونم بگم تمام کارهای ایمان فلاح عزیز حرف نداره.صدای دلنشین و گرمی داره واقعا....این کار آخر "جان مار " که دیگه ترکونده...چیزی که داریم به چشم میبینیم...با آرزوی موفقیت روز افزون برای این هنرمند عزیزمون ♥

                                  • دوشنبه 6 آبان 1392-0:0

                                    این اهنگ اقای ایمان فلاح میکسی از جندین ترانه محلی نوری و مازندرانیه کار خاصی نکردن فقط ترکیبش کردن ولی همین که اینکارو انجام دادن و برای موسیقی محلیمون ارزش قاءلن خیلی خیلی متشکریمو باعث افتخاره.

                                    اون دوستیم که اسمشو نگفته و گفته اینکه اینکه موسیقی این جنینی طرفدار زیاد داره جای تاسف داره باید بهشون بگم طرز فکر ایشون جای تاسف داره نه این موسیقی بلکه موسیقی محلی و امثالی مثل اقایایمان فلاح باعث افتخارن.

                                    • دوشنبه 6 آبان 1392-0:0

                                      با عرض پوزش من اين توضيح را به اشتبا در زير جشن تير ماه سيزده گذاشتم، در اينجا دور باره و البته با اضافاتي مي آورم:

                                      ذوق موسيقايي ما تغيير كرده است. علتش؟ اگر كمي دقت كنيم عاملش خود مائيم، اين كاملا آشكار و ساده است. ذوق و سليقه از جمله سليقه موسيقايي با ديدن و شنيدن و شنيدن يعني تكرار شدن شكل مي گيرد و نهادينه مي شود. ما، ماي مازندراني و ايراني چقدر گوش بچه هاي خود را در معرض موسيقي خودي، اصيل و ريشه دار قرار مي دهيم كه انتظار داريم در نوجواني و جواني به اين موسيقي توجه كند. در مقابل در غرب، در كودكستانها و كارتونهايش از موسيقي كلاسيك (باخ، و به خصوص موتززارت و بتهون) استفاده مي كنند، همين سبب مي شود كه در آينده از موسيقي به معني دقيقش بي گانه نباشند و هر دلنگ و دنبنگي را به نام موسيقي نپذيرند، آنچنان كه ما مي¬پذيريم.

                                      و اما پديدهايي مثل وحيد، گرايلي، ، جهانبخش و اين آخري فلاح ... كه در مراسم عروسي و نظير آن غوغا مي¬كنند و اگر پايشان به مراسم رسمي فرهنگي باز شود همه برنامه را تحت تاثير قرار مي دهند، تا حدود زيادي از هيمن جا ريشه مي گيرند. علاوه بر آن، همين افراد هم رگه هايي از سنت موسيقايي مازندراني را به كار مي گيرند كه شايد علت توجه ها همين باشد. همين ايمان فلاح ترانه "جان مار" را و تقريبا بازخواني كرده است، اوبه شيوه خودش با تركيب غريب تم ها، ترانه و آوازهاي قديم و جديد و از غرب تا شرق مازندران و حتي گيلكي آثاري را به وجود مي آورد، كه براي جوانان جذاب و براي گوشهاي آشنا با موسقي خيلي عجيب و وسوسه كننده است- براي تا آخر گوش دادن . در نهايت اين كه در حال و روز فرهنگي فعلي ظاهرا براي زنده نگاه داشتن فرهنگ مازني بايد به اين "پديده ها" دل خوش بود. و چه عيبي در اين مي توان ديد!؟

                                      در نهايت اينكه با "ماريا" بايد موافق بود كه يكي از راه هاي زنده نگاه داشتن زبان در حال فراموشي مازني شايد همين راه باشد.

                                      • يکشنبه 5 آبان 1392-0:0

                                        باسلام و درود . من شیفته کارهای اسحاقی و خوشرو هستم و اتفاقا از کارهای این آقای جوان هم خوشم اومده چون خیلی سعی شده موسیقی رو با ذائقه جوانان امروز کار کنه . از طرفی شما که از شجریان حرف می زنید واقعا خانم گوگوش را نمی شنوید از داریوش و ابی بی بهره این ؟

                                        اثر جان مار خیلی حرفه ای کار شده و به این دلیل که شادو زنده اجرا می شه نمی شه گفت کار ضعیفیه .

                                        زبان مازندرانی ظرفیت شادی و طرب رو داره چرا از آن استفاده نشه ؟؟

                                        همین که خانواده های مازندرانی فرزندان رو از مازندرانی حرف زدن بر حذر می دارن کافیه که این زبان کم کم بمیره .

                                        با تقابل با این نوع ترانه ها همین مقدار کوشش این آقای جوان را برای زنده نگه داشتن زبانمون رو قدر بدونیم.

                                        • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                          يکشنبه 5 آبان 1392-0:0

                                          بايد به سلائق مختلف احترام گذاشت به نظرم كار جالبي شده پيش زمينه و پس زمينه اهنگ جان مار سنتي كار شده و وسطا يه گريزي به پاپ زده اتفاقا به نظرم اين كار باعث ميشه جوونترا با اهنگاي فولكوريك اشنا بشن حتي شده در حد نام... از طرفي باعث ميشه تو خانواده هم پدرمادرا خوششون بياد هم بچه ها و يه جورايي سليقه دو نسل رو به هم چسبونده، نبايد غالب ها رو دست نزده نگه داريم عقب موندگي مياره، بايد با زمانه پيش رفت و علائق و سلائق مردم رو درنظر گرفت و اتفاقا اصل هنر رو با تغييراتي در شكل و غالب ارائه كرد تا زنده بمونه... ولي خوب اين اهنگ رو مقايسه كنيد با دگلمه استاد گوران و اهنگ ناب محلي بعدش يا قمر، ديروز چند بار گوش دادم هواي تهران ابري بود همراه با چاي داغ واقعا حظ بردم . رينگ تون مبايلم هم اهنگ بانو جان كه از مازند نومه دان كردم ( خيلي از دوستام با همين كار با اين اهنگ اشنا شدن و خوششون اومد). نهايت سپاس از تمامي عزيزان و دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر .

                                          • يکشنبه 5 آبان 1392-0:0

                                            خانم محترم اون عقیلی هم زمانی خودش پدیده بود!! ایمان از ایران بره اونوقت شما خواهید گفت چرا بخاطر سختگیری و مجوز فلانی هم رفت! تو کشورند آدم نیستند؟ این چه حرفیه خانم محترم؟ در ضمن ایمان برای سیستم دولتی اجرا نکرد. برای چند هزار نفر از مردم استانش و در جشن شهرداری اجرا کرد. شهردرای که دولتی نیست .هر کی بره تو ماهواره برقصه مردمیه بنظر شما؟ عجیبه؟

                                            • مهسا . ازبکستانپاسخ به این دیدگاه 2 7
                                              يکشنبه 5 آبان 1392-0:0

                                              چه جالب !!!! ایمان فلاح پدیده هست الان؟

                                              البته خوبه که امروز خواننده های ما آزادن بیچاره عقیلی ها که به خاطر یه مجوز از ایران رفتند.

                                              تو شبکه های ماهواره برنامه داره از اون سمت هم میاد برای برنامه ای که همه ارگان های دولتی در آند دخیل هستند برنامه اجرا میکنه... خیلی خوبه اینه. امید وارم جناب سر دبیر این کامنت و کار کنه

                                              • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                                شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                این که سلیقه هنری مردم ایران تنزل پیدا کرده است امری غیر قابل انکار است. اما پدیده هایی از نوع فلاح همواره طرفداران خود را داشته اند و خواهند داشت. نه باید خوشحال بود نه ناراحت. هنر درجاتی دارد و افرادی هستند که تولیدات درجه کیفی پایین تولید می کنند و باید هم اینگونه باشد.

                                                • شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                  سردبیر جان ممنون از نوشته زیبایتان ، شاید ذائقه مردم تغییر کرده.وقتی من به عنوان یک جوان مازندرانی دانشجوی استان همسایه گیلان ، در اتاق خوابگاه با علاقه بسیار بسیار زیادی که به موسیقی سنتی مازندران دارم ، آهنگهای استاد خوشرو ، اسحاقی و محمود شریفی و... رو گوش میدم ، برخی از دوستان میگن که " ته قایده ریکائون الان اینتی آهنگ ره کمتر گوش دنّه " اما هر بار هم پاسخم اینه که این سبکی که من دوست دارم ، شما هر جوری که دلتون می خواد گوش بدین.شاید خود ما مازندرانی ها کم کاری کردیم و زبان و موسیقی خودمون رو بیشتر و بهتر معرفی نکردیم تا نسل جوان امروزی هم سن و سال من به چنین موسیقی هایی روی بیارن همونطور که کمتر مازندرانی صحبت می کنند.

                                                  • شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                    عمو گوش هاكن تو گو غريبه نيه ته دا بميرمه صحبته

                                                    • فریکناریپاسخ به این دیدگاه 15 9
                                                      شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                      وقتی از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند

                                                      • شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                        واقعا جای تاسف داره که موسیقی هایی چنین سطح پایین انقد هوادار داره

                                                        • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 12 9
                                                          شنبه 4 آبان 1392-0:0

                                                          سلام

                                                          ذائقه مردم تغییر کرده است . تا دیروزها آبگوشت و فسنجان را بر سفره مردم می دیدی و امروز همبرگر و کالباس و پیتزا . قامت فرهیختگی ما خمیده شد .


                                                          ©2013 APG.ir