تعداد بازدید: 1929

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 7 آبان 1392-1:37

رویکرد جدید در سفرهای استانی

کوبیدن بر طبل مطالبات بدون توجه به امکانات و محدودیت ها به هیچ عنوان عقلانی نیست، بلکه به نظر می رسد باید با توجه به محدودیت های موجود برای ساماندهی پروژه های عمرانی (به ویژه اولویت گذاری آن ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام) به دولت تدبیر و امید یاری رساند.


مازندنومه، ایرج نیازآذری: نباید این گونه تصور کرد که سفرهای استانی دولت از اکتشافات «معجزه هزاره سوم !» بود.

 اندیشه ها و رفتارها در دولت پیشین چنان به حاشیه گرایش داشت که متن امور را به فراموشی می سپرد، چه آنکه نسبت سفرهای استانی رئیس جمهور پیشین به وظایف کشورداری دولت، چیرگی حاشیه بر متن را نشان می داد.

 رئیس دولت نهم و دهم را تصمیم بر آن بود که به هر قیمتی به سفرهای استانی برود تا منادی گفتمان عدالت شود.

 فراوانی سفرها و کثرت مصوبات که جز تعهد برای دولت های بعدی نتیجه آن چنانی در پی نداشت، هوادارانی نیز داشته و دارد.

 طرفداران سفرهای پرشمار رئیس گفتمان عدالت، اقدام او را در راستای فرهنگ مردمی بودن مسئولان و در تماس بودن با مشکلات جامعه سودمند می دانند.

 بر اساس این برداشت رسانه های منسوب به تفکر وی، دولت تدبیر و امید را مورد نقد قرار داده و از اینکه سفرهای استانی در این دولت صورت نمی گیرد فشار رسانه ای زیادی به دولت می آورند.

 طرفداران سفرهای استانی دولت قبل به گونه ای وانمود می کردند که گویی دولت هیچ وظیفه و کارکردی ندارد جز سفر استانی و به برکت این سفرها اعتبارات کارشناسی شده ای برای توسعه ی آن منطقه در نظر گرفته می شود؛ اما به مرور زمان معلوم شد به دلیل کثرت مصوبات و نبود توان کافی برای اجرای آن ها، سفرهای استانی فلسفه ی وجودی خود را از دست داده، به نمایشی برای تکرار ادعاهای پرطمطراق تبدیل شده است که به غیر از بالابردن هزینه های سیاسی در محیط بین الملل و برهم زدن نظام برنامه ریزی و قانون گریزی در داخل خروجی دیگری نداشت.

 همه آنانی که با سازمان اداری کشور آشنایی دارند نیک می دانند دولت بر طبق قانون اساسی برای اجرای تکالیف قانونی خود دارای ساختار، تشکیلات، نیروی انسانی، برنامه و بودجه مشخص است که در قالب بودجه سنواتی تعریف می شود.

اینکه اجرای امور، آشنایی با مشکلات و درخواست ها و بررسی روند اجرایی طرح ها، حضور میدانی و بی واسطه مقامات ارشد سطوح مختلف را می طلبد، امری بدیهی و قابل پذیرش است، اما به قول محسن رضایی نباید برای لوله کشی به یک روستا کل مجموعه دولت را حرکت داده و به آن روستا برد!

با این مقدمه، انتظارات نسبت به سفرهای استانی دولت تدبیر و امید تفاوت های فاحشی با دولت پیشین می طلبد.

 سفرهای استانی باید کم هزینه، پرانگیزه، حساب شده، هدفمند، قانون محور، پرمحتوا، و اثربخش باشد. سفرهای دولت نباید دچار افراط و فراوانی و یا تنزل جایگاه دستگاه های اجرایی شود.

برای امور اجرایی برنامه و بودجه مصوب مجلس وجود دارد که هنر دولت را می تواند در اجرای بی کم و کاست قانون و اسناد بالادستی به منصه ظهور رساند.

مهم ترین و اصلی ترین وظیفه دولت اجرای قانون بودجه سنواتی است. در این راستا سفرهای استانی باید به تقویت و تحکیم قانون بودجه منجر شود.

 کوبیدن بر طبل مطالبات بدون توجه به امکانات و محدودیت ها به هیچ عنوان عقلانی نیست، بلکه به نظر می رسد باید با توجه به محدودیت های موجود برای ساماندهی پروژه های عمرانی (به ویژه اولویت گذاری آن ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام) به دولت تدبیر و امید یاری رساند.

 این گونه است که در حال حاضر ابتکار مقامات استانی در طراحی سفرهای احتمالی دولت امری اولویت دار است.

 نظارت سیستمی، کنترل هوشمند، مستندسازی، تفویض اختیار، پایش بی سر و صدا، اصلاح روش ها و نظام مند نمودن ارزیابی ها در طول سال به مراتب اثربخش تر از سفرهای استانی است.

بر این اساس دولت می تواند سفرهای استانی را بر مبنای عقلانیت و به دور از احساسات زودگذر مدیریت کرده، از اعلان وعده های غیرقابل اجرا بپرهیزد.

آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد آن است که سفرهای استانی دولت به زمینه ای برای خدشه دار شدن کرامت انسانی شهروندان تبدیل و محلی برای پرداخت اعانات و هدایای بی حساب و کتاب نشود.

 سفرهای رئیس جمهور نیازی به همراهی کل مجموعه ی اعضای دولت و تعطیلی وزارتخانه ها ندارد.

مشاهدات عینی بسیاری از اهالی دستگاه های اجرایی شاهد این مدعاست که در سفرهای استانی دولت پیشین ادارات و دستگاه های اجرایی تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمده بود، زیرا هنگامی که به طور مثال بیست مقام ارشد یک وزارتخانه دولت را در سفر استانی همراهی می کردند منطقاً امور آن وزارتخانه دچار اختلال و کاهش بازده عملی می شد.

 از طرف دیگر حرکت هیئت دولت از پایتخت به یک استان با همه تشریفات و تمهیدات علاوه بر راکد نمودن فعالیت های جاری وزارتخانه ها به تعطیلی آن استان می انجامید، چرا که روند اداری و اجرایی استان تحت تأثیر سفر دولت قرار می گرفت.

آخرین سفر احمدی نژاد به مازندران،اردیبهشت 1392

(عکس از: محمد اسماعیل بخشی سورکی)

شاید بتوان گفت اگر حتی نیمی از هزینه های کل سفرهای استانی دولت نهم و دهم به کانال پروژه های مصوب هدایت می شد، بخش عظیمی از پروژه ها نیمه کاره ی حال حاضر تکمیل می شد.

یک سفر استانی هیئت دولت هزینه های متکثری را به همراه دارد : هزینه های حفاظتی، تشریفاتی، تبلیغاتی، آماده سازی جایگاه سخنرانی، پذیرائی، حمل و نقل، حق مأموریت، هزینه سوخت، حق الزحمه عوامل اجرایی، هدایا، هزینه ی هتل ها و غیره.

 از سوی دیگر در هر سفر استانی در دولت پیشین به طور متوسط هزار نفر دولت را همراهی می کردند. همه ی اینها در کنار یکدیگر ارقام بالایی از هزینه ی متوسط هر سفر را در ذهن تداعی می کند.

آخرین سفر احمدی نژاد به مازندران،اردیبهشت 1392

(عکس از: محمد اسماعیل بخشی سورکی)

 با توجه به تمامی موارد مذکور اکنون در نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید، واجب است از تجربیات گذشته درس گرفته شده و سفرهای استانی در این دولت رویکردی جدیدی پیدا کند؛ رویکردی که می تواند با درایت و هدفمندی از هر گونه افراط و تفریط دوری گزیده و موانع بزرگی بر سر راه ریخت و پاش ها ایجاد کند.

همان گونه که معاون اجرایی رئیس جمهوری می گوید: «تقویت یکپارچگی ملی، اطلاع از آخرین وضعیت زندگی مردم در مناطق مختلف کشور و مشکلاتی که با آن مواجه اند، آشنایی نزدیک مسئولان با گرفتاری ها و گره های کوری که بعضاً در حل مشکلات مردم پیش روی دستگاه های اجرایی در سطوح منطقه ای و در بخش های گوناگون وجود دارد، از جمله محورهای سفرهای استانی دولت تدبیر و امید خواهد بود».


  • سه شنبه 7 آبان 1392-0:0

    مقاله بسیار جالبی بود و نویسنده به نکات بسیار خوبی اشاره کرد.

    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 2 0
      سه شنبه 7 آبان 1392-0:0

      دیدگاه قشنگی بود اما:

      1- بیشتر از اصل سفر استانی نحوه مواجه شدن با دستاوردهای سفر مورد نقد می باشد. دولت نهم و دهم که در امکانات فراوان مالی حاصل از فوش نفت با قیمت بالا غوطه می خورد، حداکثر بهره برداری را از پخش پول در جامعه کرد و دست و دلبازی زیادی به خرج داد که به جای انجام کار و ساخت زیر ساخت ها به تبلیغات بر روی دست و دلبازی خود پرداخت.

      2- جهت گیری های دولت گذشته در سفرهای استانی جهت گیری های موج آفرین و جمعیت پرداز بود. یعنی بیش از انجام پروژه ها و عمل به وعده ها به سخنرانی در تمام شهرها و راه انداختن موجی از مخالفت های با نظام بین الملل و صهیونیزم و گرایشات سرمایه داری داخلی و حمله به مسئولان سابق به خاطر رویکرد زندگی اشرافی و رانت خواری فرزندان و آقازاده ها و از این قبیل می پرداخت.

      3- به دلیل عدم ظرفیت سازی در اجرای پروژه ها و برخورد سیاسی و کوبنده با متخصصان و زیر گرفتن ارزش تخصص ها و کاغذ پاره خطاب کردن مدارک تحصیلی و باور نداشتن کارآمدی نیروها و خود متخصص دانی در همه عرصه ها و نگاهی که همه را به صورت زیر دست می دید و خود را صاحب همه چیز دانسته و فرمانده سالاری مطلق گرایانه و رویکرد دستورگرایانه از بالا به پائین و تحکم مطلق عملاً سفرهای استانی به محملی برای تصویب پروژه های لیستی بر روی کاغذ تبدیل شده و ارزش عملی آن به منفعت درازمدت برای کشور تبدیل نشد. اگرچه در برخی از موارد کارکرد مثبت و بزرگ و دهن پرکنی هم داشته است.

      4- دولت جدید هم از ضعف های بسیار بزرگی رنج می برد که فعلاً برای بیان آنها باید صبر پیشه کرد. استان ما هم در آینده اوج این ضعف ها را شاهد خواهد بود و نحوه نگاه به مدیریت استان معیوب و نوع مدیریت و چینش مدیران مسئله دار و نحوه استفاده از مشاوران و گرایشات برخی از مشاوران زجر آور می باشد که قطعاً راه افتادن موج مخالفت ها با این نحوه رفتار خارج از تصور نمی باشد.

      5- دولت گذشته هرچه بوده باشد در برابر مردم تعهداتی را ایجاد کرد که خود بدان عمل نکرد و این مطالبات که بخش کوچکی از خواسته های مردم بوده چه با تحریک و ایجاد ولع چه با کار کارشناسی دستگاهی (که بنده با اطلاع عرض می کنم چنین رویکردی وجود نداشته) به هر حال جزء مصوبات هیات دولت بوده و عمل بدانها ضروری است. دولت تدبیر و امید که تاکنون بخش های شعاری این شعار را تعقیب کرده و باید برای رهایی از شر شعارهای مطلق عمل مناسب با این شعار را هم سر لوحه کار خود قرار دهد ناچار است همه تعهدات قبلی دولت سابق را مورد عمل قرار داده و مصوبات قبل را تکمیل نماید.

      5- دولت تدبیر و امید و استانداران و دستگاههای تابعه چاره ای ندارند که با هر رویکری به سفرهای استانی با گرایش خاص این دولت تن دهند. حسن این سفرها در این است که ظرفیت شناخت بر روی نیازهای اساسی مردم به بن بست تهران محوری متوقف نمی شود و فضای ذهنی رئیس دولت و دست اندرکاران با نیاز ملموس مردم در استانها آشنا می شود. حتی در دولت نهم و دهم هم تهران محوری از کار نیافتاد و ظلم بیشماری به نحوه اجرای پروژه ها و سطح تخصیص بودجه ها در حق استانها شده است که متاسفانه دستگاهی برای پیگیری آنها آستین همت را بالا نزده و نخواهد زد.

      6- غلط انداز هم امیدوار است گرایشات جدید و کارکردی در دولت تدبیر و امید برای سفرهای استانی وجود داشته باشد و منافع سفرها توسط مردم حس شود.


      ©2013 APG.ir