تعداد بازدید: 3657

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 7 آبان 1392-3:16

همدلي از هم زباني بهتر است

به بهانه جشن روز مازندران؛ سه شنبه 7 آبان ماه، تالار وحدت تهران/پنجمین جشنواره شعر و موسیقی مازندران امشب در تالار وحدت تهران برگزار می شود. اين نوع فعاليت هاي فرهنگي ( برگزاري جشن ها)‌ كه در چند ساعت ارايه مي شود حاصل هفته ها و ماه ها تلاش اعضاي انجمن هاست.


مازندنومه، دكتر نظام الدين نوري: برگزاري جشن هاي آييني، ريشه اي بسيار كهن دارد. اين جشن هاي ملي حتي در روزگارهاي  ابتدايي برگزار مي شده و مردمان ، شخصيت هايي چون خدا، ايزدبانوی جهان و اهورا و مزدا را قدرت هاي بزرگ جهان و ماورا طبيعت مي دانستند و آن ها را ستايش مي كردند.

اين جشن و شادماني در نهاد همه ي انسان ها وجود دارد و يكي از محور هاي اساس موفقيت و پيشرفت وهمبستگي مردم جامه است.

همزباني شايسته است ولي همدلي شايسته تر است. همزباني در محدوده ي يك مكان است. حتي در گويش شهرهاي يك استان وجه تمايز مشهود است، ولي همدلي نه تنها در سراسر شهر هاي يك استان وجود دارد بلكه مي توان آن را دركل كشور و سراسر جهان نيز تعميم داد؛ مثلا يك هنرمند و يك اديب و متخصص علاوه بر شهر و كشورش، شهرت جهاني می یابد:

 همدلي از هم زباني بهتر است / هم زباني خود زباني ديگر است

پنجمین جشنواره شعر و موسیقی مازندران امشب در تالار وحدت تهران برگزار می شود. اين نوع فعاليت هاي فرهنگي ( برگزاري جشن ها)‌ كه در چند ساعت ارايه  مي شود حاصل هفته ها و ماه ها تلاش اعضاي انجمن هاست.

كار فرهنگي شايد نتيجه آني و مالي نداشته باشد، ولي در نهايت نتايج بسيار خوبي را در برخواهد داشت ومي تواند هم دياران  را به هم نزديك تر كند.

بيشتر مواقع دو متخصص و اهل فن  به هم قرابت پيدا نمي كنند اما دو هنرمند فرهنگي به هم نزديك مي شوند زيرا متخصص به برتري تكنولوژي و مالي مي انديشد، ولي هنرمندان به واسطه مشاهده يك تابلوی زيبا، يك شعر شيوا، يك قطعه موسيقي گوشنواز و يك آهنگ دل نواز سريع به هم علاقه مند مي شوند.

اين موضوع جز، به كل  است كه  ما اگر چه  به تمايز صوتي و همولايتي معتقد نيستيم، ولي به مصداق اين جمله كه «حب الوطن من الايمان» اعتقاد داريم و علاوه بر آن  بر اين عقيده ايم كه به بقيه ي اقوام كشور و جهان  نيز بايد احترام بگذاريم و با آنان همبستگي داشته باشيم.

انتظار ما از مسئولان و شخصيت هاي علمي و فرهنگي  استان آن است كه بر اين همبستگي قومي (استاني) احترام بگذارند و با حضورشان در برنامه ها ، براي پشرفت استان توجه بيشتري ازخود نشان دهند.

توجه مسئولان كشوري به اين پديده هم فکري و همبستگي موجب خواهد شد تا پیشرفت مضاعف شود. امربه همبستگي و نهي از افتراق امري شايسته است.

* خبر مرتبط:

- گرامیداشت روز مازندران در تهران http://www.mazandnume.com/?PNID=V16373                                                                                                                                                            


  • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 8 آبان 1392-0:0

    برگذاري جشن نشانه اي بر همدلي است . اين كه مازني هاي مقيم نهران مانند ايراني هاي خارج كشور به دنبال بهانه اي براي همدلي اند بسيار محترم است و اين كه ما نمي توانيم و يا به سختي مي توانيم جشني در مازندران برگذار كنيم بايد دنبال مشكل بگرديم . اما اگر آنها مي توانند حتما ما هم مي توانيم .

    • سه شنبه 7 آبان 1392-0:0

      بالاخره نفهميديم چرا روز مازندران و جشن تيرگان در مازندران برگزار نمي شود. شايد مازندراني ها لايق ديدن اين مراسم نيستن و فقط تهراني ها بايد حالشو ببرند.


      ©2013 APG.ir